handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt ÖHT?

zeroqp
2008-08-06, 21:30
Hej,

Var ska jag börja? Kan vara bra att veta att jag är nybörjare till styrketräning och deff osv. Jag är:

20 år
väger ca 93 kg
ca 171 cm lång

Jag vill tappa fett tills jag kommer ner i min idealvikt, vad nu det är. Men åtminstone 10 kg tror jag det ska vara, säkert mer. Men jag vet inte hur jag ska göra! Det enda jag kan göra i form av motion är egentligen att gå, då jag inte har joggingskor eller cykel, och jag kan inte simma. Jag ska köpa cykel, men det är inte föränn om några månader, minst. Men om vi ska ta hur jag äter först:

Jag räknar inte kilokalorier, men försöker trots det att äta nyttigt. I ärlighetens namn har vi det knapert hemma, och maten är det svårt att få det att räcka, då vi lever på soc. Men havregrynsgröt och liknande är billigt och räcker länge, tack och lov. :) Men pga pengabrist måste jag ibland äta onyttigheter vi har hemma hellre än att gå hungrig. Bara så ni vet. Men för att komma till huvudsaken: Jag vaknar ca 6:00 och äter frukost strax därefter, vilket blir antingen 1 dl havregrynsgröt eller en liten skål müsli (enligt förpackningarna har de väldigt lika näringsvärden) och kanske dricker te. Om jag kan äter jag något smått ca klockan 10:00 och sen lunch klockan 12:00 ungefär.

Till lunch blir det vanligtvis:
pasta (inte fullkorn...)
blandade grönsaker (såna man köper frysta i påse, ni vet)
kokt/grillat kött (korv eller liknande)

Jag ser det som en ganska nyttig lunch, men jag undrar om jag inte äter för mycket av det nyttiga. Till kvällen äter jag något liknande till lunch, och jag försöker alltid undvika att steka mat (men är inte rapsolja nyttigt?). Så vad gör jag för fel? Mycket mer än så äter jag inte. Ibland slänger jag i någon frukt eller knäckis om jag hittar det (ej smör, ibland ost).

Jag misstänker att mina problem är:

A: Jag äter för mycket
B: Jag rör mig för lite
C: Jag äter för få gånger (jag äter få stora måltider istället för många små)

Som sagt har jag inte jättemycket att välja mellan i form av konditionsträning, och jag trodde att jag kunde styrketräna bort fettet, men det går inte, enligt vissa personer som svarade på min tråd i den andra forumdelen. Jag trodde allt hopp var ute, och jag skulle vara tvungen att vänta tills cykeln kom tills jag läste om någon här som hade gått från 120 kg-något till 80 kg-något genom att vara noggrann med maten och promenera varje morgon och kväll i 1,5 h. Jag har provat att gå förr, men jag tyckte in jag blev trött nog, så jag slutade. Men jag kanske borde sätta igång igen?

Om jag fortsätter äta som jag gör, kanske lite mindre kvantitetsmässigt, och dessutom fler gånger, och promenerar raskt varje morgon och kväll i 1,5 h var, kommer jag äntligen se resultaten jag väntat på? Kommer jag gå ner minst 0,5kg i veckan?

Scratch89
2008-08-06, 21:34
Det första jag kom att tänka på var hur ni kan ha råd med onyttigheter? Är det något som förstår min budget är det den dåliga maten jag äter. Precis som du säger är havregryn billigt, men även hembakat bröd, grytor med diverse kött och grönsaker. Potatis, pasta och ris är stapelvaror som är billiga de med.

Angående träningen så behöver den inte kosta något, eller väldigt lite. Löparskor finns det billigt på diverse sportbutiker (jag köpte ett par jättesnygga för 250 spänn på Stadium igår, t.e.x), så det är egentligen ingen bra ursäkt för att inte ta sig ut och motionera. Man skulle nog, efter lite trixande, kunna få socialen att betala något slags motionskort åt dig, då det är för en bra sak.

Elfsberg
2008-08-06, 22:34
Det spelar ingen roll hur många gånger du äter. Det är enbart din energibalans som påverkar din fettbalans.

C.E.J.
2008-08-06, 22:43
Umm, du måste gå ner minst 20kg, inte 10, för att nå en hälsosam vikt.

Det verkar rätt vanligt att socfall äter skitmat. Som scratch pekar ut så kostar sånt mer pengar, det är inte alls billigare än "bra" mat.

demode
2008-08-06, 22:57
Finns inget billigare än havregryn, ägg, mjölk, frukt och tonfisk! *flex*

Trance
2008-08-06, 23:19
Det går att äta nyttig mat som är billig men det krävs lite omläggning i hur man lagar mat då den oftast inte är lika enkel som halvfabrikat. Man behöver inte köpa färska grönsaker och frukt för att det skall vara nyttigt utan frysta går utmärkt.

Ta en tur i affären och titta på vad storpack av pasta, gryn, bönor eller ris kostar, kilopriset på potatis och morötter. Titta även på saker som de billigare varianterna av frysta kycklingfilér, fryst fisk (alaska pollock t.ex.), frysta grönsaker, titta efter extrapriser på saker som köttfärs, grytbitar, fryst fläskfilé(kan vara billigt ibland).

