Visa fullständig version : Polis Ja/Nej?
Demoneyes
2008-08-17, 10:16
Jag ligger i tankarna om att börja plugga till polis efter jag har gjort klart lumpen.
Är det någon här som pluggar till polis nu eller precis är färdigutbildad?
Jag har varit inne på polisens hemsida och läst runt lite och anser mig klara alla de krav de har. Har hört att det är ganska svårt att bli antagen men som sagt jag fyller alla deras krav de har på hemsidan. Någon som vet något man kan göra som kan väga upp lite?
Tack på förhand
Det räcker inte med att fylla upp till alla krav, du ska prata med en psykolog också.
Demoneyes
2008-08-17, 10:38
Det räcker inte med att fylla upp till alla krav, du ska prata med en psykolog också.
Det borde ju inte vara några problem, är stresstålig, lugn, bra uppfostran och allt det där. Har levt ett ganska Svensson liv skulle jag nog säga. Aldrig några problem. Eller försöker psykologen knäcka den sökande på något sätt?
Har bara pratat med en psykolog en gång det var vid mönstringen hon verkar ha behövt en psykolog sj hon var helt borta :) Till saken hör att jag att jag fick full pott på min psykiska prestanda.
Det borde ju inte vara några problem, är stresstålig, lugn, bra uppfostran och allt det där. Har levt ett ganska Svensson liv skulle jag nog säga. Aldrig några problem. Eller försöker psykologen knäcka den sökande på något sätt?
Har bara pratat med en psykolog det var vid mönstringen hon verkar ha behövt en psykolog sj hon var helt borta :) Till saken hör att jag att jag fick full pott på min psykiska prestanda.
en polare jag jobbat med körde hos psykologen första gången för att han hade för lite erfarenhet av andra kulturer, andra gången för att han verkade vara en lättretad person eller va de nu sa och att han var praktiskt lagd. Sen polare nummer två som varit i otaliga slagsmål och super som en tok kom in.
edit: är du dock endera HBT, tjej eller invandrare så är det ju lugnt
Gäller att ha det där extra, eller bra meriter, eller passa in inom ramen för det de vill ha (tjej, invandrare osv).
Men du förlorar ingenting alls på att söka. Sök redan nu, beroende på när du är klar med lumpen vill säga.
Demoneyes
2008-08-17, 11:13
Tycker att det är sjukt att det ska vara en fördel att vara invandrare alternativt tjej. Det borde inte väga mer pga av sitt kön respektiva etnisk bakrund.
Kommer söka efter lumpen saknar bara högskoleprovet som merit.
Det är illa att de tagit bort de högskolepoäng man får ifrån lumpen då hade det varit tillräckligt.
Får man något underhåll i form att pengar under utbildningen eller gäller det att knega på den fritid man har?
Du kommer aldrig att komma in enbart på betyg och lumpen. Arbetslivserfarenhet är det som gäller. Kolla upp senaste årens intagningsstatistik.
Jag ska börja studera till polis om 1 vecka. Du får ta studie lån, förut så fick man betald utbildning men ej längre. *mini .Det är andra gången jag söker, är själv invandrare, testerna gick bra, fick medel betyg hos psykologen och samtalet med psykologen gick bra, dom testar en helt klart, typ kommenterar dom svar man ger, ganska skoj :cool:
Demoneyes
2008-08-17, 11:53
Jag ska börja studera till polis om 1 vecka. Du får ta studie lån, förut så fick man betald utbildning men ej längre. *mini .Det är andra gången jag söker, är själv invandrare, testerna gick bra, fick medel betyg hos psykologen och samtalet med psykologen gick bra, dom testar en helt klart, typ kommenterar dom svar man ger, ganska skoj :cool:
Vad går utbildningen på? hur mycket behöver man låna?
Vad går utbildningen på? hur mycket behöver man låna?
det beror ju helt på hur mkt din lägenhet kostar, vad du har för levnadsstandard och om du jobbar.
kolla på csn.se
Hur mycket pengar får jag?
Svar:
Du får 1 873 kronor i veckan om du läser på heltid. En del av summan är bidrag (643 kronor) och en del är lån (1 230 kronor).
Låner måste du betala tillbaka sedan.
Demoneyes
2008-08-17, 12:41
det beror ju helt på hur mkt din lägenhet kostar, vad du har för levnadsstandard och om du jobbar.
kolla på csn.se
Hur mycket pengar får jag?
Svar:
Du får 1 873 kronor i veckan om du läser på heltid. En del av summan är bidrag (643 kronor) och en del är lån (1 230 kronor).
Låner måste du betala tillbaka sedan.
Synd att man inte fick betalt under utbildningen som förr men jag antar att det nu blivit så populärt yrke att det inte längre behövs som morot.
Kostar själva utbildningen något?! Är det inte kostnader omkring såsom lägenhet, studiematrial, mat o.s.v. du menar?
Synd att man inte fick betalt under utbildningen som förr men jag antar att det nu blivit så populärt yrke att det inte längre behövs som morot.
Eller för att staten inte prioriterar fler poliser.
Kustbevakningens utbildning är betald. Men där är det inte alls lika många som utbildas varje år.
Tycker att det är sjukt att det ska vara en fördel att vara invandrare alternativt tjej. Det borde inte väga mer pga av sitt kön respektiva etnisk bakrund.
Fast du förstår väl varför polisen vill ha in mer invandrare och tjejer och att trycket att komma in på utbildningen är så stort att man utan problem kan välja att ta oproportionellt många av dessa för att nå det målet?
Sen att det kanske känns orättvist för dig, ja, det är ju en annan sak.
En sak skall ni ha klart för er - att vara invandrare, tjej eller en annan minoritet bland de sökande ger inte per automatik en gräddfil till en utbildningsplats. Man ska fortfarande vara en öppen, harmonisk, mogen, säker och flitig samt mentalt stabil person.
