handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag få i mig 3300kcal om dagen?

Black Star Abyss
2008-08-12, 14:27
Sitter och planerar nu inför hösten då jag ska börja träna igen efter sommaruppehåll, och nu ska det vara 110% seriöst. Kommer prioritera bort så gott som allt annat för att få träningen rätt. Det problem jag har är att jag enligt den där formeln har ett kaloribehov på 3300kcal. Men när jag räknat ihop mina måltider (frukost, lunch, gainer, middag och något väldigt enkelt som kvällsmat) så blir det mellan 2000-2500kcal. Jag skulle med andra ord behöva minst en till fullvärdig måltid men jag har varken råd eller tid att köpa och sedan stå och laga en massa saker. Finns det något enkelt man kan äta som är rätt billigt och innehåller mycket kalorier? Jag är student och prioriterar redan bort mycket nöjen för att kunna äta bra mat.

jwzrd
2008-08-12, 14:28
Skriv in vad du äter här. Det du räknat på alltså.

Ett par vettigt tilltagna portioner pasta med köttfärssås kostar i princip ingenting och tar dig lätt över 3.3Mcal.

MasterChief
2008-08-12, 14:36
Kan du inte bara ta ett par extra mackor vid lunch och middag med pålägg?

(Om du nu inte gör det redan vill säga).

Alfred Nobel
2008-08-12, 14:46
Sitter och planerar nu inför hösten då jag ska börja träna igen efter sommaruppehåll, och nu ska det vara 110% seriöst. Kommer prioritera bort så gott som allt annat för att få träningen rätt. Det problem jag har är att jag enligt den där formeln har ett kaloribehov på 3300kcal. Men när jag räknat ihop mina måltider (frukost, lunch, gainer, middag och något väldigt enkelt som kvällsmat) så blir det mellan 2000-2500kcal. Jag skulle med andra ord behöva minst en till fullvärdig måltid men jag har varken råd eller tid att köpa och sedan stå och laga en massa saker. Finns det något enkelt man kan äta som är rätt billigt och innehåller mycket kalorier? Jag är student och prioriterar redan bort mycket nöjen för att kunna äta bra mat.

Dubbla din gainer och ät en extra portion varje måltid. Har du tight med ekonomin får du helt enkelt utöka måltiderna du redan lagar, för du anpassar väl dem efter din nuvarande ekonomi?

Black Star Abyss
2008-08-12, 14:50
Ok.

2dl havregryn (70g) + 2 ägg = 410kcal

frukt (innehåller väl i princip inga kalorier)

100g kyckling (före tillagning) + 300g potatis + broccoli = 400kcal

frukt

Gainer = 600kcal

100g lax (före tillagning) + 300g potatis + spenat= ~330kcal

frukt

kvällsmat kan vara allt mellan smörgåsar, någon burk tonfisk eller vad som helst.

Blev visst bara 1700 :O

Jag är laktoskänslig men inte helt intolerant så jag dricker ett halvt glas mjölk om dagen. Funderar på att byta ut potatisen mot ris och dubbla mängden kött i portionerna, har inte räknat på det ännu men det kanske borde hjälpa.

Vissa dagar köper jag 400g köttfärs och gör köttfärssås + potatis. äter då 200g köttfärs per måltid tillsammans med 300g potatis så egentligen borde jag äta minst 200g kött/fisk/fågel i varje måltid. Men man är ju inte gjord av pengar...

jwzrd
2008-08-12, 14:55
Det är inte några megaportioner du smäller i dig direkt. 100g otillagad kyckling kan inte vara mer än ett halvt dussin tuggor? Rådet är därför: större portioner. Byt från kycklingfilé (om det är det du äter nu) till klubba (lite mer fett). Skippa tonfisken utan gör något slags köttfärsgrytasåshistoria du slevar i dig med pasta, ris och/eller bröd.

skaparn
2008-08-12, 14:58
Råd vettetusan. Byt ut potatisen mot pasta några gånger i veckan så får du mer energi permättnadsenhet och detta till ett lägre pris (typ).