Det är inte så dyrt, sedan så tillkommer det självklart kostnader som kryddor, eventuell creme fraiche etc. men med den basen så kan man laga mycket nyttig mat. Men som sagt, det kräver tyvärr lite mer energi att tillaga ibland.

Sedan rekommenderar jag dig nog att väga maten, räkna kalorier och helst skriva dagbok vad du äter. Det är nog det bästa sättet att gå ner i vikt.

Finns ett inlägg på science based medicine om detta: http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=181

[EDIT]: Han som skriver det är ingen dietist utan har bara analyserat vad litteraturen säger, så det kan finnas missar.

zeroqp
2008-08-07, 11:11
Mycket av det ni skriver är sant, och jag tackar för det. Jag kom att tänka på att jag är den enda hemma som bryr mig om vad jag stoppar i munnen. Och jag får inte heller bestämma vad vi ska köpa, för det är 3 mot 1. :)

Men snart får jag studiemedel och då kan jag själv köpa mat för mina pengar. Problemet blir ju att få dom här hemma att hålla fingrarna i styr... ^^ Kanske blir till att köpa en minikyl och slänga på ett hänglås, haha.

Jag måste påpeka igen, vartenda post här hittills har varit nyttig, och jag uppskattar verkligen det. C.E.J., ja, du har säkert rätt i att jag nog måste gå ner åtminstone 20 kg. Men 10 kg var en början, tänkte jag.

Trance, menar du allvar i att jag borde väga maten och räkna kalorierna?

Okej, då ska jag banne mig ta och fixa det. Ah, föresten äter jag inte fläsk. Jag är inte muslim, men jag har växt upp så. Men det ska väl inte krångla till det så mycket?

Men då ska jag sätta igång och försöka hitta recept på nyttig mat och andra tips som kan vara bra att veta. :)

Trance
2008-08-07, 11:29
Mycket av det ni skriver är sant, och jag tackar för det. Jag kom att tänka på att jag är den enda hemma som bryr mig om vad jag stoppar i munnen. Och jag får inte heller bestämma vad vi ska köpa, för det är 3 mot 1. :)

Men snart får jag studiemedel och då kan jag själv köpa mat för mina pengar. Problemet blir ju att få dom här hemma att hålla fingrarna i styr... ^^ Kanske blir till att köpa en minikyl och slänga på ett hänglås, haha.

Jag måste påpeka igen, vartenda post här hittills har varit nyttig, och jag uppskattar verkligen det. C.E.J., ja, du har säkert rätt i att jag nog måste gå ner åtminstone 20 kg. Men 10 kg var en början, tänkte jag.

Trance, menar du allvar i att jag borde väga maten och räkna kalorierna?

Okej, då ska jag banne mig ta och fixa det. Ah, föresten äter jag inte fläsk. Jag är inte muslim, men jag har växt upp så. Men det ska väl inte krångla till det så mycket?

Men då ska jag sätta igång och försöka hitta recept på nyttig mat och andra tips som kan vara bra att veta. :)

Det är nog lättare att gå ner i vikt om du räknar kalorier, speciellt i början för att lättare ha koll på vad du äter. Men det är självklart inget krav och självklart är det inget krav heller på att äta någon speciell kost.

Det går att gå ner på maten du äter idag och det går att gå ner utan att räkna och väga, men det kanske inte är så jättelätt.

Whistler
2008-08-07, 11:36
Den här tråden är värdelös utan Grubs deffguide: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

shape
2008-08-07, 13:43
Jag ska strax iväg och träna och har inte alls tid eller lust att sitta och motivera mina påståenden. Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag har rätt.

1. Du vill inte deffa, därav är grubs deffguide nära inpå värdelös i "drastiska viktnedgångstrådar". Du vill förlora mycket fett.
- Detta gör du på bästa sätt (psykiskt och fysiskt i proportion till varandra) genom en kickstart med någon form av diet, ta en titt på olika naturdieter. Nyckelord kan vara Allevo eller Nutriletts dieter. Dessa har kickstartsdieter som gör att du går ner ett antal kilon på t.ex. två veckor. Ett bra och väldigt billigt sätt att gå ner i vikt.

Suffering
2008-08-07, 15:47
Pulverdiet och gå ut och gå.

Lätt, bra och smidigt som fan! :),
Men ät gärna 1 mål om dagen så blir de bäst.

zeroqp
2008-08-07, 16:13
Om jag lever på Naturdiet i några månader, kommer jag orka cykla och kommer inte huden hänga om jag går ner i vikt för snabbt?

shape
2008-08-07, 16:45
Jag antar att du syftar på att du tänker motionscykla?
- Min syn på det i ju med drastiskt viktminskning är att det är helt värdelöst, du vill förlora mycket vikt, och rätta mig om jag fel, och detta under en relativt kort period? Det bästa alternativt för dig då, är att drastiskt sänka ditt kaloriintag under en kort period (t.ex. kickstart, fasta*)

Att motionera gör självfallet att man förbränner energi, men i ju med att kroppen är förträffligt duktig på att gå in i sparläge när man gör av med mycket energi är motion i jämförelse med (läs: bra dieter) i proportion till drastiskt viktnedgång dåligt! Innan du frågar om allting som har med vikt att göra läs olika trådar, du är inte ensam. Jag rekommenderar att du tar reda på skillnaden mellan FÖRBRÄNNING OCH VIKTNEDGÅNG.

