handdator

Visa fullständig version : Hur väger man maten

barreth
2008-08-18, 12:08
Hej!

Förteckningarna som är angivna hos livsm. och på förpackningar, är det före eller efter tillagning.
Tex pasta, ris, kos kos, bulgur med mera väger ju mycket mer när det är kokat.

Jag gör för det mesta större kok för matlådor, 4-8 portioner även om vi bara är två som äter. Så om det är tex "torr pasta" man väger, hur ska jag då bära mig åt för att veta vad en portion innehåller.

Har köpt en matvåg som man kan nollställa, tänkte bara nollställa den med tallrik och sedan slänga på en råvara i taget efterhand som man nollställer och sen äta. Men det konceptet faller ju i så fall.

Morty
2008-08-18, 12:11
För pasta, ris etc så är det okokt (torr) vara som gäller. Potatis suger itne upp vatten och väger lika mycket.

Livsmedel som suger vatten måste du således väga innan kokning, kanske anteckna kcal-värdet och sedan plussa på det på övrig mat, som du kan väga på det sättet som du nämner.

För övrigt tror jag att Fineli eller SLV har tabeller på näringsvärdet på kokt pasta.

barreth
2008-08-18, 13:29
Tack för svaret, gjorde det hela en aning krånfligare men det går nog ändå

Tanden
2008-08-18, 14:08
Jag lånar tråden lite.

Låt oss säga att jag har en upptinad laxfilé som väger 100g, och t.ex kcal/100g = 200kcal

Men sen när den är tillagad så väger den t.ex 50g, ska jag då räkna det som att 50g lax = 100kcal?

Jag brukar nämnligen räkna på det tillagade köttet eftersom den vikt som försvinner är väll bara vatten? och vatten innehåller ju inga kcal.

Nu menar jag givetvis inte endast lax, utan även andra kött som kycklingfilé osv.

Ellis Wyatt
2008-08-18, 14:50
Nej, kaloriangivelserna gäller alltid otillagad vara, om inte annat anges.

theoppositescollide
2008-08-18, 17:07
Jag lånar tråden lite.

Låt oss säga att jag har en upptinad laxfilé som väger 100g, och t.ex kcal/100g = 200kcal

Men sen när den är tillagad så väger den t.ex 50g, ska jag då räkna det som att 50g lax = 100kcal?

Jag brukar nämnligen räkna på det tillagade köttet eftersom den vikt som försvinner är väll bara vatten? och vatten innehåller ju inga kcal.

Nu menar jag givetvis inte endast lax, utan även andra kött som kycklingfilé osv.Det är 100g, inklusive 50g vätska som innehåller 200kcal. Tar du bort vätskan, som saknar kalorier, är det fortfarande 200kcal kvar, även om vikten är mindre.

Tanden
2008-08-18, 18:01
Det är 100g, inklusive 50g vätska som innehåller 200kcal. Tar du bort vätskan, som saknar kalorier, är det fortfarande 200kcal kvar, även om vikten är mindre.

helvete då! inte konstigt att deffen gått lite trögt :). Tack för svaret iallfall

polka_griis
2008-08-18, 18:11
Det är dåligt att de inte skriver ut om det är tillagat eller torrt som gäller tycker, på vissa varor kan det vara lite klurigt att veta det tycker jag.

Och på konserver, t.ex bönor så är det ju vatten i burken som man sedan häller av. Vad är det som anges då? Bara bönornas energitäthet eller bönorna + vattnets?

barreth
2008-08-18, 18:12
hehe, hoppas du inte deffat länge =)
---

Ganska viktigt detta ju, ingen ide att man kämpar med våg och beräkningar om man inte gör rätt, blev nästan lite nojig nu asså.

Generellt, är det alltid väga innan som gäller, och sen bara lägga till olja om man steker i det eller liknande?

Eddie Vedder
2008-08-18, 18:36
Och på konserver, t.ex bönor så är det ju vatten i burken som man sedan häller av. Vad är det som anges då? Bara bönornas energitäthet eller bönorna + vattnets?

Vatten innehåller inga kcal.

Så det är bönornas energi och inget annat. Något annat med energi finns ju inte i burken.:)

polka_griis
2008-08-18, 19:07
Vatten innehåller inga kcal.

Så det är bönornas energi och inget annat. Något annat med energi finns ju inte i burken.:)
Jo, det är klart att energin kommer ifrån bönorna.

Men är energitätheten angiven för när de ligger i vattnet eller när man har hällt av vattnet? Antar att det är när man har hällt av vattnet men då är det ju inte så att det alltid anges för vad som är i förpackningen, utan att man "behandlar det", som det görs med torrvaror som ris osv.

