handdator

Visa fullständig version : Potatis

liQ
2008-08-13, 18:15
Har alltid haft för mig att potatis innehåller långsamma kolhydrater?
Åtmistone när de är kokta.
Fast damen i " Du är vad du äter " påstår att det innehåller mycket snabba kolhydrater och stärkelse.
Kan jag som har fått det om bakfoten?

Vill påpeka att hon visade upp råa potatis i kylskåpen=p

AJO
2008-08-13, 18:21
Ganska snabba kolhydrater, men högt mättnadsindex.

AJO
2008-08-13, 18:29
....fast det skiljer sig åt mycket mellan olika sorter.

I en separat studie mätte man GI för 8 potatissorter som förekommer på marknaden (Henry et al. 2005b). GI för potatis (som kokats i 15 min) mättes hos 17 försökspersoner, med glukos som standard. GI varierade mellan 56 och 94 och sorter med fast, vaxartad struktur tenderade att ha lägre GI jämfört med mjöliga sorter. En översikt av tidigare publicerade GI-värden för olika potatisberedningar visar på betydande variation, speciellt gäller det kokt potatis, där GI varierade från omkring 25 till över 100 (Buyken och Kroke 2006). GI för potatismos var generellt sett över 70 (glukos som standard), medan GI för andra beredningar (mikrade, ugnsbakade, friterade) varierade betydligt, sannolikt beroende på faktorer som sort och beredningstid.

Potatis har ofta pekats ut som ett livsmedel med högt GI och något man bör undvika. Resultaten från dessa studier visar att potatis kan ha såväl lågt som högt GI och att det är mindre relevant att använda generella GI-tabeller.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14689&epslanguage=SV

King Grub
2008-08-13, 18:32
Den som bara måste ha lågt GI på potatisen kan låta kokt potatis kallna, så blir GI:t extremt lågt. Eller välja pommes frites, som har lägre GI än kokt.

ivarzon
2008-08-15, 15:18
Den som bara måste ha lågt GI på potatisen kan låta kokt potatis kallna, så blir GI:t extremt lågt. Eller välja pommes frites, som har lägre GI än kokt.

Grub, du är gud.:hbang: Men kan du utveckla detta lite? Varför blir GI´t lägre när potatisen har kallnat, och GI´t beror väl på vad det är för olika sorters potatisar?

Har inte ris samma funktion också, lägre GI då det blivit kallt? Om man sedan värmer ris/potatis igen så återstår det "lägre" GI´t?

Vad ligger GI´t på för kall potatis ungefär?

MvH

Sverker
2008-08-15, 15:40
Vad händer när stärkelse kallnar ?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=8718

Snorkelfarsan
2008-08-16, 11:03
potatis som har värmts, kylts ner och värmts upp igen har bara ett GI på ca 38. Det har att göra med strukturen på potatisen som ändras, antagligen blir mer fast mindre lättsmält. Pommes Frites har lägre GI tack vare den höga fetthalten

King Grub
2008-08-16, 11:06
Pommes Frites har lägre GI tack vare den höga fetthalten

Nej.

The lowered GI for french fries, showing a typical prolonged low-GI profile, could not be explained by the fat content per se.

European Journal of Clinical Nutrition (2008) 62, 87–95.

Snorkelfarsan
2008-08-16, 11:09
Nej.

Inte? hög fetthalt brukar väl sänka GI:t? Såg dessutom i en tabell nu att Pommes frittes har ett GI på 110 eller mer, medan kokt potatis hamnar på 80-90.

King Grub
2008-08-16, 11:10
Det lägre GI:t beror antagligen på bildning av amyloslipidkomplexer och hydrolysering av stärkelsen under tillagning.

Värdena du nämner är tagna från studier på diabetiker. Nya studier på GI för pommes frites hos friska ger ett betydligt lägre värde.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v62/n1/images/1602677f3.gif

Mean blood glucose responses in 14 healthy subjects at a breakfast with carbohydrate-equivalent portions of white wheat bread (filled circle), french fries (filled square) and boiled potatoes with (*) and without (filled triangle) addition of oil.