Black Star Abyss
2008-08-12, 15:02
Det är inte några megaportioner du smäller i dig direkt. 100g otillagad kyckling kan inte vara mer än ett halvt dussin tuggor? Rådet är därför: större portioner. Byt från kycklingfilé (om det är det du äter nu) till klubba (lite mer fett). Skippa tonfisken utan gör något slags köttfärsgrytasåshistoria du slevar i dig med pasta, ris och/eller bröd.

Jag vet, det blir oförskämt lite kyckling/lax kvar efter stekning. Jag ska prova dubbla portionerna och äta pasta eller ris istället för potatis. Och så kanske köttfärs lite oftare eftersom det blir mycket mat av den när alla ingredienser är i.

jwzrd
2008-08-12, 15:02
Jag vet, det blir oförskämt lite kyckling/lax kvar efter stekning. Jag ska prova dubbla portionerna och äta pasta eller ris istället för potatis. Och så kanske köttfärs lite oftare eftersom det blir mycket mat av den när alla ingredienser är i.

Varför gör du så små portioner om du samtidigt vill äta 3300kcal? Det känns som en goddag yxskaft-fråga men... ja, den känns berättigad.

Black Star Abyss
2008-08-12, 15:31
Varför gör du så små portioner om du samtidigt vill äta 3300kcal? Det känns som en goddag yxskaft-fråga men... ja, den känns berättigad.

Kyckling och lax är inte gratis. Ska jag utöka portionerna till 200g varderaså kommer det gå iväg säkert 600kr till varje månad.

jwzrd
2008-08-12, 15:33
Kyckling och lax är inte gratis. Ska jag utöka portionerna till 200g varderaså kommer det gå iväg säkert 600kr till varje månad.

Köp billigare råvaror än de två då. Laxen kan du ju ha kvar (om den är av vettigt ursprung och alltså faktiskt har det fettinnehåll den ska) men kyckling är fettfritt och dyrt. Vill du upp i 3300 så kan du välja fetare råvaror.

Mass-Tech
2008-08-12, 15:37

Köp annat kött då.
Nöttfärs och flinta stekar är billigt och bra.

Klein
2008-08-12, 15:38
Köp hel kyckling och laga i ugnen i gjutjärnsform. Billigt och gott.

Black Star Abyss
2008-08-12, 15:42
Köp annat kött då.
Nöttfärs och flinta stekar är billigt och bra.

Ska börja göra köttfärs oftare. Slog mig just att eftersom köttet inte krymper när man steker det så blir det mycket billigare än kyckling.

jwzrd
2008-08-12, 15:44
Ska börja göra köttfärs oftare. Slog mig just att eftersom köttet inte krymper när man steker det så blir det mycket billigare än kyckling.

Men det som försvinner är vatten...

Mr Mentzer
2008-08-12, 15:53
Större portioner, en extra gainer och ett par nävar nötter! Alltså jag fattar knappt problemet... Jag äter ALLTID för mycket. Tror alltid att jag behöver mer mat och att jag alltid befinner mig i ett katabolt tillstånd, vilket jag uppenbarligen inte gör om jag kollar på magen. :)

Alfred Nobel
2008-08-12, 15:58
Större portioner, en extra gainer och ett par nävar nötter! Alltså jag fattar knappt problemet... Jag äter ALLTID för mycket. Tror alltid att jag behöver mer mat och att jag alltid befinner mig i ett katabolt tillstånd, vilket jag uppenbarligen inte gör om jag kollar på magen. :)

Problemet är ekonomin i det här fallet!

Anders The Peak
2008-08-12, 16:03
En fråga SH86 är du hungrig på dagarna eller känner du dig rätt nöjd på den här maten? Förutom att du vet att man kanske ska spä på med 500 kcal extra för tillväxt.
Om du inte känner hunger så använder inte kroppen de extra kcal till muskeltillväxt utan lagrar dem som fett....
Då kan det vara läge att se över vad du egentligen äter och hur du reagerar på den maten.
Men egentligen vet vi för lite om dig... Berätta lite mer om ålder, vikt, längd din aktivitetsnivå, hur mycket/ofta du tränar ös på bara.
Du har en otroligt samlad kunskap här på kollo som gärna hjälper till bara du ger rätt input.

skaparn
2008-08-12, 16:06

Men som jag skrev. Pasta, pasta och mer pasta. Och Ris.

