handdator

Visa fullständig version : Från viktminskning till viktökning behöver råd

tjobonka
2008-08-09, 18:20
Började gå ner i vikt i början av Mars. Vägde 126(183cm lång) kilo vid en hälsokontroll och läkaren fick nog och skicka mig till kostrådgivare.

Hon satte mig på 2700 kalorier första månaden sen sänkte vi hela vägen ner till mitt mål som då var satt till 90 kilo. Tog ungefär 3 månader något mindre.

Sen fick jag klara mig själv och jag tyckte gott att jag kunde sumpa en tio kilo till så jag la mig på 1700 kalorier om dagen +åt för det jag tränade.

Iallfall så blev jag klar med den viktnedgången för några veckor sen och har sen dess börjat styrketräna hårdare för att kunna få lite muskler. Har därför börjat höja kaloriintaget vecka till vecka med mätning började med att öka 500 en vecka men det resulterade i -1,4kg till.

Så jag höjde då med 300 till samt att jag äter ordentligt efter träningarna. Även då resulterade det i en stor viktminskning.

Är det såhär jag får hålla på tills jag hittar energibalans? Eller kan det blivit nåt knas efter viktnedgången?

Motionerade minst 1.5timmar dagligen vid viktnedgången som jag nu slutat med. Kör 3 styrkepass och 2 konditionpass i veckan nu istället.

Använder hälsovakten för att hålla koll på kalorierna.

Trodde inte det skulle bli så jobbigt att inte gå upp i vikt :(

Tacksam för lite råd.

Cilia
2008-08-09, 19:02
Tror du får hålla på så men om du gick ner 1,5 kg på en viss kalorinivå så motsvarar ju det ca 1500 kcal per dag och du la på 500 kcal. Klart du gick ner. Jag hade nog ökat iaf 1000-1300 där. Men du kan ju också gå fram långsammare för att hitta nivån.

King Grub
2008-08-09, 19:03
Tycker det låter som om du lyckats synnerligen väl med din viktnedgång; det du beskriver tyder på att du åstadkommit den utan att din grundämnesomsättning har nedreglerats påtagligt. Det måste anses vara en positiv sak, även om du nu upplever den som "jobbig". :)

tjobonka
2008-08-09, 20:33
Tack för svaren.

Då testar jag att öka 500 till så får vi se. Tänkte mest på om kroppen på nåt sätt behöver tid på sig att ställa ner förbränningen efter sån hård träningstid. Har ju ändå ätit vanlig kost men motionerat extremt mycket.

Kommer bli 3000 kalorier i bas varje dag och sen extra för det jag tränar. Låter detta bra?

King Grub: Kan lova dig att mina fotleder och höfter tyckt det varit jobbigast :) Psyket ska inte komma ivägen för muskler haha

Man får väl se det som så oxå att jag gav viktnedgången cirka 4 månader då kanske man får ge omställningen minst 4 månader oxå.

Tanden
2008-08-09, 20:48
grattis till viktnedgången, får man se bilder?

tjobonka
2008-08-09, 23:21
Tackar.

Har inte så mkt bilder tyvärr men har en gammal före bild och en månad gammal ny bild.

Den gamla är dock tagen förra året. vägde då mellan 115-120 nånstanns så lägg till 6 kilo på den i tanken. Den nya bilden är tagen precis 4 månader efter starten i Mars. Ska kolla imorgon om jag hittar nån bättre bild lite närmre starten.

Jag är något smalare nu och några kilo lättare men har ingen bild och orkar inte fota nu :)

http://i30.photobucket.com/albums/c303/giggsan/vikt/jamforelse.jpg

tjobonka
2008-08-09, 23:30
Förändringar på ansiktet. Inte jättebra bilder men ser litegrann iallafall.

http://i30.photobucket.com/albums/c303/giggsan/vikt/jamforelse_ansikte.jpg

Jaws
2008-08-10, 01:16
Vilken skillnad. Snygg har du blivit också;)

Angel
2008-08-10, 09:17
Det är som två helt olika personen. Gud nu blev jag inspirerad!

Ceccil
2008-08-10, 09:18
Imponerade viktresa, bra jobbat! :)
Hoppas nu du når ditt mål, åt andra hållet så att säga..

tjobonka
2008-08-14, 17:23
Uppdatering:

Rasat 1.7kilo denna vecka, så nu är jag under 80. Mindre kul.

Ska lägga upp en vanlig arbetarvecka för mig så kan vi se om nån kan hjälpa mig uppskatta ungefärligt intag.

Mån: Jobb 7-16 (Lätt industri) 19.00-21.00 Innebandy (målvakt så inte mkt motion)
Tis: Jobb 7-16 17-18 Styrketräning (gym) + 30 min motionscykel
Ons: Jobb 7-16 19-21 Innebandy
Tors: Jobb 7-16 17-18 Styrketräning ,+ 30 min cykel
Fre: Jobb 7-13 15-16 Styrketräning + 30 min cykel
Lör: Vila, Nån enkel promenad och alldaglig motion.
Sön: Lätt Promenad (1.5-2 mil) , Styrketräning

Resten av tiden sitter jag mest här vid skärmen eller framför tv-spelet :D

Jag äter 2500 kalorier om dagen + allt jag tränar för.
Gympass = 200-250 kalorier (oftast prottedrink + banan)
Promenad = Äter efter pulsklockans förbränning
Cykel: Efter klockans förbränning

Ska jag lägga in nån mer dag för kroppen att återhämta sig? Tycker ändå jag ökar skapligt i styrka, om det nu är möjlligt.

I värsta fall blir det väl kostrådgivaren igen. *grr*

dooh
2008-08-14, 17:55
Först grattis till viktnedgången. Riktigt stor och snygg skillnad!

Sedan skulle jag tagit det lugnt och kanske fortsätta öka på kaloriintaget lite till. Äter du dig mätt? Du rör dig så pass mycket så du kan kanske peta i dig lite extra och kanske inte räkna mer? Utan känna efter hur kroppen svarar istället.