handdator

Visa fullständig version : Hur mycket vatten kan man dricka?

Black Star Abyss
2008-08-19, 12:06
Återigen har jag fått information som mer eller mindre motsäger varandra. Det handlar om hur mycket vatten man ska dricka. Somliga säger att när man tränar ska man dricka litervis med vatten varje dag, medan andra menar att detta belastar njurarna och i förlängningen är dåligt för kroppen. "Drick inte mer än max en liter extra vätska om dagen" osv. Vilket stämmer nu då? Jag dricker alltid mycket vatten men njurarna ska ju räcka hela livet så...

*gah!*

machine gun
2008-08-19, 12:20
Vätska är inte speciellt påfrestande på ett par friska njurar. Då skulle jag mer oroa mig för höga salt- och proteinintag.

Hejnomax
2008-08-19, 12:26
Det som kan hända om man dricker för mycket är att cellerna sväller i hjärnan, så att trycket blir för högt. Varningstecken är förvirring och huvudvärk. Men det krävs nog en del.

King Grub
2008-08-19, 13:24
Det är under mycket långvarig och hård fysisk aktivitet som ett för högt vätskeintag, särskilt utan salt, är farligt.

I övrigt är det mest onödigt, och spänner ut blåsan till ingen nytta.

PiNG.
2008-08-19, 14:46
Hörde om någon tjej som druckit närmre 10 liter vatten efter ett maratonlopp? som dog av det. Nån kanske kommer ihåg när/var/hur det hände...

Själv dricker jag kanske 1-2 liter vätska per dygn. Fast ibland blir det nog inte mer än kanske en ½ liter.

Eddie Vedder
2008-08-19, 16:30
Hörde om någon tjej som druckit närmre 10 liter vatten efter ett maratonlopp? som dog av det. Nån kanske kommer ihåg när/var/hur det hände...

Jag vet inte om jag läst just det specifika fallet som du syftar på nu men liknande fallbeskrivningar existerar och det har inträffat vid flertalet tillfällen.

Hyponatremi vid långvarig fysisk aktivitet som lett till olyckor och i vissa fall t.o.m. döden hos idrottaren.:(

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9581/LKT0822s1650_1652.pdf

Black Star Abyss
2008-08-19, 16:34
Summa summarum är att lagom är bäst alltså? Man dricker när man är törstig, vilket man ofta är efter träning. Tycker strax under en liter brukar vara lagom då.

Sparven från Minsk
2008-08-19, 16:58
Är ganska säker på att du kan dricka mycket vatten utan att oroa dig.
Lagom är oftast bäst men tror nog din kropp säger ifrån om du gör fel.
Dricker du för lite blir du törstig, för mycketvatten gör dig pinknödig och väldigt mätt.

Själv dricker jag allt ifrån 1 liter till 3-4. Dricker jag lite blir får jag ibland lättare ont i huvudet.

3.1415926535
2008-08-19, 18:02
Jag läste i någon bok om näringslära för idrottare att man bör dricka 50% mer än man svettades ut under ett träningspass. En normal person svettas väl någon/några liter i timmen, så 1,5-2 liter per pass? Fast det är väl ingen jättepålitlig källa.

Eddie Vedder
2008-08-19, 18:07
Det är ibland lite svårt att förstå vad som egentligen åsyftas med "vätskebehovet" när man läser om det. Ibland handlar det om ens totala dagsbehov av vätska och ibland hur mycket man behöver tillföra genom dryck.

Och där är ju skillnaden ganska stor faktiskt. Med normala svettningar (d.v.s. om det inte är ovanligt varmt och/eller att man inte tränar väldigt hårt/länge, om man har feber eller av någon anledning förlorar mer vätska än normalt via svett) samt att man inte lider av väldiga diarréer och/eller kräkningar lär man aldrig behöva mer än t.ex. 1.5 liter från dryck.

Men däremot är ju vätskebehovet större än så men täcks via kosten samt oxidativt vatten som bildas endogent i kroppen.