Den som inte har råd att köpa sig 1000 kcal extra per dag i pasta eller ris lever med största sannolikhet långt under existensminimum.

Black Star Abyss
2008-08-12, 16:08
En fråga SH86 är du hungrig på dagarna eller känner du dig rätt nöjd på den här maten? Förutom att du vet att man kanske ska spä på med 500 kcal extra för tillväxt.
Om du inte känner hunger så använder inte kroppen de extra kcal till muskeltillväxt utan lagrar dem som fett....
Då kan det vara läge att se över vad du egentligen äter och hur du reagerar dem.
Men egentligen vet vi för lite om dig... Berätta lite mer om ålder, vikt, längd din aktivitetsnivå, hur mycket/ofta du tränar ös på bara.
Du har en otroligt samlad kunskap som hjälper till bara du ger rätt input.

Jag är inte direkt hungrig på dagarna men inte mätt heller. Jag känner hela tiden att jag gärna skulle kunna äta mer, men det är egentligen bara de gånger jag klämmer i mig middag med mycket kött (200g+) och sås som jag känner mig riktigt mätt.

22 år gammal, 182cm lång och studerar på universitet. Jag har under föregående sep-maj tränat på gym 3 dagar i veckan och utöver det kampsport 2 ggr i veckan (1.5h/pass). Kampsporten är så intensiv att man svettas och har nästan konstant mjölksyra axlar/armar. Jag cyklar överallt eftersom jag inte åker bil, så det blir kanske 30-40 minuter på cykel in och ut från stan varje dag. Men utöver styrket, kampsportandet och cyklandet överallt så sitter jag i princip bara stilla då jag använder datorn eller läser. Nu till hösten har jag tänkt försöka köra 5-split på gymmet, dvs att det 2 dagar i veckan kommer bli styrketräning på dagen och kampsport på kvällen. Förstår själv att detta kommer kräva ganska mycket energi. Dricker för övrigt kanske en gång i månaden om nu det spelar någon roll.

Mr Mentzer
2008-08-12, 16:11

Sant. Men jag tänkte såhär. 8-10 kr för en portion gainer, och ca 5 kr för nötter som totalt ger ca 1000 kcal tycker jag är billigare än motsvarande mängd energi från tex kycklingfilé.

Black Star Abyss
2008-08-12, 16:28
Glömde skriva att jag väger 70kg. Vägde dock 77kg i April men gick ner inför och under sommaren sen. Mitt mål nu är att väga minst 80kg till nyår.

Alex1989
2008-08-12, 16:47
Köp 200g rostbiff sammt 400g rydbergs potatissallad.
Där har du 700kcal+ 20g protte. Per måltid.

Kanske lite dyrt i och försig för en student.
Hursomhellst potatissallad 400g rydbergs kosstar 10kr och ger 550 kcal portionen, det är rostbiffen som är dyr så du kan ju komplettera med något annat proteinrikt.
Bra och billigt.

sälmannen
2008-08-12, 17:50

Det där kan väl verkligen inte stämma? Jag har ohyggligt svårt att tro att hungerskänslor har en sådan direktkoppling till fettinlagring. Mina (begränsade) erfarenheter av träning av mig och några andra tyder då verkligen inte på att någon sådan koppling finns.

R1ck
2008-08-12, 18:00
http://www.halso.info/forum/t-27035.html

Innehåller 1064 kcal och ska nog inte kosta skjortan för dig.

Anders The Peak
2008-08-12, 18:11
Skaparn har kommit med rätt bra förslag och om du höjer fettintaget en aning så går det hela lättare att få ihop. Vid bra energinivå så behövs inte så mycket protein för att ligga på bra balans men jag tycker ändå att du bör ligga kring 140-150gr dvs 560-600kcal ca 16-17 E% och 30 E% Fett och resten kolhydrater.