Sen till originalfrågan. Sök om du känner att du vill och borde bli polis. Om du är lämplig eller ej kan varken du själv (iochmed att du ställer frågan från första början) eller familj och vänner avgöra. Det kommer fram i en nästan årslång ansökningsprocess bestående av flera steg.
Motorbreath
2008-08-17, 14:15
Eller för att staten inte prioriterar fler poliser.
Kustbevakningens utbildning är betald. Men där är det inte alls lika många som utbildas varje år.
Väldigt konstigt tänk ifrån "statens" sida. KBV måste ju ha lobbyister i världsklass. De verkar ha obegränsade resurser.
Demoneyes
2008-08-17, 14:15
en annan sak som jag fick höra av min far nyligen var att hans kompis son har sökt flera gånger men tyvärr inte kommit in han hade hört att de oftast nekar förstagångs sökarna för att verkligen få in folk som är intresserade av utbildningen. Någon som kan bekräfta detta påståendes sanningsvärde?
en annan sak som jag fick höra av min far nyligen var att hans kompis son har sökt flera gånger men tyvärr inte kommit in han hade hört att de oftast nekar förstagångs sökarna för att verkligen få in folk som är intresserade av utbildningen. Någon som kan bekräfta detta påståendes sanningsvärde?
Så är det oftast, man får söka flera gånger innan/om man lyckas.
Sanningen är inte så enkel. Visst är det möjligt att rekryteringsenheten nekar en och annan "tveksam" potentiell student, för att dels ge de en chans att skaffa sig mer livs-/arbetslivserfarenhet, eller för att det är så tveksamt fall och konkurrensen är så hård så de måste neka, av plats- och lämplighetsskäl.
Situationen idag ser ut som så att det är två sökomgångar per år, med ca 350antagna per omgång. 7400 sökande per gång. Man kan utan att vara ett snille räkna ut att oddsen för att komma in är rätt hårda. Om vi säger att 700 stycken per omgång faktiskt är lämpliga, så måste ett antal hundra fortfarande sållas bort av självklara skäl. Då får man helt enkelt bita i det sura äpplet och fortsätta söka.
Vet folk som sökt 10 gånger och som pluggar på Polishögskolan idag. Och fler som sökt minst lika många gånger utan att komma in.. Då kanske man börjar undra om man faktiskt är lämplig eller ej.
jenan546
2008-08-17, 14:29
I vilket fall som helst så är det rejält mycket svårare att komma in nu än vad det har varit i ett par år. Mycket mindre antal platser från och med vårterminen -09
Handcuff
2008-08-17, 15:12
Mycket svammel och skitsnack i denna tråd (så klart) *rolleyes*
Att komma in på skolan efter lumpen är knappast troligt. Visst, senaste omgångarna med förhöjt antal platser på utbildning så har många slunkit igenom med låg ålder och ganska släta meriter. Har läge varit ett ganska hårt söktryck och många av de lite vuxnare med klockren bakgrund har kommit in allt eftersom.
Från våren -09 minskar dock platserna med ca: -500st i landet vilket i vår gett att det gått nästan 20st sökande till varje plats...och så kommer det nog fortsätta vilket gör att en lumpenmerit står sig ganska slätt.
Vad göra då? Jo självklart ska du söka om det verkligen är polis du vill bli. Och sök igen (många på skolan har 5-6-7st ansökningar bakom sig). Att förbättra sina meriter enkomt för att komma in på skolan är ingen vettig plan. Försök ha andra mål och alternativ och fortsätt sök. Det man tror är en bra merit kan mycket väl vara helt tvärtom i rekryteringens ögon. T ex så söker väldigt många väktare, OV, kriminalvårdare o dyl till polisutbildningen - knappast så att rekryteringen blir så imponerade att de börjar fnissa nervöst om ännu en sådan ansökan trillar ned i deras knä ;) (inget ont om de yrkesområdena fö.)
Lycka till!
http://www.regeringen.se/sb/d/5422/a/82218
"Vissa av de nuvarande antagningskraven, såsom krav på svenskt medborgarskap, fysiska krav, de personliga egenskaperna samt svenskprovet bör emellertid slopas."
http://www.regeringen.se/sb/d/5422/a/82218
"Vissa av de nuvarande antagningskraven, såsom krav på svenskt medborgarskap, fysiska krav, de personliga egenskaperna samt svenskprovet bör emellertid slopas."
eh va!? idioti!
*grr27*
Handcuff
2008-08-17, 18:10
eh va!? idioti!
*grr27*
Förkastligt förslag. Så blir det när de "tänker" till...:smash:
Kan väl vara både sant och falskt. Vissa behöver kanske bevisa att de är seriösa i sina avsikter att bli polis, så då tar rekryterarna till det. Sen får många avslag för att de är "för unga", dvs inte har tillräckliga erfarenheter. Då är det ingen större vits att söka direkt igen, utan vänta istället några sökomgångar.
Man behöver inte ha bråttom när man söker polisutbldning, utan gör klart allt annat du vill ha gjort först. Erfarenheter av alla slag, gärna av mkt kontakt med människor, väger tungt. Men om du känner dig redo -sök för tusan och lycka till! Världens bästa jobb.
Vill bara tillägga att kvinnor och invandrare inte kvoteras in om någon nu trodde det. Efterfrågas- ja, men det sänker inte kraven på någondera målgrupp.
eh va!? idioti!
*grr27*
Vadårå, är det nå fel med poliser som inte kan prata svenska, är överviktiga och knappt kan röra på sig, och dessutom är helt socialt inkompetenta? :D
Vill bara tillägga att kvinnor och invandrare inte kvoteras in om någon nu trodde det. Efterfrågas- ja, men det sänker inte kraven på någondera målgrupp.
Jag har då en polare som pluggar på PHS med en tjej som inte klarat fyskraven.
