Visa fullständig version : Ingen effekt av arginin på NO-produktion, prestation eller metabolism under träning.
King Grub
2008-08-19, 14:52
Arginine supplementation has been shown to alleviate endothelial dysfunction and improve exercise performance through increasing nitric oxide production in patients with cardiopulmonary diseases. In addition, arginine supplementation could decrease accumulations of lactate and ammonia, metabolites involved in development of muscular fatigue. The aim of this study was to investigate the effect of short-term arginine supplementation on performance in intermittent anaerobic exercise and the underlying mechanism in well-trained male athletes. Ten elite male college judo athletes participated with a randomized crossover, placebo-controlled design. The subjects consumed 6 g/day arginine (ARG trial) or placebo (CON trial) for 3 days then performed an intermittent anaerobic exercise test on a cycle ergometer. Blood samples were collected before supplementation, before and during exercise and 0, 3, 6, 10, 30 and 60 min after exercise. ARG trial had significantly higher arginine concentrations than CON trial at the same time point before, during and after exercise. In both trials, nitrate and nitrite concentration was significantly higher during and 6 min after exercise comparing to the basal concentration. The increase in nitrate and nitrite concentration during exercise in both trials was parallel to the increase in plasma citrulline concentrations. There was no significant difference between the 2 trials in plasma nitrate and nitrite, lactate and ammonia concentrations and peak and average power in the exercise. The results of this study suggested that short-term arginine supplementation had no effect on nitric oxide production, lactate and ammonia metabolism and performance in intermittent anaerobic exercise in well-trained male athletes.
J Nutr Biochem. 2008 Aug 15. No effect of short-term arginine supplementation on nitric oxide production, metabolism and performance in intermittent exercise in athletes.
Så varför har man så många kosttillskott med arginin i då?
It gives you a great pump Timme! Du måste testa det!
Ärligt talat vet jag inte varför folk köper det. Har det ens några påstådda/påhittade muskelbyggande effekter?
King Grub
2008-08-19, 16:37
Arginin är inte en essentiell aminosyra hos vuxna och behöver inte tillföras för proteinsyntes.
Du menar alltså att alla tillskott som finns är verksamma? Jag påstår att allt utom kreatin, EAA/protein och kolhyderater är skit.
Hade velat ändra rubriken till att NO inte har effekt på anaerob träning eftersom det är det studien bevisar.
Är inte dock alla NO kosttillskott avsedda för aerob träning? Eftersom det är vasodilerande är det ju egentligen mest lämpat just för att motverka mjölksyra ( åtminstone teoretiskt )
Gröntvedt
2008-08-19, 16:52
Hade velat ändra rubriken till att NO inte har effekt på anaerob träning eftersom det är det studien bevisar.
Är inte dock alla NO kosttillskott avsedda för aerob träning? Eftersom det är vasodilerande är det ju egentligen mest lämpat just för att motverka mjölksyra ( åtminstone teoretiskt )
Människor bildar ingen mjölksyra iofs
Jag påstår att allt utom kreatin, EAA/protein och kolhyderater är skit.
Du påstår fel.
Alfred Nobel
2008-08-20, 06:12
Fösäjningsknep kanske
ska inte länka men gg's Rapid Pump (nånting) har "Arginin Etyl Ester di hydrokloride" BARA i sig, enbat detta ämne. Är det samma skit?
Försäljning som niklas sa.. Vad köper du helst?
1. It gives you muscle, it gives you strength.
2. It gives you muscle, it gives you strength, it gives you power, it gives you speed, it gives you pump
Kan garantera att en del av befolkningen kommer känna av en placebo av 2an, även om det är samma skit i båda förpackningarna. (Eller något tillsatt onödigt som just arginin)
Om man tränar 3 dagar i veckan och tar en pwo med arginin dessa 3 dagar men även 3 vilodagar. Går man jämnt upp då, vad det gäller GH under veckan?
Du menar alltså att alla tillskott som finns är verksamma? Jag påstår att allt utom kreatin, EAA/protein och kolhyderater är skit.
Nja, dopningsklassade substanser är ganska effektiva. Men dom har sitt pris, dvs jävligt kassa och sönderknarkade organ när man är 45 hehe.
Men jag håller med dig till 100%, säljs så jävla mycket skit som har noll effekt och om det väl har effekt då är det "dåligt" för dig.
Att köra en svält-diet har samma effekter på kroppen som många lättare dopningsmedel, och ändå är det inte olagligt att banta. Observera att jag sa "lättare dopningsmedel", de starkare har obviously jävligt dåliga bi-effekter.
Eddie Vedder
2008-08-22, 18:42
Antagligen p.g.a. av såna teorier såsom...
