Logga in

Visa fullständig version : Hur mycket bör jag få i mig?

Speedrush
2008-08-19, 19:55
Tja alla kolozz !

Satt och räknade på hur mycket man bör få i sig varje dag.
jag har två frågor:

1. fick ungefär 3000kcal på vilodag och 3500 på träningsdagar
jag är 180cm lång och väger ungefär 78kg , jobbar även som snickare så jag funderar på hur mycket extra jag bör få i mig, räknade inte riktigt in den i kalkylatorn. Nu kan det ju vara rätt svårt att svara på den frågan kanske , men om man säger att man jobbar så att man halvsvettas ibland. vad skulle ni säga?

2.En polare sa att man bör ligga på 7000kcal om dagen , om man tränar 2 ggr om dagen , de lät lite overkill tyckte jag. vad säger ni om det?

King Grub
2008-08-19, 19:57
1. Mål med träningen och ätandet måste du ange.

2. Om man är längdskidåkare eller elitsimmare och ligger i en mängdträningsfas, kanske.

Speedrush
2008-08-19, 20:05
1. Mål med träningen och ätandet måste du ange.

2. Om man är längdskidåkare eller elitsimmare och ligger i en mängdträningsfas, kanske.

Mål är att bygga så mycket massa som mycket som möjligt , med 4 träningsdagar i veckan.
Ätandet förstod ja inte riktigt vad du menade men jag chansar.
4-5mål om dagen, bra mat förståss. Mycket protein.

Har en till fråga för att citera min polare: "en armdag ska du inte palla köra 1 bicepscurl med 2kg hantlen enns när du går hem" , det låter lite överdrivet?

myggan
2008-08-19, 20:13
Har en till fråga för att citera min polare: "en armdag ska du inte palla köra 1 bicepscurl med 2kg hantlen enns när du går hem" , det låter lite överdrivet?

Ja det är åt helsike. Mitt råd är att du slutar lyssna på honom. Han vet uppenbarligen inte ett skit om hur kroppen fungerar.

JG_81
2008-08-19, 20:16

Lite överdrivet, ja! Vad som kan anses "lätt" är väl ytterst individuellt, men har man slitit ut sina stackars biceps så pass att 2 kg inte går att curla.. ja.. då är man nog lite fel ute. Återhämtning kommer att ta lång tid, och är man ute efter att bygga muskler så lär man inte komma någon vart (om man sätter detta i system).

Speedrush
2008-08-19, 20:32
Ja det är åt helsike. Mitt råd är att du slutar lyssna på honom. Han vet uppenbarligen inte ett skit om hur kroppen fungerar.

Ja jo, tror verkligen inte det heller. Jag vet att han har fel men han är väldigt envis så jag söker svaren här så jag vet säkert att ja har rätten på min sida.

Han säger att en elitsimmare inte har högre förbrukning när det gäller träningen. jag menar , om en svensson skulle köra slut på sig så tror jag inte han skulle nå den nivån på kaloriförbrukning som en elittränare har på en dag inte en chans.

lite fler citat:
"har du inte "ölmage" och dubbelhaka under en bulk så äter du för lite"

"en polare när han bulkade hade klockan ställd och åt 800g mat var 4e timme dygnet runt..."

"tränar du 2 pass dag så räcker inte 3500 speciellt långt , det blir ju som att träna gång dag på 1750 kcal"

"men du ska inte bulka längre än max 2 månader"

Ja ta dö på hans påståenden åt mig tack :smash: . Jag är inte bäst på ämnet, men jag vet för de mesta vad ja sysslar med.

Scratch89
2008-08-19, 20:35
Nu ska jag inte låta dryg, men många som påstår sig ha en kompis som säger konstiga saker, brukar oftast använda låtsaskompisen som en syndabock när det är ens egna funderingar.

Speedrush
2008-08-19, 20:38
Nu ska jag inte låta dryg, men många som påstår sig ha en kompis som säger konstiga saker, brukar oftast använda låtsaskompisen som en syndabock när det är ens egna funderingar.

haha , jo tack det vet jag. Men i det här fallet äre inte så, citatena är kopierade från en MSN konversation.

myggan
2008-08-19, 20:44
Han säger att en elitsimmare inte har högre förbrukning när det gäller träningen. jag menar , om en svensson skulle köra slut på sig så tror jag inte han skulle nå den nivån på kaloriförbrukning som en elittränare har på en dag inte en chans.

En elitsimmare tränar förmodligen hårdare och mer, samt har förmodligen en högre förbränning (mer muskler) så det är givetvis korrekt som du säger, även om jag inte gillar begreppet "elitsimmare", det är ganska diffust.

lite fler citat:
"har du inte "ölmage" och dubbelhaka under en bulk så äter du för lite"

Hur man ser ut och hur fettinlagringen sker är högst inviduellt.
Vissa får kanske dubbelhaka efter några extra kilo medans vissa aldrig får det.

"en polare när han bulkade hade klockan ställd och åt 800g mat var 4e timme dygnet runt..."

Jaha? Eftersom sömn är lika viktig som kosten råder jag dig till att äta när du är vaken istället.

"tränar du 2 pass dag så räcker inte 3500 speciellt långt , det blir ju som att träna gång dag på 1750 kcal"

Här förstår jag inte ens vad du menar, men "2 pass" är återigen ett väldigt diffust begrepp.
En halvtimme löp bränner väl runt 500kcal. Tränar du två såna pass istället för ett så höjer du din kcal förbrukning med just 500kcal. (Äter du då 500kcal mer så går det alså jämnt ut)

"men du ska inte bulka längre än max 2 månader"

Nej för då dör du! *gah!*
Om du med bulk menar att ligga på överskott för att bygga muskler så kan du göra det tills du själv sätter stopp.
Att tillföra mer kcal än vad du förbränner leder till viktuppgång och bara du bestämmer när det räcker.

Speedrush
2008-08-19, 20:52
Tack för alla svar!.

labbefan
2008-08-20, 16:49

.. som man känner sig själv, känner man andra. ;)

Dan S
2008-08-20, 17:24
Även om det är en låtsas kompis tycker jag att vi ska strunta i de och besvara frågorna.. Det spelar ingen roll vem som ställer en par seriösa frågor, och mår TS bättre att låtsas vara en annan, good for him ;)