Visa fullständig version : Ara förlorar medaljen - rätt eller fel?
Nu är det klart, IOK har beslutat att Ara Abrahamian förlorar sin medalj :
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=438974
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1570883.svd
Vad tycker ni? Rätt eller fel?
Kanske rätt för att det är väl tydligt skrivet att man inte får demonstrera på en OS-arena. Jag har iofs inte läst reglerna själv.
Jag tycker inte att det spelar någon roll om han förlorar den. Han har ändå bevisat att han var bra och sin poäng. Om han däremot stängs av på livstid tycker jag att man agerar för hårt ifrån IOKs sida.
Håller med dig. Blir dock intressant att se om det blir något av den där "videogranskningen" :
"Beslutet kan dock komma att rivas upp senare, skriver svd.se.
Matchen ska granskas igen och om Internationella olympiska kommittén då bedömer att Abrahamian faktiskt blev felaktigt bortdömd kan han få tillbaka medaljen senare, enligt Svenska Dagbladet.
"
Den medaljen harn förlorar är ju iaf inte medaljen han borde ha haft imfho.
Whistler
2008-08-16, 11:21
Hur kan det ses som politisk demonstration att klaga över ett felaktigt domslut?
Jag brukar vara väldigt emot att folk säger ifrån på det här sättet, men jag har oerhörd respekt för det Ara gjorde. I mina ögon gjorde han större prestation genom att vägra medaljen än att vinna den från första början. Jag avskyr dåliga förlorare, men rätt ska vara rätt.
Fredriiik
2008-08-16, 11:24
han vill ju ändå inte ha medaljen, så låt dom ta den.
GO Ara :)
Det jag inte förstår är att IOK har tid att sätta sig ner och döma honom för hans agerande men dom har inte tid att titta på filmen från matchen för att se huruvida dom har korumption inom de egna leden.
Eddie Vedder
2008-08-16, 11:26
Jag tycker beslutet i sig är korrekt. Han fråntas en medalj som han tydligt demonstrerat att han inte vill ha.
Jag tycker även att Abrahamians handlande var rätt och stödjer honom helt. Reaktionen var befogad och jag tycker han han gjorde rätt som sagt. Men likväl är det rätt att ta ifrån honom medaljen tycker jag.
Nitrometan
2008-08-16, 11:36
Kanske rätt för att det är väl tydligt skrivet att man inte får demonstrera på en OS-arena. Jag har iofs inte läst reglerna själv.
De reglerna gäller politiska demonstrationer.
Det de vände sig mot var väl nåt "osportsligt uppträdande".
Tycker att IOK kunde styra upp domarna i FILA istället.
Eller varför inte utesluta den korrupta brottningssporten.
tycker han gjorde helt rätt!! bedrövligt att man kan bli så bortdömd 2008.
Det jag inte förstår är att IOK har tid att sätta sig ner och döma honom för hans agerande men dom har inte tid att titta på filmen från matchen för att se huruvida dom har korumption inom de egna leden.
Haha, nej det känns lite som att utgångsläget från deras sida är "domare gör inga misstag, de står idrottare för", men "tjatar ni jäkligt länge, så visst kanske vi kan kolla på domarnas påstådda miss om vi får 5 min över"
Om han inte bryr sig om sin medalj gör inte heller jag det, tycker dock att sportens fortsatta deltagande i OS är att ifrågasätta.
moment22
2008-08-16, 12:00
Han ville ju inte ha den!
Dumjävel: "Hej ta den här jordgubben från mig jag är mätt!"
Svensson: "Nej jag vill inte ta emot den jag lägger den här på bordet, jag vill inte ha den"
Dumjävel: "JAG FRÅNTAR DIG DIN JORDGUBBE!"
Nämen tycker han gjorde rätt tycker inte han ska bli straffad på något som helst sätt annars.
Arf Pingvin
2008-08-16, 12:14
Jag tycker beslutet i sig är korrekt. Han fråntas en medalj som han tydligt demonstrerat att han inte vill ha.
Jag tycker även att Abrahamians handlande var rätt och stödjer honom helt. Reaktionen var befogad och jag tycker han han gjorde rätt som sagt. Men likväl är det rätt att ta ifrån honom medaljen tycker jag.
+1
Helt rätt. Han är inte värd det.
Även om domaren dömde fel så är en OS-medalj inte dåligt. Många skulle drömma om att få vara i hans positition, samt att han skämmer ut Sverige.
Sparven från Minsk
2008-08-16, 12:28
Vill han inte ha medaljen är det ju fine att de tar den. Men livstids avstägning känns lite väl hårt asså.
Trist trist...
Eddie Vedder
2008-08-16, 12:29
Många skulle drömma om att få vara i hans positition, samt att han skämmer ut Sverige.
Jag skulle definitivt inte drömma om att vara i en situation där mitt livs dröm tas ifrån mig p.g.a. av ett felaktigt domslut. Vilka självplågare skulle drömma om att få uppleva den besvikelsen?
Själv är jag snarare glad att jag inte har varit med om något liknande och lider med Ara.
olle lindblad
2008-08-16, 12:31
Intressant beslutsordning de har inom IOK. Jag tvivlar rätt ordentligt på att Filas eventuella korruption kommer att tas upp alls. Om IOK möjligen skulle göra det kan vi snacka om sten i glashus.