Jag har då en polare som pluggar på PHS med en tjej som inte klarat fyskraven.
Sedär. Men då kanske hon varit så nära (någon sekund för långsam på löpningen t ex) att det på det hela taget vägdes upp av andra kvaliteter som gjorde att de ville ha just henne. Det är ju en helhetsbedömning som görs, och väger man upp en miss i fysen (inga större grejer såklart) så kan man fortfarande bli antagen om man i övrigt passar. Detta gäller dock både tjejer och killar, och oavsett etnisk bakgrund.
Sedär. Men då kanske hon varit så nära (någon sekund för långsam på löpningen t ex) att det på det hela taget vägdes upp av andra kvaliteter som gjorde att de ville ha just henne. Det är ju en helhetsbedömning som görs, och väger man upp en miss i fysen (inga större grejer såklart) så kan man fortfarande bli antagen om man i övrigt passar. Detta gäller dock både tjejer och killar, och oavsett etnisk bakgrund.
Hon orkade inte släpa den där gubben;)
Whistler
2008-08-17, 19:09
Jag har sökt 8 gånger, inte ens kommit till fystesterna. Har goda rekommendationer från två poliser i min ansökan, jobbar som OV sedan ett par år tillbaka och har gjort värnplikten med plutonchefsbefattning på ett jägarförband. Hade dessutom ganska schyssta betyg från gymnasiet, där jag pluggade naturvetenskap. Det känns dumt att lista meriter rakt upp och ned och jag menar absolut inte att skryta! Första språktestet gjorde jag dock på halva tiden och fick 90% rätt, polisen som intervjuade mig kände igen mig och satte hög rekommendation på mig och poliser jag stöter på i yrket säger gång på gång att de tycker jag ska söka och bara skakar på huvudet och suckar när de får höra hur många gånger jag faktiskt sökt utan att komma in.
Efter att ha läst första stycket i det här inlägget kommer det nu komma folk som tänker skriva "Men det är så kallt att bara räkna upp meriter, du måste visa att du har social kompetens". Mitt jobb är social kompetens! Jag spenderar all betald tid med att hantera människor som råkat illa ut eller vill utsätta andra för det. Nog måste man ha ett visst mått av social kompetens för det?
Det känns kränkande när man avvisar drängfulla polisstudenter från evenemang och får höra att de minsann kom in när de var 21. Visst är det mycket fyllesnack, men faktumet kvarstår att jag är långt ifrån den sämst lämpade. Det tråkiga är att de inte ens gör bedömningar på mig, de kollar bara papprena och lägger mig underst i högen.
Men skam den som ger sig. :)
Snart dags för nionde ansökan.
Hon orkade inte släpa den där gubben;)
Hade jag varit rekryterare hade jag nog inte sett det som en "liten miss"! Men nu är jag inte det...så jag får väl bara gratulera.
Hade jag varit rekryterare hade jag nog inte sett det som en "liten miss"! Men nu är jag inte det...så jag får väl bara gratulera.
vet du hur det ser ut procentuellt i antalet sökande tjejer kontra killar?
Fan vad trist.. Men som rekryterarna säger: man behöver inte vara olämplig bara för att man får avslag, utan det handlar om att så otroligt många lämpliga söker så det finns inte plats för alla. Förstår att det är liten (om någon) tröst men ändå... Sen är det åt helvete att börja snacka om huruvida man är polis eller inte på krogen, det är något av det mest pinsamma man kan göra. Klart poliser går på krogen också, men representerar man sin yrkesgrupp genom att prata om det så ska man uppföra sig också.
Lycka till :)
vet du hur det ser ut procentuellt i antalet sökande tjejer kontra killar?
Det varierar från kull till kull.. Är väl fortfarande fler killar totalt sett, även om det faktiskt varit exvis en kull med 53% tjejer, iaf i Umeå. Kommer dock att dröja många år innan det är 50/50 om det nu är det man eftersträvar.
Edit: Menar tills det är 50/50 ute i landet, inte på skolan.
Motorbreath
2008-08-17, 20:38
Är det lättare för snygga kvinnor (än för mindre snygga kvinnor) att komma in på Polishögskolan? De unga kvinnliga poliser man ser ute i samhället ser så gott som alltid bra ut.
Jacksatan
2008-08-17, 22:16
Men du måste väl förstå att det är ganska logiskt att de vill ha in tjejer och invandrare? Ute i vissa förorter bor i princip inga svenskar, så det är så klart en väldigt fördel att ha invandrarpoliser där ute när det gäller många aspekter. Tjejer som poliser kan ha en mer lugnande inverkan på brottslingar samt garanterat bättre på att hantera kvinnliga brottslingar.
Skäggmiffot
2008-08-17, 22:35
Men du måste väl förstå att det är ganska logiskt att de vill ha in tjejer och invandrare? Ute i vissa förorter bor i princip inga svenskar, så det är så klart en väldigt fördel att ha invandrarpoliser där ute när det gäller många aspekter. Tjejer som poliser kan ha en mer lugnande inverkan på brottslingar samt garanterat bättre på att hantera kvinnliga brottslingar.
Jag har aldrig riktigt förstått det där. Vad är fördelen med att en polis med bosnisk bakgrund hanterar serbiska "förbrytare"? Eller för den delen att en polis med afrikansk bakgrund hanterar ett problem som involverar zigenare? För vilken av parterna är det bättre?
Det har funnits invandrarpoliser i många år så det borde finnas någon sorts empirisk studie på att det är bättre än att någon med svensk bakgrund hanterar händelser. Det är som Allan brukar säga när folk pratar om invandrare, var kommer de ifrån? Invandrien? Man kanske snarare ska prata om socio-ekonomisk bakgrund istället för etnisk?
Bra folk är bra folk, oavsett var de kommer ifrån eller var de vuxit upp.
