handdator

Visa fullständig version : Varför är rap så jävla löjligt?

Tricklev
2008-08-13, 13:27
Missförstå mig inte nu, jag älskar rap, jag växte upp med rap, det är skitbra, men det ändrar inte det faktum att rap är skitlöjligt.

Vendettor, beefs, allvarligt, varför är rappen full med detta, vendettor existerar ju bara när man är 11 år och hatar någon i grannklassen, samt i Rapvärlden förstås.

Dom är stolta över att vara bitches/gangsters/niggers, här skiljer rappen sig inte något ifrån resten av musiken, Country musiker är stolta över att vara Rednecks/country människor, metal killar är stolta över att vara mer hardcore och coolare än alla andra. Men det är fortfarande töntigt, varför är musik så jävla töntigt?

Nåja, vet inte vad jag vill säga, egentligen så är rappen inte löjligare än någon annan musik, en bättre topic hade antagligen varit att fråga varför musik är så jävla löjligt.

theoppositescollide
2008-08-13, 13:35
Jag stör mig mest på att populärmusik nästintill uteslutande handlar om kärlek och/eller sex. Pop och R'n'B framförallt handlar ju bara om detta, förstår inte hur man konstant orkar engagera sig i musik baserad helt på tråkiga klyschor, utan något djup.

Angel
2008-08-13, 13:40
Varför är hårckrock så jäkla töntigt? Och alla hårdrockare så fula och töntiga?

Trance
2008-08-13, 13:43
För att den del av rap som dominerar är ett uttryck för en tragisk kultur där det är häftigt att vara en kriminell förlorare.

tjabon
2008-08-13, 13:43
Tacka vet jag Evert Taube..

KlopFer
2008-08-13, 13:44
Speciellt svensk rap är otroligt fult.

"yeeh yeeh aha aha .. jag växte upp i en förortsby mamma förstod inte .. ah ahh jag hade inga kompisar ahha ahha .. maamma vaarfööör lämna du miig mammaa "

Hört så jävla många låtar när de sjunger om sina mammor/syskon/kompisar som lämnat, svikit dem osv osv. När tröttnar folk på det?

Conscience
2008-08-13, 13:49
Det värsta är att folk går på det, köper skiten.. För att få hoppas vara lite "cool" för ett tag..

Angel
2008-08-13, 13:53

"yeeh yeeh aha aha .. jag växte upp i en förortsby mamma förstod inte .. ah ahh jag hade inga kompisar ahha ahha .. maamma vaarfööör lämna du miig mammaa "

Hört så jävla många låtar när de sjunger om sina mammor/syskon/kompisar som lämnat, svikit dem osv osv. När tröttnar folk på det?

Jennie, let me love you?

Doctor Snuggles
2008-08-13, 14:02

För de är avis på alla syntares snelugg.
Fast du är nog för ung för att fatta den kommentaren. ;)

AmericanDragon
2008-08-13, 14:05

Jag som trodde att stor del av musik var just för författaren att uttrycka vad han/hon känner. Ken skrev ju den låten när hans Mamma dog, och musiken är ju hans sätt att uttrycka sig. Så det kommer väl rätt naturligt att låten just handlar om sin Mamma.

Slartibartfast
2008-08-13, 14:07
Är du inte rädd för en drive-by iom denna tråd, Tricklev?

Vad händer när Zone ser den?

lectris
2008-08-13, 14:17

HAHA! :D dagens garv

Bahir
2008-08-13, 14:17
Rap är töntigt och dåligt mycket på grund av att det för det första inte är någon kreativitet inblandad i musiken (förutom hur man kan sno andras musik och tjäna pengar på den), och för det andra är jävligt repetitivt. Dessa kommentarer gäller i synnerlighet i nutidens rap och hip-hop i övrigt. De är ju för fan inte ens kreativa i sina texter. Det där är den objektiva biten. För att vara lite mer subjektiv så klär de sig som drägg, och talar i många fall som idioter. De stora idioterna är dock de (främst) vita ungdomar som gör alltihopa till en mångmiljardbranch. Ibland undrar jag om rapparna verkligen är idioter, eftersom de ju trots allt har lyckats göra sig rika på osammanhängande upprepningar.

Tacka vet jag riktig musik med artistisk kreativitet.

Parachutes
2008-08-13, 14:22
tacka vet jag keffat liv..

Sniggel
2008-08-13, 14:54
Jag stör mig mest på att populärmusik nästintill uteslutande handlar om kärlek och/eller sex. Pop och R'n'B framförallt handlar ju bara om detta, förstår inte hur man konstant orkar engagera sig i musik baserad helt på tråkiga klyschor, utan något djup.

Alla kvinnliga artister sjunger enbart om sex kärlek och relationer.
Ok lite överdrivet, finns ju förstås vissa undantag men jag tycker att det säger en del om vad som intresserar kvinnor.

Hemi
2008-08-13, 14:55
Blir inte all musik töntig efter 10-15 år i högtalarna? Rap, Hip Hop var ju hett så det brändes för 20+ år sedan, men för 15 år sedan hade det varit ganska vattentramapat mainstream ett bra tag och inga nya idéer som märks kläcktes. Eller så orkar man inte ta till sig dem. Särskillt gansterrapen kändes ju drygt krystad redan då, skitsamma om de rapar om verkligheten. Fast det brukar komma en nytändning när stilen är vetaraniserad. Som graffiti och tecknade serier. Helt plötsligt kallas det 'kultur' och 'konst'. Vissa saker som kom lite för sent för att vara med när det begav sig kan upptäckas senare, alltid lätt att säga att något varit underskattat, efteråt. Är det inte bra nu blir det bra sen.

joriice
2008-08-13, 15:03
Det är kul att de som dominerar rap-musiken (svarta) ofta känner sig som offer och att folk ser på dem som bovar av diverse slag, vad fan skall man tro egentligen?

