Visa fullständig version : Hur påverkar fytoöstrogener och vart finns dem?
Barbastark
2008-08-13, 20:11
Hej! Kom just ikontakt med begreppet fytoöstrogener. Jag läste att de har en kemisk struktur som påminner om det kvinnliga könshormonet men fick inte reda på mycket mer.
Är det någon som vet något om detta? Hur påverkar det mig som kille att äta produkter som innehåller mycket av detta? Kan det ha neggativa effekter på testosteronproduktionen, muskeluppbyggnad, sexlust osv?
Hej! Kom just ikontakt med begreppet fytoöstrogener. Jag läste att de har en kemisk struktur som påminner om det kvinnliga könshormonet men fick inte reda på mycket mer.
Är det någon som vet något om detta? Hur påverkar det mig som kille att äta produkter som innehåller mycket av detta? Kan det ha neggativa effekter på testosteronproduktionen, muskeluppbyggnad, sexlust osv?
Hört påståenden(bemärk påståenden) att många asiater har mindre grov skäggväxt pga av ett väldigt högt intag av soja..
Du har precis slängt in en brandfakla:devil: Barbastark.
Du får söka på isoflavoner. Sanningen är upp till dig att upptäcka. Själv tror jag att isoflavonerna blockerar men aktiverar INTE östrogenreceptorerna.
Alltså ingen risk att det ska växa fram valpnosar på ditt bröst.
Ang. skäggväxten tror jag att det snarare är en fråga om anlag.
Gröntvedt
2008-08-14, 07:25
Fytoöstrogener ger upphov till östrogen effekt
Eddie Vedder
2008-08-14, 07:32
Fytoöstrogener ger upphov till östrogen effekt
Något som förefaller positivt för hälsan, minskad risk för utveckling av prostatacancer t.ex.
östrogen effekt m a p valpnosar och fettinlagring över höfterna eller de possitiva egenskaperna med förstärkt benmassa:confused:
Jag har hittils inte hittat någon entydigt svar där.
Barbastark
2008-08-14, 08:17
Finns det inget ämne som är som fytoöstrogener fast med testosteron istället?
Finns det inget ämne som är som fytoöstrogener fast med testosteron istället?
fytotestosteron.
(skoja bara)
Barbastark
2008-08-21, 23:09
Någon som vet om det liksom jordnötter och soya finns fytoöstrogener eller isoflavoner i cashewnötter?
offense74
2008-08-21, 23:35
Asiater som äter tofu verkar föröka sig rätt bra.
Okinawans (som har en av de bästa livslängderna i världen) äter också soja-produkter.
Verkar inte vara så farligt... :)
Eddie Vedder
2008-08-22, 05:17
Någon som vet om det liksom jordnötter och soya finns fytoöstrogener eller isoflavoner i cashewnötter?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117847
Gröntvedt
2008-08-22, 10:28
Väldigt oklart vad effekten av fyto-östrogener är och verkar vara beroende av flera faktorer såsom typ av fyto-östrogen, dosering och när i livet man börjar exponeras. Gällande bröstcancer finns det en meta-analys som indikerar på skyddande effekt för asiatiska kvinnor.
(Wu AH, Yu MC, Tseng CC, Pike MC. Epidemiology of soy exposures and breast cancer risk. Br J Cancer 2008;98(1):9–14.)
In vitro-studier har visat att genestein nedreglerar androgenreceptorn i prostatacancer-celler, hämmar 5 -alphareduktas och cell-cykelprogression.
Här är även en intressant interventionsstudie.
(deVere White RW, Hackman RM, Soares SE, Beckett LA, Li Y, Sun B. Effects of a genistein-rich extract on PSA levels in men with a history of prostate cancer. Urology 2004; 63:259–263.)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.