Aekkelpotta
2008-08-16, 12:31
samt att han skämmer ut Sverige.
Lägg av.
Han visar att han inte accepterar denna korrupta skit.
Han spottar dem indirekt i ansiktet och visar att han inte accepterar detta.
Alltså helt enkelt vad en vanlig svensk liten blekfis aldrig skulle våga göra.
Jag skulle vilja påstå att han vann svenska folkets hjärta, alla kan känna med honom.
Sen kommer de som accepterar att ta skit och tycker han borde göra det han med.
Jag skulle definitivt inte drömma om att vara i en situation där mitt livs dröm tas ifrån mig p.g.a. av ett felaktigt domslut. Vilka självplågare skulle drömma om att få uppleva den besvikelsen?
Själv är jag snarare glad att jag inte har varit med om något liknande och lider med Ara.
Syftar inte på att han blev fråntagen medaljen.. Menar att få stå där och ta emot medaljen i en OS-match.
Samt så borde inte han sörja? Han slängde ju bort medaljen, alltså vill han inte ha den.
Menmen, det är bara min åsikt.
ChrisDEFC
2008-08-16, 12:33
Om han inte bryr sig om sin medalj gör inte heller jag det, tycker dock att sportens fortsatta deltagande i OS är att ifrågasätta.
+1
Eddie Vedder
2008-08-16, 12:36
Syftar inte på att han blev fråntagen medaljen.. Menar att få stå där och ta emot medaljen i en OS-match.
Han hade ju redan blivit ifråntagen en medalj. D.v.s. en av ädlare valör. Ett brons är ju ett misslyckande i hans fall, varför skall man vara glad över att misslyckas?
När misslyckandet sedan inte ens VAR ett misslyckande utan ett felbeslut från andra människor är det ju självklart inget positivt alls i den medaljen.
Det är lite som att ärva en stor mängd pengar från någon du älskar, sorgen över den förlorade personen är givetvis det stora och pengarna betyder inte ett skit. Även om många andra människor skulle drömma om att få massa pengar.
Jämförelsen må vara lite allvarligare än idrott men principen är densamma.
Brottaren är ett föredöme för alla unga brottare som själva siktar mot OS och medaljer av guld. Det är förväntat att alla ska uppträda korrekt. Att slänga sin medalj sänder fel signaler till dem som känner sig bortdömda.
Rätt väg är att låta idrottsförbundet eller den svenska olympiska kommiten överklaga beslutet och lägga fram bevis för vad som är rätt och fel.
Som alltid har vi den mänskliga faktorn. Även domare kan, och har rätt att, missa en detalj i en händelse. Bättre att se över reglerna för att minimera felaktiga domslut.
Ja, han ville ju inte ha det.
Jag har svårt att förstå hur man kan ställa sig på IOK:s sida när korruptionen inom brottningen tom håller på att förstöra sporten. Ara gjorde helt rätt, någon gång måste någon sätta ner foten. Vi får sluta vara så jävla blåögda och naiva i Sverige. Många tycker säkert att Ara skulle tagit emot sin medalj och stått och sett glad ut under ceremonin och hela tiden låtit IOK pissa på honom men han har trots allt lite råg i ryggen och lite mod att säga ifrån.
Jag förstår inte att IOK kan hålla på att bestraffa honom när halva idrottsvärlden vet om fusket på domarsidan. Dem gör bort sig inför hela världen.
Eddie Vedder
2008-08-16, 12:50
Rätt väg är att låta idrottsförbundet eller den svenska olympiska kommiten överklaga beslutet och lägga fram bevis för vad som är rätt och fel.
Allt det där skedde ju typ fem minuter efter matchen. Och ingen brydde sig. Det är ju det som är skandalen om du nu inte följt händelseförloppet.
akerstrom
2008-08-16, 12:52
Lider med Ara!
Tycker iaf att dom skulle ha kollat på videoinspelningen, så dom fick se att dom dömde fel!
Ara gjorde helt rätt och visar att man ska säga ifrån, och stå för det man tycker är fel!
Hade han inte slängt medaljen under prisutdelningen, hade korruptionen inte fått den uppmärksamhet den nu har. Bra gjort.
Expressens läsare hade röstat och 95.1 % stod bakom Ara. Kanske finns lite råg i ryggen hos Svenskarna ändå?
Hade han inte slängt medaljen under prisutdelningen, hade korruptionen inte fått den uppmärksamhet den nu har. Bra gjort.
+1. Hade han suttit i soffan hos Filip och Fredrik och sagt som det var hade inte en jävel inom brottningen brytt sig och inget mer hade hänt.
Jag stödjer Ara till 100% och köpte det mesta som Pelle Svensson sa om korruptionen inom brottningen. Ara gjorde helt rätt som la ifrån sej medaljen. Jag tycker att de kan dra tillbaka den, han har ju själv sagt att han inte vill ha den så det blir ju inte ens ett straff mot honom.
Att han skulle skämma ut Sverige är sjukt löjligt, jag blir snarare stolt för att han står upp för sej, om det var någon som blev utskämd så var det väl Ara själv som inte ens fick en ärlig chans. Bra att han visade vad han tyckte på plats. Jättetråkigt hela grejen.
