Visa fullständig version : Ketogen bulk?
Studier? Tankar? Åsikter?
Jag har både googlat och sökt. Men har tyvärr inte hittat mycket.
Ifall någon sitter inne med någon bättre kvällsläsning får gärna länka.
Chrillee
2008-08-06, 20:15
Ketos och LCHF börjar bli trendigt!
Men låter lite jobbigt att bulka på det, vad är anledningen om man är frisk och inte har nån beef med kolhydrater?
But... why?
Sugen på att läsa på lite bara.
Det kanske är lättare än att försöka hålla en kaloribalans kanske. Jag vet inte riktigt. Därför undrar jag
Ketos och LCHF börjar bli trendigt!
Men låter lite jobbigt att bulka på det, vad är anledningen om man är frisk och inte har nån beef med kolhydrater?
Anledningen är bara för att jag vill prova på och kolla hur kroppen reagerar.
Scratch89
2008-08-06, 20:52
Om du ska hamna på ett överskott genom att endast äta protein och fett kommer det att bli väldigt mycket protein och fett.
Om du ska hamna på ett överskott genom att endast äta protein och fett kommer det att bli väldigt mycket protein och fett.
Det är knappast svårt att hamna på överskott med protein och fett.
Scratch89
2008-08-06, 20:57
Det är knappast svårt att hamna på överskott med protein och fett.
Det har jag inte sagt heller, men det kommer däremot bli väldigt mycket protein och fett. :)
300 g protein och 200 g fett ger 3000 kcal, och det vet jag inte ens om det räcker för att kallas bulk om det är en aktiv ung man. 300 g protein ligger nästan på teoretiska toxiska nivåer på den kroppsvikten, och 200 g fett kommer bli mycket fett, oavsett hur opti fettsyrefördelning man har.
Potatisgratäng grädde ost fryst värmd 350,0
Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt 450,0
Solrosolja 100,0
Bacon gris 360,0
188gram protein (2,47gram per Kg) Vill inte gå högre
46gram kolhydrater
242gram fett
3100Kcal
1260gram mat
Tror inte det kommer bli alltför jobbigt för mig då jag gillar både fett och kött/kyckling
Ska försöka mig på någon grönsak också ifall jag kan hitta någon som är kolhydratfattig.
Men detta har inte med tråden att göra, jag undrar ifall det finns någon forskning eller ifall någon har några tankar kring resultat och påverkan på kroppen/knoppen
Fast varför?
du får skaffa ketostix då.
Scratch89
2008-08-06, 21:55
Men, det där är ju typ en stor måltid. Ska du köra både IF och ketodiet samtidigt?
Fast varför?
du får skaffa ketostix då.
Står i inlägg 4#
Varför ska jag skaffa sådana?
För att kontrollera att jag inte är i närheten av att drabbas av Ketoacidosis?
För att se att du är i ketos på din ketogena diet kanske?
Men, det där är ju typ en stor måltid. Ska du köra både IF och ketodiet samtidigt?
Yes.
Kommer antagligen bara göra detta i 4 veckor. Tänker dokumentera allt ordentligt och vara väldigt precis på mätningar och resultat.
För att se att du är i ketos på din ketogena diet kanske?
Trodde det var en självklarhet ifall man ligger på ~50gram kolhydrater per dag.
Scratch89
2008-08-06, 22:04
Det räcker att du äter en godispåse på fredagkvällen för att unna (TM) dig så kommer ketotillståndet att brytas, och ta ett par dagar innan du kommer tillbaka igen. Och nej, lågt kolhydratsintag garanterar inte ketos. Nervsystemet och hjärnan kräver runt 100 gram glukos om dagen, och du äter minst hälften.
Dyrt som satan lär det vara, om man inte skall leva på fett. Protein är dyr energi för den som inte äter som en liten fågel.
Jag förstår f.ö. inte riktigt vitsen? Vitsen med använda en ketodiet som bantningsmetod är ju att det skall vara lättare att hålla sig mätt och därmed gå ner i vikt osv., men det kan ju knappast vara ett problem för den som bulkar?