Jag har sökt 8 gånger, inte ens kommit till fystesterna. .
Något är gravt fel här...
Ett "problem" jag har stött på hos många som gärna vill bli poliser är att de inte har några reservplaner utan fortsätter år efter år med ansökningarna istället för att under tiden kanske ta och utbilda sig till något annat som de kan syssla med om de nu inte kommer in. Alltför många står och trampar på samma ställe av lättja och en naiv tro på sin egen "duglighet" som polis.
novaline
2008-08-17, 23:23
börjar plugga till farbror blå om cirka en månad, kom in min första sökning :D
Jag har aldrig riktigt förstått det där. Vad är fördelen med att en polis med bosnisk bakgrund hanterar serbiska "förbrytare"? Eller för den delen att en polis med afrikansk bakgrund hanterar ett problem som involverar zigenare? För vilken av parterna är det bättre?
Det har funnits invandrarpoliser i många år så det borde finnas någon sorts empirisk studie på att det är bättre än att någon med svensk bakgrund hanterar händelser. Det är som Allan brukar säga när folk pratar om invandrare, var kommer de ifrån? Invandrien? Man kanske snarare ska prata om socio-ekonomisk bakgrund istället för etnisk?
Bra folk är bra folk, oavsett var de kommer ifrån eller var de vuxit upp.
Det handlar om en touch, en känsla/förståelse och erfarenheter av andra kulturer som man letar efter. Tro det eller ej, i det verkliga livet spelar det stor roll om man har erfarenheter av det slaget för att lösa och medla i konflikter. Man behöver ibland säga dem rätta orden, ha rätt kroppsspråk och rätt approach för att lösa vissa problem.
Ex nihilo
2008-08-17, 23:33
börjar plugga till farbror blå om cirka en månad, kom in min första sökning :D
Haha jag tror Whistler tvärdog nu, det sprutade blod ur öronen och sen föll han ihop på tangentbordet. :D
novaline
2008-08-17, 23:38
Haha jag tror Whistler tvärdog nu, det sprutade blod ur öronen och sen föll han ihop på tangentbordet. :D
ska då skicka honom en blomma, kan be mina bekanta som också lyckades första ansökan skicka iväg en ;)
Det där är bara fina fantasier de har gjort likande försök i Danmark och de poliserna där sågs som landsförrädare av sina landsmän och vart tvungna att flyta från sina områden så att trakasserierna mot dem och deras familjer skulle upphöra.
Samt att tjejer skulle vara bättre? En gammal klasskompis till mig utbildade sig till polis för att hennes sambo tänkte bli det båda kom in och båda två är poliser nu och enligt henne så har hon inte några fördelar när det gäller att ta hand om förbrytare hon får tillochmed anstränga sig lite extra för att hon är tjej förbrytaren respekterar inte en "svenne-hora".
---
Apropå det nya utredningen som finns på regeringens hemsida... Irland har gjort något likande och slopat krav på medborgarskap, språk mm... men som tur är för Irländarana så har de inte get så stor inverkan på deras poliskår än..
trots att regeringen där aktivt försökt ragga upp nya utländskamedborgare.
ska då skicka honom en blomma, kan be mina bekanta som också lyckades första ansökan skicka iväg en ;)
hah damn, rub it in...
Have mercy on Richard "Whistler" Norton! :D
Grattis!
Jag har sökt 8 gånger, inte ens kommit till fystesterna. Har goda rekommendationer från två poliser i min ansökan, jobbar som OV sedan ett par år tillbaka och har gjort värnplikten med plutonchefsbefattning på ett jägarförband. Hade dessutom ganska schyssta betyg från gymnasiet, där jag pluggade naturvetenskap. Det känns dumt att lista meriter rakt upp och ned och jag menar absolut inte att skryta! Första språktestet gjorde jag dock på halva tiden och fick 90% rätt, polisen som intervjuade mig kände igen mig och satte hög rekommendation på mig och poliser jag stöter på i yrket säger gång på gång att de tycker jag ska söka och bara skakar på huvudet och suckar när de får höra hur många gånger jag faktiskt sökt utan att komma in.
Efter att ha läst första stycket i det här inlägget kommer det nu komma folk som tänker skriva "Men det är så kallt att bara räkna upp meriter, du måste visa att du har social kompetens". Mitt jobb är social kompetens! Jag spenderar all betald tid med att hantera människor som råkat illa ut eller vill utsätta andra för det. Nog måste man ha ett visst mått av social kompetens för det?
Det känns kränkande när man avvisar drängfulla polisstudenter från evenemang och får höra att de minsann kom in när de var 21. Visst är det mycket fyllesnack, men faktumet kvarstår att jag är långt ifrån den sämst lämpade. Det tråkiga är att de inte ens gör bedömningar på mig, de kollar bara papprena och lägger mig underst i högen.
Härlig attityd Whistler! Gå in med samma inställning nästa gång du söker så ska du se att det går vägen :)
För övrigt, vågar man fråga vad det var som gjorde att du inte blev antagen?
Det där är bara fina fantasier de har gjort likande försök i Danmark och de poliserna där sågs som landsförrädare av sina landsmän och vart tvungna att flyta från sina områden så att trakasserierna mot dem och deras familjer skulle upphöra.
Samt att tjejer skulle vara bättre? En gammal klasskompis till mig utbildade sig till polis för att hennes sambo tänkte bli det båda kom in och båda två är poliser nu och enligt henne så har hon inte några fördelar när det gäller att ta hand om förbrytare hon får tillochmed anstränga sig lite extra för att hon är tjej förbrytaren respekterar inte en "svenne-hora".
---
Apropå det nya utredningen som finns på regeringens hemsida... Irland har gjort något likande och slopat krav på medborgarskap, språk mm... men som tur är för Irländarana så har de inte get så stor inverkan på deras poliskår än..
trots att regeringen där aktivt försökt ragga upp nya utländskamedborgare.