Eddie Vedder
2008-08-16, 12:56
+1:thumbup:
Expressens läsare hade röstat och 95.1 % stod bakom Ara. Kanske finns lite råg i ryggen hos Svenskarna ändå?
Ja eller så följer befolkningen bara strömmen helt enkelt.:D
Lite offtopic men Muhammed Ali kastade ju sin OS-guldmedalj i protest mot rsismen i USA och blev hyllad. Sedermera fick han tända OS-facklan i Atlanta samt att han där tilldelades en guldmedalj. Det tycker jag var en idrottslig höjdpunkt, både Alis handlande samt hans hyllning många år därefter. Jag tycker inte parallellen med Abrahamian är särskilt långsökt.
Jag stödjer Ara till 100% och köpte det mesta som Pelle Svensson sa om korruptionen inom brottningen. Ara gjorde helt rätt som la ifrån sej medaljen. Jag tycker att de kan dra tillbaka den, han har ju själv sagt att han inte vill ha den så det blir ju inte ens ett straff mot honom.
Att han skulle skämma ut Sverige är sjukt löjligt, jag blir snarare stolt för att han står upp för sej, om det var någon som blev utskämd så var det väl Ara själv som inte ens fick en ärlig chans. Bra att han visade vad han tyckte på plats. Jättetråkigt hela grejen.
+1. Jag hade skämts om Ara hade stått där under hela medaljceremonin och låtit IOK pissa honom i ansiktet men här har vi en kille som vågar säga ifrån.
+1:thumbup:
Ja eller så följer befolkningen bara strömmen helt enkelt.:D
Därav mitt frågetecken.
Allt det där skedde ju typ fem minuter efter matchen. Och ingen brydde sig. Det är ju det som är skandalen om du nu inte följt händelseförloppet.
Det ger inte en enskild rätt att själv bestäma vad som är rätt eller fel. Frågan måste lyftas till en högre nivå.
Självklart måste de som representerar Sverige lita på att de har fullt stöd i ryggen.
Richard85
2008-08-16, 13:02
Ara gjorde helt rätt! Skönt med lite kurage!
Pelle Svensson säger ju tom i hans klipp att domaren i Micke Ljungbergs match var köpt och att han senare blev dömd och inte fick jobba som domare på tre år. Jag tkr att det är konstigt att de drar in Aras medalj och håller på och inte går på problemet där det egentligen är.
Jag älskar brottning och kollar mkt på brottning, följer med på de flesta seriematcher och tävlingar i Sverige.. och reglerna är ju som de är, otydliga i vissa fall. Och det är inte speciellt ovanligt att man tycker att domarna gör helt snea beslut men i Aras match var det löööjligt.
Jag vet inte men jag blir så förbannad på att domarna inte bryr sej mer om sin egen sport.. så smutsigt.
Så om han vunnit hade det varit en helt annan sak? Ingen hade sagt ett ord om korruption eller inkompetenta domare? Att han sabbade glädjen för den som vann spelade ingen roll? Eller för tvåan?
Det bästa hade varit om han gett fan i att gå dit.
Jag hade inte velat vinna en korumperad match
Jag hade inte velat vinna en korumperad match
Du tror inte Ara har vunnit tveksamma matcher? Det har nog varenda brottare, i synnerhet när de aldrig kastar ordentligt.
Jag tycker att IOK skulle sagt till FILA att se över sitt domarsystem.
Visst hade det varit bättre om Ara hade skitit i att gå på ceremonin alls men det han gjorde tycker jag var det näst bästa. Jag litar på att Pelle Svensson vet vad han snackar om, korruptionen är väldigt utbredd och detta var ett mycket bra sätt att få upp det i media.
Snacket om att han skulle skämt ut Sverige tycker jag inte stämmer, de jag har snackat med härnere (folk från USA, Ryssland, NZ, Tyskland, Norge mfl) tycker att det var bra gjort med tanke på omständigheterna.
Jag är stolt över att vara landsman med Ara!
Deceiver85
2008-08-16, 13:23
Så om han vunnit hade det varit en helt annan sak? Ingen hade sagt ett ord om korruption eller inkompetenta domare? Att han sabbade glädjen för den som vann spelade ingen roll? Eller för tvåan?
Givetvis inte, Sverige är ju världens sämsta förlorare, eftersom vi alltid måste skylla över förlusten på någon annan.
Ara betedde sig synnerligen osportsligt, och det är helt rätt att han nu förlorar medaljen. Ni såg väl hur han betedde sig mot domaren? Visserligen, domaren satt och flinade, men hade inte Ara dragits bort av två lagkamrater hade han attackerat honom.
Du tror inte Ara har vunnit tveksamma matcher? Det har nog varenda brottare, i synnerhet när de aldrig kastar ordentligt.
Det är skillnad på att vinna tveksamma matcher och att anse att domaren är korumperad.
Hade det varit en enstaka händelse hade det kanske varit en annan sak. Men det är en ganska lång diskussion inom brottningen om att den är korumperad.
Hade det varit en enstaka händelse hade det kanske varit en annan sak. Men det är en ganska lång diskussion inom brottningen om att den är korumperad.
Det vill säga - när svenskar vinner är det OK. När svenskar förlorar är den korrumperad. Märkligt.
Det vill säga - när svenskar vinner är det OK. När svenskar förlorar är den korrumperad. Märkligt.
