Visa fullständig version : Kost frågor
Tjena, Hade tänkt att starta min bulk snart och har ett par frågor angående kosten. Min kost ser ut så här
Frukost, 2"portioner" Whey-80 + Omega3 Tablett + 80g fiberberikade havregrynsgröt+ 1 banan.ca 600kcal
Lunch, Äter skolans mat. 500-600kcal
Efter träning 5g kreatin, 1"portion" Gainer Pro och 1 Whey-80.ca 430kcal
Middag Kycklingfilé med pasta och sallad. ca 600
Kvällsmat 150g Tonfisk + 1banan . ca 370kcal
Det hamnar på ca 2600kcal, mitt energibehov är 1757.5 enligt Mifflin-St Jeor-ekvationen. Jag kommer förövrigt gymma 1h 4ggr i veckan.
Vet att detta schema inte är perfekt för bulk och behöver därför hjälp med hur jag ska lägga upp det.
Tack på förhand.
Hur gammal är du? Hur lång är du? Du skriver som en kille, är du en sådan?
Har svårt att tänka mig att en ung kille som gymmar fyra gånger i veckan kan bulka på 2600kcal
174cm 74kg och ja, jag orkar gymma 4ggr i veckan. Ja jag är kille
Edit:15 år, är 2600kcal för mycket?
Alfred Nobel
2008-08-06, 20:07
Om det är för mycket eller för lite är upp till dig. Jag ser inget hälsosamt med att grisbulka. Men ökar du för snabbt och känner dig fet på 1mcal i överskott får du helt enkelt skära ner på maten. Är målet att öka mycket fram till Jul och sedan gå på deff i vår, så kör på. SÅ länge inget annat hindrar dig, som t.ex. att passa i smokingen på julfesten eller i favoritskjortan på kräftskivan.
Jag försöker ligga på 2-300 (sjukt svårt dock) kcal överskott, men överstiger med jämna mellanrum om jag lever gott och underskott på överdrivet aktiva dagar.
Om det är för mycket eller för lite är upp till dig. Jag ser inget hälsosamt med att grisbulka. Men ökar du för snabbt och känner dig fet på 1mcal i överskott får du helt enkelt skära ner på maten. Är målet att öka mycket fram till Jul och sedan gå på deff i vår, så kör på. SÅ länge inget annat hindrar dig, som t.ex. att passa i smokingen på julfesten eller i favoritskjortan på kräftskivan.
Jag försöker ligga på 2-300 (sjukt svårt dock) kcal överskott, men överstiger med jämna mellanrum om jag lever gott och underskott på överdrivet aktiva dagar.
Tack för svaret niklas, hur stort överskottet skall vara är absolut inget problem för mig, men har svårt för att få in kolhydraterna. Hade tänkt bulka till jul sen deffa till juni. Men tror ni att jag kan använda kostschemat jag har lagt upp i första inlägget? Antog att regus menade att 2600 var ett för stort kcal överskott för mig. Men tror ni jag kan köra på 2600kcal eller ska jag dra ner på kalorierna? Vill inte grisbulka om du uppfattade det som att jag ska göra det, vill gå upp ca 0.5kg/vecka.
Alfred Nobel
2008-08-06, 22:01
Antog att regus menade att 2600 var ett för stort kcal överskott för mig. Men tror ni jag kan köra på 2600kcal eller ska jag dra ner på kalorierna?
Snarare tvärt om skulle jag tro, för lite mat.
Känn efter. Testa i en, två veckor och om du trivs så fortsätter du. Men 0,5kg i veckan är väl en relativt sund viktökning. Lycka till!
Tack så mycket för hjälpen niklas, har glömt att tilläga att jag har varit överviktig i 3-4år om det spelar nån roll.
Elfsberg
2008-08-06, 22:31
0,5 kg i veckan.. usch för 24 kg om året.
Eddie Vedder
2008-08-07, 03:43
men har svårt för att få in kolhydraterna.
Hur kan man ha svårt med det? Både mest lättätet och biligast. Dessutom äter du ju gröt till frukost, pasta till middag och antagligen pasta/ris/potatis till skollunchen. Där har du ju antagligen möjlighet till bröd också t.ex.
Du dricker även gainers som är fulla med kolhydrater (totalt näringsläsa sådana men säkert fördelaktiga i prestations- och/eller återhämhämtningssyfte).
Jag tror faktiskt inte du ligger särkilt lågt på kolhydrater alls, snarare ganska högt om nu inte portionerna motsvarar en tio år gammal tjej typ. Vilka siffror strävar du efter och vilka ligger du på?
Om du inte vet det, varför tror du då att du inte får i dig så mycket kolhydrater som du önskar?
Jag har suttit o räknat ut hur mycket proteiner och kolhydrater jag får i mig. Det blev Ca 200g kolhydrater och Ca 180g proteriner, fast jag har inte fått med skolmaten i uträkningen. Men är det en bra fördelning? Väger som sagt 74kg och är 174cm lång. Ska jag dra ner på nåt eller öka nåt?
174 74 så är 2600 på tok för lite, jag var 175 och vägde 65 och fick köra på 4400.
Du ska ha energi till att klara av o leva, klara av att träna, vara aktiv osv. Skolan. Energi till att växa, och energi till att bygga muskler. Massor.. 2600 låter som en deff.
EDIT; har du vart överviktig ska du lägga dig på runt 3500 kanske.. 4000+ är lite mycket för en med segare ämnesomsättning
Jaha, jag trodde 2600 var för mycket. Men jag ska lägga till 100g nötter under dagen. De dagar jag har skolgympa och gym, ska jag lägga mig på högre än 3500 då också? Eller ska jag köra på 3500?
