handdator

Visa fullständig version : Toxisk dos för grönt te?

Dan S
2008-08-05, 16:25
Ok, jag gjorde te precis, och jag råkade ta 3 matskedar orågade, stora jeflar, istället för rågade teskedar och kokade mig 6 dl grönt te. Ångorna från detta känns som lök, svider i ögonen, och det smakar nästan som sprit, starkt är det. Tonar upp i munnen.

Är det farligt tro? :F Mitt intuiton säger att det är lugnt, men jag är rädd för överdosering av vissa garvämnen och antioxidanter, ska det vara lugnt? Det är ju trots allt inte ALLT för mycket grönt te?

Kan tillägga att det är ruskigt starkt, om jag inte nämnde de.

Sverker
2008-08-05, 17:30
Koffeinet ger säkert först av alla ämnen förgiftningssymptom. Troligen risk för hjärtklappning.

HerrArne
2008-08-06, 09:53
Men. Men. Häll ut det och laga en ny kopp för bövelen? Det kan ju rimligen inte smaka annat än förfärligt ... eventuell farlighet känns mer som en sidnot.

Dan S
2008-08-06, 12:06
Jag drack 3 klunkar av skiten och fick en helvetes koffein-rush.. :D

Men sedan slurkade jag i mig allt ihopa, och den höll i sig i ett par timmar. Jag fick rännskita och ont i magen i 10 minuter kanske, sedan mådde jag prima resten av dagen/Kvällen.. :)

themanwhosoldtheworl
2008-08-06, 19:49
Jag drack 3 klunkar av skiten och fick en helvetes koffein-rush.. :D

Men sedan slurkade jag i mig allt ihopa, och den höll i sig i ett par timmar. Jag fick rännskita och ont i magen i 10 minuter kanske, sedan mådde jag prima resten av dagen/Kvällen.. :)

Ja du behöver nog inte oroa dig, man dör ungefär av 15gram koffien om man väger ca 100 kg. Lite stissig kan man bli av lägre doser *grr27*

zeroqp
2008-08-06, 21:00
Ja du behöver nog inte oroa dig, man dör ungefär av 15gram koffien om man väger ca 100 kg. Lite stissig kan man bli av lägre doser *grr27*

Jaså, dör man ungefär av 15gram koffein? Hur mycket krävs det för att man ska dö säkert? :laugh:

Sorry, kunde inte motstå. Läs igenom din post bättre nästa gång innan du postar den, annars kan den missförstås. ^^ I det här fallet skulle du bytt plats på ungefär och av för att få "man dör av ungefär 15 gram".

Scratch89
2008-08-06, 21:08
Jaså, dör man ungefär av 15gram koffein? Hur mycket krävs det för att man ska dö säkert? :laugh:

Sorry, kunde inte motstå. Läs igenom din post bättre nästa gång innan du postar den, annars kan den missförstås. ^^ I det här fallet skulle du bytt plats på ungefär och av för att få "man dör av ungefär 15 gram".

http://freshbread.blogs.com/photos/uncategorized/2007/09/04/captainobvious.jpg

Dan S
2008-08-06, 22:30
Jag skrev att det var inte koffeinet jag oroar mig över utan andra ämnen.. ;)
Det krävs amazing mycket grönt te för att RÅKA överdosera koffein och kola.
150mg/kg. = 10.5 g jag väger runt 70 kilo. 600mg per mugg i det tet jag gjorde, det var 3 gånger doseringen. jag drack 6 muggar. Jag fick en jädra kick, men jag dog inte iallafall. ;)