Visa fullständig version : Kosttillskott el inte?
Henrik.nu
2008-08-06, 09:33
Hej!
Skulle vara väldigt tacksam för råd och förslag om kosttillskott.
Jag är ganska novis inom området med kosttillskott och ve tint eom jag behöver det, el det kan tillföra något eller bör jag hålla mig till sk. "vanlig mat" ( dock ej snabbmat etc etc).
Jag är +30, längd 178cm men väger 106kg!!!, så det önskas gå ned till runt 76kg. Mår inte bra av detta och har nu börjat lägga om kost och livsföring.
Tränar ungefär 2xStyrketräning per vecka och oftast 3 motionspass såsom, simning,löpning,spinning eller morgonpromenader.
Det är nu ingen WM-träning med pass på 3timmar utan mer på "amatörnivå".
Bör jag använda mig av kosttillskott, ?
Isåfall vad rekommenderas?
Och när ska jag ta det?
King Grub
2008-08-06, 09:38
Hej!
Nej, du behöver inte tillskott på något sätt med dina mål och din träning. Alla dina behov kan rätt lätt täckas med en vanlig blandkost. Det är mer en fråga om hur praktiskt och enkelt det är i sådana fall, t ex proteinpulver för att tillföra protein när det som bäst behövs, i samband med träning.
Henrik.nu
2008-08-06, 09:42
Det var ett bra svar. Det öppnade ju upp för skillanden på "behöver" /"praktiskt"!
Tex så kan jag efter simning/styrketräning behöva vänta med lunch el middag
ca 1-2timmar pga föreläsning direkt efter träning el att man bara varvar ned i i bastun efteråt. Kan det där vara bättre med ett kosttillskott än 1 banan?
King Grub
2008-08-06, 09:45
En banan (eller annan kolhydratkälla) och proten (från då t ex proteinpulver) är ett bättre val; det är alltid bra att tillföra både protein och kolhydrat efter träning.
Det är mer en fråga om hur praktiskt och enkelt det är i sådana fall, t ex proteinpulver för att tillföra protein när det som bäst behövs, i samband med träning.
;)
Något proteinrikt till den där bananen skulle vara bra. Inte nödvändigtvis kosttillskott som sagt.
Edit: Hur kunde jag tro att jag skulle hinna..
Henrik.nu
2008-08-06, 09:50
aha...så om det efter träning dröjer mer än 1 timme till frukost/lunch /middag..kan det vara bra med bananen och tex 1 proteinshake?
Vilket proteinpreparat rekommenderas iså fall?
Om det inte är proteinshake till bananen , vad skulle det då kunna vara jag ska äta?
King Grub
2008-08-06, 09:54
1. Träningen är inte bortkastad om det tar en timme innan födointag, men det är utan tvekan bättre att tillföra kolhydrat och protein så fort som möjligt. I en del studier (förvisso på äldre) har man sett att resultaten av styrketräning helt uteblivit om man väntat två timmar med föda, medan dom som fick näring direkt efter också fick resultat av sin träning. Efter konditionsträning går inlagringen av energi i musklerna betydligt långsammare, om man väntar med kolhydratintaget.
2. Ett vanligt vassleprotein är ett bra val. Märke spelar ingen speciell roll; vassle som vassle. Du märker ingen skillnad i "effekt" om du väljer ett billigt jämfört med ett dyrt (om du inte är laktosintolerant, möjligen, då billiga koncentrat brukar innehålla mer laktos).
3. Tja... använd din fantasi. Det går bra att ta med, säg, en tonfiskburk och en sked (eller vad som helst i proteinväg som inte kräver kylning), men hur roligt är det att sitta där och stinka med en fiskburk i omklädningsrummet?
aha...så om det efter träning dröjer mer än 1 timme till frukost/lunch /middag..kan det vara bra med bananen och tex 1 proteinshake?
Vilket proteinpreparat rekommenderas iså fall?
Om det inte är proteinshake till bananen , vad skulle det då kunna vara jag ska äta?
Vassleprotein är billigast och funkar bra. Finns i goda smaker också. Kolozzeum har ett eget märke som har en riktigt god kokossmak.
Mjölk, drickyoghurt, ostfralla osv funkar också bra. Innehåller det både kolhydrater och protein kan du ju skippa bananen även om det inte skadar att inta den heller. Det enda man brukar säga är att man ska undvika fett direkt inpå träningen.
Edit: Secondary assist on me :)
Henrik.nu
2008-08-06, 10:03
rent vassleprotein el esa-dubbel-pro från eislet..fanns det något som hette..med olika proteiner..hmm..är jag rätt på det? vad kan vara bäst?
haha..ja att sitta i omklädningsrummet el ibastun med en tonfiskburk är kanske inte direkt en höjdare....!=)
EsaPro får du bäst effekt av när du intar det på fastande mage direkt innan träning. Annars är det ungefär likvärdigt med vassle men dyrare. EsaPro innehåller rena aminosyror.
Double-Pro är ett proteinpulver bestående mest av kasein, dsv långsamt protein. Är också dyrare än vassle men godare. Kan intas efter styrketräning men de flesta använder det som protein för mellanmål och/eller inför natten.
Vassle är billigast och mycket snabbare än kasein. Inte lika gott som double-pro men som sagt billigare och snabbare. Brukar användas direkt efter träning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.