Du jämför äpplen och päron, om nu poliserna tvingades flytta, krävs det ingen geni för att lista ut varför, man arbetar inte på samma ort där man bor och det är heller inget som sätts i försök här i Sverige.
Du jämför äpplen och päron, om nu poliserna tvingades flytta, krävs det ingen geni för att lista ut varför, man arbetar inte på samma ort där man bor och det är heller inget som sätts i försök här i Sverige.
Förstår jag dig rätt att du säger att en polis inte ska jobba i samma ort som den bor i?
Ingen har (vad jag sett) tagit upp den personliga presentation man måste skriva av sig själv innan man blir kallad till fysen. Rekryterarna lusläser dessa. De kollar på gramatik och hur väl du har satt ihop de svenska meningarna. De kollar attityd, självsäkerhet mm.
Det är den personliga presentationen som ofta ligger till grund om man blir kallad till fysen eller inte.
Deceiver85
2008-08-18, 10:02
Är du säker på att du borde göra en ny ansökan?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=114203
Har rätt lätt för att tycka illa om människor, så jag håller mig mest i min lägenhet.
Drill Seargent i Full Metal Jacket sade det rätt bra: "...to me you are all equally worthless".
Det är rätt kul att jag ändå är väldigt mån om att behandla folk väl. Jag uppfattas alltid som artig och trevlig, vilket är rätt intressant, då jag inte skulle bry mig det minsta om personen framför mig gick och dog tio minuter senare. På jobbet är det ännu mer intressant, eftersom jag verkligen har rykte om mig att bry mig om alla, och anse alla lika värda (se citatet ovan). Människor som jag inte ens skulle titta på när jag är ledig, än mindre prata med, får min fulla uppmärksamhet när det gäller att få dem att känna sig välkomna och rättvist behandlade på min arbetsplats.
Jag tänkte på det hela lite innan idag faktiskt... Jag skulle jättegärna hamna i slagsmål någon gång (aldrig varit i ett), men jag vill inte vara osams med någon. Osämja är bland det värsta jag vet.
När man läser det där blir man ju faktiskt glad att whistler inte kommit in på något av sina 8 försök. (och förstår varför). :thumbup:
Skäggmiffot
2008-08-18, 17:07
Men vad är det då för poäng med att rekrytera folk från förorten om man inte ska jobba där med de fördelar som du påstår? Jag vet för övrigt flera poliser som jobbar där de bor (i Stockholm). Var bor poliser som jobbar på mindre orter? :)
Tricklev
2008-08-18, 17:26
Känns väll inte så jättelyckat med en polis som går runt och önskar att han skulle hamna i slagsmål, speciellt inte kombinerat med att personen inte bryr sig det minsta om människor, känns som en farlig kombination. :D
låter som en alldeles utmärkt idé. Fler poliser är precis vad som behövs. Håll oss gärna uppdaterade med hur det går osv... som en dagbok.
Ska själv börja plugga till polis när jag får tid och lust och då kan det vara bra med lite kött på benen.
Är du säker på att du borde göra en ny ansökan?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=114203
+1 Ganska glad att vi slipper få poliser av Whistlers typ.
Men vad är det då för poäng med att rekrytera folk från förorten om man inte ska jobba där med de fördelar som du påstår? Jag vet för övrigt flera poliser som jobbar där de bor (i Stockholm). Var bor poliser som jobbar på mindre orter? :)
Nu blev det fel igen, antar att du inte bor i Stockholm?
Man jobbar inte i samma förort, eller dess omedelbara närhet men längre bort är det oftast inga problem. Känner poliser som bor i västerort men arbetar som ordningspoliser i Alby och Fittja. Det skulle aldrig falla dem in att arbeta i västerort, med all rätt.
I mindre orter och glesbyggden finns inte samma problematik och dynamik varför det oftast inte heller ställer till det för polismannen på samma sätt. Men här pratar vi om rekryteringar som görs bland förorten och dem individerna hamnar inte i Norrland.
Whistler
2008-08-18, 19:18
Ja, återigen har någon tagit något jag skrivit och ryckt det ur sitt sammanhang. Läs gärna hela den tråden istället.
Jag har som sagt arbetat med ett yrke som har som själva grundstomme att på ett lugnt och sansat sätt bemöta människor i konflikter och få dem att känna sig respekterade, samtidigt som man löser deras problem. Vad jag faktiskt känner för personen i fråga har ingenting som helst med saken att göra, så länge som personen jag har hjälpt går ifrån platsen utan att ha blivit misshandlad, eller får juridisk upprättelse för något hemskt som har hänt dem genom att jag griper gärningsmannen. Som jag även skrivit i tråden Deceiver citerade ett av mina inlägg ifrån, så avskyr jag osämja, våld och att folk behandlas efter olika måttstockar beroende på ursprung, klädsel, läggning eller annat. Att jag väljer att inte umgås med så många individer på min fritid betyder inte på något som helst sätt att jag är mindre lämpad att arbeta med människor, eftersom det är just det jag är bra på.
Jag mår bra av att behandla folk väl. En hel helg kan räddas av att någon kommer fram och säger att de tycker om när jag jobbar för att de känner sig väl bemötta och rättvist behandlade. Herregud, jag har till och med haft folk jag har gripit för misshandle som kommit tillbaka efter en tid och sagt att jag är den enda ordningsvakt de respekterat, just för att jag fortfarande respekterade dem när jag gjorde mitt jobb.
Så som det skrivs i den citerade tråden så kan man ju fråga sig, vem är bäst lämpad? Den som har ett normalt och traditionellt utåtriktat privatliv, men tar med sig sina åsikter till jobbet och behandlar folk baserade på dem, eller den som är för sig själv hemma och lämnar åsikterna hemma när han går till jobbet och där gör allt han kan för att bemöta kunder/gäster/offer/målsägare med den respekt den yrkesrollen kräver att alla bör få?