"I shot tha niggah! He fell to tha ground, bitch blabla..."

Ja, musik är töntigt.

joak1m
2008-08-13, 15:12
För att den del av rap som dominerar är ett uttryck för en tragisk kultur där det är häftigt att vara en kriminell förlorare.

Är nog inte häftigt att vara en kriminell förlorare inom någon kultur. En kriminell vinnare är nog snarare vad de flesta siktar på.

Trance
2008-08-13, 15:16
Är nog inte häftigt att vara en kriminell förlorare inom någon kultur. En kriminell vinnare är nog snarare vad de flesta siktar på.

Du har en poäng, även fast vinnare/förlorare beror lite på perspektivet.

Hemi
2008-08-13, 15:25
"Förlorare" fick man väl förresten vara på 70-talet, inte bara i Sverige. Det blev sjukt töntigt efter ett par decennium.

xodd
2008-08-13, 15:34
Om man kollar på historian bakom rap och hur det just fick namnet rap så är det inte så konstigt att det handlar om just "gangsters".
Rap kommer från engelskans rapsheet, dvs straffregister. I starten av genren insåg man ganska snabbt att 99% av alla som sysslade med just rap (som det inte hette då) hade ett sk. rapsheet.
I början va det därför just denna typen av människor som sysslade med genren, och därav har det fått den stämpeln och folk (rapartister etc) tror därför att det måste handla om hurvida dem sköt ihjäl en annans brorsa o nu skare va vendetta för att nuppade på brorsans mördares flickväns mammas hund... :smash:

Deceiver85
2008-08-13, 15:44
Det finns avarter inom alla genrer...klyschig musik överlag är jobbigt att lyssna på, även om det är Blackmadniggadog eller UltimatePowermetalforce...

Deceiver85
2008-08-13, 15:50
Oh oh, och när vi ändå pratar om löjlig och klyschig musik, då står väl ändå punken i en klass för sig? Opolitisk punk fungerar, men så fort den tar en höger eller vänstersväng så blir allt värdelöst.

demode
2008-08-13, 15:50
Finns mycket kreativitet men inte i mainstreamen, kanye west har dock visat en del kreativ förmåga och jag hyllar honom för det. Det finns många rappare som verkligen gör musik men tyvärr är de flesta som representerar genren typiska gangbangers

Cunninlynguists visar kreativitet om något, egna instrumentals där ytterst lite är datagjort och de bangar inte för att prova nya ljud som fiol och sånt i deras låtar. Dessutom har dem ofta väldigt djupa texter sprängfyllda med metaforer och om man kan relatera så är det väldigt bra musik.

Prova lite mysrap vettja
http://www.youtube.com/watch?v=D0NMrS7VdE0

Inte vanlig gangstarap detta:
http://www.youtube.com/watch?v=O0tASyIi_RE&feature=related

Seasons change, mad things rearrange
http://www.youtube.com/watch?v=9khJP_mR8Iw

ps. jag är inte pro rap, lyssnar på det mesta men jag anser att de flesta har fördomar pga mainstream. ungefär som folk som har fördomar mot bodybuilders

Hemi
2008-08-13, 15:54
Oh oh, och när vi ändå pratar om löjlig och klyschig musik, då står väl ändå punken i en klass för sig? Opolitisk punk fungerar, men så fort den tar en höger eller vänstersväng så blir allt värdelöst.

Just det. "Kommunist javisst" hette det och "moderat såklart", en gång i tiden.

90-talet var istället "gränslöst".

Henchman
2008-08-13, 16:02
varför är musik så jävla töntigt?

Varför just musiken? är det inte samma sak inom sport, jobb och andra intressen?

Jag anser att det handlar om musikskaparens intellekt. Och viss musik drar lätt till sig fler idioter vilket resulterar som det gör

Angel
2008-08-13, 16:15
Fransk rap, kan inte bli bättre.

theoppositescollide
2008-08-13, 16:22

Borgarpunk var det ja :D

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=367514928

Priceless!

"KOMMUNISTSVIIIIIN!!!"

DaGoose
2008-08-13, 16:23

Jag antar att du talar flytande franska? För all mening med att lyssna försvinner ju annars. ;)

Deceiver85
2008-08-13, 16:26

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=367514928

LOL :laugh:

tobbo
2008-08-13, 16:28
ur trippin' dawg

Hemi
2008-08-13, 16:45
Finns mycket kreativitet men inte i mainstreamen, kanye west har dock visat en del kreativ förmåga och jag hyllar honom för det. Det finns många rappare som verkligen gör musik men tyvärr är de flesta som representerar genren typiska gangbangers

Cunninlynguists visar kreativitet om något, egna instrumentals där ytterst lite är datagjort och de bangar inte för att prova nya ljud som fiol och sånt i deras låtar. Dessutom har dem ofta väldigt djupa texter sprängfyllda med metaforer och om man kan relatera så är det väldigt bra musik.

