Visa fullständig version : Sömnproblem.
Slartibartfast
2008-08-11, 07:06
Har ni några bra tips om hur man ska sova bättre?
Det tar skitlänge för mig att somna, ligger ofta och vrider mig en timme. Sen vaknar jag ofta en gång i timmen, dock somnar jag om ganska snabbt. På morgonen innan klockan ringer vaknar jag ofta med 5-10 minuters mellanrum.
Det konstiga är att jag inte känner mig direkt trött på dagarna heller. Sover aldrig på dagen. Jag har antagligen vant mig med att gå omkring halvslö, så jag vet inte bättre.
Nån som har liknande problem?
Ignatius72
2008-08-11, 07:09
Om du känner dig pigg så går du kanske och lägger dig för tidigt?
Granatgiraffen
2008-08-11, 07:27
Jag testade några sömntabletter som jag handlade med mig från senaste resan till USA. Sov som en häst hela natten. Det var dock inte insomningstabletter så det kanske inte hjälper dig!? Receptfria var dom, placebo all the way?
edit
Ska kolla namn när jag har sunkjobbat klart
Är det samma sak när du är ledig och inte måste ställa klockan ?
Testat att läsa bok eller lyssna på någon ljudbok ? Jag klarar typ 10 sidor liggandes ner innan jag somnar.
Själv har jag nått liknande problem, vill sova 8-9 h för att vara utvilad men ändå vara vakan 18-19 h för att bli trött. Synd dygnet bara har 24 h :/
varm mjölk, det funkar faktist. :thumbup: Bättre än sömntabletter.
Clarkolofsson
2008-08-11, 08:28
Är du ändå pigg dagen efter så ser jag inget problem. Annat är det för mig som somnar riktigt bra, men nästan alltid e dödstrött under dagen. Har hellre aldrig vaknat "utvilad" :(
von huff
2008-08-11, 08:44
Se till att ha svalt i rummet så brukar man sova bättre tycker jag:)
Slartibartfast
2008-08-11, 09:26
Vill ju helst inte börja knapra drugs för detta också...
Om du känner dig pigg så går du kanske och lägger dig för tidigt?
Jag blir helt enkelt inte trött. Jag hade varit vaken till sent in på småtimmarna om jag inte gick och lade mig tidigare.
Är det samma sak när du är ledig och inte måste ställa klockan ?
Jag sover oroligare om jag har klockan på om jag ska upp tidigt.
Är du ändå pigg dagen efter så ser jag inget problem. Annat är det för mig som somnar riktigt bra, men nästan alltid e dödstrött under dagen. Har hellre aldrig vaknat "utvilad" :(
Det är ingen skillnad ifall jag sover nio eller fyra timmar. Om jag vaknar av att klockan ringer (speciellt om det är mörkt så är jag dödstrött). Sen när jag kommit igång, är det inga problem.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2594076#post2594076
Gjort något aktivt innan du går och lägger dig? Vila framför TVn eller datorn i någon timma innan du provat att somna.
Slartibartfast
2008-08-11, 09:32
Gjort något aktivt innan du går och lägger dig? Vila framför TVn eller datorn i någon timma innan du provat att somna.
Jo, det brukar bli att jag går från datorn till sängen och det brukar inte bli nåt vidare. Ska återuppta rutinen att läsa en kvart innan jag släcker lampan. Funkade faktiskt ganska bra när jag fick in rutinen nu då jag tänker på det. Det har varit så jävla mycket den senaste tiden att alla rutiner farit åt helvete. *popcorn*
Alfred Nobel
2008-08-11, 09:42
Det gör du rätt i Slarti, hoppas du löser problemet, annars rekommenderar jag en varm dusch innan du går och lägger dig. Jag blir toktrött om jag duschar 10 min i kokhett vatten så det ångar från kabinen när jag är färdig.
obesogen
2008-08-11, 10:06
gammal tråd om sömn:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=100312&page=2
Ligg och titta på tv. Sitt inte framför datorn - det blir man inte lika trött av - då datorn kräver att man aktiverar sig (rör musen, knappar på tangentbordet, interagerar med systemet så att säga).
När du ligger och tittar på tv är du mer passiv. Att sitta och chatta 5 min innan du ska lägga dig är sällan bra.
