handdator

Visa fullständig version : havregryn

Ronja
2008-08-13, 14:42
Denna fråga kanske har varit uppe förut men hittade inget precist svar på min fråga. Hur är det med havregryn egentligen...vad är det som förändras från när dom ä råa till kokta? är det bra att koka gröten väldigt länge?(runt 20min)Är det bra GI som förändras eller vad händer egentligen? nån snäll själ som skulle vilja förklara detta närmare? på SVENSKA tack :D

King Grub
2008-08-13, 14:46
GI:t sjunker när fibrerna tränger ut under kokning, havregryn är redan lågglykemiska nog, särskilt som en del av en komplett måltid. Du kan äta grynen som dom är precis hur du vill utan negativ påverkan på något. Näringsvärdet förändras inte.

piraten99
2008-08-13, 15:22
jag har havregryn i filen istället för müsli, kellogs. Man kan säga att det är en filgröt om man vill göra sig lustig :)

Ronja
2008-08-13, 19:03
Så det här man alltid hört att gröten blir nyttigare desto längre man kokar den stämmer alltså inte?

WHITEFOLKS
2008-08-13, 19:15
Nu vet jag inte vad du menar med nyttigare men den största skillnadenblir väl att de vattenlösliga fibrerna tränger ut. Kan inte tänka mig att mikro/makronutrientinnehållet förändras.

Fredrik_S
2008-08-13, 19:34
Så det här man alltid hört att gröten blir nyttigare desto längre man kokar den stämmer alltså inte?

Nej det stämmer inte överhuvud taget. Myt som uppstod under GI-hysterin när allt skulle ha så lågt GI som möjligt för att vara nyttigt.

Alfred Nobel
2008-08-13, 20:12
Jag kokar min gröt minst 5 min i mikrovågsugnen, medan mina vänner väntar 3 min. Tycker den blir för vattnig annars. Jag upplever den mer svåräten och fungerar bättre till yoghurt, kvarg eller keso om den är lite tjockare.

Ronja
2008-08-13, 20:39
Ja kokar min 20-30 min på spisen o vispar mkt då tycker ja den blir god, tycker den är riktigt vidrig om man gör den i micron inte samma sak alls :)

Inge Enveten
2008-08-13, 20:41
Lite från ämnet nu men
what the hell? käkar folk rå havregryn? :Virro

piraten99
2008-08-13, 20:50
ja!

funkar utmärkt att ha det i filen med lite sylt, eller i yoghurten.

kan inte äta gröt, får spyharklingar.

King Grub
2008-08-13, 20:53
Lite från ämnet nu men
what the hell? käkar folk rå havregryn? :Virro

Nej.

Havregryn direkt ur påsen är inte "råa". Dom är preparerade och ångbehandlade.

Inge Enveten
2008-08-13, 20:53
ja!

funkar utmärkt att ha det i filen med lite sylt, eller i yoghurten.

kan inte äta gröt, får spyharklingar.

Ska pröva nån gång. Tack för tipset.

Nej.

Havregryn direkt ur påsen är inte "råa". Dom är preparerade och ångbehandlade.

:thumbup: thanks

jmkdavid
2008-08-13, 21:04
Jag käkar havregryn "direkt ur påsen" ofta. Är så fruktansvärt less på att äta gröt! Det bara växer i munnen. Och lång tid tar det, tycker verkligen inte det är gott längre oavsett hur jag tillagar eller vad jag äter till. Brukar kasta havregryn och banan i proteindrinken, kör med stavmixer, drick. Gott? Njae, men pinan är över på några sekunder (går snabbt att svepa en drink) jämfört med att sitta och kämpa med en tallrik gröt.

Scratch89
2008-08-13, 21:07
Gröt ska vara så pass färdig att man kan hålla skålen upp och ner utan att det rinner ut, då är den perfa!

Ronja
2008-08-14, 05:48
Gröt ska vara så pass färdig att man kan hålla skålen upp och ner utan att det rinner ut, då är den perfa!

+1

Sverker
2008-08-14, 06:12
Jag tycker det verkar onödigt att koka havregryn i 20 minuter. Knappast positivt för något näringsämne i grynen.