Prova lite mysrap vettja

Inte vanlig gangstarap detta:
http://www.youtube.com/watch?v=O0tASyIi_RE&feature=related

Seasons change, mad things rearrange
http://www.youtube.com/watch?v=9khJP_mR8Iw

ps. jag är inte pro rap, lyssnar på det mesta men jag anser att de flesta har fördomar pga mainstream. ungefär som folk som har fördomar mot bodybuilders

Det håller jag med dig om. Rocken och Hip Hopen har å andra sidan inlett med att provocera och göra uppror mot föräldrar, samhälle osv. När den inte gör det längre har det dött, för att citera Lemmy. Fast frågan är kanske om det ens gäller längre. De senaste 12-13 åren sådär har varit lagomt konservativa i västvärlden. (Tycker jag.)

Angel
2008-08-13, 16:46
Det här är så jävla bra

AlCL4bAqois

Joshua
2008-08-13, 17:50
Håller med om att svensk rap är bland det fulaste som finns.... Petter, Mange Schmidt etc... för att inte tala om band som kanske är lite småkända ute i förorterna... låter verkligen patetiskt

Kwon
2008-08-13, 17:59
Missförstå mig inte nu, jag älskar rap, jag växte upp med rap, det är skitbra, men det ändrar inte det faktum att rap är skitlöjligt.

Vendettor, beefs, allvarligt, varför är rappen full med detta, vendettor existerar ju bara när man är 11 år och hatar någon i grannklassen, samt i Rapvärlden förstås.

Dom är stolta över att vara bitches/gangsters/niggers, här skiljer rappen sig inte något ifrån resten av musiken, Country musiker är stolta över att vara Rednecks/country människor, metal killar är stolta över att vara mer hardcore och coolare än alla andra. Men det är fortfarande töntigt, varför är musik så jävla töntigt?

Nåja, vet inte vad jag vill säga, egentligen så är rappen inte löjligare än någon annan musik, en bättre topic hade antagligen varit att fråga varför musik är så jävla löjligt.

Varför rap är så populärt bland så många har väl fler orsaker.

1. Det finns säkert de som lyssnar på det för att de kan relatera. (underpriviligierade i amerika, gissar att medlemmarna i Blood, Crips, Craps et al föredrar att lyssna på rap än ett stycke Mozart, men vem vet?)

De lyssnar för att de känner igen sig då de säkerligen har beefs med grannen och vendettor med kusinens syssling i kvarteret.

Vissa personer i vissa delar av världen kanske också ser upp till livsstilen som visas (med mycket blind, cash und hoes) då de själva har det lite fattigt men trots det försöker ha likadana kläder, billigare bling och utnyttjande av likadana ord och utryck som sina rolemodels.

Sedan finns det ju de som lyssnar på de feta beatsen och den tunga basen. (jag till exempel!)

Rytmen passar mycket bättre till träning än tex Country för min smak.

Jag vill även tacka hiphopen för en hel del.

Det var tex ett gäng afr-amerikaner som (inspirerade av båd synth och hiphop-rytmer) skapade Detroit Techno-soundet!

Själv gillar jag helst lite äldre amerikansk hiphop, brittisk hiphop (typ Gunshot som e lite snabbare), men gillar dock ej tysk eller svensk hiphop.

Tricklev
2008-08-13, 18:14
Alla kvinnliga artister sjunger enbart om sex kärlek och relationer.
Ok lite överdrivet, finns ju förstås vissa undantag men jag tycker att det säger en del om vad som intresserar kvinnor.

Tänkte säga det själv, men finns inget att tillägga nu, word, helt enkelt.

Rap är töntigt och dåligt mycket på grund av att det för det första inte är någon kreativitet inblandad i musiken (förutom hur man kan sno andras musik och tjäna pengar på den), och för det andra är jävligt repetitivt. Dessa kommentarer gäller i synnerlighet i nutidens rap och hip-hop i övrigt. De är ju för fan inte ens kreativa i sina texter. Det där är den objektiva biten. För att vara lite mer subjektiv så klär de sig som drägg, och talar i många fall som idioter. De stora idioterna är dock de (främst) vita ungdomar som gör alltihopa till en mångmiljardbranch. Ibland undrar jag om rapparna verkligen är idioter, eftersom de ju trots allt har lyckats göra sig rika på osammanhängande upprepningar.

Äh, egentligen tycker jag det samma om dom flesta musikgenrer, det bara råkade bli rap eftersom det var vad jag hade i högtalarna. Allt du säger över kan du sätta in på valfri genre.

erks
2008-08-13, 18:22
WKV7Crl-41g

stridis
2008-08-13, 18:23

Tycker du det? Vanlig stabil hårdrock är ganska stabilt otöntig tycker jag. Powermetal är ju annars mer eller mindre D&D nördarnas svar på metal, vilket kan ses som töntigt. Growlande kan ses i ett ganska komiskt sken också och blandar man in rap eller hiphop så ser man ju att fler subgenrer ryker.

Eller du kanske ser Ralf gyllenhammar framför dig som pratar om sin dagisfröken? som sa till honom att inget bra skulle komma från hans oväsen? :hbang: :D
skön lirare det där.

"Övervintrade" hårdrockare är ganska stabilt fula och töntiga. De är inte många men de syns, därigenom din fördom.

PowPow
2008-08-13, 18:23
Svensk hip hop är ju ganska het nu, tycker jag.

Afasi & Filthy
eclqTIGBkVI
A6T-2qkWysE

Maskinen
4kZ8U3WWHTU

Looptroop Rockers
PuxtT5Kf2z0

Hemi
2008-08-13, 18:42
Svensk hip hop är ju ganska het nu, tycker jag.

När du säger det…kan dock inte få upp dina länkar, (inget Flash)
Det är nog rätt så mycket texter och innehåll som gör det. När en stil verkligen är het kan man kumma undan med vad skit som helst bara det ser rätt ut, varför Hip Hopens musikaliska och berättande kvalite kanske lika gärna kan vara som bäst nu.