Tanken med tråden är att jag vill bulka sakta med så låg fettprocent som möjligt, och lära känna min egen kropp bättre.
En utmaning kan man kalla det kanske.
Tanken med tråden är att jag vill bulka sakta med så låg fettprocent som möjligt, och lära känna min egen kropp bättre.
Och det finns det inga fel på. Alla tjänar vi på att lära känna våra kroppar/oss själva. Men jag tror att du kommer att finna att den ketogena bulken är den du inte gillar =)
Lycka till hur som.
Scratch89
2008-08-06, 22:16
Varför skulle du få lägre fettökning av ett högt fettintag än av ett högt kolhydratsintag? Om du säger att fett mättar bättre, och samtidigt dissar havregrynsgröt men hyllar oljesnapsar, kommer jag personligen hem till dig och ger dig en avhyvling.
Varför skulle du få lägre fettökning av ett högt fettintag än av ett högt kolhydratsintag? Om du säger att fett mättar bättre, och samtidigt dissar havregrynsgröt men hyllar oljesnapsar, kommer jag personligen hem till dig och ger dig en avhyvling.
Det har jag inte sagt. Det jag har läst (som iofs inte är särskilt mycket) är att vid ketosis så kommer kroppen i huvudsak att använda kroppsfett som energikälla.
Det är detta jag utgår ifrån. Stämmer inte detta så kan vi avsluta tråden här.
Under "bulken" kommer jag även ligga på ett väldigt litet överskott eftersom jag tror inte kroppen kan skapa särskilt mycket muskelmassa per dag.
Men varför skulle en ketogen diet innebära en större nettoförlust i fett?
Men varför skulle en ketogen diet innebära en större nettoförlust i fett?
I reidz it on the internetz.
Jag vet faktiskt inte. Det är därför jag sökte studier om ketosis och ketogena dieter.
Scratch89
2008-08-06, 22:37
Då får jag tipsa dig om att söka vidare. :)
I reidz it on the internetz.
Jag vet faktiskt inte. Det är därför jag sökte studier om ketosis och ketogena dieter.
Ja jag kan inte svara på vad som händer (även om jag också har läst det som skrivs och härjas om på forumet och skulle kunna vara gaphals-/citat-monglare/studierapare nummer olti). Ketos och intensiv träning är däremot inte polare med varandra.
Vet du något som inte jag vet så får du gärna berätta :)
Scratch89
2008-08-06, 22:42
Ketos är egentligen rätt så basic biokemi, och dess för- och nackdelar har länge varit kända. Känt är att nackdelarna är betydligt fler och värre än fördelarna, iallafall för unga, friska människor. För gravt överviktiga människor med metabolt syndrom kan det tänkas vara en viss fördel med en kolhydratsreducerad kost, men då av helt andra anledningar än de du drar upp.
Vet du något som inte jag vet så får du gärna berätta :)
Inget som förmedlas på annat vis än att lyssna och lära (på alla). Bli en erfarenhet rikare och kör din ketobulk och berätta sen för oss hur det gick.
Det jag tycker folk brukar säga (i början) är att det (givetvis!) är det bästa sen skivat bröd; de är lyriska. Ett par år senare brukar de knappt vilja föra ämnet på tal.
Inget som förmedlas på annat vis än att lyssna och lära (på alla). Bli en erfarenhet rikare och kör din ketobulk och berätta sen för oss hur det gick.
Det jag tycker folk brukar säga (i början) är att det (givetvis!) är det bästa sen skivat bröd; de är lyriska. Ett par år senare brukar de knappt vilja föra ämnet på tal.
hahaha. Jag är bara nyfiken. Jag kommer antagligen försöka dela med mig så mycket som möjligt om upplevelsen så kanske folk som kan mer än mig få diskutera resultaten.
Nästa diet kanske blir en högkolhydratsdiet.
Tror den här tråden får övergå till att hjälpa mig med tips på olika maträtter.
jag har märkt att det är lite svårt att komponera ihop något man faktiskt vill äta samtidigt som man håller 75/25 gränsen, sub 50g kolhydrater samtidigt som man försöker komma upp i lite högre kcal.