Det där var din tolkning.
Tycker du verkligen det? Du kan med all sannolikhet byta ut svenskar mot fransmän//kineser/brasilianare/kenyaner/australiensare etc. och därmed få samma resultat. Det är ingen idrottare som kastar sin medalj pga. ett tveksamt domslut och ingen "allmänhet" eller media som börjar gasta när nationens företrädare vinner pga. en tveksamhet. Bara för att man bortser från korrumptionen när man vinner blir den ju knappast mer ok, eller?
ManuelIT
2008-08-16, 14:03
Har surfat runt lite på internationella brottningsforum. Det är delade meningar om huruvida vad Ara gjorde under ceremonin var rätt eller fel, men i stort sett alla är överens om att domen under matchen var helt klart felaktigt.
+1
Tycker Ara gjorde helt rätt!
Men en liten fråga, gjorde domaren verkligen fel? Jag har inte sett någonstans att det verkligen är bevisat att han gjorde fel. Eller är det bedömningsfråga?
Kan ingenting om brottning.
Nitrometan
2008-08-16, 15:12
Det var inte Ara som sabbade glädjen för dem. Det var domarna som lät sig mutas och de som mutade domarna som sabbade den glädjen.
Nej, se vad som hände i finalen på OS 2000, tack vare Pelle Svenssons ingripande så kunde Mikael Ljungberg vinna fast domarna ville döma bort honom. Fast korruptionen inom brottningen hade säkert fått mindre uppmärksamhet om det inte hade gått till som det gjorde i Aras match.
Nej. Det hade bara varit löjligt. Ingen hade brytt sig. Nu visade han vad han kände för det som hände. Nu kanske korruptionen uppmärksammas tillräckligt mycket.
Tveksamma? Ja. Matcher där domarna har blivit mutade att ge honom segern? Nej.
Deceiver85
2008-08-16, 15:54
Det var inte Ara som sabbade glädjen för dem. Det var domarna som lät sig mutas och de som mutade domarna som sabbade den glädjen.
Och du vet att domarna är mutade för att du är licenserad brottningsdomare med internationell erfarenhet?
Nitrometan
2008-08-16, 15:58
Och du vet att domarna är mutade för att du är licenserad brottningsdomare med internationell erfarenhet?
Nej. Det är jag inte. Är du?
Jag tror på vad Pelle Svensson säger.
Deceiver85
2008-08-16, 15:59
Nej. Det är jag inte. Är du?
Jag tror på vad Pelle Svensson säger.
Jag tror inte på vad Pelle Svensson säger.
Vi båda tror, ingen av oss vet, vem har då rätt?
Nitrometan
2008-08-16, 16:01
Vi båda tror, ingen av oss vet, vem har då rätt?
Ingen av oss antagligen.
Vad är då sanningen?
Varför tror du att de dömde som de gjorde i Aras match?
Deceiver85
2008-08-16, 16:04
Ingen av oss antagligen.
Vad är då sanningen?
Varför tror du att de dömde som de gjorde i Aras match?
Bedömningssporter kommer alltid drabbas av svåra beslut, och ibland kommer de vara felaktiga. Hur skulle det se ut om alla lag i allsvenskan skulle hoppa av prisutdelningen om en avgörande domarmiss missgynnat dem?
Nitrometan
2008-08-16, 16:11
Bedömningssporter kommer alltid drabbas av svåra beslut, och ibland kommer de vara felaktiga.
Visst är det så.
Men i detta fallet var hela matchen en parodi. Italienaren kröp utanför mattan i första ronden utan att få nån varning. I andra ronden så torkade och tejpade läkare/domare Ara väldigt länge (så att italienaren fick vila). Sen dömde domaren en poäng till Ara precis när andra ronden tog slut, men ångrade sig och gav honom en varning för mattflykt när bara hans hand var utanför mattan.
Sen vägrade FILA ta emot en protest från den svenska ledningen.
Hur skulle det se ut om alla lag i allsvenskan skulle hoppa av prisutdelningen om en avgörande domarmiss missgynnat dem?
Allsvenskan i vilken bedömningssport menar du nu?
Deceiver85
2008-08-16, 16:15
Visst är det så.
Men i detta fallet var hela matchen en parodi. Italienaren kröp utanför mattan i första ronden utan att få nån varning. I andra ronden så torkade och tejpade läkare/domare Ara väldigt länge (så att italienaren fick vila). Sen dömde domaren en poäng till Ara precis när andra ronden tog slut, men ångrade sig och gav honom en varning för mattflykt när bara hans hand var utanför mattan.
Sen vägrade FILA ta emot en protest från den svenska ledningen.
Och detta rättfärdigar hotfullt uppträdande mot domare och allmänt osportsligt uppträdande? Ara vet vilken sport han ställer upp i, och kan man inte avgöra tydligt som kommer såna här bedömningssituationer alltid uppstå.
Fotboll i det här fallet, men sport är egentligen irrelevant, man beter sig inte som Ara gjorde.
Nitrometan
2008-08-16, 16:15
Jag tror inte på vad Pelle Svensson säger.
Varför tror du inte på Pelle?
Han har varit brottare på internationell nivå. Han har varit tränare på internationell nivå i många matcher. Han har suttit med i både svenska och internationella brottningsförbunden.