För övrigt har svensk Hip Hop aldrig varit töntigare än amerikansk anser jag. Var det inte Wyclef Jean som sade någonting i stil med -Europa (eller om det var Sverige), där har har ni vär RIKTIGA gangsters och maffia, va?

Annars är det så jäkla mycket handeldvapen i USA förutom i NY numera men jag har några kanadensiska polare som gick på en stor svart demonstration i NY och de hade uppenbarligen tittat lite fel på ett par newyorkare vilket ledde till ett par skott i genom deras fötter. Bara för att.

Även i USA känns vissa band patetiska och rapparna är eller var inte alltid fattiga heller, bara för att de kommer från USA.

Sedan har jag själv lyssnat mycket på spansktalande rap, fast mer förr.

Tricklev
2008-08-13, 18:44
Rappen blir inte per automatik coolare för att rapparn är fattig dock. :D

Einar
2008-08-13, 18:58
Tacka vet jag Evert Taube..

Den gamle Evert är väl inte mycket bättre?

Han sjunger bland annat: "Minsta kräk i kärr och syra..."

L-Sami
2008-08-13, 19:27
Rap är mer än 50 cent som vill vara thug gangster. Lyssna på Nas så är det inte löjligt.

Motorbreath
2008-08-13, 20:03
Ska dom rappa om att skjuta folk så ska det fan vara sant, annars blir det bara tragiskt och komiskt.

k4l_2007
2008-08-13, 20:15
Tupac äger allt o alla.

End of story.

Scratch89
2008-08-13, 20:58
Hiphopen var bäst när det var underground breakdance och baggypants.

Inge Enveten
2008-08-13, 21:08
Idioter som Hurricane Chris, Soulja Boy, Fifty Cent mfl som "gör rap löjligt". Rap är inte löjligt, du tror att rap är löjligt för att du lyssnar på fel rap

Tricklev
2008-08-13, 21:11
Idioter som Hurricane Chris, Soulja Boy, Fifty Cent mfl som "gör rap löjligt". Rap är inte löjligt, du tror att rap är löjligt för att du lyssnar på fel rap

Eftersom att jag inte lyssnar på någon av dom du nämner, och inte ens känner till dom första 2, så måste jag fråga dig om du kan ge ett par exempel på rappare som inte är löjliga?

Hemi
2008-08-13, 21:13
Ska dom rappa om att skjuta folk så ska det fan vara sant, annars blir det bara tragiskt och komiskt.

Det är ju iofs ofta så.

Om det är äkta tuffhet som eftersträvas så jag tycker tuffheten, även i en negativ machobemärkelse i amerikansk rap är något överdriven av svenskar, kanske eller över huvudtaget. Jag har spenderat långa tider och nätter på riktiga skithålor över världen och anser att det finns lika många tuffingar inom countryn, för att inte tala om på vanliga pubar på vissa ställen i Latin Amerika. Somliga vågar inte bli tuffa förän de samlas 5, 10 stycken. Gärna beväpnade. Vilket fallet ofta är i USA. Handeldvapen finns överallt. Och den amerikanska mentaliteten är lite smått våldsam, ja. Meningsskiljaktigheter leder kanske till en snyting eller att man i alla fall säger att man skall ge en utan någon vidare utveckling. Men tufft? Nja. Det beror på hur man ser det. Vapen är någonting de flesta bara gömmer sig bakom. Men dom går också djävligt lätt av.

"Snubben trodde han va' cool, för han hade en pistool…"

Vad man än tycker om The Latin Kings, hur många svenska versrader överhuvudtaget sitter hårdare?

petersson
2008-08-13, 21:17
[QUOTE=PowPow;3142187]Svensk hip hop är ju ganska het nu, tycker jag.
[B]

Mm! Organismen är bra också. Fast den här låten är iofs gammal
OxYp6LqhLus

tjabon
2008-08-13, 21:19
Rap ????

m_zJ8EGJfMU

:D

Deceiver85
2008-08-13, 21:42
Håller med om att svensk rap är bland det fulaste som finns.... Petter, Mange Schmidt

När du skriver en töntig låt och får alla fjortisar att digga den så är det GLASSIIIIIIIIT!

Inge Enveten
2008-08-13, 22:01
Eftersom att jag inte lyssnar på någon av dom du nämner, och inte ens känner till dom första 2, så måste jag fråga dig om du kan ge ett par exempel på rappare som inte är löjliga?

Spelar ingen roll vad jag säger du har ju redan din uppfattning om att rap är löjlig

Oktay
2008-08-13, 22:03
beror väl på just vilken typ av rap man lyssnar på?

Finns väll "löjliga" låtar inom alla genrer.. ibland lyssnar man knappt på texten för att melodin/beatet e så skönt o man bara go with the flow
Riktigt bra rap har bra text... som sami redan sa.. tex nas har grymma texter tycker jag =)

Deceiver85
2008-08-13, 22:03
Måste säga att jag tycker D6AA och Efterblivna har roliga texter...självironi är alltid uppskattat!

Tricklev
2008-08-13, 22:45
Spelar ingen roll vad jag säger du har ju redan din uppfattning om att rap är löjlig

Jag tycker att mer eller mindre all musik är löjlig, då majoriteten kastar sig in i en kultur, skriker att deras kultur är bättre/finare/roligare/mer gangster/valfri än andra kulturer, samt att dom är stolta över att vara just det dom är, det gör ju inte musiken till dålig dock, jag älskar rap, country, pop, lite blues, osv, även om den är töntig.