Eddie Vedder
2008-08-18, 19:10
Jo, det är klart att energin kommer ifrån bönorna.

Men är energitätheten angiven för när de ligger i vattnet eller när man har hällt av vattnet?

Som sagt, det gäller bönorna.

Alltså är inte vattnets vikt medräknad alls.

polka_griis
2008-08-18, 19:16
Okej, men tycker att det borde skrivas ut så att alla fattar det :)

Pakanajuhla
2008-08-18, 19:36
Är det verkligen säkert att det gäller avrunnen vara?

Ex.
- Enligt SLV innehåller konserv. champinjoner 24 kcal/100g
- På Euroshoppers konserv så står det 12 kcal/100g.
- Euroshoppers burk innehåller 400g varav 200g champinjoner.
- 200g * 24kcal per 100g = 48 kcal
- 48kcal delat på 400g = 12kcal/100g

Detsamma för ica:s kikärtor.
-Enligt SLV innehåller 100g kokta kikärtor 150kcal
-Enligt ica innehåller 100g 90kcal
-Ica:s burk innehåller 400g, varav 240g kikärtor
-400g*90kcal = 360kcal, 360kcal delat med 240g = 150kcal/100g

Vilket kan betyda att värdet som anges är per vara + spad.

Bara en tanke. :confused:

King Grub
2008-08-18, 19:38
Okej, men tycker att det borde skrivas ut så att alla fattar det :)

Det är inte meningen att man skall dricka lagen. ;)

Eddie Vedder
2008-08-18, 19:38
Alla analyser av ett livsmedel ger inte samma resultat. Olika koktider, olika energitäta livsmedel redan från början etc.

Det kan skilja mycket.

polka_griis
2008-08-18, 20:19
Det är inte meningen att man skall dricka lagen. ;)
Det är inte meningen att man skall äta pasta okokt heller, men det är ändå värdet för den torra pastan som står utskrivet.

Eddie Vedder
2008-08-18, 20:25
Det är inte meningen att man skall äta pasta okokt heller, men det är ändå värdet för den torra pastan som står utskrivet.

Du inser väl själv att den liknelsen inte håller för fem öre? Med ditt resonemang skulle det ju snarare vara så att man bör ange energivärdet för luften inne i paketet utöver pastan.

Luft och vatten innehåller ju lika mycket kcal.

polka_griis
2008-08-18, 20:46
Du inser väl själv att den liknelsen inte håller för fem öre? Med ditt resonemang skulle det ju snarare vara så att man bör ange energivärdet för luften inne i paketet utöver pastan.

Luft och vatten innehåller ju lika mycket kcal.
Jag menar inte att man ska ange energivärdet på det sättet, bara att det inte skadar att vara tydlig med vad man menar så att även idioter som jag förstår.

Eddie Vedder
2008-08-18, 20:50
Jag menar inte att man ska ange energivärdet på det sättet, bara att det inte skadar att vara tydlig med vad man menar så att även idioter som jag förstår.

Det finns inte ens några krav på att ange energivärde överhuvudtaget, producenten anger så mycket om produktens energi- och näringsinnehåll som producenten vill.

Och det är antagligen inte gratis oavsett vad man lägger till. Visst skulle man kunna komplettera varje burk med en handbok och en instruktionsvideo om man nu ville det men särskilt klokt vore det ju inte rent ekonomiskt.

polka_griis
2008-08-18, 21:00
Det finns inte ens några krav på att ange energivärde överhuvudtaget, producenten anger så mycket om produktens energi- och näringsinnehåll som producenten vill.

Och det är antagligen inte gratis oavsett vad man lägger till. Visst skulle man kunna komplettera varje burk med en handbok och en instruktionsvideo om man nu ville det men särskilt klokt vore det ju inte rent ekonomiskt.
Det blir väl inte speciellt mycket dyrare bara för att man trycker ett eller några få extra ord?

Men om vi ska komma till någon slutsats så är det alltså den delen av produkten som det är tänkt att man ska äta, i det tillstånd som det befinner sig när man köper den som brukar anges?

Mala
2013-08-11, 17:56
Bumpar denna gamla tråd lite.

Jag vägde upp till 200 g okokt pasta = 720 kalorier. Efter att jag kokade fick jag drygt 400 g kokt pasta, av detta åt jag endast 200 g kokt pasta (efter upvägning med köksvåg). Således borde jag endast fått i mig 360 kalorier eftersom jag ätit hälften...?

King Grub
2013-08-11, 17:58
Korrekt.