GurraGo
2008-08-12, 18:18
Jag hade en bra tråd sparad :

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105929&page=1

Kolla särskilt Eddies råd, han vet hur man äter billigt och nyttigt:

Alltså, sånt här får du ju definirea lite. Vad är "trevlig mat"? Det är svårt att förstå vad du menar ibland eftersom du verkar ha en så himla snedvriden syn på kosten oftast.

Jag lever billigt. Här är basvarorna:

*Havregryn
*Naturell yoghurt, antingen lättyoghurt eller standardyoghurt.
*Ägg
*Vitkål
*Broccoli
*Morötter
*Tonfisk
*Makrill i tomatsås
*Baljväxter, sojabönor mest men även black-eyed bönor, gula ärter, vita bönor och röda linser äts en del.
-Rågflingor
-Lättfil
-Potatis
-Rapsolja
-Linfröolja
-Majonnäs
-Fullkornspasta

* = Absolut vanligaste och - = Andra basvaror.

Floddan
2008-08-12, 18:29

Du borde skaffa dig ett extrajobb om du har de så fattigt. Jag trodde inte folk va så fattiga att de inte hade råd att äta i sverige.

muddler
2008-08-12, 18:56
säger bara en sak: rapsolja... det går fan till nästan allt

hasic
2008-08-12, 19:07
Du borde skaffa dig ett extrajobb om du har de så fattigt. Jag trodde inte folk va så fattiga att de inte hade råd att äta i sverige.

Han är student sa han ju? -.-

För att svara på trådskaparens fråga är det inte så behöver det inte vara dyrt för att det är energirikt. Äter du tillräckligt med energi är det inte lika viktigt att inta en speciell summa protein per dag, och därför kan du lika gärna dubbla kolhydraterna om du blandar egen gainer, och annars öka dosen. Annars använd mer fett i matlagningen, ät mer såser osv..

regus
2008-08-12, 19:17
200 gram pasta, nån matsked olivolja, en pressad vitlöksklyfta och 3 dl mjölk kostar under eller precis runt 10kr och ger väl en runt 800 kcal

Black Star Abyss
2008-08-12, 19:36
Tack för alla bra tips. Kommer få ihop det nu. Blir mycket pasta, olja och köttfärs istället för potatis och kyckling.

Scratch89
2008-08-12, 20:36
Om du äter över 3000 kcal om dagen behöver du egentligen inga dyra proteinkällor. Basera maten på kolhydratskällor och inte proteinkällor, särskilt inte animaliska. En liter mjölk och ett par ägg om dagen kostar en tia, och ger dig egentligen allt du behöver, om du kombinerar det med havregryn (hur billigt som helst!), pasta, bröd, potatis och liknande. Bönor och kikärtor kostar inte mycket de heller, om du orkar lägga det i blöt över natten och sedan göra storkok.

Jag själv är student, och jag har inga problem alls att kunna äta hyfsat dyrt. Vad gör du av alla pengar?

wrack
2008-08-12, 20:46
Ät mer gröt.

(70 g är inte mycket)

KaptenKnäsvag
2008-08-12, 20:53
Köp 200g rostbiff sammt 400g rydbergs potatissallad.
Där har du 700kcal+ 20g protte. Per måltid.

Kanske lite dyrt i och försig för en student.
Hursomhellst potatissallad 400g rydbergs kosstar 10kr och ger 550 kcal portionen, det är rostbiffen som är dyr så du kan ju komplettera med något annat proteinrikt.
Bra och billigt.

20g protein är ju ingenting...

Black Star Abyss
2008-08-12, 20:59
Jag själv är student, och jag har inga problem alls att kunna äta hyfsat dyrt. Vad gör du av alla pengar?

När alla fasta kostnader är betalda har jag kvar 3500-4000kr till mat och nöjen. Brukar köpa mat för 1500 i månaden kanske, och har då kvar 2000-3500 till kläder, kurslitteratur, medlemskortskostnader på gym m.m. Det är inte mycket pengar. Har haft månadslön innan jag började studera och då hade man det drägligt med pengar, dvs kunde handla vilken mat jag ville utan att sitta och räkna på vad det skulle kosta.