Inge Enveten
2008-08-13, 22:57
Jag tycker att mer eller mindre all musik är löjlig, då majoriteten kastar sig in i en kultur, skriker att deras kultur är bättre/finare/roligare/mer gangster/valfri än andra kulturer, samt att dom är stolta över att vara just det dom är, det gör ju inte musiken till dålig dock, jag älskar rap, country, pop, lite blues, osv, även om den är töntig.

Lyssna på musiken istället för kultur anhängarna

TCOG
2008-08-13, 23:02
Rap är mer än 50 cent som vill vara thug gangster. Lyssna på Nas så är det inte löjligt.

50 Cent är nog en av de mer smartare affärsmännen inom rap-industrin så nej han försöker inte spela thug gangster, utan mest spela sina kort rätt. Sen går det inte jämföra Nas med 50 då Nas är & har aldrig varit en gangsta-rappare utan han är en lyricist & det är det han är känd för.
Det som är mest löjligt i tråden är att folk tror man är mer "real" om man typ lyssnar på immortal än 50, alla har som sagt olika smak helt enkelt t ex tycker jag 50s musik då han låg på Columbia R då han var helt okänd håller en mkt hög klass. Sen det här med Nas, jag får intrycket att många stör sig på 50 för att han på något sätt skulle vara en "sellout" då han gick mot lite mjukare radiovänlig musik efter GRODT & exakt samma sak hände med Nas om man nu kan sin historia efter illmatic åren då han fick massiv kritik för att inte fortsätta med sin lyricism som han hade visat upp under illmatic åren & nu jobbade han tom med Puffy (!!) men han tystade alla efter linen "dont hate me, hate the money i see" ......

Hela tråden känns på något sätt ett skämt med rubriken "Varför är rap så jävla löjligt?" det finns inget direkt svar på den frågan man får nog precisera sig lite mer och ställa lite bättre frågeställningar....

(vet inte kan finnas stav/grammatikfel får ni ursäkta mig är ej jättebra på svensk skrift)

obesogen
2008-08-13, 23:14
För mig är det beatet/flowet och rösten som är grejen och inte själva texten. Dåligt beat = dålig låt, oavsett hur bra texten är.

Bra beat/skön röst:
69FSTU60rpU

Spec^
2008-08-13, 23:17
Finns inget mer patetiskt än folk som måste klä sig efter musikstilen.. gillar säkert inte ens stilen själva men de hör ju till. Fruktansvärt patetiskt. Men tur att vi alla är olika..

Assazel
2008-08-14, 08:05
kapar lite: Men jag blir så trött på radio. Sätt på en vanlig radiokanal, ta bort sången... Då har du en sottig 4-takt som inte låter ett smack. Borde vara mer en kombination av melodi och sång. Gärna elektriskt :) Tex Groove Coverage, Milc Inc eller varför inte lite åt det andra hållet som Hardstyle àla Tatanka, Zatox... !

Nitrometan
2008-08-14, 08:39
Är du inte rädd för en drive-by iom denna tråd, Tricklev?

Vad händer när Zone ser den?
Tricklev har väst.

Zone vet inte vars Tricklevs brevlåda bor.

Han e safe.

shut teh face
2008-08-14, 10:25
Jag avskyr rap som pesten men jag älskar rap metal (rap rock), typ P.O.D och Clawfinger. :)

Ants
2008-08-14, 10:39
[QUOTE=PowPow;3142187]Svensk hip hop är ju ganska het nu, tycker jag.
[B]

Mm! Organismen är bra också. Fast den här låten är iofs gammal
OxYp6LqhLus

"Förhållanden, Otrogna"

När jag hörde det så var det bara att stänga av skiten.

stevebc
2008-08-14, 10:59
Jag HATAR R'n'b. Hur fan kan man böla så mycket dom gör? De visas på MTV och får betalt för att böla om kärlek. Jag snackar om R.Kelly, Justin Timberlake, Rihanna osv.

1. De lever i västvärlden
2. De är rika
3. De är kända
4. De är friska
5. De har antagligen jävligt mycket groupies

OCH FOLK BETALAR FÖR ATT LYSSNA PÅ DOM MEDAN DOM BÖLAR (edit: bokstavligen talat, det låter som de hulkar fram varenda hycklande ord ur sina skitiga trutar) OM TRIVIALA GREJER MEDAN FOLK I VÄRLDEN DÖR AV SVÄLT OCH TÖRST OCH AIDS

Makes me wanna puke.

Aekkelpotta
2008-08-14, 11:43
Jag föredrar att lyssna på diverese metal, så tro inget annat.

Men att dra all rap över en kam är fel!
Visst, 50cent och liknande är enbart löjligt.

Sen finns de dessa rappare som sjunger med ett bra budskap, just nu kommer jag inte på någon, då jag formaterat datorn och inte har några låtar kvar.
Men men ;)

muddler
2008-08-14, 14:54

DPb0qXNUuoM

Denna känns så klyschig tycker jag, och även rätt löjlig. Det är min åsikt iaf, dock anser jag att det finns löjliga inslag i nästan alla musikstilar och tur är väl det!

Tricklev
2008-08-14, 15:01
More From: HandOnMyGlock

Fint sätt att hålla med om vad Trance sa. :D

PowPow
2008-08-14, 15:03
Afasi & Filthy - Magnolian
7nfS3gnjvxs

Tror nästan att senaste skivan är topp 10 detta året. I min bok, alltså.