Han hade förslag för hur man skulle förändra för att stoppa korruptionen inom FILA. Bl.a. att utse domarna till varje match bara minuter innan matcherna ska avgöras. Men de förslagen röstades ner.
Vad är det som gör att du tror att han ljuger om att det förekommer korruption i den internationella domarkåren?
Fotboll goes bedömningssport!!1 :hbang:
Nitrometan
2008-08-16, 16:21
Och detta rättfärdigar hotfullt uppträdande mot domare och allmänt osportsligt uppträdande?
Vem har han hotat?
Då får väl denna person polisanmäla honom för hot?
kan man inte avgöra tydligt som kommer såna här bedömningssituationer alltid uppstå.
Jag tycker inte det var en "bedömningssituation". Hela matchen dömdes i italienarens favör.
Fotboll i det här fallet, men sport är egentligen irrelevant, man beter sig inte som Ara gjorde.
Fotboll kan de lägga ner såvitt det gäller mitt intresse.
Jag tycker att Ara gjorde rätt. Man måste väl få reagera när man blir överkörd. Vill IOK straffa honom får de väl göra det.
Deceiver85
2008-08-16, 16:23
Varför tror du inte på Pelle?
Han har varit brottare på internationell nivå. Han har varit tränare på internationell nivå i många matcher. Han har suttit med i både svenska och internationella brottningsförbunden.
Han hade förslag för hur man skulle förändra för att stoppa korruptionen inom FILA. Bl.a. att utse domarna till varje match bara minuter innan matcherna ska avgöras. Men de förslagen röstades ner.
Vad är det som gör att du tror att han ljuger om att det förekommer korruption i den internationella domarkåren?
Det förekommer säkert korruption i den internationella domarkåren, men har han några som helst bevis på att de berörda domarna skulle vara korrumperade? Innocent until proven guilty, brukar det väl låta?
Jag gillar starkt det Ara gjorde. Ursint, argt, impulsivt, helt rätt. Det tycker jag.
Nitrometan
2008-08-16, 16:23
På vilket sätt är fotboll en bedömningssport?
Kan domaren avgöra en match menar du?
Tycker Ara gjorde helt rätt!
Men en liten fråga, gjorde domaren verkligen fel? Jag har inte sett någonstans att det verkligen är bevisat att han gjorde fel. Eller är det bedömningsfråga?
Kan ingenting om brottning.
:confused:
Deceiver85
2008-08-16, 16:29
På vilket sätt är fotboll en bedömningssport?
Kan domaren avgöra en match menar du?
Lag X vs Lag Y slutar 0-0 efter ett bortdömt mål. Har inte domaren avgjort en match då?
Deceiver85
2008-08-16, 16:42
50 sekunder in i klippet, hotfullt beteende mot domare:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1217655
Tycker du verkligen det?
Nej, det tycker jag inte. Jag drar bara slutsatsen att folkmeningen tycks vara att när domsluten går emot svenskar är det korruption, men när det går Sveriges väg är det OK.
Hade brottningen varit mindre korrumperad om Ara fått vinna sin semi?
Robert slutaaaaaaaaaaa
Jag vill se dig lägga 4år av din tid på något och sen diskas på mållinjen. Du hade varit ursinnig.
pragmatist
2008-08-16, 16:54
Lite off-topic kanske men varför snöar svenska brottare hela tiden in på den mördande tråkiga grekisk-romerska brottningen (som inbjuder till en stor portion godtycke i bedömningen) snarare än den betydligt mer underhållande fribrottningen, där matcherna faktiskt avgörs genom kamp och teknik snarare än bedömningar av vem som är "passiv" osv? Finns det inga bra fribrottningstränare i Sverige eller vad är problemet?
Deceiver85
2008-08-16, 16:55
Robert slutaaaaaaaaaaa
Jag vill se dig lägga 4år av din tid på något och sen diskas på mållinjen. Du hade varit ursinnig.
Självklart hade jag varit det, och jag hade skämts livet ur mig om jag hade betett mig som Ara gjorde.
backflash
2008-08-16, 16:56
http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/LAC.20080815.OLYJUDGING15SIDE/TPStory/Sports
Verkar vara fler än Ara som är lite irriterade; AOC gick nog längst vad gäller att klaga på domare.
Och om nu brottningen är så korrumperad kan man ju fråga sig hur andra svenska brottare kommer bedömas efter att landslagsledningen tagit heder och ära av den internationella domarkåren? Nån som tror att en svensk kommer få det lättare?
Nitrometan
2008-08-16, 17:16
Och om nu brottningen är så korrumperad kan man ju fråga sig hur andra svenska brottare kommer bedömas efter att landslagsledningen tagit heder och ära av den internationella domarkåren? Nån som tror att en svensk kommer få det lättare?
Nej. Det får de inte.
Sverige har dessutom ingen representant i det internationella förbundet.
Deceiver: Vi har olika uppfattning i frågan. Det kanske räcker.
Spelar det någon roll?
Nitrometan
2008-08-16, 17:21
Lag X vs Lag Y slutar 0-0 efter ett bortdömt mål. Har inte domaren avgjort en match då?
Jo, det har han. Är det vanligt förekommande? I Italien har domare varit inblandade i skandaler med uppgjorda matcher.
