handdator

Visa fullständig version : Lös avföring trots jättenyttig kost?

Barbastark
2008-08-13, 16:21
Ja som rubriken skvallrar om så skiter jag löst nästan varje gång TROTS att jag äter nyttigt.

Jag äter mycket grovt bröd, mycket grönsaker och frukt. Fett nästan enbart i form av nötter och fisk. Ja jag skulle nog säga att jag äter nyttigast av alla jag känner. Tar tillskott med CLA, omega-3, zink, magnesium och ett multivitamintillskott (mivi total flex). Jag äter extra protiein i form av tillskott ca 2 ggr/ dag samt gainer efter träningen.

Om man äter nyttigt och allsidigt så ska väll avföringen vara fast och fin så att säga??

Någon som vet?

King Grub
2008-08-13, 16:25
Prova att äta mindre "nyttigt" så skall du se att magen ordnar sig. Folk tror att det är bra att vräka i sig kostfiber och välja fullkornsprodukter av allt, även efter det att fiberbehovet är täckt. En högenergiförbrukare som baserar hela sin kost på fullkornprodukter... då är det inte konstigt om han får magproblem.

Trance
2008-08-13, 16:32
Dessutom är det ingenting som säger att dina tillskott är "nyttiga". Mer är inte alltid bättre utan kan lika gärna vara sämre.

Barbastark
2008-08-13, 16:46
Så jag ska alltså börja äta vitt bröd lite då och då och mättat fett oftare osv?

Angel
2008-08-13, 16:47
clostridium?

King Grub
2008-08-13, 16:49
En betydande del av mitt kolhydratintag baseras på ljust bröd, plättar/pannkakor på vanligt vetemjöl, osv. Äter jag pasta väljer jag standardmakaroner, inte fullkorn, samma sak med ris. Skulle jag välja fullkorn av allt, skulle jag få spendera halva dagen inlåst på muggen. Skulle lika gärna kunna mantalsskriva mig där direkt.

Barbastark
2008-08-13, 17:21
En betydande del av mitt kolhydratintag baseras på ljust bröd, plättar/pannkakor på vanligt vetemjöl, osv. Äter jag pasta väljer jag standardmakaroner, inte fullkorn, samma sak med ris. Skulle jag välja fullkorn av allt, skulle jag få spendera halva dagen inlåst på muggen. Skulle lika gärna kunna mantalsskriva mig där direkt.

Men hur går detta ihop med allt snack om långsamma kolhydrater och insulinnivåer osv?

Tolkia
2008-08-13, 17:34
Kolla upp hur mycket magnesium du egentligen får i dig. Magnesium är känt för att ge räserbajs om man överdoserar, vilket det verkar vara risk för att du gör.

Ang. frågan i posten ovan: Insulinnivåerna har föga att göra med avföringens konsistens. Du måste göra en avvägning, det går inte att hänga upp sig på en enskild parameter (t.ex. insulin) utan att det blir kajko i någon annan ände av systemet.

Barbastark
2008-08-13, 17:36
Kolla upp hur mycket magnesium du egentligen får i dig. Magnesium är känt för att ge räserbajs om man överdoserar, vilket det verkar vara risk för att du gör.

Ang. frågan i posten ovan: Insulinnivåerna har föga att göra med avföringens konsistens. Du måste göra en avvägning, det går inte att hänga upp sig på en enskild parameter (t.ex. insulin) utan att det blir kajko i någon annan ände av systemet.

Jag tänkt just där mest på att det inte sägs vara speciellt nyttigt i övrigt att äta snabba kolhydrater och undrar hur king får ihop det på den fronten

WHITEFOLKS
2008-08-13, 18:42
Vad betyder ordet "nyttigt" för dig? Snabba kolhydrater är "nyttigt" efter träning för snabb återhämtning t.ex.

"Nyttigt" för mig betyder att produkten i sig används på ett sådant sätt att en positiv verkan uppnås.

Fredrik_S
2008-08-13, 18:53
Lite Exempel, som kan låta löjliga men som många ändå gör fel..

Om vi säger att du har ett behov av 400 mg Magnesium per dag och du får i dig 1000 mg Magnesium. Har du då varit extra duktig och nyttig eller inte?

Om ditt fiberbehov för är 30 gram per dag har du varit extra duktig om du äter 50 gram då?

Om ditt C-vitamin behov är 100 mg, har du varit extra nyttig om du ätit 1000 mg då?

Kosttillskottstillverkarna hävdar att du har varit extra duktigt men är det verkligen så??
__________________________________________________ _________________________

Ett tips för högenergiförbrukare är att ta det väldigt lugnt med fullkornsprodukter...