*Att fasta eller att inleda en s.k. kickstart resulterar bevisligen i förlorad vikt, och ökar bevisligen den psykiska viljan att senare sköta sin kost/motion för att antingen gå ner ännu fler kilon eller att behålla sin idealvikt om så vill.

Notera: Ni som tror att man kan gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler bör veta att detta är extremt svårt. Ökad muskelmassa är givet ökad vikt. Sen vill jag passa på att upprepa det gamla saying: Alla är individuella, man får testa sig fram själv, och se vad som fungerar. Nånting måste man ju göra innan man kolar, menar jag.

Tolkia
2008-08-07, 16:50
En pulverdiet kommer inte att lösa dina problem en gång för alla. Du väger som du gör för att du äter som du gör; tio kilo ner med pulver kommer att bli tio kilo upp igen om du fortsätter äta som du alltid gjort när du slutar med det. Oavsett om du väljer att inleda med VLCD (pulver) måste du lära dig nya matvanor och ett nytt ätbeteende. Jag tycker personligen inte att din övervikt är så stor att den nödvändigtvis kräver "akutbehandling" i form av VLCD, särskilt inte med tanke på din ålder. Du kan få bra resultat även med vanlig mat, så länge du lär dig äta mindre och bättre (och gör av med mer energi).

Suffering
2008-08-07, 17:04
Om jag lever på Naturdiet i några månader, kommer jag orka cykla och kommer inte huden hänga om jag går ner i vikt för snabbt?

Ja det kommer du absolut! Naturdiet är både bra och gott :)
Men ät som sagt ett mål mat me så blir de ännu bättre.
Naturdiet kan man hålla på med i flera år för att byta ut enstaka måltider. Mycket smidigt om man som jag, hatar att laga mat.

Huden kommer inte hänga, så fort går man inte ner.

Vid fettsugning så hänger den, inte annars.

Tolkia
2008-08-07, 17:25
Vid fettsugning så hänger den, inte annars.
Har man haft väldigt stor övervikt är det mycket möjligt att huden kommer att hänga för resten av livet; finns många exempel på det.

shape
2008-08-07, 17:39
Herregud, you people..

Tolkias inlägg:

*Att fasta eller att inleda en s.k. kickstart resulterar bevisligen i förlorad vikt, och ökar bevisligen den psykiska viljan att senare sköta sin kost/motion för att antingen gå ner ännu fler kilon eller att behålla sin idealvikt om så vill.

Suffering och trådskaparen:
Neej, man kan inte leva på naturdieter i månader, man ersätter med naturdieter måltider under en kortare period för att senare övergå till en sundare livstil, med undantag att man kan byta ut vissa mål mot måltidsersättare med jämna mellanrum, men det är inte ett alternativ att använda den en längre period.

Och neej, herregud, huden är anpassnings precis som alla andra organ, och som kroppens största och mest elastiska organ klarar den av en hel del, men det är mycket individuellt huruvida den klarar av (läs:) drastiska påtryckningar/förändringar, flertalet får i viss mån bristningar i huden av både ökad stryketräning och viktnedgång/viktuppgång. Och i ditt fall är det mycket rimligt att huden inte tilltar sig en väldigt stor viktnedgång, men dessa eventuella bristningar försvinner med tiden.

shape
2008-08-07, 17:41
Förihelvete, nu vart det en smilis vid (läs)-stycket, det var inte menat och jag är inte en sympatiskt person.

Fröken
2008-08-07, 18:41
Det är nog lättare att gå ner i vikt om du räknar kalorier, speciellt i början för att lättare ha koll på vad du äter. Men det är självklart inget krav och självklart är det inget krav heller på att äta någon speciell kost.

Det går att gå ner på maten du äter idag och det går att gå ner utan att räkna och väga, men det kanske inte är så jättelätt.

Jag tror också att det kan vara bra att räkna kalorier en kortare period för att få koll på hur pass mycket du får i dig. Det är lätt att feluppskatta åt det ena eller andra hållet ifall man är nybörjare.

Cilia
2008-08-07, 20:17
Jag tycker att du ska läsa deffguiden ordentligt och tänka på vad du vill med livet. Att tro att en quick fix ska förändra ditt liv är ett klassiskt misstag. Ditt liv kommer inte direkt att förändras för att du helt plötsligt är smal. Den största delen av ditt liv består av andra faktorer än hur din kropp ser ut. Många har gjort det misstaget, att om jag bara blir smal kommer mitt liv bli bättre och alla kommer att gilla mig. Sen när dom är smala och dom märker att världen ser likadan ut är det jobbigt.