Nu skummade jag igenom inläggen men har det ens nämnts att ketodiet producerar prestationssänkningar om man sysslar med högintensiv träning (styrketräning alltså)?
Nej, men jag sysslar inte heller med något sådant :D
EDIT: plus att det är typ det första man får upp av king grub när man söker på ketogen
Eddie Vedder
2008-08-07, 03:51
Några hälsokonsekvenser av ketos lär du inte behöva oroa dig för. Det enda jag någonsin hört talas om är pH-förändringar men aldrig har jag härt om några långvariga negativa konsekvenser alls. Snarare tvärtom.
Frågan här tycker jag är hur du ska kunna hamna i ketos med ett så högt proteinintag? Även det bör ligga på en ganska moderat nivå och främst är det mycket fett du bör äta.
Glukosbehovet tillgodoses via glukoneogenes från glycerol och aminosyror, tillräckliga mängder för hjörnans behov.
Så jag kan inte tro att du utsätter dig för något farligt alls sålänge inte fettet består av hutlösa mängder fleromättat fett (från t.ex. värdelösa oljor som solrosolja, BYT UT!) och sålänge du tillgodoser ditt näringsbehov (tänker t.ex. på vitamin C).
EDIT: Även om jag är övertygad om att ketogen kost inte är mer farligt så ser jag ingen fördel i ditt fall och definitivt inte på den kosten. Dels tror jag det är för mycket av både kolhydrater och protein för att ens uppnå ketos och att sedan ha i sig 100g solrosolja känns ju knappast som ett klokt val av fettkälla.
Det har jag inte sagt. Det jag har läst (som iofs inte är särskilt mycket) är att vid ketosis så kommer kroppen i huvudsak att använda kroppsfett som energikälla.
Gäller inte i ditt fall med bulk.
De flesta fall som hänvisar till ketios är vid energiunderskott. Finns säkert fall med energibalans också. Men du ska ha ett kaloriöverskott.
Det kommer att snurra runt massor av kylemikroner i ditt blod med fett från maten du åt. Det är lika lätt för kroppen att ta upp fett från kylemikronerna som fria fettsyror som simmar runt i blodet.
Jag kan bara spekulera men frisättningen från dina fettdepåer kommer att vara rätt liten.
Hälsokonsekvenser av ketogen diet är det ENDA du bör oroa dig för.
Tankar och reflektioner:
Första veckan kommer du att må illa och känna dig allmänt luddig/seg. Efter det får du två veckor då dopaminet flödar och en mängd receptorer för välmående är vidöppna. "Jag har aldrig mått såhär bra!"-känslan i kombination med styrkeökningar på grund av signalerings-/nervssystem som går på hög-/övervarv kommer att leda till metabol inlärning och skapa ett beroendeförhållande till ketosen. Fokus ligger på topp, och det blir svårt att äta stora mängder mat, troligen börjar du klökas av det fett som du dricker.
Poängen är att ketos utgör ett utpräglat stresstillstånd för den manliga biokemin, ju mer protein och fett du äter, desto snabbare snurrar din metabolism och ditt nervsystem överbelastas under tiden (för att sakta brytas ned/bli nedreglerat/mättas). När de två smekmånadsveckorna har gått börjar världen istället att gå i slow motion och det är vanligt med synförändringar/hypersensibilitet. Du närmar dig förgiftning, och tillståndet kan i värsta fall ta ditt liv. Processen styrs av hur pass djup ketos du upprätthåller och kan dröja länge eller gå relativt fort beroende av hur snabbt du väljer att snurra de ketogena hjulen (högre energiomsättning av protein+fett = snabbare). Du märker när måttet är rågat då det inte längre blir möjligt att somna/sova, och om du inte upphäver ketosen i det tillståndet är din hälsa riktigt illa ute. Samtidigt nedregleras förutsättningarna för att lagra muskelglykogen, vilket kan leda till att du i det långa loppet enbart kan äta kolhydratsmängder som inte toppar din levers kapacitet.
Det är troligt med initiala styrkeökningar, men dessa är till stora delar en illusion skapad av ett speedat signaleringssystem. Du kommer inte (som man) att hypertrofera ett enda gram i ketos.