Ät mer gröt.

(70 g är inte mycket)

2dl havregryn + 3dl vatten +2ägg... Det ÄR mycket. Åt 3dl havregryn förut men det var en ren plåga så jag minskade en deciliter.

King Grub
2008-08-12, 21:00
Ät grynen som dom är utan att koka gröt på dom.

Floddan
2008-08-12, 21:09
När alla fasta kostnader är betalda har jag kvar 3500-4000kr till mat och nöjen. Brukar köpa mat för 1500 i månaden kanske, och har då kvar 2000-3500 till kläder, kurslitteratur, medlemskortskostnader på gym m.m. Det är inte mycket pengar. Har haft månadslön innan jag började studera och då hade man det drägligt med pengar, dvs kunde handla vilken mat jag ville utan att sitta och räkna på vad det skulle kosta.

2dl havregryn + 3dl vatten +2ägg... Det ÄR mycket. Åt 3dl havregryn förut men det var enen plåga så jag minskade en deciliter.

Jag har levt på csn i flera år och inte blev jag smal av de. Men jaja, havregryn är ju en klassiker om man vill leva billigt, du kan kanske kosta på dig lite mjölk (röd mjölk ger mest kcal per krona) till? Ingår elen i hyran i studentlyan, isf kan du värma grynen på en platta och äta som gröt? Plocka bär helt gratis i skogen så kan du ha dom på gröten/de kalla havregrynen så blir de lite festligare.

R1ck
2008-08-12, 21:30

Har det någon positiv(are) effekt jämnfört med att göra dom till gröt?
Eller är det bara en mindre mättnadskänsla?

King Grub
2008-08-12, 21:34
Det var ett svar på plågan att äta 70 gram gryn i grötform.

Black Star Abyss
2008-08-12, 21:37

Gör jag gärna, går ner lättare då och tillåter större mängder. Men känns som risk för gasig mage.

Jag har levt på csn i flera år och inte blev jag smal av de. Men jaja, havregryn är ju en klassiker om man vill leva billigt, du kan kanske kosta på dig lite mjölk (röd mjölk ger mest kcal per krona) till? Ingår elen i hyran i studentlyan, isf kan du värma grynen på en platta och äta som gröt? Plocka bär helt gratis i skogen så kan du ha dom på gröten/de kalla havregrynen så blir de lite festligare.

Är laktoskänslig och kan dricka max ett halvt glas vanlig mjölk om det inte ska bli diarre.

Psixcr
2008-08-12, 21:44
Önskar verkligen att jag hade detta problem... jag kokar gröt på 200 gram gryn (6 dl) och käkar 500 gram keso till det.

Men seriöst så får du ju bra mycket pasta även för 1500 kr/mån. Komplettera med valfria djur och något fett (smör, olja, majonäs) om du du har liten aptit.

Alfred Nobel
2008-08-12, 21:55
Problemet sitter nog i psyket och din inställning till mat. Med lite planering så går det mesta. Lycka till!

Black Star Abyss
2008-08-12, 22:00
Problemet sitter nog i psyket och din inställning till mat. Med lite planering så går det mesta. Lycka till!

Äter gärna mycket mat, men det stämmer nog att det är planeringen det är fel på. Måste sätta mig ner och skriva ett ordentligt matschema.

Alfred Nobel
2008-08-12, 22:06
Äter gärna mycket mat, men det stämmer nog att det är planeringen det är fel på. Måste sätta mig ner och skriva ett ordentligt matschema.

Har du tid så är det kanon :thumbup:

Scratch89
2008-08-12, 22:47
Om du gått från att ha bra inkomst till att leva på CSN förstår jag ditt problem lite bättre. Du får helt enkelt se till att prioritera. I första inlägget skriver du att du ska satsa helhjärtat på det här och försumma något annat; då gör det ingenting om nöjesdelen av budgeten stramas upp.

