handdator

Visa fullständig version : En redbull räcker för hjärtattack

Emil_Larsson
2008-08-17, 06:25
http://nyhetskanalen.se/1.586405/2008/08/16/en_red_bull_racker_for_hjartattack

Vad har ni att säga om det? läskigt om det stämmer, många som lär vara i riskzonen.

King Grub
2008-08-17, 06:30
Det stämmer antagligen, men det är samtidigt en sensationsrubrik, som antyder att man automatiskt får en hjärtattack. Ökar risken gör det.

Om risken för något ökar från 0.1% till 0.2% så är det en jättestor ökning av risken, men det faktiska risken att drabbas är fortfarande liten.

Sverker
2008-08-17, 06:32
Ökar risken ifall man redan från början har högt blodtryck. Tryckt att veta att träning och anpassar blodkärlen för belastning.

Varför skulle någon med högt blodtryck dricka en sportdryck:confused:

Eddie Vedder
2008-08-17, 06:32
Verkar bara som om de mätt akuta effekter. Nog för att det inte är ointressant i sig och lider man redan av dåligt hjärta och/eller högt blodtryck är det säkert klokt att undvika den här typen av dryck. Särskilt i kombination med alkohol.

Men annars tycker jag inte det säger så mycket om det nu bara är den akuta effeken som mätts om sagt. Det är ju inte vad som sker i kroppen närmaste timmen som är det viktiga utan hur ens hälsa påverkas under lång tid.

Men helt klart värt att forska vidare på.

kalajset
2008-08-17, 11:08
Om man jämför den aktuella artikeln i Daily Mail; http://www.dailymail.co.uk/health/article-1045195/Red-Bull-gives---increased-risk-heart-disease-say-scientists.html med nyhetskanalens artikel, så är det en viss skillnad, minst sagt.

Nyhetskanalen tycks ha glömt ord som; "kan", "möjligen", "eventuellt", "andra riskfaktorer", och dylikt. Nyhetskanalen skriver helt enkelt om meningar, hittar på, och drar egna slutsatser. Knappast vidare professionellt, fast vem väntar sig det, egentligen.

Eddie Vedder
2008-08-17, 11:16
Om man jämför den aktuella artikeln i Daily Mail; http://www.dailymail.co.uk/health/article-1045195/Red-Bull-gives---increased-risk-heart-disease-say-scientists.html med nyhetskanalens artikel, så är det en viss skillnad, minst sagt.

Jag läste också den innan jag skrev. Visst är journalistiken på lite bättre nivå där och mindre av sensationsrubrik som Grub nämner.

Men jag tycker fortfarande att det man från texterna kan utröna av studien (vilken jag ännu inte läst) är att resultaten må vara trovärdiga och säkert värdefulla att ta till sig men samtidigt tveksamma för hur det påverkar en frisk person i längden då man som sagt enbart verkar ha mätt närmsta tiden efter intaget.

Skulle man t.ex. dra samma paralleller med vassleprotein så skulle man ju kunna göra en mätning på intag av en vassledrink och sedan varna för ökad diabetsrisk p.g.a. den akuta insulininsöndringen. Men faktum är ju att det i längden snarare är positivt med vassleprotein sett till insulinkänslighet och minskad risk för insulinresistens.

Nu tror jag ju inte att Red Bull på något vis förbättrar något för hälsan men forftfarande är det nog inget att oroa sig sådär jättemycket över om man normalkonsumerar (vilket i mina ögon är kanske någon burk per vecka eller så) såvida man som sagt inte redan lider av de nämnda hälsoproblemen såsom dåligt hjärta och högt blodtryck.

kalajset
2008-08-17, 11:41
Nu tror jag ju inte att Red Bull på något vis förbättrar något för hälsan men forftfarande är det nog inget att oroa sig sådär jättemycket över om man normalkonsumerar (vilket i mina ögon är kanske någon burk per vecka eller så) såvida man som sagt inte redan lider av de nämnda hälsoproblemen såsom dåligt hjärta och högt blodtryck.

Jag tror inte heller det är någon större fara, (borträknat nämda hälsoproblem som sagt), det som stör mig är vinklingen som gör Red Bull till en "dödsdryck", eller om man vill slå på stora trummen: Det faktum att precis allt jag på något sätt har någon ytterligare kunskap om, (må det t ex vara en artikel i Daily Mail som i detta fallet), som har figurerat i de stora svenska medierna inte stämmer med verkligheten. De förstorar upp saker, drar egna slutsatser som aldrig stämmer, hittar på egna fakta, och/eller kommer t om med direkt osanning. Detta ser jag faktiskt som ett allvarligt samhällsproblem. Journalister utbildas till att vara objektiva, (i den bästa av världar), men hur väl stämmer detta ihop med verkligheten? - Detta är anledningen till att jag helt slutat läsa AB/Expr, (de är, naturligtvis, klart värst). Frågan är bara hur mycket bättre de s.k seriösare medierna är. Detta var iofs ett sidospår, men det är här grundproblemet ligger anser jag.