Två till fyra veckor skulle jag dock se som relativt "ofarligt", även om du inte får några direkt positiva följder av det (mer än välmående, nollad insulinkänslighet och en del konditionsfördelar). Efter sex veckor blir nedregleringen i glykogenkapacitet påtaglig om du inte väljer att köra ett cykliskt upplägg. Några månader i ketos och bieffekterna/nackdelarna tar över helt. Observera att skadorna först blir uppenbara i återhämtningsfasen från en ketogen diet.
Jag gör dessutom bedömningen att "energiöverskottet" i ketos enbart snurrar metabolismen snabbare på bekostnad av dina nervsystem/din muskelmassa (styrt av såväl intagsförhållandet protein/fett som den totala energiomsättningen). Det blir alltså inte tal om något regelrätt bulktillstånd.
Nyckelord: Hälsofara
Inte vid kaloriöverskott, om du äter mycket protein och/eller om du äter 50 g kolhydrater. Ketosis är iofs inget viktigt och har i sig inga uppenbara fördelar.
Jag förstår däremot inte heller varför man vill försämra sin träning genom att bulka på någon typ av ketodiet. Slösa inte heller bort kolhydraterna på potatisgratäng utan se först till att få i dig grönsaker i rimlig mängd och sen kan du fylla på med mer kolhydrater.
LBacker: Vad är det man blir förgiftad av?
Inte vid kaloriöverskott, om du äter mycket protein och/eller om du äter 50 g kolhydrater. Ketosis är iofs inget viktigt och har i sig inga uppenbara fördelar.
Jag förstår däremot inte heller varför man vill försämra sin träning genom att bulka på någon typ av ketodiet. Slösa inte heller bort kolhydraterna på potatisgratäng utan se först till att få i dig grönsaker i rimlig mängd och sen kan du fylla på med mer kolhydrater.
Det låga pH-värdet, "syran" - antar jag.
Lbacker, det där låter ju klart oroväckande.. Vart kan man läsa mer om det och vilka källor finns det?
Det låga pH-värdet, "syran" - antar jag.
Menar du att kroppen inte klarar av att buffra det? Vilka effekter får det då på kroppen så att det kan liknas vid en förgiftning?
Lbacker, det där låter ju klart oroväckande.. Vart kan man läsa mer om det och vilka källor finns det?
Det finns inte så många källor, dessvärre. Lyle McDonald är väl den bästa källan för att hitta ett någorlunda okej upplägg och praktisk approach till ketogena dieter.
Vetenskapligt får man nog titta på behandlade epileptiska barn, även om forskarna främst ser till effekten på diagnosen, och oftast inte till hälsoaspekterna överlag. Resultaten på växande (och sjuka) barn är inte direkt applicerbara på vuxna individer, men det går att hitta vissa hälsoriskslänkar.
Exempelvis:
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract;jsessionid=CF5F8F22DCA36AF8AF28738 EEF37D6DA.tomcat1?fromPage=online&aid=548112
Inte många som får för sig att bulka ketogent heller direkt, men det finns några där ute som har försökt. :)
Menar du att kroppen inte klarar av att buffra det? Vilka effekter får det då på kroppen så att det kan liknas vid en förgiftning?
Jag utgår ifrån begreppet "ketoacidos", men känner inte till några exakta kemiska processer eller reaktioner, och är också medveten om att ordet främst används i samband med diabetes. Det som hänt mig personligen vid rejält höga koncentrationer av ketoner är att jag har kolappsat i hyperventilation, apatisk utan att somna in. Kortsiktigt vet jag inte om det går att bli akut förgiftad på det här viset, men ett samband över sikt kan jag se; då hjärta och respiration blir överbelastat.
Så jag kan inte tro att du utsätter dig för något farligt alls sålänge inte fettet består av hutlösa mängder fleromättat fett (från t.ex. värdelösa oljor som solrosolja, BYT UT!) och sålänge du tillgodoser ditt näringsbehov (tänker t.ex. på vitamin C).