Är 0-0 ett vanligt resultat? Känns konstigt att de kan spela 2 x 45 minuter och inte göra några mål.
Eller kan domaren döma bort alla målen?
Bedömningssporter tycker jag är t.ex. simhopp, gymnastik och konståkning - sporter där domare bedömer utövarens utförande/prestation. Till viss del även judo, brottning och boxning - även om där är en motståndare inblandad.
Hur fotbollen placerar sig i en sån indelning har jag ingen aning om. Jag kan inget om fotboll och tycker inte om det.
Bedömningssporter kommer alltid drabbas av svåra beslut, och ibland kommer de vara felaktiga. Hur skulle det se ut om alla lag i allsvenskan skulle hoppa av prisutdelningen om en avgörande domarmiss missgynnat dem?
Förhoppningsvis skulle sporten försvinna :D
§ 56 PROTEST
Inga protester får lämnas in efter en match. Endast det resultat som uppnåtts på mattan är giltigt.
Om FILA: s president eller domarkommittén upptäcker att mattpresidenten och kontrollanten har
missbrukat sin möjlighet att justera ett matchresultat, kan de titta på videofi lmen och, med bifall
från FILA-byrån, bestraffa de ansvariga i enlighet med statuterna för internationella domarteam.
Matchens resultat får under inga omständigheter i efterhand ändras.
Tycker i flera sporter är domaren som den övermäktiga diktaturn som inte kan ha fel och man får inte klaga. Liknar styrelser i många länder där det var förbjudet att klaga på ledarna för de var ofeliga.
Och man kan inte skylla på domarens mänskliga faktor här för juryn sa ja till beslutet och de har repriser med mera att luta sig på.
Vore jag italienaren hade jag insisterat på att köra om matchen alternativt slängt min guldmedalj bredvid aras, inga sympatier för honom från min sida iaf
+1
Kunde inte sagt det bättre.
§ 56 PROTEST
Inga protester får lämnas in efter en match. Endast det resultat som uppnåtts på mattan är giltigt.
Om FILA: s president eller domarkommittén upptäcker att mattpresidenten och kontrollanten har
missbrukat sin möjlighet att justera ett matchresultat, kan de titta på videofi lmen och, med bifall
från FILA-byrån, bestraffa de ansvariga i enlighet med statuterna för internationella domarteam.
Matchens resultat får under inga omständigheter i efterhand ändras.
Tycker i flera sporter är domaren som den övermäktiga diktaturn som inte kan ha fel och man får inte klaga. Liknar styrelser i många länder där det var förbjudet att klaga på ledarna för de var ofeliga.
Och man kan inte skylla på domarens mänskliga faktor här för juryn sa ja till beslutet och de har repriser med mera att luta sig på.
Sen självklart tycker jag att han gjode rätt att protestera. Man ska inte tåla sådan skit och tycker att även om amn inte får göra det där så då OS prisutdelningen är så stort ger protester större effekt.
helt rätt, beter man sig som han gjorde så tycker jag att man inte borde få representera sitt land mer, har inte sett matchen och visst han blev säkert bortdömd men så gör man inte, samma i byggning finns det iaf 2 som jag vet som kastat sina planketter, i minst ett av fallen mot publiken, såna människor ska inte få representera sin sport eller sitt land..
Vore jag italienaren hade jag insisterat på att köra om matchen alternativt slängt min guldmedalj bredvid aras, inga sympatier för honom från min sida iaf
Och du skulle naturligtvis ha tyckt att varje svensk som vunnit sin medalj på samma vis skulle ha avstått från guldet? Även i andra grenar?
ikariotis
2008-08-16, 18:50
om han inte hade förlorat den enligt olympiska kommiten regelverk, är det samma sak som dom skulle erkänna fifflet.
Kopierar det jag skrev i Os-tråden angående den löjliga diskussionen om hur man hade reagerat om det vore ett annat lands brottare som hade blivit bortdömt.
"Jag hade blivit exakt lika förbannad om säg det hade vart tvärtom, att italienarn hade blivit bortdömd på samma sätt som Ara blev. För mig handlar det om att utse den bästa idrottsmannen/kvinnan i sin gren och då blir jag så förbannad när sånthär händer. Personligen så skiter jag i vilket land det handlar om, jag vill se grymma idrottsprestationer avgöra, inte märkliga domarbeslut, även fast det är svårt att komma ifrån att domarna är mänskliga och gör misstag ibland.
Reglerna och stora delar av brottarvärlden verkar dock behöva rensas upp från praktarslen. Mordhot och mutor är inte så kul..."
Ara har mitt fullkomliga stöd i sitt agerande, bra att nån jävel vågar sätta ner foten och inte lismande ställer upp på det som verkar pågå inom FILA.
Han har rätt att vara förbannad då man i princip snodde hans guld, hade han inte fått den där jävla varningen hade han vunnit.
ManuelIT
2008-08-16, 19:20
Vilken förolämpning mot Ara att ens diskutera om det var rätt eller fel att han blev av med medaljen. Han slängde ju bort den medvetet som en protest, och klargjorde efteråt hur den inte betyder ett skvatt, hur kan man då "straffa" honom genom att besluta att han inte får den? Det är som att IOK vill ha sista ordet.
Och du skulle naturligtvis ha tyckt att varje svensk som vunnit sin medalj på samma vis skulle ha avstått från guldet? Även i andra grenar?