*Mjölk och kohlydater (för hjärnan)
*lågintensiv cardio som en promenad och streching (för musklerna)
*En varm dusch (för musklerna)
*läs en slapp bok/tidning timman innan du ska gå och lägga dig (för hjärnan)
*Gå och lägg dig vid regelbundna tider (för hjärnan och kroppen)
*Drick kamomill te, sägs ha en lugnande effekt
*Hitta en sömnposition som passar dig och behåll den natt efter natt (för hjärnan och kroppen)
*Använd inte sovrummet som ett arbetsrum.(för hjärnan)
Lyssna på en talbok. Finns inget bättre! :thumbup:
zeusden1
2008-08-11, 10:45
Ha sex innan.
Med dig själv om inte flickvännen vill..
Slartibartfast
2008-08-11, 10:50
Med dig själv om inte flickvännen vill..
Har ingen flickvän, och jag tror inte på självbefläckelse.
Håller mig till boken och ser om det funkar.
King Grub
2008-08-11, 10:53
Kolhydrat med högt GI direkt innan sänggående.
Valium, går att beställa på internet.. nätapotek
Kolhydrat med högt GI direkt innan sänggående.
För att man får blodsockerfall när kroppen utsöndrar insulin? Hur lång tid sker
detta efter intagande och behövs det mycket?
Lyssna på en talbok. Finns inget bättre! :thumbup:
+1
Man somnar direkt :D 7ggr bättre än sömntabletter.
King Grub
2008-08-11, 12:09
För att man får blodsockerfall när kroppen utsöndrar insulin? Hur lång tid sker
detta efter intagande och behövs det mycket?
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/2/426
Fyra timmar före sänggående var det som vad bäst i studien, inte direkt före. Det är jag själv som tycker att kolhydrat direkt före sängen gör att jag somnar direkt.
Doctor Snuggles
2008-08-11, 12:50
Nu äntligen efter att ha tampats med insomnia en andra gång, och vunnit, känner jag att jag kan komma med lite vettig information i ämnet.
I grunden handlar det om två saker: Vanor/associationer och stress.
Stress får man bäst bot med typ kbt övningar o dyl. Ofta är stressen omedveten - livsstress t.ex. Exempel på hur den manifesteras är att man är "på sin vakt" när man försöker somna, lyssnar på ljud runtomkring/medveten om sina omgivningar osv. Annat är att hjärnan inte vill hålla käft, utan man tänker på en massa onödigt, planerar framtiden, föreställer sig scenarior osv.
I värsta fallet så leder den till att man vaknar ofta på natten, kanske kallsvettig, och aldrig får ordentligt med djupsömn.
När man väl blir av med stressen (eller om man inte har någon), så finns vanan kvar.
Den kan man råda bot på om man fattar vad som händer när man somnar:
Först går hjärnvågorna in från ett vaket tillstånd, beta, till alpha vilket är ett meditativliknande, avslappnat men alert, tillstånd.
Här nånstans börjar man dagdrömma vilket leder en så småningom vidare in i ett thetatillstånd (REM sömn), och slutligen går man in i deltavågor som är drömlös djupsömn. Sen alternerar man mellan djupsömn och REMsömn hela natten.
Så, när man ligger vaken och inte kan somna så är man antingen i beta eller alpha. När man är i beta känns det som man är ordentligt vaken, vrider o vänder på sig och kanske inte alls är sömnig. När man är i alhpa så är man fortfarande medveten, och kan ligga o tänka på saker, men man är lite mer avskärmad från världen, lite transliknande. För att komma in i alpha hjälper avslappningsövningar, eller 99% av alla andra tips som finns på nätet.
Problemet uppstår ofta om man ligger kvar i alpha och inte somnar på riktigt.
Detta kan man råda bot på på två sätt:
Tysta ner/dra ner tempot på den interna dialogen, och börja (dag)drömma.
Räkna får är ett (dåligt) exempel på hur man kan tysta ner dialogen, då poängen är att man ska göra något repetitivt så hjärnan får nåt att göra istället för att spinna runt på andra tankar. Räkna får eller dyl kan dock ofta vara för engagerande, och det håller en vaken istället. Bättre är att föreställa sig något pulserande lågfrekvent ljud eller en dylik sensation, så att man själv t.ex. föreställer sig själv eller någon annan göra någon repetitiv rörelse.
Poängen är den upprepande sensationen/tanken skall börja ske automatiskt efter ett tag, så att det blir svårt att stoppa den även om man vill. Det görs enklast genom att typ använda det första som ploppar upp i hjärnan när man börjar. Det kanske kommer upp en suddig bild, och då börjar man bara manipulera den på nåt repetitivt monotont sätt. Jag finner det mest effektivt när det inte är detaljerat, utan bara en diffus upplevelse av rörelse/ljud av något. Man kan också kontinuerligt dra ner tempot på ens tankar/rörelsen, det funkar för vissa.
