Visa fullständig version : Kom in på bygg, Första reserv! fy vad glad jag är
HanneJoelsson
2008-08-06, 15:48
Tja, tänkte bara sprida en glad nyhet.
Kom nyss in på bygg "Första Reserv" har varit orolig som en dick men helt plötsligt "för 10 min sedan" ringde rektorn och sa att jag hade kommit in på bygg efter 1 tackat Nej.
Gz till mej? :):)
Tricklev
2008-08-06, 15:50
Grattis.
Och detta löser ditt alkohol problem, går du på bygg så kommer både supande och snusande som på posten, spelar du dina kort rätt så kommer även kn*llandet.
gatewarden
2008-08-06, 15:52
Grattis. På min tid kom alla in på bygg. Har det vänt så att det är många som söker nu för tiden?
HanneJoelsson
2008-08-06, 16:17
Grattis.
Och detta löser ditt alkohol problem, går du på bygg så kommer både supande och snusande som på posten, spelar du dina kort rätt så kommer även kn*llandet.
tack, Haha,Har redan ett kn*llande på gång :)
Grattis. På min tid kom alla in på bygg. Har det vänt så att det är många som söker nu för tiden?
Tnx:) Det var totalt 16 som kom in på bygglinjen. Det är många som söker nu mera.
gatewarden
2008-08-06, 16:23
Cool, ta vara på åren. Dom 3 bästa åren to come.
tommie-92
2008-08-06, 17:03
Grattis!
Bygg är en jävligt rolig linje ska du veta :D
Grattis Hannes!
Må din tid på bygg vara båd angenäm och fruktfull!
HanneJoelsson
2008-08-06, 17:18
Tackar för alla "grattis" :)
Jag ska ha riktigt jävla roligt på dessa åren. mycket fest? :)
Fatta nu också att inte bara leka där. Kraven på byggjobbare kommer stiga ohyggligt i framtiden, så strunta inte i kärnämnena. Vill du vara garanterad jobb ska du bli grovis eller rörmokare
Guybrush
2008-08-06, 17:50
Fatta nu också att inte bara leka där. Kraven på byggjobbare kommer stiga ohyggligt i framtiden, så strunta inte i kärnämnena. Vill du vara garanterad jobb ska du bli grovis eller rörmokare
Äntligen! © Gert Fylking
Edit: och grattis till HanneJoelsson såklart!
tommie-92
2008-08-06, 17:56
Tackar för alla "grattis" :)
Jag ska ha riktigt jävla roligt på dessa åren. mycket fest? :)
Roligt kommer du att ha. Men se till att göra bra ifrån dig på såväl byggtimmarna i skolan och på praktik platserna, det är då man har chansen att säkra ett framtida jobb eller sommarjobb.
HanneJoelsson
2008-08-06, 18:23
Ska bli plattsättare, precis som min bror. Svartjobbar med han så har lärt mej en hel del!
Roligt kommer du att ha. Men se till att göra bra ifrån dig på såväl byggtimmarna i skolan och på praktik platserna, det är då man har chansen att säkra ett framtida jobb eller sommarjobb.
Japp klart jag ska! :)
Grattis som fan!
Måste kännas skönt att plugga något där man blir "garanterad" jobb, alltid bra att lära sig något vettigt!
(Sen är det ett bra sätt att få många "kompisar" som vill att du hjälper dom)
hur fan kan man vara reserv till bygglinjen, typ 50poäng medel
Hemskt korkat sagt. Intagningspoängen kan ju vara allt från -100p till +200p
Andy.da.wohoo
2008-08-06, 21:20
En del av mina polare tänkte samma sak. "Ähvaffan, palla plugga. Medelpoängen för dom som blev intagna iår till bygg var ju bara runt 120poäng. Bara att ta det lungt nu då". Tji fick dom när medelpoängen höjdes med nästan 100poäng.
tommie-92
2008-08-06, 21:20
+1.
Tittade vad min skola hade för intagningspoäng i år, 175, 20poäng mer sen förra året när jag ansökte.
EDIT Bygglinjen är mer eftertraktad än vad många tror och intagningspoängen kommer antagligen bara höjas mer och mer för varje år.
Intagningspoängen för bygg (snitt) låg på 120 för två år sedan. Makalöst att man lyckas få godkänt i 12/16 ämnen.
Här var det typ 210poäng för att komma in i alla fall. Den linjen flest sökte till.
Om du inte fattat det så hänger inte svårighetsgraden på linjen och intagningspoängen ihop.
Här var det typ 210poäng för att komma in i alla fall. Den linjen flest sökte till.