Arginine supplementation has been shown to alleviate endothelial dysfunction and improve exercise performance through increasing nitric oxide production in patients with cardiopulmonary diseases. In addition, arginine supplementation could decrease accumulations of lactate and ammonia, metabolites involved in development of muscular fatigue.
;)
Det finns alltså som vanligt resultat som pekar åt lite olika håll, ofta beroende på vem man undersökt och under vilka förhållanden. Dessa faktorer är knappast något som kosttillskottsförsäljare brukar vilja gå in närmare på. Finns en studie som antyder något positivt med ens produkt så kan man alltid skriva "studier har visat..." och mer kritiska än så är sällan folk (även om man gärna skrattar gott åt bantande äldre damer som läser kvällspress för att "de är så dumma och lättlurade"). Om det sedan var sängliggande cancerpatienter, effekter som setts efter träningspass efter 12 timmars fasta, helt otränade försökspersoner etc. är en annan femma.:Virro
Antagligen p.g.a. av såna teorier såsom...
;)
Det finns alltså som vanligt resultat som pekar åt lite olika håll, ofta beroende på vem man undersökt och under vilka förhållanden. Dessa faktorer är knappast något som kosttillskottsförsäljare brukar vilja gå in närmare på. Finns en studie som antyder något positivt med ens produkt så kan man alltid skriva "studier har visat..." och mer kritiska än så är sällan folk (även om man gärna skrattar gott åt bantande äldre damer som läser kvällspress för att "de är så dumma och lättlurade"). Om det sedan var sängliggande cancerpatienter, effekter som setts efter träningspass efter 12 timmars fasta, helt otränade försökspersoner etc. är en annan femma.:Virro
Cardiopulmonary disease = endotheldysfunktion = nedsatt NO produktion
Vid att öka substratmängden kan man tänka sig en ökad NO produktion
Att överföra resultat från sjuk vävnad till oss här inne med friskt väv är dock rätt så osäkert...
Eddie Vedder
2008-08-23, 10:21
Att överföra resultat från sjuk vävnad till oss här inne med friskt väv är dock rätt så osäkert...
Grattis, du har skrivit tre inlägg på kort tid där du i samtliga har skrivit samma sak som mig men på något sätt försökt att få det som om du säger emot mig.
Exakt det du skriver nu är ju vad jag menar här:
"Finns en studie som antyder något positivt med ens produkt så kan man alltid skriva "studier har visat..." och mer kritiska än så är sällan folk (även om man gärna skrattar gott åt bantande äldre damer som läser kvällspress för att "de är så dumma och lättlurade"). Om det sedan var sängliggande cancerpatienter, effekter som setts efter träningspass efter 12 timmars fasta, helt otränade försökspersoner etc. är en annan femma."
Timme undrade varför arginintillskott säljs. Det säljs för att det finns "bevis" för attd et ger positiva resultat. Men att det inte är överförbart på tränande och friskär en helt annan sak men det bryr sig ju inte kosttillskottsförsäljare om. Om du nu ska rätta bara för rättandets skull kan du ju iaf skriva något annat än att försöka rätta mig genom att upprepa det jag sagt.
Grattis, du har skrivit tre inlägg på kort tid där du i samtliga har skrivit samma sak som mig men på något sätt försökt att få det som om du säger emot mig.
Exakt det du skriver nu är ju vad jag menar här:
"Finns en studie som antyder något positivt med ens produkt så kan man alltid skriva "studier har visat..." och mer kritiska än så är sällan folk (även om man gärna skrattar gott åt bantande äldre damer som läser kvällspress för att "de är så dumma och lättlurade"). Om det sedan var sängliggande cancerpatienter, effekter som setts efter träningspass efter 12 timmars fasta, helt otränade försökspersoner etc. är en annan femma."
Timme undrade varför arginintillskott säljs. Det säljs för att det finns "bevis" för attd et ger positiva resultat. Men att det inte är överförbart på tränande och friskär en helt annan sak men det bryr sig ju inte kosttillskottsförsäljare om. Om du nu ska rätta bara för rättandets skull kan du ju iaf skriva något annat än att försöka rätta mig genom att upprepa det jag sagt.
Haha läste visst tråden lite snabbt, så snabbt så jag trodde du ifrågasatte grubs studie med quoten. Så var grubs quote lite mer relevant, men ser ju nu att det inte var honom du svarade ;)
AmericanDragon
2008-08-23, 13:17
Eftersom arginin finns i Amino Rush och inte i EsaPro så finns det ingen anledning till att köpa Amino Rush (utöver om man gillar smaken mer) eftersom argininet inte gör någon skillnad korrekt?
Om nu så är fallet så kör man ju hellre på EsaPro då det är billigare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.