Satsa på att förändra dina vanor som är långsiktigt hållbart istället. Det du skriver är att du tidigare har provat massor av olika försök på quick fix och även här är du i gott sällskap av andra. Dom flesta som lyckas gör det genom att förändra sina vanor och det tar tid så låt det ta lite tid.

zeroqp
2008-08-07, 22:32
Motionscykla, nja, det är för att ta mig till skolan (ca 1,5 km dit?). Och nej, jag vill inte gå ner särskilt snabbt. 0,5 kg - 1 kg i veckan räcker för mig.

Jag vet att en pulverdiet inte är en permanent lösning. Men att jag väger som jag gör är för att det inte var särskilt längesen jag började äta mer hälsosamt. Just nu äter jag hälsosamt (till åtminstone 90 %), men jag tror jag äter för mycket. Jag provar mig fortfarande fram och försöker lära mig av det som skrivs här.

Men det är svårt att veta vad man ska äta, tycker jag. :s Idag har jag ätit:

en skål müsli med mellanmjölk, ätit ca 15 vindruvor, 3 kokta potatisar, blandade (kokta) grönsaker, 2 grillade hamburage och ca 5 tomatskivor. Sen åt jag 1-2 Wasa husmanskost knäckebrödsskivor och drack kanske 2 glas mjölk. Enligt Hälsovakten blir det ca 630 kcal, vilket låter väldigt lite. Men det jag stoppat i mig är NYTTIGT? Jag har inte gjort fel där, eller hur?

Men hur som helst, jag tror jag ska använda Naturdiet i några veckor/månader för att kickstarta viktnedgången och kanske ge mer motivation till att fortsätta. Under tiden tar jag reda på hur jag borde äta varje dag för att fortsätta gå ner och må bra.

Just nu är jag hungrig, så jag ska försöka hitta något att knapra på och dricka vatten eller kanske juice. Sen blir det att sova.

zeroqp
2008-08-07, 22:42
Ursäkta dubbelpostningen, men jag missade att det var två sidor. :D

Cilia, det är inte så att jag tror att livet kommer fixa sig för mig automatiskt om jag gör det. Men det är ett steg på vägen till ett sundare och gladare liv. Och om jag inte tappar fett kan jag inte kampsporta lika bra som annars, plus att muskler som man eventuellt bygger kommer vara gömda. ^^

Fröken, går det bra om jag räknar dom i Hälsovakten?

shape, är det sant att man inte kan leva på Naturdiet utan mat i en längre period? Jag snackar inte om 2-3 månader utan 1-2 på sin höjd. Kanske ännu mindre. Hudbristningar har jag redan. En del på armarna från medicin jag tagit och en del vid magområdet. Vet inte hur de uppstod.

Jag vill påpeka igen att, ja, jag är nybörjare, men jag har läst på en del. Jag äter potatis och kokar pasta eller ris och försöker att inte äta stekt mat och jag läser innehållsförteckningar. Jag äter likadan mat nästan varje dag: kokta grönsaker, grillat/kokt kött och pasta/ris/potatis, men jag vet inte om jag sett resultat hittills. Kan bero på att jag äter för mycket av det, även om det är nyttigt. Jag ska räkna ut hur många kcal jag bör ligga på varje dag och följa det.

WHITEFOLKS
2008-08-08, 00:29
Om man nu verkligen har ont om pengar så finns det inget kött som är billigt nog. Ut med kött, fisk och fågel och satsa på bönor och andra vegetariska livsmedel.

Man kan möjligtvis slänga med små mängder kött eller ägg för mikronutrienternas skull (alt. hålla bra koll på vad man äter, vilket man ju bör göra ändå).

wwraver
2008-08-08, 08:08
Vad är det för dumheter med att man inte skulle gå ner i fettvikt genom att styrketräna? Det går emot alla principer. Det är inte det bästa för en snabb nergång, nej, men för det första formar du om kroppen genom att ge den struktur och muskulatur. För det andra så kräver muskler en ständig ström av energi enbart genom att "finnas till".

Vid bulk (relativt kraftigt intag av kalorier i samband med träning) så är det ju naturligtvis svårt att tappa det där lagret av fett, men äter du normalt och styrketränar så händer det fina grejer. Särskilt om du kör träningspass med många repetitioner i varje set, och istället sänka vikterna för att orka med.

Sedan jag har märkt att du lätt ger upp med vad du håller på med för att någon säger att alternativ B är bättre. Gör inte det. Folk har en tendens att säga "NEEJ, det är helt fel!" när skillnaden är minimal.

Jag har två tips som snarare är billigare än tvärtom. När du tagit upp en portion som du känner att du vill ha, dela portionen på hälften. Det du vinner på detta är att du kan äta "normalt", minskar storleken på magsäcken och slipper att ha för mycket att tänka på i starten.
När du märker att du börjar tappa kilon så kommer motivationen att börja leta efter andra nyttigheter, jag lovar.
Gör sedan så många situps och armhävningar som du orkar varje dag. Eller träna om du har råd - gärna många repetitioner med lite lägre vikter som sagt.

King Grub
2008-08-08, 08:12
Vad är det för dumheter med att man inte skulle gå ner i fettvikt genom att styrketräna? Det går emot alla principer. Det är inte det bästa för en snabb nergång, nej, men för det första formar du om kroppen genom att ge den struktur och muskulatur. För det andra så kräver muskler en ständig ström av energi enbart genom att "finnas till".