EDIT: Även om jag är övertygad om att ketogen kost inte är mer farligt så ser jag ingen fördel i ditt fall och definitivt inte på den kosten. Dels tror jag det är för mycket av både kolhydrater och protein för att ens uppnå ketos och att sedan ha i sig 100g solrosolja känns ju knappast som ett klokt val av fettkälla.
Jag klickade bara i första oljan jag såg i excelldokumentet för att kunna räkna på kosten.
Det blir rapsolja eller linfröolja, det är mest priset som bestämmer. Men tack för omtanken :)
Gäller inte i ditt fall med bulk.
De flesta fall som hänvisar till ketios är vid energiunderskott. Finns säkert fall med energibalans också. Men du ska ha ett kaloriöverskott.
Det kommer att snurra runt massor av kylemikroner i ditt blod med fett från maten du åt. Det är lika lätt för kroppen att ta upp fett från kylemikronerna som fria fettsyror som simmar runt i blodet.
Jag kan bara spekulera men frisättningen från dina fettdepåer kommer att vara rätt liten.
Jag ska googla vidare på detta :/
Jag läste att det krävdes uppemot 200gram protein för att förstöra ketosis.
potatisgratängen valde jag för mättnadskänslan.
Hur som helst ska jag läsa vidare innan jag bestämmer mig då flera av er lagt upp många intressanta saker om varför jag INTE borde testa.
Jag utgår ifrån begreppet "ketoacidos", men känner inte till några exakta kemiska processer eller reaktioner, och är också medveten om att ordet främst används i samband med diabetes. Det som hänt mig personligen vid rejält höga koncentrationer av ketoner är att jag har kolappsat i hyperventilation, apatisk utan att somna in. Kortsiktigt vet jag inte om det går att bli akut förgiftad på det här viset, men ett samband över sikt kan jag se; då hjärta och respiration blir överbelastat.
Jag blev bara förvånad då jag förknippar tillståndet med sjukdom, har du mätt ketonivåerna genom blodprov och vad sa läkarna?
Nej, men jag sysslar inte heller med något sådant :D
EDIT: plus att det är typ det första man får upp av king grub när man söker på ketogen
Du ska bulka men styrketränar inte?
Ketokroppar i diabetessammanhang är dock en annan sak. I det fallet är det verkligen farligt eftersom kroppen verkligen håller på att dö.
Du ska bulka men styrketränar inte?
Ganska säker på att högintensiv träning och lågrep styrketräning inte är samma sak.
Kolhydrater är inte essentiella, så hur kan det bli som ni skriver av en ketogen bulk? Känns som att jag missat något.
Kolhydrater är inte essentiella, så hur kan det bli som ni skriver av en ketogen bulk? Känns som att jag missat något.
Du har nog missat "att praktisera".
Du har nog missat "att praktisera".
Jag frågade eftersom jag inte vet, du får gärna utveckla mer än det där eftersom du verkar påläst.
Jag frågade eftersom jag inte vet, du får gärna utveckla mer än det där eftersom du verkar påläst.
Jag är inte så himla påläst, men det finns saker som blir svåra att förstå med enbart teori som grund. Visst gäller omvänt förhållande vid enbart praktik, men man lär sig ganska mycket av att genomföra en ketogen diet. Det brukar bli ett wake-up-call för många kcaljägare.
Lite som att ta oskulden på sin metabolism. :)
Scenariot som uppmålas av LBacker med ohälsosamt höga kortisolnivåer och sömnsvårigheter är en följd av energiunderskott under längre tid. Det kan man uppnå med vilken makronutrientsammansättning som helst.
Hur som helst så rekommenderar jag inte någon att äta "well done" LCHF. Det ökar risken för förstoppning och man går miste om många näringsämnen. Försök äta så mycket rått animaliskt fett som möjligt för mag och tarmhälsans skull.
Det Klein egentligen vill ha sagt är att han inte förstod mig.
För att sedan fortsätta sitt resonemang och ha sina cirklar i fred.
