Visa fullständig version : Att bulka
skitteper
2008-08-14, 11:14
Har sökt en hel del och läst massor av trådar här på kolo, men jag har ändå inte fröstått helt riktigt. Hoppas att där är någon snäll själ här som kanske vill förklara och att man inte blir sågad direkt..:smash:
Alltså bulkning då, jag har ju förstått att man ska ligga på kaloriöverskott och därmed öka i vikt, både muskelmassa och fett?
Är det så viktigt och gör det så stor skillnad om man bulkar, jämfört med om man ligger på kaloribalans?
Eller det är så svårt att öka med kaloribalans?
Berätta allt ni vet:confused:
forslund
2008-08-14, 11:16
Det tar betydligt längre tid för dig att gå upp i muskelmassa vid kaloribalans än vid kaloriöverskott. Desto större överskott desto mer muskler(och fett) går du upp.
skitteper
2008-08-14, 11:18
Vilket gör att man därefter måste deffa för att få den kroppsform man eftersträvar?
Hur mycket överskott är då rekomenderat att ligga på, eller finns kanske inget så generellt..
forslund
2008-08-14, 11:22
Vilket gör att man därefter måste deffa för att få den kroppsform man eftersträvar?
Hur mycket överskott är då rekomenderat att ligga på, eller finns kanske inget så generellt..
Måste och måste, men vill du ha lågt kroppsfett så kommer antagligen en deff bli nödvändig.
Ett överskott på ca. 500 kcal per dag brukar rekommenderas, här på Kolozzeum i alla fall, vilket resulterar i 0.5 kg viktuppgång per vecka.
Ca 500kcal om dagen brukar folk köra på, det ger en viktuppgång på 0.5kg i veckan.
skitteper
2008-08-14, 11:28
Hur länge ska man då hålla på med detta? Eller det är tills man är nöjd helt enkelt?
King Grub
2008-08-14, 11:29
Ett överskott på 500 kcal om dagen leder inte till en viktuppgång på 500 gram per vecka. Ett sådant räknande förutsätter att alla felmarginaler i energiangivelser utesluts och att all överskottsenergi man äter bildar 100% kroppsfett utan energiförluster. Något som naturligtvis inte sker. Överätning bildar även fettfri massa, i synnerhet under påverkan av styrketräning, och det kostar energi att nybilda muskelmassa (och fettvikt också, för den delen).
Har sökt en hel del och läst massor av trådar här på kolo, men jag har ändå inte fröstått helt riktigt. Hoppas att där är någon snäll själ här som kanske vill förklara och att man inte blir sågad direkt..:smash:
Alltså bulkning då, jag har ju förstått att man ska ligga på kaloriöverskott och därmed öka i vikt, både muskelmassa och fett?
Är det så viktigt och gör det så stor skillnad om man bulkar, jämfört med om man ligger på kaloribalans?
Eller det är så svårt att öka med kaloribalans?
Berätta allt ni vet:confused:
Om du bygger muskler på kaloribalans, måste någon annan energi försvinna eftersom energi (muskler) byggs in. Detta skulle isåfall vara fett som försvinner men som de flesta med erfarenhet vet är det svårt att bygga muskler och förbränna fett samtidigt, vilket man alltså måste göra på kaloribalans för att kunna bygga muskelmassa.
Bättre är då att ligga på kaloriöverskott, ja.
Något som många konstigt nog inte verkar förstå är att om du går upp i vikt ligger du på kaloriöverskott. (tänker på folk som säger att de visst byggt muskler på kaloribalans eftersom de är mycket muskulösare nu (utan synbart fett) och har gått upp några/något kilo) "utan att ha behövt äta mer")
skitteper
2008-08-14, 12:00
någon annan energi försvinna eftersom energi (muskler) byggs in.
Tackar så hemskt mycket för alla svaren.
Jag är själv väldigt smal, 182 71-72 kg, 18 år gammal. Det är väl dags att prova äta lite mera och ligga på lite kaloriöverskott så att säga.