Utan tvekan, jag likställer emottagandet av guldmedaljen med passiv mobbning
Han har rätt att vara förbannad då man i princip snodde hans guld, hade han inte fått den där jävla varningen hade han vunnit.
Så guldet var klart bara han vunnit den här matchen?
allsmäktige allan, snälla. Ara har klivit mot den där italienaren förut i träningsmatcher etc och senast körde han över italienaren så hans tränare efteråt till Ara att ta det lugnt så italienaren orkar nästa pass (använder ordet italienare för jag glömt va snubben heter).
Och denna italienare gick sedan och vann över vinnaren från den andra semifinalen. Det säger väl något? Ara är i sin livsform och imponerade stort. Ingen annan brottare i klassen skulle stoppa honom.
Självklart hade jag varit det, och jag hade skämts livet ur mig om jag hade betett mig som Ara gjorde.
Kan tänka mej att det är din stil att bara stå och ta emot skit istället. Jag kollade inte på klippet du länkade till mej är det klippet där domaren skrattar Ara rätt upp i ansiktet så .. vill jag fråga om du tycker att det är professionellt? Märkts ju tydligt att han utnyttjar sin maktposition, riktigt äckligt.
Han visade vad han tyckte på plats, varför ska han bry sej om regler som säger att han inte får göra som han gjorde när inte ens domarna följer reglerna. Att han dömdes för mattflykt är skrattretande. Har du ens sett finalen där italienaren "mattflyr" på riktigt och inte ens får en varning? Så himla tydligt att allt gick smutsigt till.
allsmäktige allan, snälla. Ara har klivit mot den där italienaren förut i träningsmatcher etc och senast körde han över italienaren så hans tränare efteråt till Ara att ta det lugnt så italienaren orkar nästa pass (använder ordet italienare för jag glömt va snubben heter).
Och denna italienare gick sedan och vann över vinnaren från den andra semifinalen. Det säger väl något? Ara är i sin livsform och imponerade stort. Ingen annan brottare i klassen skulle stoppa honom.
Tack.
Men snälla för fan !! Vinner alltid bästa man OS eller ???? OS hade varit tråkigt om "bästa" mannen alltid vann , ingen ide att ens köra matchen. Italienaren van väl mot den förra OS mästaren som slog Ara ? Det handlar om att toppa formen samt att ha tur , om nu Ara var så jävla överlägsen borde han gjort som i bronsmatchen. Italienaren vann första ronden , varför skulle han inte vinna sista ? I just den här sporten handlar det visst om lottning och marginaler.
Nej såklart inte, men eftersom killen han gick mot i semin var den som vann, så känns det troligt att det var så. Och i vilket fall blev han bestulen på silver.
Men snälla för fan !! Vinner alltid bästa man OS eller ???? OS hade varit tråkigt om "bästa" mannen alltid vann , ingen ide att ens köra matchen. Italienaren van väl mot den förra OS mästaren som slog Ara ? Det handlar om att toppa formen samt att ha tur , om nu Ara var så jävla överlägsen borde han gjort som i bronsmatchen. Italienaren vann första ronden , varför skulle han inte vinna sista ? I just den här sporten handlar det visst om lottning och marginaler.
Bra där. Vore han så överlägsen hade han väl kastat italienaren till höger och vänster. Och det gjorde han inte.
Man vinner INTE ett OS-guld på gamla meriter. Tvärtom är det ju så att just under ett OS kan de mest märkliga saker hända. "Fel" snubbe/tjej vinner.
Nu säger inte jag att Ara inte blev oschysst behandlad, men i VM 2000 (har jag för mig) vann Ara matcher som det var ett jävla liv om. Och de killarna både tackade honom och ställde upp efteråt. Tveksamma domslut är det gott om i brottning, men varför ska han straffa sin motståndare om det var domaren han var förbannad på?
Italienaren vann första ronden, och om detta hade svenskarna ingenting att säga. Trots att Ara då tydligen borde ha varit TOTALT överlägsen
Ara betedde sig synnerligen osportsligt, och det är helt rätt att han nu förlorar medaljen. Ni såg väl hur han betedde sig mot domaren? Visserligen, domaren satt och flinade, men hade inte Ara dragits bort av två lagkamrater hade han attackerat honom.
:laugh: :laugh:
Stöder ara till 110 %, brottningen har haft problem länge precis som boxningen och konståkningen.
Bra där. Vore han så överlägsen hade han väl kastat italienaren till höger och vänster. Och det gjorde han inte.
Man vinner INTE ett OS-guld på gamla meriter. Tvärtom är det ju så att just under ett OS kan de mest märkliga saker hända. "Fel" snubbe/tjej vinner.
Nu säger inte jag att Ara inte blev oschysst behandlad, men i VM 2000 (har jag för mig) vann Ara matcher som det var ett jävla liv om. Och de killarna både tackade honom och ställde upp efteråt. Tveksamma domslut är det gott om i brottning, men varför ska han straffa sin motståndare om det var domaren han var förbannad på?