Vid bulk (relativt kraftigt intag av kalorier i samband med träning) så är det ju naturligtvis svårt att tappa det där lagret av fett, men äter du normalt och styrketränar så händer det fina grejer. Särskilt om du kör träningspass med många repetitioner i varje set, och istället sänka vikterna för att orka med.

Sedan jag har märkt att du lätt ger upp med vad du håller på med för att någon säger att alternativ B är bättre. Gör inte det. Folk har en tendens att säga "NEEJ, det är helt fel!" när skillnaden är minimal.

Jag har två tips som snarare är billigare än tvärtom. När du tagit upp en portion som du känner att du vill ha, dela portionen på hälften. Det du vinner på detta är att du kan äta "normalt", minskar storleken på magsäcken och slipper att ha för mycket att tänka på i starten.
När du märker att du börjar tappa kilon så kommer motivationen att börja leta efter andra nyttigheter, jag lovar.
Gör sedan så många situps och armhävningar som du orkar varje dag. Eller träna om du har råd - gärna många repetitioner med lite lägre vikter som sagt.

Man går inte ned i vikt eller förlorar av styrketräning (eller konditonsträning), annat är att dom hjälper till att skapa ett energiunderskott.

Utan energiunderskott, går man inte ned eller förlorar fett, oavsett vad eller hur mycket man tränar. Det går att springa en halvmara varje morgon och träna styrketräning ett par timmar på kvällen (tills kroppen säger stopp - teoretiskt exempel), varje dag, och ändå äta sig tjockare.

Man går ner lika mycket i vikt och förlorar lika mycket fett vid ett visst underskott oavsett om det är skapat med någon form av träning eller med kalorirestriktion.

Styrketräning som aktivitet förbrukar i princip uteslutande kolhydrat som bränsle.

Ett kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn. Ett kilo fett 4.5 kcal. Det är inte en skillnad som avgör... något.

wwraver
2008-08-08, 08:33
Man går inte ned i vikt eller förlorar av styrketräning (eller konditonsträning), annat är att dem hjälper till att skapa ett energiunderskott.

Utan energiunderskott, går man inte ned eller förlorar fett, oavsett vad eller hur mycket man tränar. Det går att springa en halvmara varje morgon och träna styrketräning ett par timmar på kvällen (tills kroppen säger stopp - teoretiskt exempel), varje dag, och ändå äta sig tjockare.

Man går ner lika mycket i vikt och förlorar lika mycket fett vid ett visst underskott oavsett om det är skapat med någon form av träning eller med kalorirestriktion.

Styrketräning som aktivitet förbrukar i princip uteslutande kolhydrat som bränsle.

Ett kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn. Ett kilo fett 4.5 kcal. Det är inte en skillnad som avgör... något.

Men hörru, du får ju läsa resten av vad jag skriver. Detta är inga nyheter på något sätt.
Självklart kan man alltid äta sig tjockare, att landa på ett löpande energiunderskott är vad som gör att man går ner i fettvikt.

Vad händer med kolhydrater om du ej förbränner dem? Vad äter vi generellt för mycket av? Fett? Nej, sålänge vi inte äter smör i näven eller går på McDonalds. Kolhydrater? Ja, det är ju den största boven.

Förr i tiden åt man massor av potatis eller andra basvaror med mycket kolhydrater för att klara det hårda arbetsklimatet. Idag sitter vi mycket still och plinkar på knappar och behöver inte alls detta. Ändå fortsätter vi att lägga upp 70-80% av dessa stora kolhydratkällor på tallriken.
Dessutom är det ju idag bevisat - genom en nu helt erkänd studie som gjordes någonstans österut (du har säkert hört talas om den) - att fettsnåla dieter är de sämsta.

Jag vet inte vad du försöker uppnå, men jag har tidigare tränat ner mig plus skaffat mig en bra kroppsform/fettvikt genom enbart styrketräning. Och då har jag verkligen inte deffat samtidigt.
Jag drog ner mig från 105kg ner till 95 och minskade min fettvikt med mycket goda marginaler. Tyvärr minns jag ej värden, men det stog som "vältränad" på referensstapeln ;) Alldeles för länge sedan nu *drömmer sig bort*

Om det låter som att jag försöker kringå anskaffandet av sunda matvanor så är det givetvis inte så. Ingenting kan ersätta en god kosthållning.

King Grub
2008-08-08, 08:41
Styrketräning är A och O under en deff, men för att behlålla muskelmassa och uppr'tthålla metabolismen. Inte i fettförbrännande syfte. Där är den bara en punkt på "energi ut"-sidan som vilken annan som helst och ökar inte fettförbränningen över dygnet överhuvudtaget jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.

