Logga in

Visa fullständig version : Glömde stoppa in skinkan...

Krisz
2008-08-15, 08:01
Jag råkade glömma ett öppnat paket lufttorkad skinka ute i rumstemperatur i ca 12 timmar. Har ni några terorier om hur mycket hållbarheten förkortats? I vanliga fall tycker jag det håller i 3-4 veckor. Måste jag goffa i mig det här 400 grams paketet på 1-2 dar nu eller kan det vara ok längre?

Xerxex
2008-08-15, 08:39
Jag råkade glömma ett öppnat paket lufttorkad skinka ute i rumstemperatur i ca 12 timmar. Har ni några terorier om hur mycket hållbarheten förkortats? I vanliga fall tycker jag det håller i 3-4 veckor. Måste jag goffa i mig det här 400 grams paketet på 1-2 dar nu eller kan det vara ok längre?

Beror på ganska många omständigheter. Låg det framme i solen eller där det är väldigt varmt? Nått som ligger framme i direkt starkt solljus kan en produkt bli dålig på lite över en timme. Men sedan beror det ju på vilka tillsattser som finns i produkten och liknande. Luktar det inte fräsht så släng det. Luktar/smakar det ok kan du ju prova..

Krisz
2008-08-15, 08:57
Det var inte i direkt solljus och paketet var inte helt öppet, alltså det var bara uppsnittat i ena änden. Tycker det är svårt att känna på lukten när det gäller lufttorkad skinka. Men bra idé att kolla om det är konserveringsmedel i :)

Snorkelfarsan
2008-08-15, 09:10
Som sagt, om det luktar ok och smakar ok så är det med största sannolikhet helt ok att äta den.
[Off-topic] Folk numera är alldeles för fixerade vid bäst före datumet, ungefär som att en paket mjölk skulle kunna vara hur fräscht som helst en dag för att nästa dag vara ruttet och äckligt pga datumet som står på paketet..?

MasterChief
2008-08-15, 09:18
Gör en pastasås av det så är det nog ingen fara.

NiCrue
2008-08-15, 09:38
Glöm inte att det "rötmånad" med, viktigt att vara extra noga med kött, mejerivaror etc.
Fast som tidigare talare redan påpekat, luktar- och smakar det okej så är det antagligen det med :)

heatseek3r
2008-08-15, 15:44
Gör en pastasås av det så är det nog ingen fara.

Vill hålla med här, luktar det fräsht men du fortfarande är osäker, hetta upp produkten för att ta kål på en och annan bakterie. T ex i en pastasås.

Eller?

Ape3
2008-08-17, 02:41
Jag är ganska säker på att upphettning inte gör en "dålig" produkt bättre då problemet är att bakterierna äter av maten och då ger en restprodukt som vi inte mår bra av = möjligen kräkning 4 timmar senare.

Men jag minns inte riktigt hur det var......

[Edit] Nähe, googlade och såg att upphettning till minst 70°C fixar biffen.

Sverker
2008-08-17, 06:45
Lufttorkad skinka ska vara säkert. Den är torkad och därmed konserverad ( genom låg vattenaktivitet ).

Jag förstår inte varför den skulle vara kylvara ?

Krisz
2008-08-18, 15:14
Lufttorkad skinka ska vara säkert. Den är torkad och därmed konserverad ( genom låg vattenaktivitet ).

Jag förstår inte varför den skulle vara kylvara ?

Tänkte också i de banorna (hade det varit vanligt kokt skinka hade jag hivat den direkt). Men det är nog en kylvara och förmodligen för att den är skivad, blir väl känsligare då. Hade det varit ett helt torkat grislår så hade den säkert lätt kunnat hänga i rumstemp i några månader :D

Men jag kan väl ta mig en smakbit ikväll, nu när det gått några dar. Får väl se om jag återkommer helskinnad.. :)