Visa fullständig version : Kommer alla amerikaner vara överviktiga år 2048?
Eddie Vedder
2008-08-07, 19:12
En artikel i den vetenskapliga tidsskriften Obesity skriver om utvecklingen av övervikt och fetma bland amerikaner, både totalt sett och inom olika folkgrupper, samt uppskattad kostnad om detta fortsätter.
Enligt deras uppskattning skulle en fortsatt liknande utvecklingskurva rent teoretiskt leda till att hela befolkningen är överviktig/obes år 2048.
We projected future prevalence and BMI distribution based on national survey data (National Health and Nutrition Examination Study) collected between 1970s and 2004. Future obesity-related health-care costs for adults were estimated using projected prevalence, Census population projections, and published national estimates of per capita excess health-care costs of obesity/overweight. The objective was to illustrate potential burden of obesity prevalence and health-care costs of obesity and overweight in the United States that would occur if current trends continue. Overweight and obesity prevalence have increased steadily among all US population groups, but with notable differences between groups in annual increase rates. The increase (percentage points) in obesity and overweight in adults was faster than in children (0.77 vs. 0.46–0.49), and in women than in men (0.91 vs. 0.65). If these trends continue, by 2030, 86.3% adults will be overweight or obese; and 51.1%, obese. Black women (96.9%) and Mexican-American men (91.1%) would be the most affected. By 2048, all American adults would become overweight or obese, while black women will reach that state by 2034. In children, the prevalence of overweight (BMI 95th percentile, 30%) will nearly double by 2030. Total health-care costs attributable to obesity/overweight would double every decade to 860.7–956.9 billion US dollars by 2030, accounting for 16–18% of total US health-care costs. We continue to move away from the Healthy People 2010 objectives. Timely, dramatic, and effective development and implementation of corrective programs/policies are needed to avoid the otherwise inevitable health and societal consequences implied by our projections.
http://www.nature.com/oby/journal/vaop/ncurrent/full/oby2008351a.html
Will All Americans Become Overweight or Obese? Estimating the Progression and Cost of the US Obesity Epidemic. Obesity (2008) doi:10.1038/oby.2008.351
Och ta nu för guds skull detta med en nypa salt och ta det inte som något forskarna menar KOMMER SKE TILL 100% så som studier ofta uppfattas på Kolozzeum.:D Men intressant (och ganska skrämmande) är det att se vilken utveckling det trots allt varit sedan 70-talet.
Här kan man läsa om samma sak i Science Daily:
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/07/080728192936.htm
Scratch89
2008-08-07, 19:13
Någon slags avtrappning kommer ske, tror jag. De som tränar mycket och är hälsomedvetna kommer alltid att vara i bra form, men det är de som inte bryr sig, och som inte har kunskapen, som kommer bli ännu fetare.
Eddie Vedder
2008-08-07, 19:19
Någon slags avtrappning kommer ske, tror jag. De som tränar mycket och är hälsomedvetna kommer alltid att vara i bra form, men det är de som inte bryr sig, och som inte har kunskapen, som kommer bli ännu fetare.
Oavsett vilka som gör vad så är det som sagt bara strikt teoretiska uppskattningar och inget som någon lär tro ska inträffa alls. En hel befolkning blir helt enkelt inte fet. Så är det bara.:)
Men fortfarande tycker jag det är intressant som sagt.:)
Undrar då hur det blir på ännu längre sikt, säg 100år. Kommer det bli så att man tillslut har en lite grupp hälsosamma människor o en stor grupp hälsosamma.
Tror jag läste något om det i en artikel som handlade om människans evolution.
CrazyJoeDavola
2008-08-07, 19:35
Läste någonstans för länge sedan att de som är mest feta är de som har det sämst ställt ekonomiskt. Så i och med att dollarn sjunker borde fetman stiga.
Three pigs
2008-08-07, 19:59
Finns alltid dom är hälsomedvetna och tränar, som scratch sa.
Men ja, helt klart stor del av USA kommer kanske bli fetare.
Min erfarenheter av amerikaner är att dom många gånger är antingen eller. Antingen så har dom ingen koll eller så är dom fanatiska åt andra hållet (förstår att det finns dom som är helt "normala" men dom har jag inte lagt märke till).