Men, menar du Sniggel, att när jag bygge muskler, så måste någonting annat försvinna ifrån kroppen, d.v.s fett? Så utan fett skulle det vara oerhört svårt att ens gå upp lite i muskelmassa?
Rätta mig om jag har fel*cupid*
King Grub
2008-08-14, 12:05
Nej, fettenergi byggs inte in som muskelmassa. Att nybilda muskelprotein är mer beroende på tillgång till aminosyror i synnerhet än energi i allmänhet. Ett energiöverskott skapar goda förutsättning för att uppbyggnaden av muskelprotein skall bli större än nedbrytningen, inte minst via hormonella faktorer, men proteinomsättning är en sak och fettomsättning en sak. Det är fullt fysiologiskt möjligt med en positiv proteinbalans sett över dygnet samtidigt som en negativ fettbalans, men det är inte alltid så lätt att åstadkomma detta.
Men, menar du Sniggel, att när jag bygge muskler, så måste någonting annat försvinna ifrån kroppen, d.v.s fett? Så utan fett skulle det vara oerhört svårt att ens gå upp lite i muskelmassa?
Om du ska öka i muskelmassa utan att gå upp i totalvikt så måste du samtidigt gå ner i fettvikt. Så har man redan väldigt lite fett på kroppen så kommer det inte att funka. Är man lite lönnfet däremot så... :cool:
skitteper
2008-08-14, 12:08
Om du ska öka i muskelmassa utan att gå upp i totalvikt så måste du samtidigt gå ner i fettvikt. Så har man lite fett på kroppen redan så kommer det inte att funka. Är man lite lönnfet däremot så... :cool:
Jo det är ju klart. Att öka i totalvikt är ju inget jag är rädd för, dock vill jag helst inte lägga på mig något fett, utan framförallt muskelmassa. Det är väl majoritetns mål också.. vad vet jag.
Alltså är bulka - deffa ett effektivt sett att öka muskelmassa på? Jämtemot att ligga på en kaloribalans.
Tackar så hemskt mycket för alla svaren.
Jag är själv väldigt smal, 182 71-72 kg, 18 år gammal. Det är väl dags att prova äta lite mera och ligga på lite kaloriöverskott så att säga.
Njae, jag menade att om du lyckas bygga muskelmassa på begreppet kaloribalans, så har någon annan energi försvunnit, t ex fett.
Att bygga på något på kroppen, vad som helst, är att lägga till energi, således ligger man på kaloriöverskott om man får större muskler (så länge inget annat försvinner vilket det heller inte brukar göra). Att få muskelmassa utan att gå upp i vikt är ganska ovanligt.
Normalt sett brukar man, när man börjar styrketräna, få större aptit så att musklerna kan växa till sig, och då hamnar man automatiskt i kaloribalans och det är inget man behöver tänka på i många fall. Men för den som har svårt att bygga muskler, ser likadan ut, och väger lika mycket trots att man tränat ett tag, ligger problemet i att personen inte hamnar på ett kaloriöverskott. Denna persons aptit regleras inte tillräckligt (eller så lyssnar personen inte på hungerkänslorna) för att träningen skall kunna bygga muskelmassa och måste därför medvetet justera sitt matintag så att mer energi tillförs kroppen.
Att man ska lägga på sig för mycket fett när man börjar träna (och äter mer och hamnar på kaloriöverskott) är ofta en onödig oro då det ibland inte ens syns att man lagt på sig fett tillsammans med sin nya muskelmassa. Lite beroende på att om man ökar sin muskelmassa kan man se smalare/mer fit ut även med mer kroppsfett.
Om du vill ha min åsikt om bulk och deff. Så tycker jag inte att en nybörjare ska medvetet försöka äta upp sig t ex ½kg i veckan bara för att försäkra sig om att bygga muskler. Börja bara styrketräna, upptäck att du har mer aptit, följ den. Automatiskt kommer du nog att märka resultat - att du faktiskt gått upp i vikt och ser annorlunda ut i spegeln, om inte annat påpekar folk i din omgivning detta. Gillar du utvecklingen du ser i spegeln efter några månader så gör du rätt och har ingen anledning alls att räkna kalorier.
