Visa fullständig version : En snabb jämförelse av två frukostvarianter
Jo, jag har två varianter av frukost jag normalt sett försöker hålla fast vid.
Jag funderar dock lite smått på hur de står sig motvarandra om man tänker i banor kring fettsorter och näringskvalitet. Det kanske ni kan hjälpa mig med då jag endast innehar själva näringsvärdena.
variant 1
3 DL Naturell Yoghurt
2 DL Start
0,5 DL Sötmandel
1 DL russin
2 skivor mörkt bröd med philadelphia+kalkonkött+tomatskivor
4 DL apelsinjuice
tot:
~1500 kcal
variant 2
2 DL havregrynsgröt
2 Skivade Bananer
1 DL Hallonsylt
2 DL Mellanmjölk
2 skivor mörkt bröd med philadelphia+kalkonkött+tomatskivor
4 DL apelsinjuice
~1300 kcal
Problem i dessa som jag själv förmår att uppfatta är mängden mättade fetter, då huvudsakligen i de mjölkbaserade produkterna. Jag tror helt enkelt jag är på jakt efter att göra min frukost lite mer nyttig. Även om kalorierna täcks bra nu, så är jag rädd för att de täcks av fel saker.
Tips, någon?
Eddie Vedder
2008-08-05, 18:28
Båda frukostarna är okej även om jag skulle placera frukost #2 som något bättre, havregrynsgröt är nyttigare än Start helt enkelt.:) Men det innebär inte på något sätt att du inte kan variera dig förstås.
Inga fel med fettkvalitén där heller, inte alls. Snarare en bra balans tycker jag, ett enkelt sätt att enkelt förbättra den är ju att kanske komplettera med två-tre kapslar fiskolja så är det en alldeles utmärkt fettbalans i en redan bra frukost:thumbup:
Att eventuellt skära ner lite på juicen kanske kan vara en idé också, kanske käka en aelsin istället.:)
Det där var rejäla frukostar. *flex*
Du verkar ju ligga på ett ganska högt dagligt energiintag om man tillåter sig anta lite och extrapolera resten av din dag, så det är knappast någon risk för att du inte får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler även om du håller nyttighetsnivå 1 av dina alternativ i samtliga mål. Sedan handlar det lite om hur du känner dig efter frukosten. Jag har helt slutat äta gröt på morgonen eftersom det är galet mättande. Den utgör numera kvällsmaten. Och ska man sporta någon timme efter frukost är Start kanske inte alls så dumt.
Men det förutsätter ju att man inte har sockerfobi som jag.
Gymfjollan
2008-08-05, 19:40
va är bäst å äta 1 dl gröt elr 2 ? ( om man vill hamna på kaloriunderskott )
va är bäst å äta 1 dl gröt elr 2 ? ( om man vill hamna på kaloriunderskott )
Va?
Undrar du om mer energi är bättre eller sämre än mindre energi om man vill hamna på ett underskott?
Gymfjollan
2008-08-05, 20:02
Va?
Undrar du om mer energi är bättre eller sämre än mindre energi om man vill hamna på ett underskott?
skit i frågan , såg nu själv hur dum den var *rolleyes*
Du verkar ju ligga på ett ganska högt dagligt energiintag om man tillåter sig anta lite och extrapolera resten av din dag, så det är knappast någon risk för att du inte får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler även om du håller nyttighetsnivå 1 av dina alternativ i samtliga mål. Sedan handlar det lite om hur du känner dig efter frukosten. Jag har helt slutat äta gröt på morgonen eftersom det är galet mättande. Den utgör numera kvällsmaten. Och ska man sporta någon timme efter frukost är Start kanske inte alls så dumt.
Men det förutsätter ju att man inte har sockerfobi som jag.
Enligt uträkningar baserat på vad jag gör en träningsfri dag så bränner jag ca 2800 kalorier. Tränar ungefär varannan dag, normalt intag för mig ligger väl mellan 3500-4000 vill jag tro.
Mättnaden tycker jag om, som det är nu känner jag hunger en kvart innan lunch, vilket jag tycker är jävligt schysst tajmat :P
Tack så mycket för alla svar. :)
Haeffner
2008-08-05, 20:16
Är inte dina uppskattade kcal-värden lite väl höga?
Visst det är rejäla frukostar men 1300 resp 1500kcal känns räknat lite i överkant ller vad säger ni andra?
Eddie Vedder
2008-08-05, 20:31
1300 resp 1500kcal känns räknat lite i överkant ller vad säger ni andra?
Nej det tycker jag inte. Kanske inte en 100%-ig uträkning men den ligger nog ganska rätt. Dessutom finns ju inga siffror på mängden philadelphiaost och inte heller hur stora brödskivor eller vilket bröd. "Mörkt bröd" säger inte ett dugg.
Båda frukostarna skulle kunna vara både mer energirika samt energifattigare men inte tror jag det är särskilt fel i uppskattningarna där inte.
Drog det faktiskt via hälsovakten, och dessutom spelar det ju faktiskt inte så stor roll, ett par hundra kalorier hit eller dit. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.