Jag har studerat utomlands några gånger och då bott med ganska många amerikaner. Dom hinner knappt landa innan dom ska ut och springa eller motionera på annat sätt. Är i väldigt bra form och tänker på allt dom stoppar i sig och hur dom rör på sig. Dessutom vet dom alltid allt hur det fungerar och berättar gärna om hur vi äter i Europa (OT). Även när jag har varit i USA har jag upplevt detta. Hade en amerikansk kompis som var helt fanatisk. Han motionerade som en galning och åt nästan ingenting för då skulle han bli tjock. Där kan man kanske säga att all kunskap inte fanns med det fanns heller inget intresse av att ta reda på information kring kost utan han var klar på hur han skulle äta.
Så NEJ, alla amerikaner kommer inte vara överviktiga om 40 år men händer inget så kommer andelen överviktiga att fortsätta öka.
Det jag tänkte på var att jag läste en artikel i en kvällsblaska på nätet igår där en 15-åring (tror jag) vägde 250 kg. Hennes mamma sa att det var för att dom inte hade råd med hälsosam mat. Det är snarare så att dom inte har kunskapen. Det är en fattigdomsfälla som eg bygger på en kunskapsfälla.
Eddie Vedder
2008-08-07, 20:16
Läste någonstans för länge sedan att de som är mest feta är de som har det sämst ställt ekonomiskt.
Ja så är det. Läser du i citatet står det ju även att det bland african-americans och mexican-americans är ett ännu större problem och dessa två etniska grupper är ju generellt sett oftare inom lägre socioekonomiska grupper.
Samma sak gäller i Sverige och sannolikt på många platser i världen, ohälsofaktorer är alltid värre bland lägre socioekonomiska tillhörigheter och låg utbildning och/eller fattigdom är kopplat till mer övervikt, mindre fysisk aktivitet mer stress mer missbruk m.m. Tyvärr.:(
synd om alla tjockisar i USA. Handlar om att välja livstil helt enkelt. Kolla på engelsmännen dom är ju fetare nu t.o.m om jag inte minns helt fel. Allt ska vara friterat och drypa i fett så det är väl inte så konstigt att deras smaklökar dör efter ett tag och dom fortsätter häva i sig skiten.
Läste senast igår på aftonblader om en 10 årig tjej som hade ett kaloriintag på 13 500 kalorier på en dag. Det är helt sjukt vart världen är på väg.
Vi blir också tjockare Henin.
Sen är det klart att man kan säga dom får skylla sig själva men hur konstruktivt är det?
Vi blir också tjockare Henin.
Sen är det klart att man kan säga dom får skylla sig själva men hur konstruktivt är det?
varför ska något behöva vara konstruktivt? kolla på programmen som går på tv om alla feta som vill gå ner i vikt bla bla. Dom lider alla av dålig karaktär och ändå förstår dom inte varför dom har satt sig i den sitsen eller hur?
vilken människa som hällst fattar att äta på donken och äta stora mängder friterad mat inte är hälsosamt på något sätt alls.
Eddie Vedder
2008-08-07, 20:40
vilken människa som hällst fattar att äta på donken och äta stora mängder friterad mat inte är hälsosamt på något sätt alls.
Precis. Alla VET det, på samma vis vet alla att rökning är skadligt t.ex.
Men bara att veta vad som är "rätt" sätt att leva innebär inte att man gör det. Just mat och ätande är oerhört komplext och svårt. Nu menar jag inget illa Heniin men faktum är att du själv troligtvis vet en hel del om svåra förhållanden till mat och vet att det inte alltid är så lätt som att bara "rycka upp sig".
varför ska något behöva vara konstruktivt? kolla på programmen som går på tv om alla feta som vill gå ner i vikt bla bla. Dom lider alla av dålig karaktär och ändå förstår dom inte varför dom har satt sig i den sitsen eller hur?
vissa är anorektiker och andra har andra ätstörningar. Tycker du vi ska skita i anorektikerna med?
Varför det ska vara konstruktivt? Därför att det kommer att kosta samhället massor av pengar inte bara i vårdkostnader utan även i bortfallen produktion. Dessutom handlar det om livskvalitet för enskilda individer.
Precis. Alla VET det, på samma vis vet alla att rökning är skadligt t.ex.