Trance
2008-08-14, 15:10
Prova lite mysrap vettja

Den var rätt bra.

PowPow
2008-08-14, 15:15
Dan le Sac vs. Scroobious Pip är också guldkorn, i min bok.
Scroobius Pip är ju jäkligt duktig. Och Dan le Sac är typ Gud. Det har han själv bestämt.

yoN6XfyQsr4
ESvYRR1Fyug

TCOG
2008-08-14, 15:19
Crooked I - inte alls ny på scenen utan tvärtemot varit med sen death row dagarna på det bolaget men saker har lossnat de senaste åren & ett skivsläpp väntas. Rent tekniska rhymeskills är det inte många som når upp till hans nivå.
Han släppte en ny freestyle varje vecka i 1 års tid & det här var finalen...

Crooked I-Hip Hop Weekly: The Finale (Week 52)

9nRXkGmPd08

Beats
Aaliyah- Age Aint Nuthin But A Number
Eazy-E- Real Muthafuckin G's
Souljah Slim- Slow Motion (w/ Juve)
Pimp C- Ridin Dirty (UGK)
Notorious B.I.G.- Niggaz Bleed
Notorious B.I.G.- My Downfall (intro)
Notorious B.I.G.- Who shot Ya
Freaky Tah- Renee (Lost Boyz)
Big Pun- You Aint A Killer
Scott La Rock- The Bridge Is Over (BDP)
Old Dirty Bastard- Brooklyn Zoo
Big L- The Heist
Big L- Flamboyant
J Dilla- The Light (Common)
Left Eye- Creep (TLC)
2Pac- Temptations
2Pac- Picture Me Rollin
Mac Dre- Feelin Myself
Kurt Kobain- Smells Like Teen Spirit (Nirvana)
Jam Master Jay- Rock Box (Run DMC)
Jam Master Jay- Beats to The Rhyme (Run DMC)
TLC- Ain't Too Proud To Beg
Mausburg- Down Down Down (DJ Quik)
Fat Pat/Hawk- Swang (w/Trae)
James Brown- Please Pleas Please
Proof- Kurt Kobain

(Bara ett tips det här, inte min mening att försöka säga det här är det bästa "realaste" & allt annat är löjligt)

demode
2008-08-14, 15:26
I be doin aight! I be doin ok!

w_D0i-xz2Qw

fintelligens
2008-08-14, 15:32
Vill man ha mening i texten så får man läsa en bok, kärra :)

andnel
2008-08-14, 15:44
Jag håller med de flesta i denna tråden; rap är väldigt löjligt överlag, speciellt när de lever rika som troll och bölar över hur svårt de har det i livet.

MEN, det finns bra rap. Två stycken jag kommer att tänka på på rak arm är Linkin Park/Jay-Z med Numb/Encore och Flipsyde med Happy Birthday. Happy Birthday har för övrigt en otroligt fin och ärligt text som bara går rakt in i hjärtat.

Happy Birthday

http://www.youtube.com/watch?v=-qj3nWy7HMs

Numb/Encore

http://www.youtube.com/watch?v=N54gFc2FpPM

Angel
2008-08-14, 16:50
Lyssnade någon på min franska rap eller?

deztron
2008-08-14, 16:53
För mig är det beatet/flowet och rösten som är grejen och inte själva texten. Dåligt beat = dålig låt, oavsett hur bra texten är.

Bra beat/skön röst:
69FSTU60rpU

Vackert, det tog alltså några sidor innan folk hade vett att plocka fram några stabila primo-beats som bra rap. Jag kan bara hålla med ovanstående talare och digga sköna beats. Men för att tillföra något vettigt så kan jag väl slänga in gangstarr-full clip eller gangstarr-work som fin-fina raplåtar.

DenSisteMohikanen
2008-08-14, 16:56
Hip Hop dåligt?

qG6egL8L2LA

Tricklev
2008-08-14, 16:57
Nej, inte dåligt, bara löjligt.

Siccan
2008-08-14, 17:37

:laugh:

MOSH :hbang:

petersson
2008-08-14, 20:08
"Förhållanden, Otrogna"

När jag hörde det så var det bara att stänga av skiten.

Förklara mer :)

petersson
2008-08-14, 20:10
Afasi & Filthy - Magnolian

Tror nästan att senaste skivan är topp 10 detta året. I min bok, alltså.

Imorn kommer dom till Gävle!

Jackie Dee
2008-08-14, 20:22
Lyssnade någon på min franska rap eller?

Kan inte ett ord franska tyvärr.
Men när George st Pierre gör entre låter det grymt.

KlopFer
2008-08-14, 21:00
Här är svensk rap när den är som bäst

rVjAXdF2QE4

*spy*

Tricklev
2008-08-14, 21:07
Här är svensk rap när den är som bäst

rVjAXdF2QE4

*spy*

Ahh, jag gick i samma gymnasium som dom, det där var ett skolarbete dom verkligen ångrade i efterhand.

TCOG
2008-08-15, 04:06
Nej, inte dåligt, bara löjligt.

Ok, vad förväntar du dig då att vi ska skriva då? Vill du att vi som gillar hip-hop ska försöka övertyga dig på ett något sätt eller genom att ge olika tips på artister? Du lyssnar säger du själv på rap men samtidigt säger att det är löjligt, vad är det som är specifikt löjligt med rap då? Förstår verkligen bara inte din frågeställning skrev det innan också i min första post men fick ej något svar då, kanske tycker du all rap är löjligt men samtidigt inte dåligt?

fat_joe
2008-08-15, 06:05
Jag håller med de flesta i denna tråden; rap är väldigt löjligt överlag, speciellt när de lever rika som troll och bölar över hur svårt de har det i livet.

