handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt ÖHT?

zeroqp
2008-08-06, 21:30
Hej,

Var ska jag börja? Kan vara bra att veta att jag är nybörjare till styrketräning och deff osv. Jag är:

20 år
väger ca 93 kg
ca 171 cm lång

Jag vill tappa fett tills jag kommer ner i min idealvikt, vad nu det är. Men åtminstone 10 kg tror jag det ska vara, säkert mer. Men jag vet inte hur jag ska göra! Det enda jag kan göra i form av motion är egentligen att gå, då jag inte har joggingskor eller cykel, och jag kan inte simma. Jag ska köpa cykel, men det är inte föränn om några månader, minst. Men om vi ska ta hur jag äter först:

Jag räknar inte kilokalorier, men försöker trots det att äta nyttigt. I ärlighetens namn har vi det knapert hemma, och maten är det svårt att få det att räcka, då vi lever på soc. Men havregrynsgröt och liknande är billigt och räcker länge, tack och lov. :) Men pga pengabrist måste jag ibland äta onyttigheter vi har hemma hellre än att gå hungrig. Bara så ni vet. Men för att komma till huvudsaken: Jag vaknar ca 6:00 och äter frukost strax därefter, vilket blir antingen 1 dl havregrynsgröt eller en liten skål müsli (enligt förpackningarna har de väldigt lika näringsvärden) och kanske dricker te. Om jag kan äter jag något smått ca klockan 10:00 och sen lunch klockan 12:00 ungefär.

Till lunch blir det vanligtvis:
pasta (inte fullkorn...)
blandade grönsaker (såna man köper frysta i påse, ni vet)
kokt/grillat kött (korv eller liknande)

Jag ser det som en ganska nyttig lunch, men jag undrar om jag inte äter för mycket av det nyttiga. Till kvällen äter jag något liknande till lunch, och jag försöker alltid undvika att steka mat (men är inte rapsolja nyttigt?). Så vad gör jag för fel? Mycket mer än så äter jag inte. Ibland slänger jag i någon frukt eller knäckis om jag hittar det (ej smör, ibland ost).

Jag misstänker att mina problem är:

A: Jag äter för mycket
B: Jag rör mig för lite