Eddie Vedder
2008-08-13, 06:57
Gör jag gärna, går ner lättare då och tillåter större mängder. Men känns som risk för gasig mage.

Oroa dig inte för gasig mage, tror knappast att de okokta grynen gör magen mer flatulent än kokta. Annat hade det varit om du käkat råa ahvrekorn kanske:D

Det här är ju trots allt valsade och ångpreparerade korn som blivit tunna gryn.

Är laktoskänslig och kan dricka max ett halvt glas vanlig mjölk om det inte ska bli diarre.

Går det lättare med t.ex. fil eller yoghurt? Finns ju fil och yoghurt i alla möjliga fetthalter, att tex. mixa 10%-ig turkisk yoghurt med 3%-ig filmjölk i dina havregryn blir sjukt gott.*drool*

Annars är ett tips att du blandar ut grädde med vatten och tillsätter eventuellt lite socker. Det berättade en laktosintolerant kille för mig en gång och det lät som både ett gott och billigt alternativ till laktosreducerade/laktosfria produkter, vilka iofs inte är direkt HUTLÖST dyra dom heller om du jämför med priset för massa kött och fisk.

Tipset är att låta den stora energirika basen i kosten vara billig, baljväxter är supernyttigt gott och billigt, spannmålsprodukter såsom pasta, ris och havregryn och mjöl (om du nu har ork att t.ex. koka gröt på mjöl, steka pannkakor, baka bröd, tilllsätta som förtjockningsmedel i såser etc.) är också lämpligt som billig och energirik baskost, fettkällor såsom smör, rapsolja, feta varianter av mejeriprodukter (vilket innebär mer energi för mindre laktos), olivolja och ägg.

Protein i form av baljväxter och ägg återigen. Dessutom kan du nu "unna dig" en del kött, fisk och olika former av grönsaker. Saker som kanske kostar lite mer ibland men som du kommer ha ekonomiskt utrymme för sålänge din baskost är billig som sagt.

Och glöm för fan inte blodpudding, risgrynsgröt och ärtsoppa!!!:eating::D:thumbup:

Dan S
2008-08-13, 08:19
kyckling klubbor är otroligt billiga för sin energi. 15 kr / kg kan det ligga på ibland. mjölk som dryck. pasta istället för potatis, vitamin piller istället för frukt. osv Mer energi/krona desto bättre.

machine gun
2008-08-13, 08:35
Men som jag skrev. Pasta, pasta och mer pasta. Och Ris.

Den som inte har råd att köpa sig 1000 kcal extra per dag i pasta eller ris lever med största sannolikhet långt under existensminimum.

Addera en billig fettkälla på det, typ rapsolja, så är man i hamn.

skaparn
2008-08-13, 08:42
Addera en billig fettkälla på det, typ rapsolja, så är man i hamn.

Ja, jag menade inte att vara så kolhydratinriktad, men att äta potatis när man har svårt få i sig energi är inte så klokt varför jag tryckte på mer lättätna alternativ.

Faktum är att jag anar en tendens i sådana här trådar som har temat "jag har inte råd/jag orkar inte äta" (dock inte sagt att detta gäller just denna trådskapare). Det handlar inte så mycket om att personen vill ändra sina matvanor utan mest bara gnälla över att han/hon inte kan äta kycklinfile i alla mältider som är det optimala byggarmaten enligt Body. Det är även en hel del trådar där folk bara är kräsna och ondgör sig över att de inte har råd med potatissallad till alla måltider. Kan det verkligen ha undgått någon att det finns en hel hylla i varje matbutik med balgväxter som är sanslöst nyttiga och till ett pris som motsvarar gratis? Jag vet att Ediie fått stångas i rätt många trådar om balgvästernas förträfflighet där det uttalas så många "jag tycker inte om" att jag nästan blir förbannad. Och då ska vi inte ens tala om de fall där folk inte "ids" alternativt påstår sig äta sig mätt på 500kcal.

