Logga in

Visa fullständig version : Uteblivet toabesök pga kosthållning?

Second
2008-08-15, 06:27
Kanske veckans konstigaste fundering, men var annars ska man få ett svar än här på Kolo! :D

Har inte fått gå på dasset och göra nummer 2 på nu snart 4 dygn. Kan det bero på ett högt proteinintag, mycket lågt kolhydratintag och ett totalt energiunderkott dagligen? *jorgen*

Eller får jag helt enkelt inte gå på dass för att kroppen har inget att lämna ifrån sig eftersom jag äter för lite och kroppen tar han om allt? Att det inte blir över några "slaggprodukter" alls?

Någon annan som haft liknande upptäckt och kommit fram till vad det då berodde på?

Lexidos
2008-08-15, 07:16
Jag undrar oxå vad det kan bero på. När jag var o reste i asien så åt jag extremt lite o det var en väldigt oroande period där jag inte gjorde 2:an på 10 dagar.

Emil_Larsson
2008-08-15, 07:23
Jag hade en hemsk period då jag inte kunde göra numero två på 7-8 dagar. Dock tror jag inte orsakerna är samma för dig som för mig. I vanliga fall går du väl på toa oftare? har hört att om man helt plötsligt går ifrån normal skita till förstoppning så beror det på någonting i ens vardag (kanske stress, för mycket grova livsmedel/fullkorn, för lite vätska-för stort fiberintag eller för lite fiber överhuvudtaget.)

Kan bara tipsa om den här sidan:
http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3099

Vågar inte uttala mig för mycket här, då orsaken till min förstoppning är förmodligen ärftlighet och det tror jag inte hör hemma hos dig. Om du trots råden på sidan har problem med magen så tycker jag du skall uppsöka läkare. Jag har fått en medicin som heter Vi-Siblin som funkar perfekt! kan vara bra att ha i åtanke "OM" det visar sig vara värre problem.

Second
2008-08-15, 08:11
Helt otroligt!

Allt det här skitsnacket har fått kroppen att vakna och jag fick med ett förnöjt leende gå på toa och utan problem lägga en 2:a. :thumbup:

Hade hoppats på hjälp med kost och träning här på Kolo men det här är över all förväntan!! :hbang:

För att återknyta till ditt inlägg Emil_Larsson så kan det ligga något i det du säger. Det här var inte första gången som det varit problem för mig och förra gången minns jag att jag åt dinkelfullkornspasta varje måltid i tre dagar, samtidigt som jag åt järntabletter efter att jag lämnat blod. Det resulterade i stora smärtor och långt mellan toabesöken. Så kosten har nog även den här gången varit med och rubbat mina toabesöksrutiner. Blivit fullkornsmat några måltider i veckan, fullkornsris, fullkornspasta, pajskal på dinkelvetemjöl och så vidare...men som sagt verkar som det inte är någon fara på taket än.

Bugar för "the force in kolo"!

Tolkia
2008-08-15, 08:37
... förra gången minns jag att jag åt dinkelfullkornspasta varje måltid i tre dagar, samtidigt som jag åt järntabletter efter att jag lämnat blod.
Järntabletter är ju kända för att kunna ge förstoppning.

C.E.J.
2008-08-15, 14:25
Eller får jag helt enkelt inte gå på dass för att kroppen har inget att lämna ifrån sig eftersom jag äter för lite och kroppen tar han om allt? Att det inte blir över några "slaggprodukter" alls?

Det törs jag säga att det inte stämmer :D

JFO
2008-08-17, 09:39
Dra ner på Coop eller hälsokosten och köp dig ett eller två paket lakritsrotste. Eller varför inte en lakritsrot och tugga på.