handdator

Visa fullständig version : Natriumglutamat och risk för övervikt.

Eddie Vedder
2008-08-19, 05:15
En studie som sammankopplar tillsatser av glutamat i kosten med ökad risk för utveckla övervikt. Jag tycker den här studien är intressant sett till det faktum att det handlar om vanlig bra mat där man tillsatt glutamat på egen hand som smakförstärkare, d.v.s. hemlagad husmanskost med egentillsatt glutamat. Det innebär ju att man i just den här studien i alla fall inte kan beskylla allmän skräpmat som en confounder vilket man annars skulle kunna gör om det vore så att människorna som åt mycket glutamat och samtidigt ökade i vikt gjorde detta via hamburgare och pizza.

Fortfarande kan man ju självfallet inte dra 100%-iga slutsatser här heller, det kan man aldrig, men just den faktorn tycker jag är viktig. Det handlar trots allt om att något får grupp x att äta mer av samma bra mat än grupp y och att en variabel för grupp x är mer natriumglutamat i kosten. Förutsatt någorlunda korrekta angivelser vid kostintervjun förstås.:)

Abstract
Animal studies indicate that monosodium glutamate (MSG) can induce hypothalamic lesions and leptin resistance, possibly influencing energy balance, leading to overweight. This study examines the association between MSG intake and overweight in humans. We conducted a cross-sectional study involving 752 healthy Chinese (48.7% women), aged 40–59 years, randomly sampled from three rural villages in north and south China. The great majority of participants prepared their foods at home, without use of commercially processed foods. Diet was assessed with four in-depth multipass 24-h recalls. Participants were asked to demonstrate MSG amounts added in food preparation. Amounts shaken out were weighed by trained interviewers. Overweight was defined as BMI 25.0 or 23.0 kg/m2(based on World Health Organization recommendations for Asian populations). Eighty-two percent of participants were MSG users. Average intake was 0.33 g/day (s.d. = 0.40). With adjustment for potential confounders including physical activity and total energy intake, MSG intake was positively related to BMI. Prevalence of overweight was significantly higher in MSG users than nonusers. For users in the highest tertile of MSG intake compared to nonusers, the multivariable-adjusted odds ratios of overweight (BMI 23.0 and 25.0) were 2.10 (95% confidence interval, 1.13–3.90, P for trend across four MSG categories = 0.03) and 2.75 (95% confidence interval, 1.28–5.95, P = 0.04). This research provides data that MSG intake may be associated with increased risk of overweight independent of physical activity and total energy intake in humans.

http://www.nature.com/oby/journal/v16/n8/full/oby2008274a.html

Association of Monosodium Glutamate Intake With Overweight in Chinese Adults: The INTERMAP Study. Obesity (2008) 16 8, 1875–1880.

Johan J
2008-08-19, 07:48
Det är alltså den tillsatsen som betecknas E621 om jag inte är ute och cyklar?

Eddie Vedder
2008-08-19, 08:01
Det är alltså den tillsatsen som betecknas E621 om jag inte är ute och cyklar?

Det stämmer, mononatriumglutamat är den fullständiga benämningen men till mans pratar man bara om glutamat. Och det är alltså E621 som du säger. Alla E-ämnen med nummer 620-640 är för övrigt smakförstärkare av olika slag.

Ganymedes
2008-08-19, 08:05
där man tillsatt glutamat på egen hand som smakförstärkare, d.v.s. hemlagad husmanskost med egentillsatt glutamat.

Intressant! Kan någon räkna upp några vanligt förekommande smakförstärkare (kryddor?) med glutamat?

Eddie Vedder
2008-08-19, 08:08
Intressant! Kan någon räkna upp några vanligt förekommande smakförstärkare (kryddor?) med glutamat?

Aromat och buljongtärningar är väl två vad jag vet. Kolla i kryddhyllan på smakförstärkarna, sannolikt innehåller de glutamat, det är ju den typen av smak som är god i kött, tomatsåser, ansjovis, champinjoner etc.

D.v.s. umami som enligt många anses vara vår femte grundsmak även om detta inte är 100% vetenskapligt "godkänt" ännu. Köttarom eller "smaken av protein" skulle man kunna kalla det.

ArcTiC
2008-08-19, 08:08
Jag mjukstartar:
- Aromat
- Buljongtärningar

Yankeee
2008-08-19, 08:15
Pringles Cheese n Onion.

psa
2008-08-19, 08:47
I princip all mat som tillagas i Kina har glutamat tillsatt. Det finns sjålvklart lokala variationer, men glutamat används ungefär på samma sätt som vi använder salt i maten.

Eddie Vedder
2008-08-19, 08:49
I princip all mat som tillagas i Kina har glutamat tillsatt. Det finns sjålvklart lokala variationer, men glutamat används ungefär på samma sätt som vi använder salt i maten.

Men uppenbarligen finns ju variationer med hur mycket olika personer tillsätter och det är ju den variationen hela studiens resultat bygger på.

Det finns ett samband mellan högre BMI vid högre intag av MSG.

Kinsei
2008-08-19, 09:04
Jag har länge undvikit glutamat...och brukar på skoj säga att det är glutamatens fel att man inte kan sluta äta chips; att glutamaten går rätt upp i hjärnan och tvingar en att fortsätta så snart man tagit det första.

Seriöst nu, intressant med något vetenskapligt stöd för nackdelarna med glutamat, oavsett vad orsaken nu är. Om man googlar glutamat får man annars mest träffar på suspekta organisationer som talar den konspiratoriska livsmedelsindustrin och liknande.

Marvin7
2008-08-19, 16:11
Jag vill bara påpeka att det är inte glutamatet i sig som kan göra dig överviktig. Det är snarare så att man tror att glutatamet ökar aptiten varför man äter mer och då har större chans till övervikt. Det är dock även lika möjligt att människor som har tendens till att bli överviktiga gillar glutamat d som kommer. Man vet alltså inte vad som kom först, hönan eller ägget. Dock tycker jag att har man bara koll på hur mycker man äter ska inte glutamat vara ett problem, äter man inte mer än man bör går man inte upp i vikt.

machine gun
2008-08-19, 16:54
Det är ju inte omöjligt att samma processer ligger bakom som de som gör att man lätt överäter livsmedel med hög halt av andra smakförstärkare, såsom fett, salt och socker. Dvs, det smakar gott och då äter man gärna lite extra.

skaparn
2008-08-19, 20:15
Härligt! Bra! Tack!

Ni räknar upp i stort sett allt jag tycker är livets krydda i den här tråden. Teh glutamatångest jag ska ha resten av veckan.

Petan
2008-08-20, 10:52
Grillkrydda i alla former,
Citronpeppar,
Tacokrydda,
Tacomix,
Salladskrydda,
Chips,
.... kommer inte på nåt mer just nu...

Cohen
2008-08-21, 01:43
Grillkrydda i alla former,
Citronpeppar,
Tacokrydda,
Tacomix,
Salladskrydda,
Chips,
.... kommer inte på nåt mer just nu...

Du glömde skriva färdigmat.

I princip alla färdigförpackade rätter du hittar i en vanlig butik innehåller glutamat. Soppor, kylt, fryst etc. Innehåller de inte glutamat står detta ofta väl angivet i rent marknadsföringssyfte.