Ketogena dieter är inte för alla. Min egen erfarenhet är att standard tillagad ketogen diet funkar betydligt sämre i fråga om prestation och välbefinnande än en rå sådan. De som har dåliga erfarenheter av ketogena dieter har uteslutande ätit tillagade sådana och ofta baserade på alldeles för lite fett och framför allt fett från undermåliga källor.
A.Steinbach
2008-08-08, 07:41
Studier? Tankar? Åsikter?
Jag har både googlat och sökt. Men har tyvärr inte hittat mycket.
Ifall någon sitter inne med någon bättre kvällsläsning får gärna länka.
Finns inga studier där man undersökt en ketogen bulkdiet.
Vill man bulka optimalt så är nog en ketogen diet inte det bästa alternativet.
http://forum.body.se/showpost.php?p=525489&postcount=4
Chrillee
2008-08-08, 14:09
Då borde väl Bartoll vara död? :D
Haha, LOL! Eller Atkins!
Oj... vänta nu.
Jag blev bara förvånad då jag förknippar tillståndet med sjukdom, har du mätt ketonivåerna genom blodprov och vad sa läkarna?
Möjligen går det att hitta stöd för förgiftningskommentaren här:
http://www.atkinsexposed.org/atkins/81/Sudden_Cardiac_Death_of_an_Adolescent_During_%5BAt kins%5D_Dieting.htm
Tydligen finns risken för kardiologisk överbelastning på grund av hyperkalemi eller en rubbning av elektrolytbalansen i stort, som en följd av det låga pH-värdet i blodet. Jag har inte alla svaren, men detta skulle kunna vara en förklaringsmodell.
Jag körde själv en rå ketogen bulk från 70kg till 84kg under en period av 5-6 månader förra året. Ett axplock av bilder från denna period finns här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97852
Jag tycker det funkade helt ok.
14 kilo på 5-6 månader på enbart ett mål mat om dagen som bestod av rått kött och animaliskt fett?
Bra gjort.
Hur ofta blev du sjuk? hur mådde du? är du lite smått koko?
14 kilo på 5-6 månader på enbart ett mål mat om dagen som bestod av rått kött och animaliskt fett?
Bra gjort.
Hur ofta blev du sjuk? hur mådde du? är du lite smått koko?
Jag har aldrig varit sjuk de senaste 7 åren. Till hösten ska jag för övrigt flytta till Barcelona och ta itu med kosten på allvar. Där kan man nämligen på daglig basis få tag i allt man kan tänkas vilja ha i matväg :)
typ fårhjärna :D
Känns knepigt att du får vara frisk som höll den där dieten medan jag är förkyld minst en gång i månaden.
Ifall några mer insatta läser detta får ni gärna komma med tankar om det också.
Vad smakar hjärna? och varför åt du det?
Att skita i kolhydrater när man för söker lägga på sig muskelmassa verkar inte vara så smart. Med tanke på att det har visat sig vara bra att ta kolhydrater tillammans med EAA/proteiner öfr bättre effekt.
Troligen är dina nivåer av intag inte en ketogendiet, med tanke på att 1g dietär protein ger upphov till 0,6-0,7g glukos.
Ketogenkost negativa aspekter:
The resulting ketosis leads to acidosis, which may induce respiratory and oxygenation effects and negative effects upon renal function, bone mineral, calcium and nitrogen balance and upon the nervous system.
Journal of Nutritional & Environmental Medicine, Volume 13, Issue 3 September 2003 , pages 161 - 168
typ fårhjärna :D
Känns knepigt att du får vara frisk som höll den där dieten medan jag är förkyld minst en gång i månaden.
Ifall några mer insatta läser detta får ni gärna komma med tankar om det också.
Vad smakar hjärna? och varför åt du det?
Jag tror själv att alpha lipoic acid (R-ALA) spelar en central roll i kroppens hälsa. Genom att inte tillaga köttet så får jag i mig de mängder R-ALA jag behöver samt en hel del annat som förstörs vid tillagning. Äter man uteslutande kremerad/överkokad mat så får inte kroppen all näring den behöver.
Fårhjärna smakar i princip ingenting. Jag åt det av ren nyfikenhet. Det är den rikaste naturliga källan av EPA/DHA fettsyror.