Men bara att veta vad som är "rätt" sätt att leva innebär inte att man gör det. Just mat och ätande är oerhört komplext och svårt. Nu menar jag inget illa Heniin men faktum är att du själv troligtvis vet en hel del om svåra förhållanden till mat och vet att det inte alltid är så lätt som att bara "rycka upp sig".
Att jag fokuserade på maten mycket innan handlade om depression som släppte när jag fick medicin. Men visst man kan väl ge alla tjocka människor Piller för att hämma känslan av att äta. Ska ta upp en dokumentär jag såg nyligen om en kille som hade fått veta att om han fortsatte att leva på sättet han gjorde då skulle han dö inom en snar framtid. Han gick igenom en bypass operation men ändå fortsatte han vräka i sig käk och självklart kmr det upp direkt igen.
Jag tror det mycket handlar om kultur också att folk börjar bli fetare och fetare för jag kan inte tänka mig att folk hade dessa problemen om man kollar bakåt i tiden. Fettma är väl som alkolism och annat beroende, har man hamnat i ett matberoende kanske det inte är lätt att ta sig där ifrån eftersom man har skapat en dålig karaktär och ett liv som är lätt att leva med i trots hur dåligt man mår över sin situation
vissa är anorektiker och andra har andra ätstörningar. Tycker du vi ska skita i anorektikerna med?
Varför det ska vara konstruktivt? Därför att det kommer att kosta samhället massor av pengar inte bara i vårdkostnader utan även i bortfallen produktion. Dessutom handlar det om livskvalitet för enskilda individer.
Nej men nu pratar vi inte om anorektiker eller hur? Utan överviktiga så dra inte in dem. Sen för att låta elak så tror jag nog att överviktiga kostar samhället mer än vad en anorektiker gör, fast båda döda sig på motsatt sätt. De båda 2 borde få hjälp såklart men samhället vi lever i har blivit så ytligt så det är sjukt.
Eddie Vedder
2008-08-07, 20:52
Att jag fokuserade på maten mycket innan handlade om depression
Här prickar du antagligen in orsaken till MÅNGA överviktigas problem likaså. Att vara nedstämd, deprimerad och även att det går så långt som regelrätt depression ligger sannolikt bakom mycket.
Detta dämpas för en kort stund genom att äta. Något som senare leder till ångest över ätandet och det hela är en ond cirkel. Du jämför med ett missbruk och jag håller helt med.
Allmänt dålig karaktär och slapphet existerar givetvis, så är det alltid. Me´n ett generalisernade "ryck upp er för fan!" är alltid fel oavsett vilka problem man diskuterar. Jag påstår inte att DU säger så utan överhuvudtaget. Tycker mig ofta se det resonemanget bland folk. Och alltid gäller det givetvis faktorer där man själv är "duktig".
Här prickar du antagligen in orsaken till MÅNGA överviktigas problem likaså. Att vara nedstämd, deprimerad och även att det går så långt som regelrätt depression ligger sannolikt bakom mycket.
Detta dämpas för en kort stund genom att äta. Något som senare leder till ångest över ätandet och det hela är en ond cirkel. Du jämför med ett missbruk och jag håller helt med.
Allmänt dålig karaktär och slapphet existerar givetvis, så är det alltid. Me´n ett generalisernade "ryck upp er för fan!" är alltid fel oavsett vilka problem man diskuterar. Jag påstår inte att DU säger så utan överhuvudtaget. Tycker mig ofta se det resonemanget bland folk. Och alltid gäller det givetvis faktorer där man själv är "duktig".
Visst många överviktiga mår nog dåligt men jag kan nästan sätta på att dom mår dåligt på grund att råvarorna dom äter inte stimulerar några glädjeämnen i kroppen en längre tid utan övergår sedan till självkritik och att man enbart mår sämre. Överviktig kan man diskutera hur mycket som hällst och det finns självklart olika anledningar varför folk bli överviktiga. Personer som äter alldeless för stora portioner, för mycket friterad mat och personer som inte kan något om kost alls.
Sen att säga att "onyttig" mat är billigare tycker jag är felriktat. Visst det är kanske billigt att äta en hamburger meny på donken eller beställa en pizza men man kommer billigare undan om man la ner energi på att tillaga maten hemma, samt att det blir nyttigare och godare.
Nej men nu pratar vi inte om anorektiker eller hur? Utan överviktiga så dra inte in dem.
Men tror du att det är helt olika faktorer som ligger bakom de olika matstörningarna? Matstörning som matstörning. Skillnaden är bara att du tycker anorexi är mer accepterat.