Det andra sättet (som alltid sker oavsätt) är att lirka in tankarna in i drömstadiet. Det kan man göra genom att föreställa sig nån historia i fantasysättning eller dylikt. Poängen är att det man föreställer sig skall helst vara så långt borta från ens egna liv som möjligt (oavsätt om man föreställer sig själv som huvudpersonen eller inte) så att man inte kommer in i nåt planeringstillstånd. Tricket här är att efter man börjat historien, att låta den ta sitt eget liv så småningom och inte försöka styra den.
Ett annat sätt är att börja titta på de drömbilder/tankar som dyker upp automatiskt i hjärnan. Bara betrakta dem och se vad de utvecklas till, hur de förändras. Man skall återigen inte försöka analysera dem, utan bara låta dem vara, som du skulle kolla på en film, helt passivt, och bara dras med i berättelsen.
I båda fallen, så handlar det om att man stänger av omvärlden och slutar vara medveten om den, och går in i sin egen drömvärld. Detta kan var svårt om man fortfarande har nån slags stress, och ett tips där är att när man stänger ögonen att man börjar manipulera den "bilden" man har av rummet man sover i. Typ sätt den i ett annat scenario, eller förändra väggarna - gör dem mindre/böjda/whatever och ge allt nån slags rörelse. Igen, ju mer skruvat, ju bättre. ;)
Så, nu var det relativt uttömmande. Hoppas det kan hjälpa någon, för jag personligen var tvungen att knåpa ihop och pröva mig fram till allt detta över en längre period.
Slartibartfast
2008-08-11, 13:03
Bra inlägg, Snuggles!
Jag är definitivt stressad, även om jag inte alltid är medveten om det. En del saker i min vardag som jag känner att jag inte behärskar.
Jag borde kanske starta en fight club? *popcorn*
Alfred Nobel
2008-08-11, 13:13
Stress får man bäst bot med typ kbt övningar o dyl. Ofta är stressen omedveten - livsstress t.ex. Exempel på hur den manifesteras är att man är "på sin vakt" när man försöker somna, lyssnar på ljud runtomkring/medveten om sina omgivningar osv. Annat är att hjärnan inte vill hålla käft, utan man tänker på en massa onödigt, planerar framtiden, föreställer sig scenarior osv.
I värsta fallet så leder den till att man vaknar ofta på natten, kanske kallsvettig, och aldrig får ordentligt med djupsömn...
Been there. Men det försvann med tiden, samtidigt som betygen förbättrades och jag fick struktur i min planering. Hur skönt som helst med bestämda sov- och mattider. Med lite planering så är man hemma igen!
Doctor Snuggles
2008-08-11, 13:19
Bra inlägg, Snuggles!
Jag är definitivt stressad, även om jag inte alltid är medveten om det. En del saker i min vardag som jag känner att jag inte behärskar.
Jag borde kanske starta en fight club? *popcorn*
Thx.:)
Börja med S&M. :MrT:
Nåt man kan annars kan göra direkt är att skriva av sig.
Bara sätta sig ner och skriva ner allt man har på hjärnan. Typ automatskrift, man ska försöka att inte redigera sig själv medan man skriver. Ofta dyker det upp en massa grejer man inte ens var medveten om. Man kan redigera efter man har skrivit, om man känner att det skulle göra saker tydligare.
Bara denna enkla akt kan hjälpa en att bli av med stress väldigt snabbt, kanske genom att man avlastar hjärnan - "det är nedskrivet, så jag behöver inte komma ihåg det/tänka på det".
Om det är några "större" problem, så kan man vidare börja skriva ner hur man ska lösa dem, en plan o dyl, med delmål.
Försök att inte tänka. Det ska bara vara svart. Funkar utmärkt när man väl får till det.
Talbok!
Det jobbiga är när man vaknar typ klocka på morgonen och batteriet är slut i mp3'n+man har inte en aning om var man var innan man somna..
Då drar jag upp denna tråd till ytan igen.
Jag har nämligen också dessa problem för tillfället, och fick dem för dryga 3 veckor sedan, pang bom.
Det tar en timme innan jag kan sova, ligger och vrider och vänder på mig och vaknar ofta på nätterna efter skumma drömmar och av att jag behöver tömma mig på vatten nog för att fylla en oljetanker. Jag dricker inte särskilt mycket mot kvällen så jag förstår inte vad det kommer ifrån.