Snorkelfarsan
2008-08-16, 11:14
Intressant, så vilket värde skulle du uppskatta i jämförelse med vitt bröd (100)?

Eddie Vedder
2008-08-16, 11:16
Det har att göra med strukturen på potatisen som ändras, antagligen blir mer fast mindre lättsmält.

Inte potatisen som sådan utan dess kolhydratsruktur. Potatisen är ungefär lika hård/mjuk som kall och som nykokt.

Dock innebär nedkylningen att stärkelsen retrograderar och stora delar av stärkelsen blir resistent. Samma sak med t.ex. ris och pasta som kokats och kylts ned.:)

Nu kanske detta är exakt vad även du syftade på men hursomhelst var det ett förtydligande.:)

Snorkelfarsan
2008-08-16, 11:17
Inte potatisen som sådan utan dess kolhydratsruktur. Potatisen är ungefär lika hård/mjuk som kall och som nykokt.

Dock innebär nedkylningen att stärkelsen retrograderar och stora delar av stärkelsen blir resistent. Samma sak med t.ex. ris och pasta som kokats och kylts ned.:)

Nu kanske detta är exakt vad även du syftade på men hursomhelst var det ett förtydligande.:)

Det var väl ungefär vad jag menade, men du kan ju allt det där i huvet så det är bra att du klargör det! :)

King Grub
2008-08-16, 11:18
Intressant, så vilket värde skulle du uppskatta i jämförelse med vitt bröd (100)?

Med vitt bröd som 100: kokt potatis utan olja 111, kokt potatis + olja 131, pommes 77.

Snorkelfarsan
2008-08-16, 11:26
GI was significantly lower for french fries (77) compared with boiled potatoes with oil (131) and without oil (111).

Ok, tack. Jag har en bok av Fredrik Paulun där det ingår en rad olika GI-tabeller. den enda potatissorten, förutom potatismos, som kommer över 100 i GI är Bakad Potatis (135) och potatis bakad i mikro (117). Varför skiljer sig dessa värden så mycket? Värdena i boken är baserade på ett antal studier men är troligtvis ett par år gamla..

Eddie Vedder
2008-08-16, 11:34
Ok, tack. Jag har en bok av Fredrik Paulun där det ingår en rad olika GI-tabeller. den enda potatissorten, förutom potatismos, som kommer över 100 i GI är Bakad Potatis (135) och potatis bakad i mikro (117). Varför skiljer sig dessa värden så mycket? Värdena i boken är baserade på ett antal studier men är troligtvis ett par år gamla..

Dels innebär alltid olika mätningar någor annorlunda resultat. Inte ens samma person skulle vid två tillfällen få exakt samma blodglukossvar från samma livsmedel.

Att då olika människor vid olika tidpunkter som äter t.ex. potatis av olika sorter, kokta under olika lång tid etc. ger olika resultat är inget konstigt. Allting är ju medelvärden och inte individuella resultat men fortfarande finns tillräckligt med faktorer som stör för att en mätning skall resultera i ett annat resultat än den tidigare. Just frukt, spannmål, grönsaker etc. är svårt eftersom det som sagt skiljer väldigt i mognadsgrad, olika sorter samt hur de tillagats av den specifiska forskargruppen. Men tillräckligt bra svar fås ju för att i alla fall skaffa sig en grunduppfattning för vilka livsmedel som generellt sett har högre och lögre GI samt vad som påverkar.:)

I övrigt tror jag att Paulúns listor utgår från ren glukos istället för vitt bröd, men det kanske är fel?

King Grub
2008-08-16, 11:35
Nej, Pauluns böcker har vitt bröd som 100, men studierna i tabellerna är mycket gamla och nästan alltid baserade på resultat från diabetiker.

Snorkelfarsan
2008-08-16, 11:52
Han använder sig både av vitt bröd och glukos som referens, det står tydligt vilket som är vilket. Men det stämmer nog att listorna är gamla, men i stort sett så är det ju iaf en någorlunda korrekt fingervisning, precis som du säger Eddie.