Edit: är fördelningen på kolhydrater och proteiner bra?
Alfred Nobel
2008-08-07, 14:24
Jaha, jag trodde 2600 var för mycket. Men jag ska lägga till 100g nötter under dagen. De dagar jag har skolgympa och gym, ska jag lägga mig på högre än 3500 då också? Eller ska jag köra på 3500?
Edit: är fördelningen på kolhydrater och proteiner bra?
Varför låter du oss avgöra vilket överskott du ska ligga på? Vi har ingen aning om hur mycket energi du förbrukar dagligen. Känn efter hur mycket du ökar på den mängden mat du äter i dagsläget. Går det för långsamt äter du bara mer.
Förmodligen kommer du förbruka mer energi dagarna du har gymnastik i skolan, då kan lite extra kcal från nötter vara till hands. Lycka till!
174 74 så är 2600 på tok för lite, jag var 175 och vägde 65 och fick köra på 4400.
Du ska ha energi till att klara av o leva, klara av att träna, vara aktiv osv. Skolan. Energi till att växa, och energi till att bygga muskler. Massor.. 2600 låter som en deff.
EDIT; har du vart överviktig ska du lägga dig på runt 3500 kanske.. 4000+ är lite mycket för en med segare ämnesomsättning
Jag t ex ligger i energibalans på 2.400. Skulle aldrig drömma om att ligga 1000 kcal över det, bulk eller inte *screwy*
Öka ett kilo i veckan kommer göra honom, ptja, fet snabbt.
Varför låter du oss avgöra vilket överskott du ska ligga på? Vi har ingen aning om hur mycket energi du förbrukar dagligen. Känn efter hur mycket du ökar på den mängden mat du äter i dagsläget. Går det för långsamt äter du bara mer.
Förmodligen kommer du förbruka mer energi dagarna du har gymnastik i skolan, då kan lite extra kcal från nötter vara till hands. Lycka till!
Okej, men då testar jag med 2600kcal/dag och lite extra på de dagar jag har gympa.
Parachutes
2008-08-07, 14:38
Hejhopp!
Jag ligger ungefär på samma storlek som du! 173cm 72kg.
Och dethär med att bulka o deffa.. om du har varit överviktig så kanske du ska känna dig fram med bulkandet? I övrigt så tycker jag att ditt kostförslag låter vettigt (kanske lite mycket gainer istället för mat). Ganska sjysst balans! Jag ligger på nästan dubbla antalet kcal om dagen men min ämnesomsättning är helt crazy bananas(på gott och ont).. om du inte redan känner din kropp så är det dags att du prövar fram vad som är lagom för dig!
Lycka till! :thumbup:
Tack så mycket för stödet. Jo jag "känner" kroppen hyffsat, jag går både upp i vikt lätt och gå ner lätt.;) Och det där med gainer, jag tar ju bara 1 sån, Whey-80n tar jag bara för att få i mig tillräckligt med proteiner.:)
Eddie Vedder
2008-08-07, 17:20
Whey-80n tar jag bara för att få i mig tillräckligt med proteiner.:)
Om du enbart tar den i syfte att tillgodose proteinbehovet är den ganska onödig. Det har du redan fyllt upp MED RÅGE med din kost.
Dock finns givna fördelar utöver det. Det är kvalitativt potein (högsta kvalitén som finns t.o.m.), vassle är extra bra i syfte att stimulera muskelproteinsyntes och således sannolikt fördelaktigt för dina träningsresultat samt att det är ett protein med evidensbaserade positiva hälsoeffekter.:)
Om du enbart tar den i syfte att tillgodose proteinbehovet är den ganska onödig. Det har du redan fyllt upp MED RÅGE med din kost.
Dock finns givna fördelar utöver det. Det är kvalitativt potein (högsta kvalitén som finns t.o.m.), vassle är extra bra i syfte att stimulera muskelproteinsyntes och således sannolikt fördelaktigt för dina träningsresultat samt att det är ett protein med evidensbaserade positiva hälsoeffekter.:)
Jaha, det hade jag ingen aninig om. Då är det ju bara positivt. Tack för infon.:)
Jag har en fråga till, på vilodagar. Ska jag äta samma mat eller mindre?
Eddie Vedder
2008-08-08, 04:14
Jag har en fråga till, på vilodagar. Ska jag äta samma mat eller mindre?
Som du vill. Ett tips är ju att sänka något och helt enkelt försöka äta proporionsenligt i förhållande till din energiförbrukning.
Uppskattar du att en träningsdag innebär ett behov på 3000kcal och du behöver 3500kcal för önskat energiöverskott men att vilodagen innebär ett behov på t.ex. 2600kcal så blir det ju samma överskott med 3100kcal.
Stirra dig inte blind på siffror nu och ta inte det här som något måste. Det är bara en helt teoretisk förklaring för att visa en poäng, d.v.s. att det kan finnas fog för ungefär likvärdig kaloribalans samtliga dygn men att den kaloribalansen varierar beroende på energibehov och ett lägre energibehov innebär lika stort överskott vid lägre matintag.
Men att varje dag skulle "kräva" samma teoretiska siffror hit och dit är förstås inte rimligt och inget man i praktiken uppnår ändå så det finns ingen anledning att skaffa sig mer huvudbry än nödvändigt.;)
Okej, tack för hjälpen eddie:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.