Det var ditt "dumheter med att man inte skulle gå ner i fettvikt genom att styrketräna?" jag vände mig mot. Det gör man inte, inte av styrketräningen i sig, annat än av indirekt påverkan på energibalansen, och inte heller det är garanterat att ske på något sätt per automatik.

gorillan11
2008-08-08, 10:29
Enda grundtanken du bör ha bakom dig:
Se till att du föbrukar mer energi än du äter varje dag.
Läste ditt första inlägg "promenerade ett tag och tyckte jag inte blev så trött av det." Jag förstår inte vissa som menar att man måste bli fysiskt utmattad för att bränna kcal?
Promenader är ett suveränt exempel för att bränna kalorier. Många kompisar till mig har tex haft sin vanliga livsstil men bara börjat promenera 1timme per dag och märkt resultat.

Trance
2008-08-08, 10:51
Dessutom är det ju idag bevisat - genom en nu helt erkänd studie som gjordes någonstans österut (du har säkert hört talas om den) - att fettsnåla dieter är de sämsta.

Israel och det handlade om 2.2 kg skillnad på 2 år i snitt. Vad bevisar det?

Tolkia
2008-08-08, 12:10
Enda grundtanken du bör ha bakom dig:
Se till att du föbrukar mer energi än du äter varje dag.
Läste ditt första inlägg "promenerade ett tag och tyckte jag inte blev så trött av det." Jag förstår inte vissa som menar att man måste bli fysiskt utmattad för att bränna kcal?
Promenader är ett suveränt exempel för att bränna kalorier. Många kompisar till mig har tex haft sin vanliga livsstil men bara börjat promenera 1timme per dag och märkt resultat.
Jag skall lobba lite för stegräknaren igen. Har man dålig koll på hur mycket man egentligen rör sig i vardagen kan den vara ett bra hjälpmedel. Många som inte har ett rörligt arbete rör sig väldigt mycket mindre än de tror. Det måste inte vara promenader på flera timmar, det viktiga för viktnedgång är hur mycket man rör sig (och därmed gör av med totalt. Man skall inte heller glömma att det är bättre att knata en kvart den dag man inte hinner med sin tänkta långpromenad, än att skita i det helt. Det finns ingen "allt-eller-inget-regel" här.

zeroqp
2008-08-08, 15:58
Så med andra ord, om jag styrketränar förlorar jag inte fett under den tiden, men energin som jag gör av med för att orka styrketräna kan hjälpa mig att komma på underskott. Stämmer det så långt?

Sen att hålla musklerna igång kräver energi i sig, eller hur? Då måste jag äta lite mer, men fortfarande hålla mig på minus. Vad krångligt, haha.

Men jag ska ta och promenera om det inte regnar. På helgen, alltså. Sen ska jag försöka göra det på fritiden med. Men några frågor. Min skola är inte så jättestor, men vi bygger på höjden, så att säga. Vi har 4 våningar som vi rör oss mellan, beroende på var man ska vara. Om jag springer i trapporna där varje dag borde det väl vara OK träning i sig? Och sen ska jag faktiskt köpa cykel... :) *drömmer*

Och sen ska vi inte glömma kampsporten. Jag ska börja på Jujutsu igen. Jag tränade på House of Samurai innan (Hoku Shin Ko Ryu), men nu ska jag börja på en annan klubb (Jujutsu Kai?).

Min fråga är, om jag har cykel och springer i trapporna i skolan och kampsportar 2 gånger i veckan, behöver jag fortfarande promenera för att ligga på underskott lätt? Eller blir det bara att promenera lite mindre? Jag har inget emot att gå om det ger resultat... det ger mig en anledning att spendera "me-time" med mig och min musik. *cupid*

wwraver, jag håller med om att jag ger upp lätt, men det är för att jag är ny här och vill inte käfta emot vad de mer kunniga har att säga. Jag kanske förolämpar någon genom att skapa en tråd där jag ber om hjälp bara för att sen avfärda det dom skriver. Istället försöker jag lära av vad alla har att dela med sig och sen lösa det på något sätt som funkar för mig.

King Grub
2008-08-08, 16:01
Så med andra ord, om jag styrketränar förlorar jag inte fett under den tiden,

Visst kan (ska!) du förlora fett under tiden. Poängen är att det är kaloriunderskottet som åstadkommer fettförlusten, inte styrketräningen i sig. Så länge du ligger på energiunderskott, kommer du att gå ner i vikt och fettmassa, oavsett om du tränar styrketräning, spinning, dart eller sitter i soffan. Ju mer du aktiverar och rör på dig, desto mindre behöver du dra ner på maten. Vissa tycker inte om eller kan inte röra på sig mycket, och då blir det samma resultat på fettförlusten genom att äta motsvarande mängd mindre.

Du behöver inte promenera ett enda steg, om du åstadkommer tillräckligt energiunderskott utan det. Om du gör det, är svårt för någon annan att sitta och gissa sig till på ett korrekt sätt i förväg. Det beror på hur mycket du äter. Totalt kaloriintag minus total kaloriförbrukning skall bli en negativ siffra, säg -500 för en viktförlust på runt 0.5 kilo per vecka.