Italienaren vann första ronden, och om detta hade svenskarna ingenting att säga. Trots att Ara då tydligen borde ha varit TOTALT överlägsen
Jag är inte säker på mina greco roman wrestling egenskaper men om italienaren får börja första ronden så får ju ara börja andra ronden. Och va som då händer om ingen av dom gör några lyft är att ara får sin poäng sist och då vinner rond två. Vet ej vem som börjar tredje ronden som skulle avgöra matchen. Antagligen skulle lottning ha en väldigt stor del i det hela, men det blev ju aldrig någon lottning av tredje ronden utan istället ett felaktigt domslut
Lelle Pelle
2008-08-17, 11:39
Helt rätt att ta från honom medaljen, det han gjorde får man ju inte göra enligt regelboken. Om de inte hade tagit medaljen hade då jag sett det som ett erkännande av att domarna var mutade/korrupta/gjorde fel.
Jag stödjer Aras agerande fullt ut, och att de tar medaljen gör det bara ännu bättre. Det han gjorde var så osvenskt som det kan bli, och det var så bra. Ara levererade en käftsmäll, och det fick han betala för. Men ser han ut att bry sig om en förlorad bronsmedalj? Nej, inte det minsta. Han vann bronsmatchen och kom trea. Han behöver ingen medalj för att bevisa det för mig.
Ara har genom sitt agerande åkt rakt in i hjärtat på mig, och där kommer han att stanna. För mig kommer han alltid vara en vinnare.
Tricklev
2008-08-17, 13:59
Som andra redan har påpekat, guldet var knappast garanterat om det hade gått till en tredje runda.
Alltidxx
2008-08-19, 12:16
Vad spelar det för roll? Han ville ju inte ha medaljen, och det kan jag förstå. Vad har den för värde när det gått till som det gjort och han inte får protestera. Behåll ni den där medaljen IOK, det finns inget ädelt bakom den från er sida. Aras protest och agerande var helt rätt från början till slut.
Frågan om Ara skule ha vunnit guld om domslutet varit ett annat är helt irrelevant och kan enbart bli gissningar även hos de mest insatta.
Det tråden handlade om var, om jag inte missminner mig, om Ara gjorde rätt som kastade sin medalj. I det sammanhanget är det rätt att diskutera den eventuella orsaken till händelsen d.v.s. eventuell bortdömning från domarens sida. Att föra över diskussionen till Aras påstådda dagsform eller bristen därav leder som alla borde inse ingen vart.
Eddie Vedder
2008-08-19, 13:00
Det tråden handlade om var, om jag inte missminner mig, om Ara gjorde rätt som kastade sin medalj.
Då missminner du dig.;) Tråden handlar om huruvida det är ett korrekt beslut att frånta honom medaljen, inte huruvida Aras handlande var rätt eller fel.
Då missminner du dig.;) Tråden handlar om huruvida det är ett korrekt beslut att frånta honom medaljen, inte huruvida Aras handlande var rätt eller fel.
Ja, det var så grundfrågan löd, nu minns jag. Jag glömde bort den eftersom diskussionen halkade över på om Ara gjorde rätt eller fel, frågorna är delvis förknippade med varandra. Tack för rättelsen.
Resten av inlägget står dock fast.
Alltidxx
2008-08-19, 13:30
Jag drar bara slutsatsen att folkmeningen tycks vara att när domsluten går emot svenskar är det korruption, men när det går Sveriges väg är det OK.
Hade brottningen varit mindre korrumperad om Ara fått vinna sin semi?
Nu säger inte jag att Ara inte blev oschysst behandladAtt folk lite generellt sådär anser att det är ok när korruption går Svenskars väg är något som du hittat på. Så vad är din poäng egentligen, Allan? Att kraften i protesten inte ska stå i proportion till hur illa man har blivit behandlad? Eller att man inte ska protestera alls? För då är skulden på den som protesterat ifall det sedan går illa för övriga landsmän och inte på de som dömer orättvist?
machine gun
2008-08-19, 13:36
Jag tycker att ett vettigt beslut hade varit att granska domarbeslutet. Helst innan det delades ut några medaljer överhuvudtaget. Men det är ju förbjudet att lämna in protester i brottning...
Så ett vettigt beslut av IOK i detta läge vore att utesluta brottning som OS-gren tills dess att sporten rett ut sina interna problem.
Nitrometan
2008-08-19, 15:21
Instämmer med machine gun.
Nitrometan
2008-09-18, 13:40
Ara Abrahamian stämmer FILA.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=829549
Ara Abrahamian och det svenska brottningsförbundet fick inte lämna in någon protest till Fila efter OS-semifinalen, där Abrahamian ansåg sig bortdömd. De gick vidare till idrottens skiljedomstol, Cas, som gav dem rätt. Det är det ärendet som nu Abrahamian och brottningsförbundet går vidare med.
- Vi anmäler de funktionärer som vi ansett gjort grova fel. Om Fila säger att "vi har inte gjort något fel" kan vi gå vidare till Cas igen, säger Holmqvist.
Brottningsförbundets juridiska ombud Pelle Svensson säger till Aftonbladet att man överväger att kräva skadestånd till Ara Abrahamian på kanske fem miljoner kronor. Advokat Björn Rosengren, vice ordförande i Sveriges olympiska kommitté, har tillfrågats i ärendet och säger till TT att det inte finns utrymme i Filas regler att kräva skadestånd.
Spännande utveckling.
Haparanda söker brottnings-VM 2010. Nu får de nog inte det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.