MEN, det finns bra rap. Två stycken jag kommer att tänka på på rak arm är Linkin Park/Jay-Z med Numb/Encore och Flipsyde med Happy Birthday. Happy Birthday har för övrigt en otroligt fin och ärligt text som bara går rakt in i hjärtat.

Happy Birthday

http://www.youtube.com/watch?v=-qj3nWy7HMs

Numb/Encore

http://www.youtube.com/watch?v=N54gFc2FpPM

LOL!

Hemi
2008-08-15, 09:02

Jag antar att du talar flytande franska? För all mening med att lyssna försvinner ju annars. ;)

Frankrike har producerat mycket bra grejer och andelen engelskspråkisk musik är mycket mindre än i Sverige. I Paris finns dock kretsar som tar till sig den amerikanska hip hopen och soulen mer än sin egen (precis som i sverige). Man kör omkring en gammal BMW cab med armarna hängandes över plåten, solglasögon och krämar höög seg amerikansk soul, precis som på MTV. Sedan parkerar man någonstans, mer folk anländer till bilen och man glassar lite med musiken på och alla diggar. Jag har svårt att tro att de fattar vad ameriakanarna soular i bilstereon med tanke på hur 'bra' fransmännen överlag är på engelska.

j2b
2008-08-15, 17:15

Tacka vet jag riktig musik med artistisk kreativitet.

ojojoj fler uttalanden som detta och du kommer snart synas på affischer för tvångssterilisering

Psychological
2008-08-15, 19:28
Det töntigaste med all musik är att många ( kanske inte vi utan 14:isar) ska klä sig därefter. Jag är HIP HOP världsmästare och har , kan och har hört ALL slags hip hop men inte fan klär jag mig som en "ghetto nigger" med bling bling o grejer . Musiken sitter inte i kläderna som många tror

Till sist den bästa låten just nu :)

3XsAXnboYVc

redbrigade
2008-08-15, 20:06
Mobb Deep - Shook ones part II, enligt mig den bästa hiphop låten någonsin.

http://www.youtube.com/watch?v=UeuEGr_UTzg

Lil Wayne - I feel like dying, härligt psykadelisk hiphop!

http://www.youtube.com/watch?v=edVj9AkPzCs

Varför är rap löljligare än tex power metal där textarna handlar om att slakta draken och rädda prinsenan?. I många fall så handlar iallafall hiphopen om saker som dom har upplevt själva.

Tricce
2008-08-15, 20:09
Varifrån kommer kroppsspråket i hip hop? Vad har det utvecklats från?

obesogen
2008-08-15, 20:20
Mobb Deep - Shook ones part II, enligt mig den bästa hiphop låten någonsin.

:hbang: Mycket bra val! Hade tänkt posta den också innan men det fick bli group home istället.

fothermucker
2008-08-15, 20:22
Varifrån kommer kroppsspråket i hip hop? Vad har det utvecklats från?

Jag föreslår att vi analyserar ODB och tar oss en funderare.

KzYOmIH3COU

Hemi
2008-08-15, 20:24
Varför är rap löljligare än tex power metal där textarna handlar om att slakta draken och rädda prinsenan?. I många fall så handlar iallafall hiphopen om saker som dom har upplevt själva.

Det verkar mest som att Tricklev hade ett bryt, aven om jag inte kanner honom. Annars handlar raett mycket annan musik om sjaelvupplevda saker aeven om det aer metaforer och bilder. "Powermetal" kaenner jag inte till vid namn. (Foer gammal antar jag). Rap brukar vara raett fram med innehaellet, vilket jag gillar. Man utlaemnar sig sjaelv paa ett braede, liksom. Kommer inte ordet "rap" fraan "rapsod"? Upplys mig naagon.

ErikWrestlingFreaket
2008-08-16, 02:13

Rap är inte löjligare, Power metal är också extremt löjligt.

/Tricklev ifrån brorsans burk.

TCOG
2008-08-16, 04:54
Rap är töntigt och dåligt mycket på grund av att det för det första inte är någon kreativitet inblandad i musiken (förutom hur man kan sno andras musik och tjäna pengar på den)

Menar du samplingar? Tror du det bara förekommer alltså inom rapmusik? Då borde du nog ta dig en riktig funderare...

Vinter
2008-08-16, 06:12
Det töntigaste med all musik är att många ( kanske inte vi utan 14:isar) ska klä sig därefter. Jag är HIP HOP världsmästare och har , kan och har hört ALL slags hip hop men inte fan klär jag mig som en "ghetto nigger" med bling bling o grejer . Musiken sitter inte i kläderna som många tror

Till sist den bästa låten just nu :)

AOTP-link

AOTP är faktiskt den enda rap jag orkar lyssna på. Seven är en fav.

Psychological
2008-08-16, 12:09
AOTP är faktiskt den enda rap jag orkar lyssna på. Seven är en fav.