För att återgå till ämnet: Stämmer nog väl som du säger att Red Bull inte förbättar hälsan, (även om all energidryck faktiskt tycks innehålla större mängder vitamin B12, och ev. även B6, om jag minns rätt), men det är väl snarare koffeinet man kan skylla det allra mesta på, och ev. då självklart sambandet med tarurinet. I medier låter det ofta som Red Bull skulle vara något slags "hokus pokus". Koffeinet i sig är ju inte särskilt nyttigt om man dricker fem stora koppar kaffe om dagen heller. Själv dricket jag ofta tre-fyra Red Bull, (eller motsvarande), i veckan. Plus en kopp kaffe eller två varje veckodag. Tror inte det är direkt nyttigt, fast å andra sidan är jag tämligen övertygad om att jag inte tar någon direkt skada av det heller, mer än ev. "bara" ett koffeinberoende. Däremot ska jag nog köpa koffeintabletter snart iställer för att använda Red Bull, blir om inte annat billigare i längden.

Sniggel
2008-08-17, 18:06
Tryckt att veta att träning anpassar blodkärlen för belastning.

Pun intended? ;)

NiCrue
2008-08-17, 19:29
Har inte detta varit uppe ett flertal gånger genom åren? Jag menar debatten "redbull-vodka = dödsfarligt" gick ju het för några år sedan. Likaså har ju en och annan "kolat vippen" bara genom att dricka redbull, ibland i kopiösa mängder, ibland i små.

En sak är ju iaf säker, ett fåtal människor kommer antagligen att uppleva skadliga effekter, kanske t.om. direkt dödliga, medan den stora massan inte kommer märka ett dyft. Men detta är ju långt ifrån något som är unikt för just Red Bull.

King Grub
2008-11-20, 11:37
Media have anecdotally reported that drinking energy drinks in combination with alcohol and exercise could cause sudden cardiac death. This study investigated changes in the electrocardiogram (ECG) and heart rate variability after intake of an energy drink, taken in combination with alcohol and exercise.

Ten healthy volunteers (five men and five women aged 19-30) performed maximal bicycle ergometer exercise for 30 min after: (i) intake of 0.75 l of an energy drink mixed with alcohol; (ii) intake of energy drink; and, (iii) no intake of any drink. ECG was continuously recorded for analysis of heart rate variability and heart rate recovery.

No subject developed any clinically significant arrhythmias. Post-exercise recovery in heart rate and heart rate variability was slower after the subjects consumed energy drink and alcohol before exercise, than after exercise alone.

The healthy subjects developed blunted cardiac autonomic modulation after exercising when they had consumed energy drinks mixed with alcohol. Although they did not develop any significant arrhythmia, individuals predisposed to arrhythmia by congenital or other rhythm disorders could have an increased risk for malignant cardiac arrhythmia in similar situations.

Clin Physiol Funct Imaging. 2008 Nov 7. Influence of energy drinks and alcohol on post-exercise heart rate recovery and heart rate variability.

actiwe
2008-11-20, 11:48
Det var ju inget nytt att dom kommer och går ut med nåt sånt här.. dom bannade energidrycken 'Hustler' på skolan där jag gick för 2 år sen

Krampus
2008-11-20, 11:51
Clin Physiol Funct Imaging. 2008 Nov 7. Influence of energy drinks and alcohol on post-exercise heart rate recovery and heart rate variability.

Nyhetskanalen utelämade alltså att det är energidryck+alkohol som är ingår i undersökningen.

King Grub
2008-11-20, 11:52
Nyhetskanalen utelämade alltså att det är energidryck+alkohol som är ingår i undersökningen.

Det är väl inte samma studie?

spoonchest
2008-11-20, 12:03
Nu ska man ju släppa en "ny" energidryck. Cocaine heter den visst.
Ska innehålla 8ggr mer koffein än en redbull. (låter som bull i mina öron)
Väldigt intressant med dessa energidrycker och hur de marknadsför sig.
De verkar inrikta sig på barn/unga tonåringar med skrikiga logos, och namnen kan man ju tycka vad man vill om.
"Monster"
"Cocaine", och "Hustler", som actiwe skrev.

Fyra gånger mer koffein, var det visst.

Krampus
2008-11-20, 12:06
Det är väl inte samma studie?

True - Så går det när man litar för mycket på dig. :D

My bad.

Apos78
2008-11-21, 18:18
Fyra gånger mer koffein, var det visst.

Frågan är om det är bara koffeinet i sig som kan ge ev. effekter av den typ som nämns.

Eddie Vedder
2008-11-21, 18:21
Frågan är om det är bara koffeinet i sig som kan ge ev. effekter av den typ som nämns.

Det är överhuvudtaget inte koffeinet som främst misstänks. Det är taurinet.