Du verkar inte förstå mycket bakom missbruk vilket är lite förvånande.
Men tror du att det är helt olika faktorer som ligger bakom de olika matstörningarna? Matstörning som matstörning. Skillnaden är bara att du tycker anorexi är mer accepterat.
Du verkar inte förstå mycket bakom missbruk vilket är lite förvånande.
Men skämtar du? Nej matstörning är inte som matstörning.
Och nej jag tycker inte anorexi är mer accepterat.
Konstigt att vissa människor inte ens kan ändra sina vanor när någon säger "sluta annars dör du inom en snar framtid"
Alfred Nobel
2008-08-07, 21:28
Har inte Australiensarna gått om Amerikanarna procentuell sett i övervikt hos befolkningen?
frambogir
2008-08-07, 22:30
Ändrar man bara kriterierna för fetma så undviker man nog den stundande katastrofen ska ni se.
Läste någonstans för länge sedan att de som är mest feta är de som har det sämst ställt ekonomiskt. Så i och med att dollarn sjunker borde fetman stiga.Dåligt ställt ekonomiskt = dåligt arbete - på grund av att lite utbildning.
Alltså är det outbildade som äter sämst, så en så snabb effekt av ett lågt dollarpris ser man förmodligen inte.
Konstigt att vissa människor inte ens kan ändra sina vanor när någon säger "sluta annars dör du inom en snar framtid"Hopplöshet.
Du kommer förmodligen leva längre ifall du begränsar mängden energi du äter så lågt som det går utan att du blir undernärd eller svälter.
Varför gör du inte det? Dålig karaktär?
Eddie Vedder
2008-08-08, 03:56
Konstigt att vissa människor inte ens kan ändra sina vanor när någon säger "sluta annars dör du inom en snar framtid"
Vissa av oss har problem att ta uppehåll från träningen trots skadebekymmer t.ex.
Jag är en av dom, jag ser ingen skillnad på min dåliga karaktär att vila från träning som en överviktig person med svårigheter att lägg aom sin livssituation.
Och lättare lär det inte bli om man mår dåligt under tiden och kanske har en hel familj i samma sits med barn som tyvärr anammat samma matvanor och knappast kommer acceptera en ändring bara sådär.
Inlägg som ditt gör mig mörkrädd.
Vissa av oss har problem att ta uppehåll från träningen trots skadebekymmer t.ex.
Jag är en av dom, jag ser ingen skillnad på min dåliga karaktär att vila från träning som en överviktig person med svårigheter att lägg aom sin livssituation.
Och lättare lär det inte bli om man mår dåligt under tiden och kanske har en hel familj i samma sits med barn som tyvärr anammat samma matvanor och knappast kommer acceptera en ändring bara sådär.
Inlägg som ditt gör mig mörkrädd.
Jag vill egentligen oxå träna även om jag är skadad men jag struntar ändå i att göra det för att jag vet att jag tjänar mer i längden på att bli 100% frisk först. Och det är ändå i det långa loppet som räknas.
Jag var väldigt överviktig när jag var barn men en dag så bestämde jag mig bara för att ändra på det. Enkelt var det ju knappast men det gick. Kanske är det så att man har sämre förståelse för sånna människor när man har varit där själv?
Sen tycker jag att din sista kommentar är lite onödig. Lite PK vit-riddare varning där. Varför skulle mitt inlägg vara så farligt? Jag är ju knappast den enda som funderar på sånt
Hopplöshet.
Du kommer förmodligen leva längre ifall du begränsar mängden energi du äter så lågt som det går utan att du blir undernärd eller svälter.
Varför gör du inte det? Dålig karaktär?
Vet inte riktigt vad man ska svara här faktiskt.
Det är inte precis folk som ligger i riskzonen att "bara" bli 60-70 år jag tänker på.
Utan dem som kanske inte tar sig över 40 sträcket.
Eddie Vedder
2008-08-08, 08:02
Jag är ju knappast den enda som funderar på sånt
Att du inte är ensam gör väl ingen skillnad?
Om andra får vara cyniska och enkla så kan jag också vara det.
