Visa fullständig version : Proteinintag helt baserat på vassle
Vänner,
Finns det någon nackdel annat än exempelvis smak/hunger, om man skulle ersätta allt köttintag (och dyl.) mot vassle och/eller kasein?
Jag kommer ha en period av pendlande där jag får gå upp 05.00 och komma hem 19.00 måndag till fredag, och det skulle spara lite tid att t.ex äta ris/pasta/potatis+grönsaker ihop med pulver.
Helgerna skulle jag äta normalt dock.
King Grub
2008-08-06, 12:06
En större del av proteinet skulle oxidera till energi och det skulle ge en sämre proteinbalans än om långsamt protein ingick, om du inte äter väldigt ofta.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3228S
http://jp.physoc.org/cgi/content/full/549/2/635
Rent kasein eller en 50/50-mix skulle alltså inte vara negativt jämfört med att få i sig proteinet från mat?
Slartibartfast
2008-08-06, 13:55
Jag har plockat bort en "köttportion" (ca 30-40 g protein) ur min dagliga kost och ersatt med vasslepulver i motsvarande mängd som jag sprider ut över dygnets övriga måltider. Oerhört skönt att inte behöva trycka i sig en massa proteinmat. *spy*
Iom att vasslen bara utgör ca 20% av varje måltids totala proteinmängd, tror jag det funkar ganska bra.
King Grub
2008-08-06, 14:21
Rent kasein eller en 50/50-mix skulle alltså inte vara negativt jämfört med att få i sig proteinet från mat?
Nej, för den sakens skull skall man inte behöva variera proteinintaget något speciellt.
Däremot vet jag inte om jag skulle basera en kost uteslutande på mjölkprotein; kasein verkar t ex öka risken för diabetes.
Jag har eventuellt möjlighet att få tag på ren äggvita från grossist.
Hur är det med detta, är det också för snabbt? Några riskfaktorer där?
Är det en begränsad period är det väl bara att köra på pulver men tänker du äta potatis/pasta/ris kallt?
Är det en begränsad period är det väl bara att köra på pulver men tänker du äta potatis/pasta/ris kallt?
Förhoppningsvis blir det inga problem att få tag på en micro, men annars skulle man kunna köra på mackor/baguetter. Det är just för att slippa förbereda och hantera kött, vinna lite tid.
VHelgerna skulle jag äta normalt dock.
Förhoppningsvis blir det inga problem att få tag på en micro, men annars skulle man kunna köra på mackor/baguetter. Det är just för att slippa förbereda och hantera kött, vinna lite tid.
Så mycket tid tjänar du inte om du ändå lagar mat men det ska väl inte vara några problem att köra på pulver (förutom risken att tröttna). Av det du beskriver i tråden behöver du iofs lägga till en fettkälla då pulver har väldigt lite fett.
Så mycket tid tjänar du inte om du ändå lagar mat men det ska väl inte vara några problem att köra på pulver (förutom risken att tröttna). Av det du beskriver i tråden behöver du iofs lägga till en fettkälla då pulver har väldigt lite fett.
Målet jag ligger på är ca. 50g fett om dagen, kan dock uppnås genom t.ex såser till middagen eller till kvällsmålet där jag äter nåt frukostaktigt.
Förutom tidsvinsten är det även plånboken som styr lite också.
Hursomhaver är väl äggvita också snabbt, men är det ens nära vassle?
King Grub
2008-08-11, 19:25
Hursomhaver är väl äggvita också snabbt
Nja, ett upptag av 2.8 gram per timme för kokt, 1.3 gram per timme för rått är inte speciellt snabbt.
Lite off-topic men var kan man köpa äggvita?
Lite off-topic men var kan man köpa äggvita?
I Sverige finns det troligen bara hos grossister och där har man bara företagskunder.
Folk här brukar tipsa om att gå in på ett bageri och be dom ta in, men om någon testat det i praktiken vet jag inte.
Vet visserligen inte om det finns i någon butik i någon av våra storstäder.
I Sverige finns det troligen bara hos grossister och där har man bara företagskunder.
Folk här brukar tipsa om att gå in på ett bageri och be dom ta in, men om någon testat det i praktiken vet jag inte.
Vet visserligen inte om det finns i någon butik i någon av våra storstäder.
Vän till mig gick in i en mataffär (som hade en bageridel) och frågade. Fick en ganska billigt tror jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.