Logga in

Visa fullständig version : Mobilt Bredband till XBOX 360

stargate
2008-08-15, 19:23
Hej!

Snart flyttar jag till en ny lägenhet och kommer då bara ha tillgång till Telia Mobilt bredband.

Jag undrar om jag på något sätt kan använda det till mitt Xbox LIVE?? Jag vill ju verkligen kunna fortsätta spela Xbox via internet, det är ju det roligaste man kan göra.

Hastigheten är 7,2 M/bit tror jag. Men problemet är att modemet kopplar man in i USB-porten på datorn, och det finns väl ingen USB-port på Xboxen??

MasterChief
2008-08-15, 19:30
Jo, det finns det men tydligen så funkar det inte riktigt med andra lösningar än Microsofts egen WiFi-dongle.

Jag var inne på att först ta en vanlig WiFi-dongel och köra via USB men enligt olika forum så går det inte.

Kan ju ha kommit nya program osv. Detta var för ett halvår sen ungefär.

stargate
2008-08-15, 19:36
Jo, det finns det men tydligen så funkar det inte riktigt med andra lösningar än Microsofts egen WiFi-dongle.

Jag var inne på att först ta en vanlig WiFi-dongel och köra via USB men enligt olika forum så går det inte.

Kan ju ha kommit nya program osv. Detta var för ett halvår sen ungefär.

Ok nice att det funkar iaf! Vad är Microsoft WiFi-dongle för något och vart kan man köpa det?
Jag försöker komma in på google här på mim dator men det funkar inte! Så det vore snällt om det postas nån länk eller dylikt.

Tack!

MasterChief
2008-08-15, 19:39
Ok nice att det funkar iaf! Vad är Microsoft WiFi-dongle för något och vart kan man köpa det?
Jag försöker komma in på google här på mim dator men det funkar inte! Så det vore snällt om det postas nån länk eller dylikt.

Tack!

Det är bara en pryl som gör den anslutningsbar till trådlöst bredband (WiFI). Det förutsätter ju att du har en router eller dylikt som är kopplat till ett bredband. Den kostar väl 700 eller nåt.

Tyvärr kan jag inte mycket om mobilt bredband och vet inte om du kan "koppla på" andra prylar via teliamodemet.

WHITEFOLKS
2008-08-15, 20:05
Om inget annat så kan man ju skapa ett ad-hoc nät mellan en pc och xbox:en och dela ut det mobila bredbandet så.

Dock har väl mobilt bredband ganska kass latency vilket skulle göra det sugigt att spela via det?

Kimball
2008-08-15, 23:00
lira spel på mobilt bredband är nog inte att rekomendera. Maxhstigheterna idag ligger väl kring ~3mbit en solig dag med trisslottsvinstchans inräknad i ekvationen. Runt 1-2 är mer vanligt. Dedär med mobilt bredband som standard uppkoppling är än så länge ingen vidare lösning. Tänk på att mängden data som får användas inte är helt obegränsad på något (?) abonnemang utan att de finns vissa finstilta regler.

Nitrometan
2008-08-16, 08:17
Tänk på att mängden data som får användas inte är helt obegränsad på något (?) abonnemang utan att de finns vissa finstilta regler.
Både 3 och Telenor har ändrat sig och har obegränsad datamängd. Däremot är hastighet och latency inget vidare.

Men som uppkoppling på resa funkar det.

Per B
2008-08-16, 08:34
Jag har kört med Telias mobila bredband på kontoret i 10 månader nu. Det har nog inte gått nån dag som kopplingen inte brutits, men det är ju nåt jag vant mig vid. Oftast börjar det funka igen om jag kopplar ner mig och kopplar upp igen. Jag använder Skype för telefonkonferenser, och under de flesta möten brukar jag kopplas ner åtminstone en gång.