De överviktiga kommer inte att fortplanta sig i samma grad, dels pga följdsjukdomar och dels helt enkelt för att möjligheten att reproducera sig minskar markant när man passerar en viss grad av övervikt/fettma. Sen påverkas ett lands ekonomi en så hög grad av en så kraftig epedemi (jämför med AIDS) att landet inte får samma resurser till vård och i en förlängning t o m saknar resurser för att upprätthålla en sådan livstil.
USA kommer alltså, om det inte sker något extremt medicinskt genombrott, inte att bli så extremt överviktiga.
De senaste siffrorna visar väl dessutom att epedemin har avklingat (?) och att barn rör lite mer på sig. Det kommer däremot att ta tid att förändra ett samhälle som är så fokuserat på snabbmat och biilåkande att få till bättre vanor. Vi har i Sverige vetat att rökning inte är bra för kroppen de senaste 50 åren men trots det så röker folk, vi har dessutom vetat att övervikt inte är bra under minst lika lång tid men trots det så ökar kroppsvikten stadigt.
bertbert
2008-08-08, 08:09
En strikt ovetenskaplig observation: jag har precis spenderat 2 veckor i kalifornien, och där antar jag att hälsomedvetenheten är något högre än i USA i stort. Hur som helst, jag har aldrig sett så många vältränade människor förut. Folk över 40 som tar en lång löprunda med gott om muskler och magrutor... samtidigt fanns det en hel del feta människor också.
Det var precis som att det inte gick att motionera lite; antingen tränade man mycket, och höll sig i mycket god form, eller så var man en boll.
"Lagom" existerar inte i någon större utsträckning i USA.
Att du inte är ensam gör väl ingen skillnad?
Nej det har du rätt i. Men jag kan tänka mig att vissa ibland undviker att tillföra inlägg i diskussioner ifall de känner att de riskerar att bli lite uthängda.
Jag kanske ska förtydliga att jag är nyfiken på de underliggande psykologiska orsakerna till att vissa människor gör/fortsätter med sånt som är direkt farligt för dem. Hopplöshet är ju helt klart en sån. Men är den bästa hjälpen då att sprida kunskaper om hälsosam mat, mindre snabbmat, bättre jobb, eller psykologisk hjälp. Givetvis är ju en kombination av dessa bäst men vilket skulle ha störst påverkan?
En strikt ovetenskaplig observation: jag har precis spenderat 2 veckor i kalifornien, och där antar jag att hälsomedvetenheten är något högre än i USA i stort. Hur som helst, jag har aldrig sett så många vältränade människor förut. Folk över 40 som tar en lång löprunda med gott om muskler och magrutor... samtidigt fanns det en hel del feta människor också.
Det var precis som att det inte gick att motionera lite; antingen tränade man mycket, och höll sig i mycket god form, eller så var man en boll.
Jag har något svagt minne av en jämförelse mellan idrottsvanor mellan USA och Sverige och då var det inte så stor skillnad på aktiviteten på högstadienivå (motsvarande) men förändringen (försämring) genom gymnasiet och upp till universitetet var mycket större i USA. 1% vs 10% av universitetstuderande sysslade med någon idrott.
En av slutsatserna var att det hade ett samband med tävlingsinriktningen på idrotten.
Mitt tillägg är att i USA får universiteten mer donationer om idrottslaget gör bra resultat vilket troligen styr inriktningen mot en elitsatsning och då får de företräde på alla plan.
Ja så är det. Läser du i citatet står det ju även att det bland african-americans och mexican-americans är ett ännu större problem och dessa två etniska grupper är ju generellt sett oftare inom lägre socioekonomiska grupper.
Samma sak gäller i Sverige och sannolikt på många platser i världen, ohälsofaktorer är alltid värre bland lägre socioekonomiska tillhörigheter och låg utbildning och/eller fattigdom är kopplat till mer övervikt, mindre fysisk aktivitet mer stress mer missbruk m.m. Tyvärr.:(
Är ganska problematiskt att i diskussioner som dessa röra sig över abstraktionsnivåer obehindrat. I diskussionen så synes vissa ta ett individ-perspektiv medan andra analyserar utifrån ett kollektivt perspektiv.
Som Eddie Vedder, så är det väl ganska fastslaget att övervikt följer socioekonomisk status. Sedan kan man väl ifrågasätta vilken kunskap en sådan insikt egentligen erbjuder. Jämför man hälsa generellt så brukar de med lägst socioekonomisk status för det mesta drabbas värst.