Sniggel
2008-08-10, 21:27
1. Kcalunderskott skapat enbart via kost, ingen motion = fettförlust och muskelförlust
2. Kcalunderskott skapat via kost och motion = får äta mer i "1" och får bättre hälsa, fettförlust och förmodligen inte lika mycket muskelförust som i 1
3. Kcalunderskott skapat via kost och styrketräning men ingen konditionsträning = får äta lite mer än "1", får bättre hälsa och tappar väldigt lite/ingen muskelmassa eller bygger t om lite muskelmassa.
4. Kcalunderskott skapat via kost och styrketräning och konditionsträning (mer träning än alla andra alternativ) = Får äta mycket mer än "1", får bättre hälsa än förmodligen både 2 och 3 och får fettförlust och tappar väldigt lite/ingen muskelmasa eller t om bygger lite muskelmassa.

Min personliga erfarenhet är att nummer 4 är lättast att genomföra (psykologiskt och mättnadsmässigt) och få bra resultat av, men vi fungerar alla olika.

C.E.J.
2008-08-11, 00:36
En pulverdiet kommer inte att lösa dina problem en gång för alla. Du väger som du gör för att du äter som du gör; tio kilo ner med pulver kommer att bli tio kilo upp igen om du fortsätter äta som du alltid gjort när du slutar med det. Oavsett om du väljer att inleda med VLCD (pulver) måste du lära dig nya matvanor och ett nytt ätbeteende. Jag tycker personligen inte att din övervikt är så stor att den nödvändigtvis kräver "akutbehandling" i form av VLCD, särskilt inte med tanke på din ålder. Du kan få bra resultat även med vanlig mat, så länge du lär dig äta mindre och bättre (och gör av med mer energi).

Att h*n är så pass ung är väl snarare nåt negativt än positivt; ok om man är fet vid 40 års ålder med ungar och lån och blaha blaha som tar tid och dränerar en på energi; unga människor har inga såna bekymmer dock, så att väga 35kg för mycket* vid 20 års ålder är knappast bättre än vid högre ålder.

(*Ja 25x1.71^2 = ~73, men en otränad person på 171cm som väger 73kg har inget annat än kass fysik, oavsett om det är inom hälsosamma viktgränser. 58kg är förvisso benrangel, men hellre det än slät som en säl.)

Tolkia
2008-08-11, 10:19
Att h*n är så pass ung är väl snarare nåt negativt än positivt; ok om man är fet vid 40 års ålder med ungar och lån och blaha blaha som tar tid och dränerar en på energi; unga människor har inga såna bekymmer dock, så att väga 35kg för mycket* vid 20 års ålder är knappast bättre än vid högre ålder.
Var skrev jag att det är bra att vara överviktig i någon ålder? Däremot anser jag personligen att det, när man är ung, är bättre att på en gång lägga om livsstil till en som håller på lång sikt (äta mindre, röra sig mer) istället för att gå omvägen över pulverdieter (lägga om livsstil måste man ju i alla fall göra efter pulverdieten om man inte skall ramla tillbaka till ruta ett igen). Undantag om man är oerhört, oerhört överviktig (med medicinska mått mätt och inte med estetiska), men i den kategorin vill jag inte placera trådskaparen; det är inte som att han löper risk att dö i överviktsrelaterade sjukdomar de närmaste månaderna eller något.

Cilia
2008-08-11, 12:38
Håller med Tolkia och det var det jag försökte skriva tidigare. Visst kan han få en quick fix med pulver men han har inte lärt sig någonting. Det finns en anledning till att han ser ut som han gör och det är för att han har dom vanor han har. Man ska inte underksatta den makt som vanor har och hur svåra dom är att bryta. Det tar tid. Därför är det bra att ställa om vanorna samtidigt som man går ner i vikt.

Marxama
2008-08-11, 15:34
Den här missen gjorde jag när jag började motionscykla regelbundet för någon månad sedan. Lade upp träningen på ett så'nt sätt att jag relativt snabbt tvingades sluta pga konditionen, var nästan så att man svimmade när man klev av cykeln. Sedan insåg jag att det är skillnad på kaloriförbrukning och konditionsträning, och numera förbränner jag mycket mer genom att ligga på en så pass hög intensitet att jag har hög puls, flås, men ändå klarar av att hålla det länge.

Vissa säger att viljestyrka och discipling är det viktigaste när det gäller viktnedgång, jag säger att kunskap är det viktigaste... ;)

zeroqp
2008-08-11, 16:09
1. Kcalunderskott skapat enbart via kost, ingen motion = fettförlust och muskelförlust
2. Kcalunderskott skapat via kost och motion = får äta mer i "1" och får bättre hälsa, fettförlust och förmodligen inte lika mycket muskelförust som i 1
3. Kcalunderskott skapat via kost och styrketräning men ingen konditionsträning = får äta lite mer än "1", får bättre hälsa och tappar väldigt lite/ingen muskelmassa eller bygger t om lite muskelmassa.
4. Kcalunderskott skapat via kost och styrketräning och konditionsträning (mer träning än alla andra alternativ) = Får äta mycket mer än "1", får bättre hälsa än förmodligen både 2 och 3 och får fettförlust och tappar väldigt lite/ingen muskelmasa eller t om bygger lite muskelmassa.

Min personliga erfarenhet är att nummer 4 är lättast att genomföra (psykologiskt och mättnadsmässigt) och få bra resultat av, men vi fungerar alla olika.

