Visa fullständig version : Hur påverkar eaa-intag mitt proteinbehov?
polka_griis
2008-08-17, 09:28
Man hör ju ofta att om man vill bygga muskler så bör man få i sig runt 2 gram protein per kilogram kroppsvikt. Men gäller det även om man har ett intag av eaa? Jag menar, en vanlig dos eaa i samband med träning är ju 5 - 10 gram. Och de som använder sig av proteinpulver brukar ju ta mycket större doser än så i sina drinkar, typ 50 gram? Och ändå så höjer eaa proteinsyntesen mer.
Så det jag undrar är alltså hur mycket x gram eaa sänker mitt totala proteinbehov.
Jag tycker det verkar logiskt att x gram eaa sänker mitt totala proteinbehov med x gram, jag menar kroppen behöver väl fortfarande samma mängd aminosyror oavsett om jag intar dem direkt eller om kroppen bryter ner dem ifrån protein? Men det faktum att det krävs så mycket mindre eaa för att ge samma effekt på proteinsyntesen får mig att tveka så vore tacksam om någon kunde reda ut det här.
Alfred Nobel
2008-08-17, 09:33
Inta EAA innan träning och lägg till den mängden protein i ditt dagliga behov.
Rena aminosyror stimulerar proteinsyntesen efter träning vid intag före träning, på fastande mage. Personer som dricker vassleprotein innan träning stimulerar också syntesen efter träning, fast sämre effekt.
Studier har visat att 6-12g Eaa räcker för att hålla syntesen positiv efter träning och samma mängd (12g) vassleprotein räcker för att vänder proteinnivåerna positivt, efter träning.
polka_griis
2008-08-17, 09:47
Okej, men låt oss leka lite med tanken och säg att jag inte skulle äta något protein alls på hela dygnet utan bara äta eaa (utspritt över hela dygnet då). Skulle jag fortfarande behöva äta 2 gram per kilogram kroppsvikt eller skulle det räcka med mindre?
Vad skulle det här ge för effekter i övrigt? En riktig berg och dalbana för proteinsyntesen eller?
King Grub
2008-08-17, 10:00
Skulle du enbart använda EAA som proteinkälla skulle det totala behovet bli betydligt lägre jämfört med protein från vanlig föda.
http://www.fao.org/docrep/meeting/009/ae906e/ae906e21.htm
Är det maximal muskeltillväxt du vill erhålla, skulle jag rekommendera att du tar ditt vanliga intag och lägger till EAA i fri form, inte ersätter något. Ju mer aminosyror, desto större muskelmassa.
Skulle du enbart använda EAA som proteinkälla skulle det totala behovet bli betydligt lägre jämfört med protein från vanlig föda.
http://www.fao.org/docrep/meeting/009/ae906e/ae906e21.htm
Är det maximal muskeltillväxt du vill erhålla, skulle jag rekommendera att du tar ditt vanliga intag och lägger till EAA i fri form, inte ersätter något. Ju mer aminosyror, desto större muskelmassa.
"essential amino acids account for only 27 % of the total protein needs of the adult. "
Inte särskillt mycket som behövs verkar det som, om man jämför
King Grub
2008-08-17, 14:38
Nej, och det är bara EAA som behövs från kosten. Övriga aminosyror kan syntetiseras efter behov.
Hur blir det med toxiska gränser? är det på samma sätt som med vanligt protein?
Hur ska man räkna då ? Tex tar jag 5 g EAA innan träning och 5 g efter blir det +10g protein eller motsvarar 10g EEA mer/mindre protein ?
King Grub
2008-08-17, 14:58
Hur ska man räkna då ? Tex tar jag 5 g EAA innan träning och 5 g efter blir det +10g protein eller motsvarar 10g EEA mer/mindre protein ?
Det verkar vara ett dosrelaterat gensvar på proteinsyntesen upp till runt 10 gram per tillfälle.
King Grub
2008-08-17, 14:59
Hur blir det med toxiska gränser? är det på samma sätt som med vanligt protein?
Det vet man inte, hur plötsliga och upprepade tillflöden av aminosyror kan påverka t ex hjärnan på sikt. Det är ju något som inte går att åstadkomma naturligt.
Det vet man inte, hur plötsliga och upprepade tillflöden av aminosyror kan påverka t ex hjärnan på sikt. Det är ju något som inte går att åstadkomma naturligt.
hehe låter det nästan farligt när du säger så. Dock går väl inte aminosyror över hjärnbariären. hmm eller iof de måste de kunna. Annars hade inte tex BSE funnits
Finns det ens några misstankar om skadlig verkan? Skulle det visa sig vara så skulle nog vassle bli mer popis igen :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.