Samtidigt går det inte att förneka att hälsa kräver både ekonomiska och tidsmässiga resurser, förutom viss grundläggande bildning. I exempelvis USA är det inte ovanligt att personer innehar flera jobb för att kunna överleva ekonomiskt. Barn till dessa personer lär sig sitta hemma med teven som barnvakt, och maten blir ofta det färdiglagade som erbjuds (skräpmat). Därtill är denna mat, rik på kolhydrater men oftast fattigare på bra fett och protein, den billigaste maten att producera (och därmed sälja).
Utifrån ett kollektivt perspektiv finns det alltså anledning att fortsätta analysen vidare än att konstatera att vissa individer saknar karaktär. Däremot åligger det på det individuella planet ett stort ansvar för var och en att bruka viss disciplin och återhållsamhet vad gäller födointaget. Kanske kan man t.o.m. på denna punkt hänvisa till miljömedvetenhet som argument.
Nej det har du rätt i. Men jag kan tänka mig att vissa ibland undviker att tillföra inlägg i diskussioner ifall de känner att de riskerar att bli lite uthängda.
Jag kanske ska förtydliga att jag är nyfiken på de underliggande psykologiska orsakerna till att vissa människor gör/fortsätter med sånt som är direkt farligt för dem. Hopplöshet är ju helt klart en sån. Men är den bästa hjälpen då att sprida kunskaper om hälsosam mat, mindre snabbmat, bättre jobb, eller psykologisk hjälp. Givetvis är ju en kombination av dessa bäst men vilket skulle ha störst påverkan?
Du har mitt stöd Lexidos, men å andra hand tillhör även jag gruppen som haft problem med övervikt och tagit tag i det.
Min tolerensnivå för dem som inte klarar samma bedrift alt. inte har karaktär nog att "ta tag i sig själva" har länge varit låg, men med tiden har jag insett att den inställningen också handlat mycket om mig själv och min egen dumma stolthet.
Jag kommer nog alltid banna mig själv för min dumdristighet och då det är alltid lättare att projicera över de negativa känslorna på andra... i detta fall "andra överviktiga".
Problemet med den överskridande fetman (och alla andra levnadssänkande ovanor) är förvisso hopplöshet, men allra främst dålig självkänsla!
Många av dessa människor inser inte sitt eget värde som människa och anser därför inte sitt liv värt nog att ta tag i.
Varför bry sig, när ingen annan gör det... typ. :(
Alla verkar kämpa så hårt för att själva synas, att vi glömmer att även se och bekräfta varandra, och de som inte från början lärt sig ta plats i striden hamnar på efterkälkan...
Hur mycket självkänsla har man om man tex inte lyckas få en vettig utbildning och pga det får ett lågavlönat (om ens nåt) jobb?
Jag tror "problemet" ligger djupare än mer information om vad som är "nyttigt", för det blir vi matade med konstant idag!
Många barn växer idag upp med föräldrar som lägger mer tid på jobb och sina egna behov än sina barns. Något så viktigt som att äta vanlig hemlagad mat tillsammans vid matbordet är förhoppningsvis nåt som åtminstonde sker på helger idag. Ingen som frågar hur man mår eller hur dagen varit. Alldeles för stora grupper/klasser i dagis/förskola/skola med en lärare som inte har tid att se varje individuellt barn... osv osv.
Istället sätts barnen framför tv eller dator som barnvakt och ofta får de vara ute för länge utan vettiga regler. Konsekvens finns inte och regler hålls inte. Gråt stillas med socker och ingen orkar ta tag i något...
Ett barn behöver regler, konsekvens och självklart bekräftelse. Annars sjunker självkänslan och pockandet på uppmärksamhet ökar...
För vissa övergår det i ett tröstätande, en känsla av hopplöshet har infunnit sig och man "fyller ett tomrum". :(
Ursäkta att det blev så mycket text, men jag hade svårt att sluta när jag väl började skriva... :em:
Min tolerensnivå för dem som inte klarar samma bedrift alt. inte har karaktär nog att "ta tag i sig själva" har länge varit låg, men med tiden har jag insett att den inställningen också handlat mycket om mig själv och min egen dumma stolthet.
Det där är nog så sant. Jag har en vän som levde i ett förhållande där hon blev misshandlad men tog sig ur det. Hon har ingen förståelse alls för dom kvinnor som stannar kvar hos en misshandlande man. Det är ju bara att ta sitt pick och pack och gå. Det märks också i den här tråden.