Runda Grodan
2008-08-08, 17:34
Jag tror det kan bli ganska svårt att bulka på en ketogen diet. Aptiten minskar väldigt mycket, i alla fall för mig, på en kost utan kolhydrater. Det var nästan så att jag fick tvinga i mig mat för att inte hamna på alltför stort energiunderskott.
Att skita i kolhydrater när man för söker lägga på sig muskelmassa verkar inte vara så smart. Med tanke på att det har visat sig vara bra att ta kolhydrater tillammans med EAA/proteiner öfr bättre effekt.
Troligen är dina nivåer av intag inte en ketogendiet, med tanke på att 1g dietär protein ger upphov till 0,6-0,7g glukos.
Ketogenkost negativa aspekter:
The resulting ketosis leads to acidosis, which may induce respiratory and oxygenation effects and negative effects upon renal function, bone mineral, calcium and nitrogen balance and upon the nervous system.
Journal of Nutritional & Environmental Medicine, Volume 13, Issue 3 September 2003 , pages 161 - 168
Jag ligger kring 80-85 energiprocent fett. Resten är kött. Jag anser själv att det är en dålig idé att äta en hårt tillagad ketogen kost då man går miste om mycket näring. Ketosis acidosis är dock är dock inget tillstånd som uppträder så länge man får i sig nog med fett, protein och mineraler/elektrolyter och det lär man få från såväl tillagad som rå ketogen kost, givet att det är rött kött och animaliskt fett man håller sig till.
Jag tror att man får mer liponsyra ( ALA ) från bladgrönsaker som spenat än från kött;)
Jag tror att man får mer liponsyra ( ALA ) från bladgrönsaker som spenat än från kött;)
Du tror fel. ALA ingår i cellens energiproduktion och där det finns mycket mitokondrier finns det mycket ALA. Rött kött är väldigt rikt på mitokondrier. Lever är allra rikast.
Chrillee
2008-08-08, 19:36
Haha, LOL! Eller Atkins!
Oj... vänta nu.
Jaja, på så vis!
A.Steinbach
2008-08-08, 19:39
Varför?
Han kör ju ett väldigt högt proteinintag som garanterat motverkar ketos eller iaf till en stor del, speciellt med en bulkdiet.
Du tror fel. ALA ingår i cellens energiproduktion och där det finns mycket mitokondrier finns det mycket ALA. Rött kött är väldigt rikt på mitokondrier. Lever är allra rikast.
Har för mig att liponsyra har motsvarande uppgift i kloroplasten. Alltså borde mycket gröna grönsaker innehålla en del liponsyra. Troligen mer mg per kcal än i kött.
Har för mig att liponsyra har motsvarande uppgift i kloroplasten. Alltså borde mycket gröna grönsaker innehålla en del liponsyra. Troligen mer mg per kcal än i kött.
Det kan mycket väl vara mer mg per kcal men det är ju bara för att energi-innehållet är så lågt. Magen kommer att kapsejsa innan man får i sig signifikanta mängder genom spenat eller broccoli i rått format. Tillagning förstör som bekant ALA.
Vet vi att tillagning förstör liponsyra ?
Hur är nedbrytningen i värme jmf med den nedbrytning som sker under de veckor som köttet mörar ?
Värt att leta efter på nätet.
Vet vi att tillagning förstör liponsyra ?
Hur är nedbrytningen i värme jmf med den nedbrytning som sker under de veckor som köttet mörar ?
Värt att leta efter på nätet.
"Vi" vet att tillagning förstör eller otillgängliggör liponsyra eftersom rått kött förhindrar skörbjugg medan väl tillagat kött ej duger till detta. Detta har diskuterats i en tidigare tråd.
Personligen vill jag ha mitt kött så färskt och oprocessat som möjligt. Mörat kött är inte särskilt gott att äta rått och mikronutrienter lär ju inte påverkas positivt av processen. Har tyvärr inte tid att gräva fram studier om detta. ÖHT så verkar det inte ha forskats mycket kring naturligt förekommande ALA. Detta illustreras främst av att offentligt tillgängliga näringsdatabaser helt utelämnar liponsyra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.