Jag var bara tvungen att få roida. TS ska inte ta åt sig.

spoonchest
2008-08-13, 11:57
Jag häller i en skvätt rapsolja i gainern när ja går och lägger mig om jag känner att jag inte fått i mig tillräckligt mycket kalorier på en dag.
Jag tror det var något i stil med 990 kalorier per 100ml. *spy*

Black Star Abyss
2008-08-13, 11:59
Går det lättare med t.ex. fil eller yoghurt? Finns ju fil och yoghurt i alla möjliga fetthalter, att tex. mixa 10%-ig turkisk yoghurt med 3%-ig filmjölk i dina havregryn blir sjukt gott.

Annars är ett tips att du blandar ut grädde med vatten och tillsätter eventuellt lite socker. Det berättade en laktosintolerant kille för mig en gång och det lät som både ett gott och billigt alternativ till laktosreducerade/laktosfria produkter, vilka iofs inte är direkt HUTLÖST dyra dom heller om du jämför med priset för massa kött och fisk.

Tipset är att låta den stora energirika basen i kosten vara billig, baljväxter är supernyttigt gott och billigt, spannmålsprodukter såsom pasta, ris och havregryn och mjöl (om du nu har ork att t.ex. koka gröt på mjöl, steka pannkakor, baka bröd, tilllsätta som förtjockningsmedel i såser etc.) är också lämpligt som billig och energirik baskost, fettkällor såsom smör, rapsolja, feta varianter av mejeriprodukter (vilket innebär mer energi för mindre laktos), olivolja och ägg.

Protein i form av baljväxter och ägg återigen. Dessutom kan du nu "unna dig" en del kött, fisk och olika former av grönsaker. Saker som kanske kostar lite mer ibland men som du kommer ha ekonomiskt utrymme för sålänge din baskost är billig som sagt.

Och glöm för fan inte blodpudding, risgrynsgröt och ärtsoppa!!!

Bra tips. Jag älskar blodpudding och ärtsoppa, men någon sa en gång att "blodprotein är skit", så jag slutade med det helt faktiskt. :O ärtsoppan glömde jag... vill minnas att man får ganska fint med kcal om man köper två sådana där små korvar. :D

Ja, jag menade inte att vara så kolhydratinriktad, men att äta potatis när man har svårt få i sig energi är inte så klokt varför jag tryckte på mer lättätna alternativ.

Faktum är att jag anar en tendens i sådana här trådar som har temat "jag har inte råd/jag orkar inte äta" (dock inte sagt att detta gäller just denna trådskapare). Det handlar inte så mycket om att personen vill ändra sina matvanor utan mest bara gnälla över att han/hon inte kan äta kycklinfile i alla mältider som är det optimala byggarmaten enligt Body. Det är även en hel del trådar där folk bara är kräsna och ondgör sig över att de inte har råd med potatissallad till alla måltider. Kan det verkligen ha undgått någon att det finns en hel hylla i varje matbutik med balgväxter som är sanslöst nyttiga och till ett pris som motsvarar gratis? Jag vet att Ediie fått stångas i rätt många trådar om balgvästernas förträfflighet där det uttalas så många "jag tycker inte om" att jag nästan blir förbannad. Och då ska vi inte ens tala om de fall där folk inte "ids" alternativt påstår sig äta sig mätt på 500kcal.

Jag var bara tvungen att få roida. TS ska inte ta åt sig.

Problemet för mig är att jag har så begränsade kunskaper när det gäller att tillaga sånt som inte är typisk mat. Bönor, linser, ärtor m.m. har jag egentligen ingen koll på hur man ska göra. Men jag ska googla fram lite enkla recept så är saken biff.

KrilleM
2008-08-13, 12:09
Linser är jätteenkelt och jättegott att tillaga. Enklaste är väl att göra soppa på dom, annars kan man göra goda biffar genom att koka dom, mosa och blanda i ett ägg och lite ströbröd. =)

Bästa du kan göra är ju att ta tid på dig när du handlar, kolla lite extra och planera dina inköp. Spontanhandla är det sämsta man kan göra när man har stram ekonomi. Åk till City Gross / Willys whatever och skriv ner allt du hittar som är billigt och bra...så vet du ju sen.