Jag vet inte vad man ska göra. Jag tror inte bara på kunskap såsom den bedrivs idag. Det går inte fram.
Sen att vissa säger att dom inte kan förstå att folk inte ändrar sig när dom får höra att dom annars kommer att dö. Ja, det gäller ju även alkoholister, narkomaner och många andra missbrukarformer också. Ingen skillnad. Det är alltså inte på kunskapsnivån som nöten finns.
Du har mitt stöd Lexidos, men å andra hand tillhör även jag gruppen som haft problem med övervikt och tagit tag i det.
Jag kommer nog alltid banna mig själv för min dumdristighet och då det är alltid lättare att projicera över de negativa känslorna på andra... i detta fall "andra överviktiga".
Problemet med den överskridande fetman (och alla andra levnadssänkande ovanor) är förvisso hopplöshet, men allra främst dålig självkänsla!
Många av dessa människor inser inte sitt eget värde som människa och anser därför inte sitt liv värt nog att ta tag i.
Varför bry sig, när ingen annan gör det... typ. :(
Alla verkar kämpa så hårt för att själva synas, att vi glömmer att även se och bekräfta varandra, och de som inte från början lärt sig ta plats i striden hamnar på efterkälkan...
Hur mycket självkänsla har man om man tex inte lyckas få en vettig utbildning och pga det får ett lågavlönat (om ens nåt) jobb?
Jag tror "problemet" ligger djupare än mer information om vad som är "nyttigt", för det blir vi matade med konstant idag!
Många barn växer idag upp med föräldrar som lägger mer tid på jobb och sina egna behov än sina barns. Något så viktigt som att äta vanlig hemlagad mat tillsammans vid matbordet är förhoppningsvis nåt som åtminstonde sker på helger idag. Ingen som frågar hur man mår eller hur dagen varit. Alldeles för stora grupper/klasser i dagis/förskola/skola med en lärare som inte har tid att se varje individuellt barn... osv osv.
Istället sätts barnen framför tv eller dator som barnvakt och ofta får de vara ute för länge utan vettiga regler. Konsekvens finns inte och regler hålls inte. Gråt stillas med socker och ingen orkar ta tag i något...
Ett barn behöver regler, konsekvens och självklart bekräftelse. Annars sjunker självkänslan och pockandet på uppmärksamhet ökar...
För vissa övergår det i ett tröstätande, en känsla av hopplöshet har infunnit sig och man "fyller ett tomrum". :(
Ursäkta att det blev så mycket text, men jag hade svårt att sluta när jag väl började skriva... :em:
Mycket text ;) Men jag tycker det var väldigt intressant läsning och jag håller med dig. Mycket har nog att göra med att vi lever i ett ganska uppskruvat samhälle. Ifrån median så är det hur vi ska se ut, hur man ska göra det, vad man ska äga, hur man ska klä sig osv. Sen har man stressen ifrån samhället i stort som just handla om det här med utbildning och jobb osv.
Inte svårt att bli synisk o se varför vissa människor blir extrema på olika sätt för att försöka fylla sitt liv med mer mening.
Vissa äter o dricker för mycket medan andra kanske tränar mer än nödvändigt.
Känns som man kan gräva hur djupt som helst i det här.
Vet inte riktigt vad man ska svara här faktiskt.
Det är inte precis folk som ligger i riskzonen att "bara" bli 60-70 år jag tänker på.
Utan dem som kanske inte tar sig över 40 sträcket.Det har inte med saken att göra. Lever du efter de reglerna kommer du med största sannolikhet leva längre än du kommer att göra med din nuvarande diet -varför ändrar du inte om?
Sjukt att du inte ändrar din kost trotts att du kommer dö tidigare än du behöver med din nuvarande kosthållning...
theoppositescollide
2008-08-08, 15:58
Nejdå. Arnold blir president och förbjuder dagsintag över 2000kcal.
Det har inte med saken att göra. Lever du efter de reglerna kommer du med största sannolikhet leva längre än du kommer att göra med din nuvarande diet -varför ändrar du inte om?
Sjukt att du inte ändrar din kost trotts att du kommer dö tidigare än du behöver med din nuvarande kosthållning...