Om du inte fattat det så hänger inte svårighetsgraden på linjen och intagningspoängen ihop.
210p är väl inte så fantastiskt i och för sig. Inte sagt att man är dum ifall man får under, men man har då inte ansträngt sig speciellt mycket.
Grattis till att du kom in. Se nu till att vända på steken och ligga först när du går ut :D
Trist om du inte har möjligheten att ändra dig. Finns kanske andra saker du har lust att göra än att svartjobba som plattläggare om 15 år.
Edit: Plattsättare hette det visst...
Grattis!
Finns en hel del pengar att hämta i yrket, utan speciellt mycket tur eller kontakter, bara man ligger i.
Varierar säkert mycket mellan de olika skolorna, när jag läste el så kom det en vändning där intagskraven helt plötsligt sköt i höjden ordentligt från ett år till det nästa.
Hemskt korkat sagt. Jag utalande mig endast om medelpoängen, och vad medelpoängen säger är att hälften av alla som sökte hade mer än x och hälften har minder än x. vad är det du inte förstår?
Och din andra mening förstår jag inte riktigt. Hur kan man ha -100 poäng?
Crille666
2008-08-06, 21:55
Hemskt korkat sagt. Jag utalande mig endast om medelpoängen, och vad medelpoängen säger är att hälften av alla som sökte hade mer än x och hälften har minder än x. vad är det du inte förstår?
Hur kan medelpoängen vara under intagningspoängen? Här var det 205 förra året. Bygg har det högsta intagningspoängen på hela njudungsgymnasiet.
Om jag fattat det rätt så är intagningspoängen samma som medelpoängen.
-100= 100p eller mindre. +200= 200p eller mer.
Nonamenoshame
2008-08-06, 22:02
Gött att du kom in. Jag går själv bygg, ska börja andra året och har valt inriktning plåtslagare :)
Skojjar du? När jag ansökte till byggprogrammet på haganässkolan i älmhult var intagningspoängen 245.
Om jag fattat det rätt så är intagningspoängen samma som medelpoängen.
-100= 100p eller mindre. +200= 200p eller mer.
Ska man vara petig så brukar man skriva < och >, då plus och minus indikerar om talet är positivt eller negativt. Antar att du inte fick >200 poäng i högstadiet :D. Förstod det också som att det var 100 poäng under 0.
Nu lästa jag igen. Intagningspoängen är poängsumman för den sista personen som kommer in på programmet. Medelpoängen för vad? Medelpoängen för de som kom in ligger förmodligen över den tidigare siffran.
Gött att du kom in. Jag går själv bygg, ska börja andra året och har valt inriktning plåtslagare :)
Skojjar du? När jag ansökte till byggprogrammet på haganässkolan i älmhult var intagningspoängen 245.
seriöst!? Här i Helsingborg skulle jag tro att de ligger runt 130 kanske, fast vad säger det om Helsingborg :smash:
Ska man vara petig så brukar man skriva < och >, då plus och minus indikerar om talet är positivt eller negativt. Antar att du inte fick >200 poäng i högstadiet :D. Förstod det också som att det var 100 poäng under 0.
Nu lästa jag igen. Intagningspoängen är poängsumman för den sista personen som kommer in på programmet. Medelpoängen för vad? Medelpoängen för de som kom in ligger förmodligen över den tidigare siffran.
Varför antar du det?
I efter hand kan jag erkänna hur dum min teori om medelpoäng och intagningspoäng var. Tänkte inte efter riktigt.
Nonamenoshame
2008-08-07, 08:52
seriöst!? Här i Helsingborg skulle jag tro att de ligger runt 130 kanske, fast vad säger det om Helsingborg :smash:
En anledning är säkert att de har fler platser i helsingborg mot här ;)
Varför antar du det?
Bara ett skämt. Jag lägger förövrigt inte så stor värdering i vad folk har för betyg i allmänhet.
Danny Devito
2008-08-07, 10:44
Grattis. Jag gick också bygg på gymnasiet, det var roligt, speciellt första året. Gymnasiet är en jävla härlig tid, ta vara på den, krappen.
Och den faktan har du fått vartifrån? Kul att klanka ner på en linje som ger garanterat jobb efter gymnasiet och otroligt bra betalt för 3 års studie pga att medelpoängen är "typ 50"
Och den faktan har du fått vartifrån? Kul att klanka ner på en linje som ger garanterat jobb efter gymnasiet och otroligt bra betalt för 3 års studie pga att medelpoängen är "typ 50"
Därför att det är lågt intagningspoäng där han bor?