Men Tolkia och JonasTL sade det nog bättre:
Jag undrar lite hur de personer som upprörs av Whistlers "falska" vänlighet mot personer han inte gillar beter sig mot personer de inte är särskilt förtjusta i, men som livet tvingar dem att umgås med, t.ex. på jobbet? Hälsar ni bara på de arbetskamrater ni gillar? Låter ni bli att bjuda dem på personalfesten för vilken ni sitter i festkommittén? Ollar ni deras kaffekoppar när de inte ser? Ljuger på dem för chefen?
Att bete sig artigt och vänligt mot folk man egentligen inte bryr sig om handlar nog mer om förmåga att anpassa sig till situationen och om hur mån man är om att få saker och ting att fungera smidigt än om empati och känslor.
Hmmm, personen uppför sig uppenbarligen empatiskt, eftersom att han uppfattas som snäll och hjälpsam så är han nog bättre på det än medelsvensson på sin arbetsplats, men innerst inne bryr han sig inte.
Medan många bryr sig innerst inne, men inte lyckas vara lika och snälla och hjälpsamma som honom.
Vem är bäst, empatiska medelsvensson som är för lat för att lyckas göra "goda gärningar", eller den kalla personen som faktiskt utför "goda gärningar"?
Skäggmiffot
2008-08-18, 19:23
Nu blev det fel igen, antar att du inte bor i Stockholm?
Man jobbar inte i samma förort, eller dess omedelbara närhet men längre bort är det oftast inga problem. Känner poliser som bor i västerort men arbetar som ordningspoliser i Alby och Fittja. Det skulle aldrig falla dem in att arbeta i västerort, med all rätt.
I mindre orter och glesbyggden finns inte samma problematik och dynamik varför det oftast inte heller ställer till det för polismannen på samma sätt. Men här pratar vi om rekryteringar som görs bland förorten och dem individerna hamnar inte i Norrland.
Född och uppvuxen i en av Stockholms invandrartätaste förorter. Bor inte där längre men fortfarande i Stockholm. Vad får dig att tro att jag inte bor i Stockholm?
I glesbygden finns det väl ännu svårare problem som poliserna utsätts för! Sätter du dit din hembrännande granne kan du räkna med att inte bli bjuden på nästa kräftskiva. Oavsett vad du gör kan du träffa personen på Konsum nästa dag.
Jag måste bara skriva ett par rader här.
Den 11:e juni nu i somras genomförde jag fystesterna för Polishögskolan. Detta var min första gång jag sökte och klarade fystesterna utan några större besvär. Dessvärre blev konkurrensen lite hård in till pliktverket och fick då ett mail där det stod att dom gärna såg att man sökte igen.
En högt uppsatt chef inom länkriminalen i Hallands län gick ut med skarp kritik häromveckan och tyckte att rekryteringen till polishögskolan var ett enda stort felande system. Han menade att man inte kan bestämma sig för att rekrytera en viss grupp människor bara för att jämna ut statistik utan man faktikst ska se till varje person och dess olika kompetenser. Exempelvis kunde detta vara polisens mål att rekrytera flera kvinnliga poliser, vilket är helt rätt. Men det funkar inte att plocka in folk som inte är lämpade bara för att det sitter ett visst kön under byxorna, vilket undertecknad skarpt kan medhålla.
Vidare så passade jag på att fråga poliserna som hade hand om oss på fystesterna angående förslaget om att slopa bl.a fystesterna. Till svar då fick jag något som gjorde mig oerhört glad.
Man kommer att ta bort fystesterna precis som det är sagt, för att få komma in på skolan. Utbildningen blir 3-årig och vem som helst får söka dit utan att ha genomfört några prov. MEN! När man sen ska bli anställd så kommer dom ha alla testerna DÅ istället. Alltså man kan bli behörig polis teoretiskt, men kommer inte få någon anställning så länge man inte har klarat testerna innan anställningen.
Det ska även sägas att detta bara ligger på förslag än och ingen är bestämt, men detta var vad polisen sa till mig och tyckte själv förslaget var helt befängt.
Det sättet att lägga upp fystester på finns redan idag. Absolut inte till samma grad som polis men t.ex vem som helst kan läsa till sjuksköterska och därefter vidareutbilda sig till ambulanssjukvårdare. Men de allra flesta (jag vågar inte säga alla) stationer har fystester man ska klara av innan man får anställning. Men som sagt, absolut inga fystester som går att jämföra med polisens t.ex. Men själva upplägget på utbildning-fystester.
Tack för mig :)
Massa text
Sen när man klarat fystesterna och fått sin aspirant-tjänst är det grönt sen eller blir det någon återkommande koll på det hela?
Sen när man klarat fystesterna och fått sin aspirant-tjänst är det grönt sen eller blir det någon återkommande koll på det hela?
Njae det vet jag faktiskt inte. Men jag skulle tro att det fortsätter som idag. Deras 3 timmars fys. som de har i veckan är till för att hålla kondition och kropp i god form för att utföra ett bra arbete. Men som vi alla kan se ibland så finns där de poliser som inte skulle orka springa längre än runt husknuten.
Njae det vet jag faktiskt inte. Men jag skulle tro att det fortsätter som idag. Deras 3 timmars fys. som de har i veckan är till för att hålla kondition och kropp i god form för att utföra ett bra arbete. Men som vi alla kan se ibland så finns där de poliser som inte skulle orka springa längre än runt husknuten.
Precis, varför sätta krav på en aspirant när rävarna inte ens har en suck att klara kraven? Jag är lite kluven i den här frågan just nu.
Mjo men det är väl så att man satsar lite på polisen nu och jag tror inte man vill ha de där trötta gubbarna så mycket mer. De nya är lite mer på tårna och med när "det händer" .. ibland lite väl mycket på tårna kanske?