Det här känns lite som tjafsande bara för tjafandets skull
Det här känns lite som tjafsande bara för tjafandets skullSer att du undviker att besvara frågan i alla fall.
Ser att du undviker att besvara frågan i alla fall.
Jag anser det inte värt den uppoffringen för att behöva leva ett par år extra.
Nog med försöka att provocera mig nu
Jag anser det inte värt den uppoffringen för att behöva leva ett par år extra.
Nog med försöka att provocera mig nuVem säger att det bara blir ett par extra år? Börjar du i tidig ålder kan det ge ännu mer. Det jag har läst om talar om mer än tio år med rätt diet.
Att du sedan prioriterar mat framför liv är kanske svaret på frågan varför du avstår. Att du sedan lever i förnekelse och inte kommer att erkänna det är en annan femma.
Nejdå. Arnold blir president och förbjuder dagsintag över 2000kcal.
haha jo de skulle vara något ;)
I vilket fall blir det säkert en smaskig rubrik för SvD i deras nya satsning att bli sämst genom att ta forskningsresultat och andra nyheter om kroppen, förvränga så mycket som möjligt och sedan kasta in i tidningen.
Eddie Vedder
2008-08-09, 16:31
I vilket fall blir det säkert en smaskig rubrik för SvD i deras nya satsning att bli sämst genom att ta forskningsresultat och andra nyheter om kroppen, förvränga så mycket som möjligt och sedan kasta in i tidningen.
Såhär skriver i alla fall Aftonbladet:;)
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/vikt/article3048042.ab
Såhär skriver i alla fall Aftonbladet:;)
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/vikt/article3048042.ab
Det var ju det där med AB-länkar också. Men jag tar ditt postande av länken som att det stod smörja där, och jag är inte förvånad om så är fallet
Eddie Vedder
2008-08-09, 20:03
Det var ju det där med AB-länkar också. Men jag tar ditt postande av länken som att det stod smörja där, och jag är inte förvånad om så är fallet
Njae, faktum är att rapporteringen från studien var ganska kort, koncist och inte alls "farlig".:)
Men givetvis håller de fanan högt och presenterar det med en chockrubrik, "Om 40 år är alla tjocka":D.
Det tycker jag staemmer ganska bra. Kalifornien aer haelsomeckat i USA, vilket lika gaerna kan betyda BB, loepning som yoga, eller naegon slags renande, mediterande jointroekning sittandes i ring runt en lila kristallkula.
Annars tror jag att lobbyismen som gynnar de stora foeretegen i USA bidrar till superfetman i stort. Samt att de tycks ha svaart att fatta vad soetsaker har foer verkan, naer det aendaa aer saa laet att faa tag paa low fat.
Fast som paapekats, hela vaerlden tycks svaella.
Trender är som vågor, därav utrycker "det går i vågor". Dem börjar små för att senare bli större och till slut dö ut. Tjockare blir tjockare för att senare bli smalare för att efterlikna orginal och sedan blir orginalen smalare och smalare för att senare återigen bli andra orginal större och större.
Trender är som vågor, därav utrycker "det går i vågor". Dem börjar små för att senare bli större och till slut dö ut. Tjockare blir tjockare för att senare bli smalare för att efterlikna orginal och sedan blir orginalen smalare och smalare för att senare återigen bli andra orginal större och större.
Men fetma, alltså sjuklig sådan, är knappast någon "trend".
bertbert
2008-08-12, 11:26
Det tycker jag staemmer ganska bra. Kalifornien aer haelsomeckat i USA, vilket lika gaerna kan betyda BB, loepning som yoga, eller naegon slags renande, mediterande jointroekning sittandes i ring runt en lila kristallkula.
Annars tror jag att lobbyismen som gynnar de stora foeretegen i USA bidrar till superfetman i stort. Samt att de tycks ha svaart att fatta vad soetsaker har foer verkan, naer det aendaa aer saa laet att faa tag paa low fat.
Fast som paapekats, hela vaerlden tycks svaella.
Det var i alla fall inga problem att hitta både god och hälsosam mat i kalifornien. De var ju helt tokiga i fruktsallader, färskpressade fruktdrinkar, stekta grönsaker etc etc. Mycket medelhavsliknande i köket.
Edit: å andra sidan, när den amerikanska servitrisen varnar för att "en full portion är obscen", då drar man öronen åt sig! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.