handdator

Visa fullständig version : Quick Diet - en vecka senare

idoru
2008-08-09, 01:29
Jag har använt Star Nutrition's Quick Diet Complete nu mellan 1-7 augusti och gått ner fem kilo på det (från 88 till 83 kilo). Jag misstänker dock att åtminstone två av dessa kilon är en vätskeförlust och är därför lite rädd att gå upp två kilo så fort jag börjar äta riktig mat.

Jag skulle behöva lite vägledning nu innan nästa vecka. Jag vill absolut stanna på 83 kilo (och ännu hellre gå ner till 80-81), men misstänker att om jag börjar äta en måltid om dagen istället för pulvret så kommer jag att gå upp igen eller stanna i min vikt (en familjemedlem går samma diet men äter en måltid om dagen och har stannat i vikt efter första veckan). Jag är medveten om nackdelarna med en sån här diet (att den största viktnedgången är vätska, att man går upp i vikt igen så fort dieten är avslutad etc.) och funderar på om jag inte borde köra hårt och leva på strikt pulverdiet en vecka till.

Jag är 23 år gammal, 187 cm lång och väger nu 83 kilo, alltså har jag ett bmi på 23,7. Instruktionerna avråder en från att byta ut alla måltider om man har ett bmi under 25, men jag undrar om jag inte kan fortsätta ändå. Hittills mår jag jättebra, den enda nackdelen hittills är att det smakar så otroligt vidrigt.

Jag har tidigare gått igenom dramatiska viktnedgångar (gick ner 25 kilo på sju-åtta månader när jag var 17 och gick ner 10 kilo under två sommarmånader 2005) utan hjärtproblem eller något liknande, så jag är relativt övertygad om att jag kan klara även detta.

Prankie
2008-08-09, 02:33
Om du har gått ner 3kg fett på en vecka har du åstadkommit 3000kcal under din energibalans varje dag. Vilket jag är lite tveksam till. Jag skulle tippa på en urladdning av glykogen och vatten ligger bakom större delen av viktförlust. Så din faktiska fettförlust kanske ligger närmare 1kg och max 2kg. men det är bara spekulationer.

Jag skulle avråda dig att leva enbart på pulver, det är varken hållbart ur hälsosamt synvinkel eller mentalt. Om du är ute efter fettminskning snarare än en annan siffra på vågen skulle jag rekommendera dig lägga om kosten och ersätter bara en måltid per dag med pulvret. Dina familj medlemmar står stilla för att de gör inte av med tillräcklig energi. En drickbar måltidersättning är inte särskilt mättande eller kaloriefattig som man tror, tycker du det är vidrig är det ännu en anledning till att sluta med det. En köttbit med grönsaker till är då betydlig mer överlägset tycker jag.