Givetvis har man även svårt att somna om efter detta uppvaknande, och jobbet dagen efter blir rätt jobbigt att sköta som zombie.
Vad jag vet så är det ingenting i mitt liv som förändrats förutom att jag har börjat träna igen och använder mig utav diverse kosttillskott (sköter maten bra annars).
Brutal FX, Kreatinpyruvat och EsaPro är de jag tar förutom en gainer efter träningen.
Kan något av dessa (tänker mest på Brutal FX) orsaka sömnproblem måhända? Jag har redan planerat att göra ett uppehåll med de förstnämnda två, men det känns som jag ville ställa frågan ändå.
Intaget av dessa sker efter jobbet runt 17.15, läggdags är runt 23.
[Edit]: Talbok är redan ett välanvänt medium, men det får mig inte att somna utan får snarare klockan att dra iväg ännu fortare.
Scratch89
2008-09-15, 07:59
Är det ingen som har nämnt något om fasta rutiner?
Försök att gå och lägg dig samma tider varje kväll, och gå upp varje morgon samma tid. Att sova för länge brukar aldrig vara bra; jag presterar bäst när jag sover för lite enligt normen. Idag studsade jag upp vid 05.30 när jag gick och lade mig vid 0.30, och ändå orkade jag med 100 reps i knäböj innan frukost...
Slartibartfast
2008-09-15, 08:40
Sedan jag började ligga och läsa Watchmen en kvart innan jag släcker lampan, så har mina insomningsproblem blivit 73% bättre. Ofta minns jag inget efter att jag släckt lampan och lagt i öronpropparna. Sover ganska lite dock. 5,5-7 timmar per natt är standard. Har inte sovit 8 timmar en natt sen början av sommaren.
kalle_banan
2008-09-15, 11:09
Brutal FX har väl koffein, och det inverkar negativt på sömnen, så det kan vara boven i dramat.
Själv har jag länge haft perioder av bra och dålig sömn och jag börjar se ett mönster. I våras studerade jag, då var det stress kring skolan som var boven, i somras gjorde jag _ingenting_ och då sov jag som en bäbis, det enda jag gjorde var att glida runt och bada, sola, hänga med vänner, träna varannan dag med mycket cardio men också styrketräning. Sen i augusti blev det stress igen när jag åkte till Island och jobbade med min stoiske far... Nu är det sådär, jag började drömma natten efter jag tog svamp, och det kan jag inte minnas när jag gjorde sist. Jag läser gärna innan jag lägger mig, det funkar bra för mig, helst ska jag gå från datorn en timma innan sovdags och göra något helt annat, äta, läsa, helt enkelt slappa på nått sätt.
Ingen alkohol, inget koffein, ingen stress, det funkar bäst för mig.
Mescreant
2008-09-15, 11:48
Att dagdrömma har fungerat jättebra för mig. Mitt problem har alltid varit total kaos i hjärnan så att det inte spelar någon roll hur trött man är, massa saker att tänka igenom innan man kan få någon ro. Att dagdrömma när jag lägger mig är det enda som fungerat. Ibland är det svårt och man tappar koncentrationen och börjar tänka på fel saker igen men då är det bara att börja om igen.
Just nu sitter jag i fängelse, lånade lite karaktärer från OZ och Blood in blood out. :Virro
Brutal FX har väl koffein, och det inverkar negativt på sömnen, så det kan vara boven i dramat.
Själv har jag länge haft perioder av bra och dålig sömn och jag börjar se ett mönster. I våras studerade jag, då var det stress kring skolan som var boven, i somras gjorde jag _ingenting_ och då sov jag som en bäbis, det enda jag gjorde var att glida runt och bada, sola, hänga med vänner, träna varannan dag med mycket cardio men också styrketräning. Sen i augusti blev det stress igen när jag åkte till Island och jobbade med min stoiske far... Nu är det sådär, jag började drömma natten efter jag tog svamp, och det kan jag inte minnas när jag gjorde sist. Jag läser gärna innan jag lägger mig, det funkar bra för mig, helst ska jag gå från datorn en timma innan sovdags och göra något helt annat, äta, läsa, helt enkelt slappa på nått sätt.
Ingen alkohol, inget koffein, ingen stress, det funkar bäst för mig.
Låter som sunda inställningar, helt klart.