Jag trodde detta var en troll-tråd eftersom bygg i Helsingborg har kanske ett medel på 120-130poäng, vilket är sanslöst dåligt.
HanneJoelsson
2008-08-10, 20:31
bygg här jag sökte hade ett medel på 230 poäng.
Three pigs
2008-08-10, 20:38
Natur hade 50 och teknik 60 poäng för intagning där jag bor år 2006.
Crille666
2008-08-10, 20:51
Natur hade 50 och teknik 60 poäng för intagning där jag bor år 2006.
Jo men det är inte medelpoängen utan intagningspoängen. Medel är antagligen ganska högt men intagningen blir låg eftersom alla platser inte blir fyllda.
Därför att det är lågt intagningspoäng där han bor?
Jag trodde detta var en troll-tråd eftersom bygg i Helsingborg har kanske ett medel på 120-130poäng, vilket är sanslöst dåligt.
Vi bor i samma område. Jag sökte in till bygg för 2 år sedan och då var intagningspoängen 170. Så nej, det är inte märkbart låga poäng för att komma in och alla bortsett från kanske 2-3 från de 2 klasserna jag gått i har haft över 200 poäng i grundskolan och de är långt ifrån smartast i skolan.
Inge Enveten
2008-08-10, 23:06
Kan tänka mig att du pluggade mycket i grundskolan för att komma in på denna väldigt intelligens krävande linje. Gratulerar.
tommie-92
2008-08-10, 23:12
Kan tänka mig att du pluggade mycket i grundskolan för att komma in på denna väldigt intelligens krävande linje. Gratulerar.
Värst vad alla ska klanka ner på bygglinjen..
Inge Enveten
2008-08-10, 23:15
Värst vad alla ska klanka ner på bygglinjen..
:devil:
Sorry, försökte vara rolig
ett hett tips är att inte bruka särskrivningar när man kommenterar någons intellekt
om det nu ska fortgå på detta vis! ;)
Bump!
Funderar på att söka in till bygg för att sedan bli byggnadssnickare eller båtbyggare men så kom jag att tänka på att det är rätt kul om man får bra betalt, får arbete, liten "belastning" (skadesynpunkt, kan tänka mig att det är hög belastning på alla snickare) och sedan undrar jag hur semestern är för dessa yrken.
Har/kommer att ha tillräckligt med poäng för att välja ALLA linjer (tror jag) så jag undrar också om ni som valt bygg skulle gjort det idag om ni vetat att ni kunnat komma in på allt(eller det kanske ni gjorde).
Känns som att mitt gymnasie-val kommer att styra ganska mycket utav mitt framtida arbetsliv så om ni har egna erfarenheter så skulle jag bli glad om ni delade med er utav det
Bump!
Funderar på att söka in till bygg för att sedan bli byggnadssnickare eller båtbyggare men så kom jag att tänka på att det är rätt kul om man får bra betalt, får arbete, liten "belastning" (skadesynpunkt, kan tänka mig att det är hög belastning på alla snickare) och sedan undrar jag hur semestern är för dessa yrken.
Har/kommer att ha tillräckligt med poäng för att välja ALLA linjer (tror jag) så jag undrar också om ni som valt bygg skulle gjort det idag om ni vetat att ni kunnat komma in på allt(eller det kanske ni gjorde).
Känns som att mitt gymnasie-val kommer att styra ganska mycket utav mitt framtida arbetsliv så om ni har egna erfarenheter så skulle jag bli glad om ni delade med er utav det
Det spelar inte så stor roll vad du väljer i gymnasiet när det kommer till vidare studier. Ser du till att ha historia A och en grundläggande behörighet så räcker det med ett naturvetenskapligt basår för att få behörighet till alla linjer.
Om du är osäker på om du vill plugga vidare efter gymnasiet så är det rätt smart att skaffa sig en utbildning som leder till något man gillar, hellre ett eventuellt extra år än att gå och harva okvalificerade jobb tills man orkar ta tag i studier. Har t.ex. en bekant som jobbade som elektriker i 7år innan han bestämde sig för att plugga byggingenjör, det är sällan försent att studera om man inte är superambitiös.
ok, tack för tipsen, coxie, ska tänka på det.
Naturvetenskap menar du att jag borde gå nv istället för bygg? eller menar du att jag ska ha det på bygg?
Nej du läser det inför eventuella högskolestudier, som ett förberedande år.
aha, ok
Någon som har erfarenheter som båtbyggare eller byggnadssnickare (iofs 3-4 månader kvar innan jag väljer men det är bra att vara klar i tid :) )
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.