Det här svaret har jag väntat på länge. :) Jag ska försöka satsa på 4...
Om jag ska skriva dagbok om det jag äter är det väl inte mycket poäng om jag inte väger maten också? Självklart måste jag ta reda på hur mycket jag måste äta per dag också (tror det är ca 2 100 kcal/dag) och hur mycket kcal det är i maten. Men för att MÄTA resultat, ska jag använda måttband eller kanske våg som mäter kroppsfett? Vi har en kass våg hemma som bara visar vikten, men det skiftar beroende på hur långt fram/bak man står...*rolleyes*

Jag tror jag kan säga att jag förstår skillnaden mellan näring och energi nu, och att jag har nog med kunskap för att sätta igång iallafall. Men som sagt, förutom att föra dagbok och väga maten, vad tycker ni jag ska skaffa för annat som kan vara bra hjälpmedel?

Jag är kille föresten. Jag räknas som "kraftigt överviktig" men en del är faktiskt muskler (ja, alla säger så.:D). Tycker ni jag ska lägga upp bilder?

Los
2008-08-13, 10:53
Men som sagt, förutom att föra dagbok och väga maten, vad tycker ni jag ska skaffa för annat som kan vara bra hjälpmedel?

Jag tycker det är jättebra att du tar tag i din livsstil och vill göra något åt det. Jag har inte varit i din situation men har nära och kära som var/är där. Här är några reflektioner från mig:

1. Anledningen till att du blivit överviktig är att du tillåtit dig själv att bli det. Fundera på varför och vilka beslut som lett fram till din situation. See Tolkias inlägg

2. Livsstilsföränding handlar om en permanent förändring. Går du tillbaka till gamla vanor har du inte heller förändrat något. Jämför att vara laglydig jämfört med kriminell, man måste välja "sida", man kan inte vara både och (men det är okej att gå mot rött ibland...)
När du om något år har gått ner till idealvikt och du äter och tränar bra, då börjar den verkliga utmaningen, fortsätta så livet ut.

3. Kunskap är nycklen till att lyckas, du måste lära dig så mycket du kan/orkar om närining, motion/träning och matlagning. Kunskapen måste också praktiseras, pröva flera olika motionsformer, testa olika typer av mat och kosthållning.

4. Lär dig förnya din motivation. Vad som motiverar dig just nu kommer förmodligen inte räcka speciellt länge. Ju fler saker du har som motiverar dig, desto bättre.

5. Gör inte saker du inte gillar, hitta alternativ eller lär dig gilla det. Det senare alternativ tycker jag är alltför underskattat, det går alldeles utmärkt att lära sig tycka om mat och motionsformen man inte alls gillade från början.

6. Det finns inga ursäkter! Vill man lyckas, måste man anpassa sig till situationen och sina förutsättningar; har man lite pengar så väljer man billiga alternativ. Jobbar man mycket så springer man på lunchen, till/från jobbet, är det dåligt väder så går man på gymmet istället för att cykla etc. Första tecknet på att man är tillbaka till dåliga vanor är ursäkterna.

Ganska generalla tips och men hoppas de hjälper.

Lycka till!

Elfsberg
2008-08-13, 13:20
Det är trollvarning på hög nivå asså..

Sniggel
2008-08-13, 14:02
Jag tycker det är jättebra att du tar tag i din livsstil och vill göra något åt det. Jag har inte varit i din situation men har nära och kära som var/är där. Här är några reflektioner från mig:

1. Anledningen till att du blivit överviktig är att du tillåtit dig själv att bli det. Fundera på varför och vilka beslut som lett fram till din situation. See Tolkias inlägg

2. Livsstilsföränding handlar om en permanent förändring. Går du tillbaka till gamla vanor har du inte heller förändrat något. Jämför att vara laglydig jämfört med kriminell, man måste välja "sida", man kan inte vara både och (men det är okej att gå mot rött ibland...)
När du om något år har gått ner till idealvikt och du äter och tränar bra, då börjar den verkliga utmaningen, fortsätta så livet ut.

3. Kunskap är nycklen till att lyckas, du måste lära dig så mycket du kan/orkar om närining, motion/träning och matlagning. Kunskapen måste också praktiseras, pröva flera olika motionsformer, testa olika typer av mat och kosthållning.

4. Lär dig förnya din motivation. Vad som motiverar dig just nu kommer förmodligen inte räcka speciellt länge. Ju fler saker du har som motiverar dig, desto bättre.

5. Gör inte saker du inte gillar, hitta alternativ eller lär dig gilla det. Det senare alternativ tycker jag är alltför underskattat, det går alldeles utmärkt att lära sig tycka om mat och motionsformen man inte alls gillade från början.

6. Det finns inga ursäkter! Vill man lyckas, måste man anpassa sig till situationen och sina förutsättningar; har man lite pengar så väljer man billiga alternativ. Jobbar man mycket så springer man på lunchen, till/från jobbet, är det dåligt väder så går man på gymmet istället för att cykla etc. Första tecknet på att man är tillbaka till dåliga vanor är ursäkterna.

Ganska generalla tips och men hoppas de hjälper.

Lycka till!

Mycket bra punkter!