Snorkelfarsan
2008-08-19, 19:39
Summa summarum är att lagom är bäst alltså? Man dricker när man är törstig, vilket man ofta är efter träning. Tycker strax under en liter brukar vara lagom då.

jag har för mig att törstkänslan är ett tecken på att man är uttorkad - eller börjar bli. Man ska alltså hela tiden fylla på med vatten, och inte bara dricka när man är törstig. Däremot behöver man inte drick hel eller halv liter vid varje tillfälle men ett glas i timmen är väl bättre än 5 glas var tredje

Eddie Vedder
2008-08-19, 19:41
jag har för mig att törstkänslan är ett tecken på att man är uttorkad - eller börjar bli.

Så är det inte.

Sverker
2008-08-20, 06:10
När man är törstig är man för sent ute. Törstcentra i hjärnan reagerar trögt och skickar signaler först när vätskenivån är så låg att det inte går att prestera på topp. Viktigt att veta när man tränar hårt och springer långt men knappast av betydelse framför datorn.

Det finns en trend på Kolozzeum att äta mycket protein. Räkna, mellan tummen och pekfingret, att det behövs ca 1 liter vatten för varje 100 g protein man äter.

Snorkelfarsan
2008-08-20, 10:17
När man är törstig är man för sent ute. Törstcentra i hjärnan reagerar trögt och skickar signaler först när vätskenivån är så låg att det inte går att prestera på topp. Viktigt att veta när man tränar hårt och springer långt men knappast av betydelse framför datorn.

Det finns en trend på Kolozzeum att äta mycket protein. Räkna, mellan tummen och pekfingret, att det behövs ca 1 liter vatten för varje 100 g protein man äter.

Det var väl ungefär det jag syftade på.

Ingerborg
2008-08-23, 17:30
för njurfunktionen krävs endast 3 dl vätska per dag, givetvis mer om man svettas..

Sverker
2008-08-23, 17:46
för njurfunktionen krävs endast 3 dl vätska per dag, givetvis mer om man svettas..

Det krävs nog mer än så. 3 dl är inte många gram protein i kosten. Samtidigt ska du utsöndra urinsyra, kreatinin, överskott av salt mm.

Emil_Larsson
2008-08-23, 18:52
Jag har för mig det fanns en tråd om protein och vätska, (skriven av dig Sverker?) där man fick reda på lite blandat om att man behövde en viss mängd vätska i förhållande till hur mycket protein man åt osv. Skulle någon liten snäll människa kunna länka den här? :)
hittar den ej själv.

/Peace.

skaparn
2008-08-24, 08:25
Jag vet inte om jag läst just det specifika fallet som du syftar på nu men liknande fallbeskrivningar existerar och det har inträffat vid flertalet tillfällen.

Hyponatremi vid långvarig fysisk aktivitet som lett till olyckor och i vissa fall t.o.m. döden hos idrottaren.:(

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9581/LKT0822s1650_1652.pdf

Tackar för den länken! Jag har för mig att jag sett någon skriva ungefär hur mycket salt man ska tillsätta sin dryck för att den ska vara optimal som vätskeersättning under längre prestation, talar vi några enstaka gram salt (helt vanligt bordssalt, inga konstigheter) eller är det stora mängder?

King Grub
2008-08-24, 08:27
0.5 till 0.7 gram per liter vätska som dricks under aktivteten.

skaparn
2008-08-24, 08:46
0.5 till 0.7 gram per liter vätska som dricks under aktivteten.

Oj! Det var inte mycket. Men mången tack. Jag tillsatte salt förr men kom av någon anledning av mig och har kört Maxim ett tag, men det är lite billigare att köpa malto, vatten och salt än sportdryck i en fin burk.

Fanken, 0,5-0,7 gram är ju inte mer än en knivsudd, eller kanske ett fnyk, som Björnbusarna sa en gång.

Dan S
2008-08-24, 13:09
Ska börja ta med mig salt på gymmet, jag blir så törstig att jag dricker 2.5 liter ibland på gymmet... Blir ju nästan rädd då man läser sånt här.. Kan ju vara därför munnen säger att jag vill ha vatten och magen säger inge mer..