Om du mot förmodan inte får någon visuell utveckling eller inte går upp i vikt efter några månader, först då kan det vara på tal att börja räkna kalorier eller medvetet äta mer mat (än vad du naturligt gör). Och det är väl då man kan kalla det för att bulka.
skitteper
2008-08-14, 12:25
Tackar Sniggel oerhört mycket! Börjar förstå det här nu, och förstår att jag själv måste börja äta mera för att det ska hända någonting. Det är ju egentligen väldigt logiskt om man tänker efter.
Om man har svårt att få i sig ett extra målmat eller liknande, vad nu som behövs, så kan väl en gainer efter träningen eller liknande vara till en hjälp?
Riktigt mat är ju såklart att föredra, det förstår jag.
Tackar Sniggel oerhört mycket! Börjar förstå det här nu, och förstår att jag själv måste börja äta mera för att det ska hända någonting. Det är ju egentligen väldigt logiskt om man tänker efter.
Om man har svårt att få i sig ett extra målmat eller liknande, vad nu som behövs, så kan väl en gainer efter träningen eller liknande vara till en hjälp?
Riktigt mat är ju såklart att föredra, det förstår jag.
Ja, absolut. Såg att du höll på med en del annat förutom styrketräning så du är ganska aktiv vad jag förstår, då kan det vara svårare att äta tillräckligt och gainers kan vara en hjälp då.
skitteper
2008-08-14, 12:39
Ja, absolut. Såg att du höll på med en del annat förutom styrketräning så du är ganska aktiv vad jag förstår, då kan det vara svårare att äta tillräckligt och gainers kan vara en hjälp då.
Precis, har amerikansk fotboll 2 ggr i veckan och ofta match på helgerna. Så det blir en del och jag känner att jag inte får i mig tillräckligt, ska beställa gainer nu, så se om det bättrar på sig nu:) Tackar än en gång!:thumbup:
Eddie Vedder
2008-08-14, 14:29
Precis, har amerikansk fotboll 2 ggr i veckan och ofta match på helgerna. Så det blir en del och jag känner att jag inte får i mig tillräckligt, ska beställa gainer nu, så se om det bättrar på sig nu:) Tackar än en gång!:thumbup:
Förslag på jättebra gainer är at t.ex. inhandla maltodextrin, d.v.s. en form av snabba kolhydrater i pulverform, samt ett proteinpulver separat. Det blir billigare så per portion, du kan dosera protein/kolhydrater efter DITT behov och så som DU vill ha din gainer samt att du när du vill kan ta en proteindrink utan kolhydrater. Det är en fördel att inte häva i sig supersnabba och helt näringslöa kolhydrater i tid och otid så att då istället ta en macka och en mjölkblandad proteindrink är ett bra mellanmål t.ex..:)
Fairing Fast Carbs:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159
Förslag på två bra och prisvärda proteinpulver:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=44
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173
Det blir perfekt efter dina fotbollsmatcher och dina gympass innan dess att du kommer hem och käkar rejält.:thumbup:
Proteinsyntes
2009-07-09, 19:41
Ett överskott på 500 kcal om dagen leder inte till en viktuppgång på 500 gram per vecka. Ett sådant räknande förutsätter att alla felmarginaler i energiangivelser utesluts och att all överskottsenergi man äter bildar 100% kroppsfett utan energiförluster. Något som naturligtvis inte sker. Överätning bildar även fettfri massa, i synnerhet under påverkan av styrketräning, och det kostar energi att nybilda muskelmassa (och fettvikt också, för den delen).
Hur mycket går man upp då?
Brukar väl rekommenderas att man deffar för 200-300kcal.
Finns personer på detta forum som bulkar för 125kcal. Vet inte hur lång tid det tar för dem att gå upp i vikt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.