Något positivt som jag såg nu är att Snickers har ett ganska lågt GI jämfört med vad man kan tro, bara 57! :) Om detta stämmer så är det perfekt för bulken. Det har ju att göra med att jordnötter har väldigt lågt GI samt fettinehållet kan jag tro

King Grub
2008-08-16, 12:00
Vad får dig att tro att Snickers är bra eller nyttigt bara för att det har lågt GI?

Ren fruktos har jättelågt GI. Bara att vräka i sig; nyttigt och bra. :eating:

Snorkelfarsan
2008-08-16, 12:15
Jag har inte sagt att det är nyttigt, verkligen inte. Men de gånger man vill ha extra mycket energi och är sugen på nånting gott så är det ju bättre att äta en snickers jämfört med en vanlig chokladkaka. Det bästa är väl iofs att dra i sig ett lass nötter, men om man vill ha godis så är det ju ett bra alternativ med snickers. Det negativa blir ju mindre negativt i och med det lägre glykemiska indexet

Eddie Vedder
2008-08-16, 12:23
Men de gånger man vill ha extra mycket energi och är sugen på nånting gott så är det ju bättre att äta en snickers jämfört med en vanlig chokladkaka.

Nej det kan jag definitivt inte hålla med om. Båda är godis, båda är kcalrika och näringsfattiga, ingen har högt GI.

Skillnaden skulle väl i såna fall vara en generellt sett högre kakaohalt i den vanliga chokladkakan och det talar ju i såna fall för den. Även om det känns rätt sjukt att jämföra "nyttighet" mellan en snickers och en mjölkchokladkaka. Allt som är väldigt fett har lågt GI helt enkelt. Oavsett om det är bra saker såsom ost, grädde, nötter, majonnäs, avocado och smör eller om det är chokladkakor, glass eller wienerbröd.

Snorkelfarsan
2008-08-16, 12:38
Nej det kan jag definitivt inte hålla med om. Båda är godis, båda är kcalrika och näringsfattiga, ingen har högt GI.

Skillnaden skulle väl i såna fall vara en generellt sett högre kakaohalt i den vanliga chokladkakan och det talar ju i såna fall för den. Även om det känns rätt sjukt att jämföra "nyttighet" mellan en snickers och en mjölkchokladkaka. Allt som är väldigt fett har lågt GI helt enkelt. Oavsett om det är bra saker såsom ost, grädde, nötter, majonnäs, avocado och smör eller om det är chokladkakor, glass eller wienerbröd.

Det var ett dåligt exempel, den har ju inte mycket högre GI. (Och kakaot kan ju ha lite hälsobringande effekter dessutom) Men nu under bulken så vill jag kunna unna mig lite saker som jag vanligtvis inte äter, och ska man äta "godis" så kan det lika gärna ha lågt GI, så man slipper det negativa effekter som ett blodsocker-"skutt" kan medföra.

Eddie Vedder
2008-08-16, 12:44
Det var ett dåligt exempel, den har ju inte mycket högre GI. (Och kakaot kan ju ha lite hälsobringande effekter dessutom) Men nu under bulken så vill jag kunna unna mig lite saker som jag vanligtvis inte äter, och ska man äta "godis" så kan det lika gärna ha lågt GI, så man slipper det negativa effekter som ett blodsocker-"skutt" kan medföra.

Ja om du nu på allvar tror att det spelar den minsta rollen så visst. Att gå upp i vikt är i sig mer ohälsosamt än att äta lite godis då och då, jag kan inte för min värld förstå ditt resonemang men jag tänker inte heller stoppa dig. Chokladgodis är ju helt klart den godaste formen av godis tycker även jag.*drool*

Snorkelfarsan
2008-08-16, 13:03
Eftersom det ändå är ohälsosamt att gå upp i vikt så kan man ju "passa på", eller hur :)?
Choklad i teh shit^^

King Grub
2008-08-16, 13:05
Vid energiunderskott och viktnedgång har sammansättningen av kosten mindre betydelse för påverkan på markörer för hälsa.

Vid överätning och viktuppgång påverkar det säkert betydligt med negativt med en dåligt sammansatt kost.