Och sen tycker jag väl kanske att de lite äldre är oftast de som har lugnet i sig och reder ut situationer på lite mindre fysiskt sätt. Men det är bara min egen åsikt :)
machine gun
2008-08-18, 22:23
Av de jag känner som kommit in, har arbetslivserfarenhet från yrken där man jobbar med människor varit mest meriterande. Dvs t.ex. jobb som personlig assistent, vårdbiträde el likn. Även serviceyrken av olika slag kan vara meriterande. Att jobba som OV eller väktare är däremot snarare en dålig merit i sammanhanget, då man ofta lärt sig lite väl mkt gråzonsarbete.
Av de jag känner som kommit in, har arbetslivserfarenhet från yrken där man jobbar med människor varit mest meriterande. Dvs t.ex. jobb som personlig assistent, vårdbiträde el likn. Även serviceyrken av olika slag kan vara meriterande. Att jobba som OV eller väktare är däremot snarare en dålig merit i sammanhanget, då man ofta lärt sig lite väl mkt gråzonsarbete.
Nja det skulle ha svårt och tro, om du menade det ordagrandt att det skulle vara dåligt. Tror säkerligen att det kan vara bra att ha jobbat som OV, så tillvida att man skött sitt jobb bra dvs.
Angående sjukvårdsjobb var det tydligen väldans positivt att ha jobbat inom, precis som du sa. Iallafall för egen del när hon läste att jag var akutsjukvårdare.. men det spelar ju mindre roll nu när det inte bar hela vägen ändå.
Det sättet att lägga upp fystester på finns redan idag. Absolut inte till samma grad som polis men t.ex vem som helst kan läsa till sjuksköterska och därefter vidareutbilda sig till ambulanssjukvårdare. Men de allra flesta (jag vågar inte säga alla) stationer har fystester man ska klara av innan man får anställning. Men som sagt, absolut inga fystester som går att jämföra med polisens t.ex. Men själva upplägget på utbildning-fystester.
Att vidareutbilda sig till ambulanssjukvårdare som syrra vore att byta ner sig, man blir ambulanssjuksköterska :P
Tycker utbildning-fystester inte låter som en vidare idé. Kan man inte anstränga sig det lilla det tar att faktiskt kunna klara av fystesterna har man inget på utbildningen att göra, för man har uppenbarligen visat att man inte bryr sig tillräckligt att lära sig springa 2km på under 9.30(10 för tjejer?).
Att läsa amb-vubben som syrra är lite annorlunda än att läsa till polis. Vad ska du göra om du inte klarar av att springa dom 2km någonsin? (Pengar väl spenderade av att subventionera en utbildning för någon som aldrig kommer jobba som polis?) Som sjuksköterska kommer du alltid kunna jobba någonstans. Om inte i ambulansen så kanske på någon akut eller liknande.
Nej, systemet borde förbli som det är.
Att vidareutbilda sig till ambulanssjukvårdare som syrra vore att byta ner sig, man blir ambulanssjuksköterska :P
Tycker utbildning-fystester inte låter som en vidare idé. Kan man inte anstränga sig det lilla det tar att faktiskt kunna klara av fystesterna har man inget på utbildningen att göra, för man har uppenbarligen visat att man inte bryr sig tillräckligt att lära sig springa 2km på under 9.30(10 för tjejer?).
Att läsa amb-vubben som syrra är lite annorlunda än att läsa till polis. Vad ska du göra om du inte klarar av att springa dom 2km någonsin? (Pengar väl spenderade av att subventionera en utbildning för någon som aldrig kommer jobba som polis?) Som sjuksköterska kommer du alltid kunna jobba någonstans. Om inte i ambulansen så kanske på någon akut eller liknande.
Nej, systemet borde förbli som det är.
Ber om ursäkt för min otydlighet, menar givetvis specialistsjuksköterska inom ambulanssjukvård. ;)
Men nej, jag håller med. Bättre och låta det vara och lägga lite mer energi och pengar på att gallra ut de bäst lämpliga för yrket.
Wintermute
2008-08-18, 23:02
Nja det skulle ha svårt och tro, om du menade det ordagrandt att det skulle vara dåligt. Tror säkerligen att det kan vara bra att ha jobbat som OV, så tillvida att man skött sitt jobb bra dvs.
Angående sjukvårdsjobb var det tydligen väldans positivt att ha jobbat inom, precis som du sa. Iallafall för egen del när hon läste att jag var akutsjukvårdare.. men det spelar ju mindre roll nu när det inte bar hela vägen ändå.
OV jobbet ger en del erfarenhet, du skulle säkert kalla det fördommar vilket de troligen inte uppskattar vid intagningen. Samma sak med en del väktar tjänster.
schabo-labo
2008-08-18, 23:13
Ser de om man har varit anmäld för brott? Ej dom eller liknande, endast anmäld.
Precis, varför sätta krav på en aspirant när rävarna inte ens har en suck att klara kraven? Jag är lite kluven i den här frågan just nu.
För kännedom... inom Polisen så är en "räv(jävel)" och en aspirant samma sak :D
Blev antagen men struntade i det. Va inte min cup of tea.
Blev antagen men struntade i det. Va inte min cup of tea.
tycker jag du gjorde rätt i, när du känner så där. Dumt att göra något som man inte går in för!:thumbup:
dock skulle många vilja ha din plats :)
För kännedom... inom Polisen så är en "räv(jävel)" och en aspirant samma sak :D
ja för mig som inte är insatt så är en räv någon som varit med länge:D
Ett "problem" jag har stött på hos många som gärna vill bli poliser är att de inte har några reservplaner utan fortsätter år efter år med ansökningarna istället för att under tiden kanske ta och utbilda sig till något annat som de kan syssla med om de nu inte kommer in. Alltför många står och trampar på samma ställe av lättja och en naiv tro på sin egen "duglighet" som polis.
