Visa fullständig version : Börjar bli smalare och smalare
Hejsan,
det är så att jag på senaste tiden börjat magra förbannat mycket. Jag har tränat på gym ett halvår seriöst och såg resultat, under sommaren lade jag ner träningen pga resor och dylikt.
Hur ska jag återuppta min gamla form så smidigt och fort som möjligt?
Vad som bör tilläggas är att jag har riktigt svårt att äta ibland, jag äter så mycket jag orkar (vad som brukar vara extremt liten mängd) och sedan går jag iväg, efter ett tag så blir jag vrål hungrig igen men orkar inte äta alls mycket. Därför går jag hungrig hela tiden utan att kunna äta, för då blir jag mätt av minsta lilla.
Nu ska jag sätta igång seriöst med träningen igen, frågan är bara hur jag ska sköta kosten? Vad bör jag äta mycket av? (pasta, kött, grönsaker m.m?)
Bar jag införskaffa gainer eller protein?
Liten Men Fet
2008-08-17, 23:45
Ät regelbundet, ordentlig frukost: Mackor fil/gröt gärna nån frukt.
Lunch vid 12-13, ordentlig vanlig mat. Inga sallader.
Middag vid 17-18, ordentlig vanlig mat.
Kvällsmål vid 20-22, jag käkar mackor, te och frukt.
Det är inte svårt att äta ordentligt och bra, det krävs bara lite disciplin att äta regelbundet och "riktigt" (vanlig) mat.
Vad är egentligen problemet? Tycker du inte om mat?
Eddie Vedder
2008-08-18, 04:43
Tillsätt helt enkelt energitäta livsmedel till din mat. Ta dina vanliga måltider men komplettera med ett stort glas röd mjölk, en stor macka med något lättätet bröd där du tar på rejält med smör och ost samt att du ringlar lite rapsolja över din mat.
Om det tillsätts till varje måltid är du en god bit på väg utan att det för den delen är någon stor insats.
Att köpa proteinpulver och kolhydratpulver för att blanda dig en egen gainer och dricka efter träning är inte alls fel.
Förslag för en bra och billig gainer som du själv kan dosera efter behov (vilket är en stor fördel jämför färdigblandade och betydligt dyrare gainers):
Fairing Fast Carbs, maltodextrin:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159
Kolozzeum Pure Whey, bra och prisvärt vasslepulver:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173
Att höja energitätheten i ens kost är det enklaste som finns, jag förstår faktiskt inte hur det kn vara ett problem men du är hursomhelst inte ensam för exakt samma trådar startas säkert flera gånger per vecka.
Med andra ord finns MASSOR av trådar om du testar att söka och där kan du få mer inspiration.:)
Lycka till med träning och viktuppgång.:thumbup:
Energitäta råvaror! Snaska inte i dig mat som innehåller 50Kcal per 100g. Det kan du mumsa i dig när du ''lärt'' dig äta igen.
Sluta småäta mellan målen! Att ständigt fylla magen med mat kommer signalera mättnad.
Att du har stark aptit är just för att kroppen vill ha mer energi än vad den får just nu. En del tränar för att äta mindre, du ska träna för att äta mer!.
Feta såser, bakverk, choklad, ost, pasta, kött, korvar i alla dess former. Lite fibermat så toalett-besöken blir trevliga. Finns hur mycket gott som helst att klämma i sig nu när ditt mål ''bara'' är att lägga på dig vikt + töja magsäcken.
Skaffa dig något schysst vitamin/mineral tillskott om du är orolig för att missa något näringsämne, troligtvis kommer inte det behövas ändå.
Personligen skulle jag skippa allt som har med frukt, grönsaker, light-drycker, tonfisk, kyckling att göra. (Bra mat, men fyller upp magsäcken + lite energi (kcal) på köpet, dessa har inte plats i din magsäck för tillfället)
Ät dig proppmätt 3-4 gånger om dagen, gymma när magen ''lagt'' sig.
Intag vätskan mellan måltiderna.
När du vant magen att få i sig tillräckligt med käk kan du börja äta lite ''bättre'' mat.
Eddie Vedder
2008-08-18, 11:57
När du vant magen att få i sig tillräckligt med käk kan du börja äta lite ''bättre'' mat.
Energität mat är inte dålig mat och jag tycker inte det är mer eller mindre "bra" att käka godis och glass bara för att man vill upp i vikt. Sådana saker kan alltid inrymmas för njutningens skull men jag ser inte direkt någon anledning till att fylla upp med extra mycket av såna saker när det finns så mycket bra grejer som är sprängfyllt med energi.
Du nämner själv såser, ost, korv och pasta och där håller jag med helt. Men att skippa frukt och grönsaker helt tycker jag är ett dumt val även initialt även om jag förstår precis hur du resonerar där.
Men som sagt, nyttig mat som är sprängfyllt med kcal även för en relativt liten volym är långt ifrån svårt att åstadkomma. Även om man låter tallriken bestå av lite broccoli och några skivor paprika.
Att ta en bulle efter maten och lite godis till kvällen är heller inget fel men det är det å andra sidan väldigt sällan för någon.
Det är i alla fall min åsikt.:)
Scratch89
2008-08-18, 12:22
Bulle efter maten och godis till kvällen är en mänsklig rättighet, oavsett om man har svårt att gå upp i vikt eller ej. :D
Gröntvedt
2008-08-18, 12:30
Inta gainer är ett bra sätt att få upp kalorierna. Ät fett och protein som kvällsmål. I övrigt bör du äta protein 20-30g protein till varje måltid. Går du inte upp av det så ta ytterliggare en gainer före passet. Fungerar inte det så öka mängden kolhydrater till frukost samt i gainer efter passet.
Scratch89
2008-08-18, 12:31
Tekakor med ost och oboy är nog den största orsaken till att jag var överviktig i de tidiga tonåren. Du kan ju alltid testa samma. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.