Jag har aldrig haft problem med koffein innan, och jag har ju tagit Brutal ett bra tag innan jag började få problem. Men man förändras väl hela tiden och blir känsligare mot vissa saker och mindre känslig mot andra, antar jag.
Har bara så svårt att hitta varför jag pang bom började sova så dåligt. Ingen förhöjd stressnivå så vitt jag vet. Men tiden kommer utvisa vad som hjälper, och det är ju faktiskt viktigare än vad som var orsaken.
messier11
2008-10-12, 09:43
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article492885.ab
Måste säga att jag blir skitsur när jag läser såna här reportage tex: "Gå upp om du inte somnat inom 15-30 minuter. Läs en bok"
jag tror inte jag har somnat inom en kvart sedan jag var ett barn!
Jag stör mig även på råd i stil med: Om jag inte kan sova då brukar jag sänka stereon från maxvolym och släcka lyset. då har man inte svårt att sova från början.
Somnar man inom en timme är ju vad jag tycker är rimligt, problem är när man ligger 5-6 timmar och snurrar och hinner sova kanske 2 timmar.
spoonchest
2008-10-12, 10:38
Jag tror att om man inte kan sova så tror jag helt enkelt en promenad kan göra underverk. Ofta ligger man bara och tänker på saker som man inte kan släppa.
Messier11: Det låter ju helt absurt att man skulle gå upp om man inte somnat inom 15-30minuter. Men det är klart, ibland kan man känna att det kommer bli en lång natt. Och då kan det ju vara en ide att gå upp.
messier11
2008-10-12, 12:21
Jag tror att om man inte kan sova så tror jag helt enkelt en promenad kan göra underverk. Ofta ligger man bara och tänker på saker som man inte kan släppa.
Messier11: Det låter ju helt absurt att man skulle gå upp om man inte somnat inom 15-30minuter. Men det är klart, ibland kan man känna att det kommer bli en lång natt. Och då kan det ju vara en ide att gå upp.
Jag har själv slutat att tvångslägga mig i de perioder jag har extrema sömnproblem, räknar på att jag"tjänar" på att lägga mig typ 4-5 timmar före jag ska upp och kanske sova iaf 3,5 timme istället för att lägga mig i god tid(ca 7 tim) och snurra tills man däckar av utmattning en timme innan man ska upp.
Men det finns ju även flera typer av utebliven sömn ibland kan jag ligga vaken största delen av nätterna men vara hyfsat avslappnad ändå, då upplever jag mig ändå få en viss vila och inte bli helt skakis av trötthet om dagarna.
Elfsberg
2008-10-12, 17:59
Köp ny säng.
shut teh face
2008-10-12, 19:08
Jag somnar dåligt om jag ligger på för högt eller lågt kaloriintag. Det måste vara balans där för mig.
En ljudbok kan funka, hitta någon läsare som du tycker har en extremt insomnade röst, Lars-Eric Uneståhl kanske.
Sedan jag var liten har det tagit mig minst en timme att somna. Det konstiga som jag har för mig är att jag, oavsett hur länge jag sovit under natten, kan lägga mig när som helst mitt på dagen och somna efter en kvart (med skrik utanför fönstret, musik på hög volym och helt ljust i rummet). När jag lägger mig på natten går det inte, ligger och stirrar i taket.
Om det fortfarande inte går att somna, läs "Power Sleep" av Dr. James B. Maas
Ska sälla mig till skaran med problem!
Har gått så långt att jag kontakt läkare för att få kemiskhjälp.
Dock tycker dem att mina problem inte lät allvarliga nog för det så nu går tankarna mot att inhandla något hjälpmedel svart.:smash:
Vart ska man annars ta vägen när sjukvården inte vill ställa upp med hjälp.*screwy*
Mvh T
messier11
2008-10-13, 17:33
Sedan jag var liten har det tagit mig minst en timme att somna. Det konstiga som jag har för mig är att jag, oavsett hur länge jag sovit under natten, kan lägga mig när som helst mitt på dagen och somna efter en kvart (med skrik utanför fönstret, musik på hög volym och helt ljust i rummet). När jag lägger mig på natten går det inte, ligger och stirrar i taket.
Instämmer till MINST 100% exakt samma "syndrom" som jag har.. väldigt konstigt att på natten störs jag av typ myggen i afrika även med öronproppar.
grisbil3n
2008-10-13, 22:24
Jag kan inte somna om jag inte är jetetrött. Man får ligga o vänta snällt tills tröttheten infinner sig, då infinner sig även sömnen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.