Nu gissar jag en del om intagningsförfarandet.
Jag vet inte om det är lättja och naivitet men att någon vidareutbildar sig skulle jag uppskatta om jag rekryterade till nästan vilket område som helst. För just polisutbildningen så är några högskolekurser per år förhoppningsvis ingen omöjlighet att få in trots jobb, familj etc och för varje ny ansökan har den sökande då fått ytterligare meriter förutom länge arbetslivserfarenhet. Efter 4-5 år så har man dessutom skaffat sig minst ett gratis år på högskolan vilket inte här helt fel om man i alla fall inte kommer in.
machine gun
2008-08-19, 11:22
Har jobbat som väktare i 3,5 år och har många kollegor som fått det beskedet. Som tur är har jag själv aldrig varit intresserad av att bli polis.
-Englund
2008-08-19, 13:11
Min bror sökte till polishögskolan, många insatta personer, även poliser, ansåg att han hade utomordentliga förutsättningar till att bli polis, fysik, betyg, vitsord, ledartjänst i utlandstjänst där de så gott som agerar som poliser(Kfor, KS15), precis som de sociala förmågorna och personliga egenskaperna var "perfekta", han blev inte antagen. Man måste nog helt enkelt ha tur med vad man säger när man pratar med höjdarna på intervjun etc. Man får ju inte veta varför man inte bli antagen. Nu har han precis börjat på Militärhögskolan i Karlberg. Försvarsmakten vet vad dom vill ha och dom tar det!
Min bror sökte till polishögskolan, många insatta personer, även poliser, ansåg att han hade utomordentliga förutsättningar till att bli polis, fysik, betyg, vitsord, ledartjänst i utlandstjänst där de så gott som agerar som poliser(Kfor, KS15), precis som de sociala förmågorna och personliga egenskaperna var "perfekta", han blev inte antagen. Man måste nog helt enkelt ha tur med vad man säger när man pratar med höjdarna på intervjun etc. Man får ju inte veta varför man inte bli antagen. Nu har han precis börjat på Militärhögskolan i Karlberg. Försvarsmakten vet vad dom vill ha och dom tar det!
Ja det är nog en shysstare karriär i militären å ha utlandstjänst. Hoppas han får ha kvar jobbet efter alla (ytterliggare) nedskärningar.
Jag vet inte om det är lättja och naivitet men att någon vidareutbildar sig skulle jag uppskatta om jag rekryterade till nästan vilket område som helst. För just polisutbildningen så är några högskolekurser per år förhoppningsvis ingen omöjlighet att få in trots jobb, familj etc och för varje ny ansökan har den sökande då fått ytterligare meriter förutom länge arbetslivserfarenhet. Efter 4-5 år så har man dessutom skaffat sig minst ett gratis år på högskolan vilket inte här helt fel om man i alla fall inte kommer in.
Sant, ett par psykologikurser, kanske några kultur- och samhällskurser samt lite övergripande juridisk metod kan nog vara värdefullt vid en meritvärdering.
För att hoppa tillbaka några inlägg till Whistlers falska trevlighet, så är jag lite impad ändå att du orkar hålla ett vänligt pokerface mot människor du helst skulle vilja nita. Jag har också ett jobb där jag måste vara trevlig, omtänksam och vända ut och in på mig själv helt till personer som behandlar mig som skit tillbaka. Och jag har så jävla svårt för det. Fasiken vad svårt det är att klistra på det där falska leendet ibland.
novaline
2008-08-19, 14:15
mycket spekulationer/skitsnack här..nästan lite flashback över det hela.
machine gun
2008-08-19, 14:22
Har du läst några andra trådar i allmäntdelen senaste tiden?
Handcuff
2008-08-19, 14:34
Verkligen.
Konstig nog är det oftast brorsan/syrrans/polarens arbetskompis mammas kusin som blivit nobbat 17 gånger trots bäst resultat på fysproven, högsta poäng på övriga tester osv. Vitsord från "höjdare inom polisen" och alla ens kompisar/arbetspolare har sagt hur bra man är och vilket polisämne personen i fråga verkligen är - det är alltid dessa som rekryteringen puttar åt sidan och istället kvoterar in de som inte ens klarar....typ någonting!
Givetvis är det inte så! Visst kan man vara jätteduktig och perfekt men ändå inte bli antagen. Kan bero på otur eller så kanske man inte var så konkurrenskraftig trots allt? Har ju vart mellan 10-20 sökande/plats under nästan alla år. Sök igen. Men att börja gnälla om kvotteringen osv är bara fånigt. Det är inget som märks på skolan i alla fall. Visst självklart finns det bättre och mindre bäst studenter men så gott som alla fixar allt galant och är utmärkta polisämnen och trevliga studiekamrater.
Håller med. Träffar en del kollegor som gärna skulle vilja röra sig vidare till tullen, polisen eller kustbevakningen men som inte ens vill tänka tanken på att studera lite vid sidan av sina heltidsarbeten. Det är mycket mer prat om antal år man har arbetat och allt som man har gjort och varit med om. Jag har för mig att jag läste någonstans att ca 40% av nyrekryterade har någon form av akademisk examen i bagaget. Det borde fler tänka på.
novaline
2008-08-19, 19:29
Har du läst några andra trådar i allmäntdelen senaste tiden?
Nej, same shit new retard.
Lycka till med 9e ansökan Whistler... (är allvarlig) varför ska alla ta parti för de som inte släpper in honom?? Grabben är trevlig på jobbet och verkar kunna hantera krissituationer. Vad mer krävs?
novaline
2008-08-19, 21:29
Lycka till med 9e ansökan Whistler... (är allvarlig) varför ska alla ta parti för de som inte släpper in honom?? Grabben är trevlig på jobbet och verkar kunna hantera krissituationer. Vad mer krävs?
en ståtlig uppsyn :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.