Jupp. Jedi Mind Tricks går ju oxå an ,men vinny paz e ju med i aotp så det e väl samma sak kan man säga. Seven e fet men det finns en remix på låten "black christmas " som är ännu bättre. Den låg uppe på deras myspace playlist men finns inte längre.Jag har googlat, youtubat och dc:at men hittar den fan inte nånstans. Funderar på att maila själva gruppen så man får tag på den .

erks
2008-08-16, 12:13
m6d54E6MUUs

:thumbup:

PowPow
2008-08-16, 16:42

Eller som Dan le Sac vs Scroobius Pip säger (se tidigare post)

"Thou shalt remember that guns, bitches and bling where never part of the four elements and never will be"

Kwon
2008-08-21, 09:20
Denna är fin
4-MEL84yXh0

JockeKillen
2008-08-28, 23:25
Själva musiken rap är väl inte löjligare än någon annan, kulturen däremot. Hur jälva löjligt är det inte med alla "wiggers" alla "G's" osv. Hålla på o "baxxa" allt man kommer över, gömma sig bakom ett vapen i varje konflikt man hamnar i, medvetet söka sig till konflikter osv. Det toppar också högt att faktiskt beskriva sig själv som gangster, är du gangster så är du med i ett gäng och då gills inte du och dina 3 polare som brukar leta bråk på stan.

Sen riktigt hatar jag dessa svarta mukisbyxor med rastafari färger / afrika. Jag hatar inte det att det finns sådana kläder utan jag hatar att rastafari kulturen verkar ha blivit stulen av alla coola gangsta rappare som verkar ha fått för sig att färgerna står för något helt annat än de gör. BLÄ!

Nu menar jag självklart inte att alla som klär sig på ett visst sätt är löjlig, men man ser så tydligt vilka det är som tycker sig vara "gangster" och vilka som inte gör det.

Musiken har jag i stort sett inga problem med, en del låtar jag lyssnar/lyssnat på går säkert tom in under kategorin gangsta rap. Just nu är det Flipsyde som går i högtalarna, och för att dra vidare på spåret med alla låtar som postats i denna tråd så kan ni gärna ge tips om musik som liknar Flipsyde.

Ajin
2008-08-29, 08:24

I början på 1900-talet utvecklade afrikanska slavar bluesen, vilket skulle bli rötterna för musikgenrer såsom rock, jazz och hip hop. I Västafrika, århundraden innan USA existerade, sjöng så kallade griots, det vill säga sjungande poeter, rytmiska historier med hjälp av instrument som trummor. Hip hop har inte bara rötter från Afrika utan också från Jamaica. Under mitten av 1900-talet influerades den karibiska musikkulturen av de återkommande förändringarna i amerikansk musik. Från 1950-talet till 1970-talet så mixade ättlingar till karibiska slavar från Jamaica traditionell folkmusik av typen Mento med jazz, soul, rock och blues från Amerika. I Jamaica influerade detta uppkomsten av reggae. Så tidigt som 1956 toastade, som är en afrikansk tradition av att rappa historier om hjältemod, DJ:s över jamaicanska samplade rytmer.

Wikipedia skriver det där.
Rap har inte alltid varit om vendettor och bitches n' hoes. Runt 70 talet och tio, tjugo år framåt, var rap poeti i rytmform, och ofta väldigt "jazzigt". I många fall sjöngs det om vänner och tjejer (som i alla andra genrer) och ens område.

Det är inte förän senare (framför allt beefen mellan Shakur och Biggie som startade East vs West konflikterna) som har fått fram alla dessa hattexter. Sen att texterna är politiskt kritiska kommer självmant då de flesta rapparna kommer från dåliga sociala och ekonomiska omständigheter och vill få ut sitt misstycke om detta.
Jag personligen räknar inte 50 cent och Eminem och alla dessa newcomers till rap längre, det är bara rent av skit.

adis
2008-08-30, 20:41
Det är väll mer en smaksak, jag tycker också det är löjligt när rockare börjar handbanga o det ser ut som två buskar som åker fram o tillbaka osv.

Har jag orken o göra en tråd om det o klaga? Nej.

Sweede
2008-08-30, 23:49
Därför rap nu för tiden är bara för att tjäna Pengar och inte förmedla någonting.

Vinter
2008-08-31, 01:29
Jag väntar med spänning på nästa black album/nirvana/korn - revolution.

Nånting måste ju hända snart, MTV är numera en enda lång plåga ibland.

zonecapone
2008-09-03, 10:49
Tricklev har väst.

Zone vet inte vars Tricklevs brevlåda bor.

Han e safe.

LOL!

http://zonecapone.com/bilder/caponemix/punisher_02.jpg

ZONE

zonecapone
2008-09-03, 11:01
http://www.youtube.com/watch?v=W85TPepF8Rg&eurl

CroCop
2008-09-03, 11:44
Skulle vilja se den som vågar kalla dessa grabbar löjliga...
http://www.youtube.com/watch?v=iHcYMttIYLg

Tom Warrior
2008-09-07, 23:54
Skulle vilja se den som vågar kalla dessa grabbar löjliga...
http://www.youtube.com/watch?v=iHcYMttIYLg
AKTIV UNGDOM
AKTIV UNGDOM
AKTIV UNGDOM VILL DOM HA

Boomer
2008-09-08, 00:46

Hahaha, det vafan det larvigaste jag sett. Gangstagrabbarna tar i så dom spricker och gör mer eller mindre parodi på sig själva..och för att sälja in skiten till rockkidsen tar dom in den stenhårda dokusåpasnubben och humorpunkaren Travis barker. Som dessutom gör allt för att se så där Tommy Lee häftig ut bakom trumsettet.

Stor humor!

Nitrometan
2008-09-08, 09:16
Dope Boys! :hbang:

TheSpider
2008-09-08, 09:54

Varför är det löjligt? De flesta stora rapparna sjunger om sina liv och erfarenheter, är det löjligare än att höra folk skrika?

Sant, Dr Dre, Snoop, eminem och 50cent är alla förlorare.