Mega_man1000
2008-08-13, 22:26
bara för att det nyttigt att äta en viss mängd betyder inte att det är extremt nyttigt att äta dubbelt så mycket;)

Barbastark
2008-08-14, 08:00
Jag äter väldigt mycket fibrer kanske kan det bero på det?

Eddie Vedder
2008-08-14, 08:07
Jag tänkt just där mest på att det inte sägs vara speciellt nyttigt i övrigt att äta snabba kolhydrater och undrar hur king får ihop det på den fronten

Därför att han är frisk och makalöst vältränad, således med en mycket god insulinkänslighet, mycket bra glukostolerans samt ett energibehov som utan tvekan kan innehålla stora mängder av mindre näringsrik och mindre mättande mat och ändå ge tillräcklig mättnad samt ett tillgodosett (och med största sannolikhet t.o.m. överskridet) näringsbehov.

Du kan inte ta kostråd för lågenergiförbrukande soffpotatisar och överföra på idrottsmän. För en person som högst kan äta 2000kcal per dag för att inte bli tjock och som misshandlar sin kropp med en inaktiv livsstil är det viktigare att välja t.ex. fullkornsvarianter av pasta än vit pasta, dels ur eventuell GI-synpunkt men framför allt därför att man bör sträva efter såpass fiber- och näringstät mat som möjligt med så lite kaloriutrymme.

I Grubs fall är energibehovet det dubbla och kroppen i topptrim så självklart kan det "fuskas" mer med kosten då.

Jag äter väldigt mycket fibrer kanske kan det bero på det?

Definitivt inte otänkbart. Men ett jätteintag av fibrer kan även leda till förstoppning.

Barbastark
2008-08-14, 08:25
Därför att han är frisk och makalöst vältränad, således med en mycket god insulinkänslighet, mycket bra glukostolerans samt ett energibehov som utan tvekan kan innehålla stora mängder av mindre näringsrik och mindre mättande mat och ändå ge tillräcklig mättnad samt ett tillgodosett (och med största sannolikhet t.o.m. överskridet) näringsbehov.

Du kan inte ta kostråd för lågenergiförbrukande soffpotatisar och överföra på idrottsmän. För en person som högst kan äta 2000kcal per dag för att inte bli tjock och som misshandlar sin kropp med en inaktiv livsstil är det viktigare att välja t.ex. fullkornsvarianter av pasta än vit pasta, dels ur eventuell GI-synpunkt men framför allt därför att man bör sträva efter såpass fiber- och näringstät mat som möjligt med så lite kaloriutrymme.

I Grubs fall är energibehovet det dubbla och kroppen i topptrim så självklart kan det "fuskas" mer med kosten då.

Definitivt inte otänkbart. Men ett jätteintag av fibrer kan även leda till förstoppning.

Ok. Men vart kan man då få information om hur en högenergiförbrukare ska äta? I de flesta tidningar rörande kost så verkar det var skrivit för 2000 kcal/dag soffpotatisen.

Jag gymmar 3ggr/vecka + 3 morgonprommenader + något övrigt konditionspass i veckan.

Barbastark
2008-08-14, 08:38
Jävlar! Jag gjorde en liten snabb uträkning på hur mycket fibrer jag äter per dag. Visade sig vara över 70g/dag om inte mer

Doozer
2008-08-14, 11:17
Ett tips: Din kost är inte nyttig om du har lös avföring varje dag.

Eddie Vedder
2008-08-14, 12:15
Ett tips: Din kost är inte nyttig om du har lös avföring varje dag.

Förutsatt att det ÄR kosten som är boven i såna fall. Andra problem kan ju faktiskt föreligga där magen hade krånglat även vid annan kost.

wamie
2008-08-14, 12:35
eftersom du verkar ha haft problem med magen ett bra tag så tycker jag att du ska dra till en doktor och kolla upp det. Det finns ju en möjlighet att du har fått Crohns Syndrom eller Ulceröt Colit vilket är två kroniska tarmsjukdomar.

machine gun
2008-08-14, 12:58
Jag gymmar 3ggr/vecka + 3 morgonprommenader + något övrigt konditionspass i veckan.

Det gör dig inte till högenergiförbrukare om du inte dessutom har ett aktivt jobb.

"Måtta med allt" är annars något att ha i bakhuvudet.

Dra ner på tillskotten och fullkornet en period och se vad som händer.

Doozer
2008-08-14, 13:35
Förutsatt att det ÄR kosten som är boven i såna fall. Andra problem kan ju faktiskt föreligga där magen hade krånglat även vid annan kost.

Självklart. Men nu nämner han bara diarréer under en längre period utan blod i avföringen och magsmärtor som brukar vara vanligt vid värre mag-tarmsjukdomar. IBS brukar ofta orsaka diarréer, men också andra allmäna magproblem såsom förstoppning, gaser, magsmärtor, sura uppstötningar osv osv.