Vill man verkligen koka ut kostfibren så finns det havregryn valsade extremt tunna, läs Gyllenhammars havregryn.

kungen416
2008-08-14, 15:20
när vi ändå va inne på gröten.... äter gröt nästan varje dag nu, står sig riktigt bra på de. Det ja undra är va ni har till och om ni får i er en go mängd protein ? Tycker det är ända kruxet och brukar slänga i mig keso i samband... några tips ?

machine gun
2008-08-14, 15:22
när vi ändå va inne på gröten.... äter gröt nästan varje dag nu, står sig riktigt bra på de. Det ja undra är va ni har till och om ni får i er en go mängd protein ? Tycker det är ända kruxet och brukar slänga i mig keso i samband... några tips ?

Själva grynen innehåller ju 13 % protein. Kompletterar man med mjölk blir det finfin proteinkvalitet dessutom.

Per B
2008-08-14, 15:33

Det är ju galet gott att blanda i just keso. Annars är det ju som machine gun skriver, att om du tar mjölk till så får du i dig rejält med protein ändå. Annars är det riktigt gott att blanda med ärtsoppa (vegetarisk för min del) också, med stark skånsk senap till. *drool* Proteiner från havren och ärtorna kompletterar varandra finfint. :thumbup:

kaer
2008-08-14, 15:38
Vafan 20 minuter! Jag gillar gröt min lite vattnig. Med kesella, solrosfrön och mjölk, mums!

Jag har havregryn i proteinshaken då och då oxå.

kungen416
2008-08-14, 15:44
Det är ju galet gott att blanda i just keso. Annars är det ju som machine gun skriver, att om du tar mjölk till så får du i dig rejält med protein ändå. Annars är det riktigt gott att blanda med ärtsoppa (vegetarisk för min del) också, med stark skånsk senap till. *drool* Proteiner från havren och ärtorna kompletterar varandra finfint. :thumbup:

Haha tack för svaren. Det där me ärtsoppan får dock vänta lät riktigt skevt, men man vet aldrig... Testar med keson *flex*

Ronja
2008-08-14, 19:01
Jag tycker det verkar onödigt att koka havregryn i 20 minuter. Knappast positivt för något näringsämne i grynen.

Vill man verkligen koka ut kostfibren så finns det havregryn valsade extremt tunna, läs Gyllenhammars havregryn.

Ja använder gyllenhammars fib havregryn(eftersom det e d enda utan vetekli)

kan du förklara va du mena me att "koka ut"? (dum fråga kanske men för tillfället har ja IQ=0) :D

MateFeedKillRepeat
2008-08-14, 22:47
Jag snittar själv en liter havregryn per dag :D Havregryn och mjölk är bäst!

machine gun
2008-08-14, 23:16
Ja använder gyllenhammars fib havregryn(eftersom det e d enda utan vetekli)

Varför inte vanliga utan tillsatt kli?

Snorkelfarsan
2008-08-15, 09:02
Lite extra fiber skadar nog inte :). Och jag brukar bara koka gröten i kastrull, det tar inte mer än 10 min totalt. Gröten kokar ju upp jättesnabbt, och så fort den är geggig så brukar jag vara nöjd :). Äter väldigt sällan gröt med mjölk, brukar däremot ha i lite honung för att söta och/eller lite linfrön.

MasterChief
2008-08-15, 09:08
Jag snittar själv en liter havregryn per dag :D Havregryn och mjölk är bäst!

En liter?!

Ok, då ligger man ju i lä. Helt klart.

NiCrue
2008-08-15, 09:13

+1

Finns inget bättre än, relativt, seg och fast gröt som tar en stund att äta. Vissa kallar det klister, jag å andra sida, kallar det ren och skär njutning. :naughty:

Kan inte få nog av dessa gryn *drool*

King Grub
2008-08-15, 09:30
Lite extra fiber skadar nog inte :).

För en högenergiförbrukare, jo, det kan det absolut göra. Eller för någon med fixa idéer om att allt skall vara fullkorn och fiberberikat och som tror att han eller hon är "onyttig" när han äter standardvarienten av något.

Ronja
2008-08-17, 21:01
För en högenergiförbrukare, jo, det kan det absolut göra. Eller för någon med fixa idéer om att allt skall vara fullkorn och fiberberikat och som tror att han eller hon är "onyttig" när han äter standardvarienten av något.

Tack åter igen för pikande......

King Grub
2008-08-17, 21:02
Det var inte riktat till dig. Att du tog åt dig så pass får stå för dig; jag tänker inte spekulera i varför.

Morty
2008-08-17, 21:08
Folk borde försöka tänka på mer att "råa" havregryn är långt ifrån råa, dom är ångade och manglade. Råa havregryn ser ut som ett riskorn, har hårda skal runt sig (ni har säkert fått med ett sånt i paketet) och smakar inte direkt som grynen.