Jag kollade med PTS Bredbandskoll häromdagen, och då fick jag nåt i stil med 1,2 Mbit/s nedströms och några hundra (minns inte exakt) kbit/s uppströms. Jag upplever dock att hastigheten varierar över dagen, och det har väl att göra med hur många andra som använder nätet samtidigt. Även om jag tycker det mobila bredbandet har funkat ok för mig i jobbet så har jag ändå bestämt mig för att skaffa en fast uppkoppling nu.

Jag har inte testat att spela några on-line spel, men jag misstänker att det skulle funka lite halvtaskigt.

stargate
2008-08-16, 09:09
Hm det var ju synd det här, jag får väl hoppas på att nån snäll granne har bredband att låna ut till mig då. Det går ju att köpa en WiFi manick till xboxen, frågan är bara hur stark den är??

Att ha ett Xbox utan Live är ju lite som att ha en Ferrari i gararet som man ej får köra:(

Kimball
2008-08-16, 09:27
Både 3 och Telenor har ändrat sig och har obegränsad datamängd. Däremot är hastighet och latency inget vidare.

Men som uppkoppling på resa funkar det.

Ohå såpass? Damn så nice. Hade jag missat helt ^^

Nitrometan
2008-08-16, 10:31
Ohå såpass? Damn så nice. Hade jag missat helt ^^
Jo, var och skaffade Telenor innan semestern. De och Tre verkade ha bästa villkoren. Telia lovade att sänka hastigheten om du använde mer än 5 GB per månad.

hahavaffan
2008-08-16, 13:46
Pingtiderna är värdelösa med mobilt bredband. Tror inte det går att komma under 70ms alls, och snittet ligger väl kring 100-110ms. Vilket suger hårt vid spelande, men funkar bra vid surfande.

stargate
2008-08-16, 14:02
Fan vad surt =/ Tror ni detta är något som kommer förbättras under hösten vintern? Tekniken går ju fort framåt på den fronten.

hahavaffan
2008-08-16, 14:43
Fan vad surt =/ Tror ni detta är något som kommer förbättras under hösten vintern? Tekniken går ju fort framåt på den fronten.Nej det kommer det med största sannolikhet inte att göra. Däremot kanske du kan få riktigt bredband under hösten?

stargate
2008-08-16, 15:03
Nej det kommer det med största sannolikhet inte att göra. Däremot kanske du kan få riktigt bredband under hösten?

Ja jag kan få riktigt bredband om jag så vill men tjejen ville ha detta mobila bredbandet (24 månaders bindningstid) eftersom det är bra att ha om man ska resa iväg osv...

Känns dumt att betala dubbelt för bredband =/

Nitrometan
2008-08-16, 15:24
Fan vad surt =/ Tror ni detta är något som kommer förbättras under hösten vintern? Tekniken går ju fort framåt på den fronten.
Nej, det kommer inte att förbättras. Det är inbyggt i hur ett mobilnät är uppbyggt.

Kommer inte att ändras förrän de byter till nästa generation utrustning (kanske LTE).

hahavaffan
2008-08-16, 15:24
Ja jag kan få riktigt bredband om jag så vill men tjejen ville ha detta mobila bredbandet (24 månaders bindningstid) eftersom det är bra att ha om man ska resa iväg osv...

Känns dumt att betala dubbelt för bredband =/Utomlands eller? Inom Sverige är det klart bra om man vill kunna surfa lite var stans i landet, men utomlands lär det bli dyrt och slött.

Vad kostar det i månaden? Jag hade skaffat eget bredband, så kan tjejen betala sitt 3G-skräp och så kan du ha det billigaste möjliga. Borde inte bli så dyrt.

JMRA
2008-08-16, 16:07
Det går att ringa o klaga och få en hel del bättre trådlöst. Ringde själv och klagade en massa hos 3 pga att det gick långsamt, att det kopplade ner sig mm. Efter att jag hade ringt dagligen i några veckor så måste de ha riktat masten rätt in i mitt vardagsrum eller nått för sedan gick det undan.