Slartibartfast
2008-08-13, 12:12

Jag kan äta 3 ggr mera havregryn råa än om jag kokar gröt på dom. :thumbup: Gott med russin och mjölk är det också (även om russin är ganska ohälsosamt)

havregryn och ryps(raps)olja. Där har du billig och bra energi! :thumbup:

Elfsberg
2008-08-13, 13:15
Jag kan äta 3 ggr mera havregryn råa än om jag kokar gröt på dom. :thumbup: Gott med russin och mjölk är det också (även om russin är ganska ohälsosamt)

havregryn och ryps(raps)olja. Där har du billig och bra energi! :thumbup:

Otippat att inte heller russin är opti. Skärpning.

machine gun
2008-08-13, 14:02
Problemet för mig är att jag har så begränsade kunskaper när det gäller att tillaga sånt som inte är typisk mat. Bönor, linser, ärtor m.m. har jag egentligen ingen koll på hur man ska göra. Men jag ska googla fram lite enkla recept så är saken biff.

www.hemmetskokbok.se
www.tasteline.com
www.recept.nu
osv

samsam
2008-08-13, 18:46
Tonfisk, Vassle, Pasta,

20 KG Vassle = 1800kr
1 KG Tuna = 50?
Pasta i princip gratis. Sluta fälla tårar och anpassa dig till budget-livsmedel.
Ris? Köp en sopsäck 20 KG ris (463:-) Tar aldrig slut?

Längtar nästan tills ja blir fattig!

Deceiver85
2008-08-13, 22:32
Käka bacon istället för kassler och annat magert kött. Stekt fläsk, potatis, sås och bruna bönor for the win!

Dan S
2008-08-13, 23:28
inte potatis, det är ju sämst ur energi-perspektiv. Fan läs på påsarna bara och köp det som är billigt och bra med energi, 250-350/100g är energirikt kan man säga. då jädrar finns de grejjer i de. Nötter är protein och fett. 600kcal/100g. ett kilo för 50 spänn på willys. 6000 kcal för en 50 lapp. Äter alltid nötter till kvällsmat för att fylla ut dagens protein och kolhydrat-mat om det behövs något. :)

HanneJoelsson
2008-08-14, 11:35
pizza? :thumbup:

Pompere
2008-08-14, 14:21
Ät mer kaloriberikade maträtter!
En slinga falukorv? billigt och mycket kalorier.
Pumpa mycket makrillsmackor (25~kr för 3pack makrill i tomatsås tror jag det kostar).
Du behöver verkligen inte oroa dig för proteinintaget för att det kommer du uppnå hursomhelst när du bulkar.

JoeyP
2008-08-14, 14:24
Jag fick i mig 1034 kcal på bara.

3mackor med sammanlagt 30gram smör + 55g skinka.
2dl mjölk
100gram musli (chrunchy) ellervadfanden heter.

Muslin innehåller ca 450kcal per 100gram och gör dig inte speciellt mätt. På lång sikt. Men är kanske inte heller så nyttig.

G_lund
2008-08-14, 19:56
Tonfisk, Vassle, Pasta,

20 KG Vassle = 1800kr
1 KG Tuna = 50?
Pasta i princip gratis. Sluta fälla tårar och anpassa dig till budget-livsmedel.
Ris? Köp en sopsäck 20 KG ris (463:-) Tar aldrig slut?

Längtar nästan tills ja blir fattig!

Rissäck FTW!!
Vi hade en 10kg säck i vår studentlägenhet o den räckte bra länge *drool*

Floddan
2008-08-14, 20:23
Jag fick i mig 1034 kcal på bara.

3mackor med sammanlagt 30gram smör + 55g skinka.
2dl mjölk
100gram musli (chrunchy) ellervadfanden heter.

Muslin innehåller ca 450kcal per 100gram och gör dig inte speciellt mätt. På lång sikt. Men är kanske inte heller så nyttig.

Dom där chrunchy är jag beroende av. Vaknar på natten och är chrunchysugen och tar ett halvt paket. Fan va gött de är, men man blir törstig.