handdator

Visa fullständig version : Kcal förbrukning enligt pulsklocka

Lockzi
2008-08-05, 16:10
Hej,

kan börja med att säga "Hej" då jag är ny här. :)
Har tidigare enbart följt diskussioner anonymt men efter sökningar måste jag själv starta en.

Jag har införskaffat mig själv en pulsklocka, Polar F11, och hade på mig den under dagens gympass.

Här är datan från passet som bestod av enbart styrketräning axlar, samt 30 minuters gång i lagom takt.

Duration 1:28h

961 kcal
55% fat

HR Max 174 (87%)
HR Avg 128 (64%)

HR ZONES
Light 52:40
Moderate 24:44
Hard 3:46

Min fråga är då alltså, kan det verkligen vara möjligt att jag brännde 961 kcal på 1h träning och 30 minuters gång? Är 19 år, 187cm lång och väger 102 lätta pannor.

Dessutom, om jag skulle sitta på en motionscykel i 30 minuter, borde jag inte förbränna mindre än vad klockan med tanke på att jag inte jobbar med min egna vikt som pulsklockan är inställd på?

Tycker detta verkar på tok för bra för att vara sant.

MVH
Lockzi

Pelle2
2008-08-05, 16:27
Låter lite väl mycket ja, hur långt gick du?

Lockzi
2008-08-05, 16:31
Låter lite väl mycket ja, hur långt gick du?

Lite mer än 3 km. Började på 6,0 km/h men ökade strax till 6,5 km/h för att få upp pulsen till fetförbrännings nivå enligt klockan.

Skall nu upp på motionscykel och jämföra klockans kcal mätning med motionscykeln samt om något värde är rimligt, återkommer efter det. :)

LadyG
2008-08-05, 16:35
Weight Lifting - free weights or machine, moderate
306 calories in 1 hr
Walking - 5.6 km/h
194 calories in 30 min

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Men det är inklusive BMR, så du får dra av 150kcal ungefär från siffrorma.

Lockzi
2008-08-05, 18:10
Okaaay

Riktigt skrämmande, har nu cyklat i 30 minuter och här är datan från det...

Duration 0:29h

365 kcal
50% fat

HR Max 158 (79%)
HR Avg 137 (68%)

In Zone
141-157 BPM

0:18:14h

Enligt motionscykeln (som också snappade upp pulsbandet) där jag matade in ålder och vikt så hade jag förbränt ungefär 310 kcal.

Har vart inne på Polars hemsida och deras forum och kcal mätningarna skall tydligen vara ganska exakta om man har utfört alla tester vilket jag har. Med att jag på 1:30h skulle ha bränt 961 kcal har jag svårt att tro, det skulle innebär att jag enbart genom träning är uppe i 1576 kcal (har sprungit också).

LadyG's värde tycks vara betydligt mer realistiska, men vad händer om man tittar på en skräckfilm och pulsen stiger av det. Du har ingen fysisk ansträngning (utöver själva hjärtats pumpande)... Men klockan skulle ju ticka kcal efter kcal... ;D

LadyG
2008-08-05, 19:41
Caloriesperhour.com är tämligen exakta, men man måste ju tänka lite själv också och lära känna sin egen kropp. Om du består av 102kg rena muskler gör du ju av med mer energi bara genom att finnas än om du består av 102kg rent fett. Hur mycket du gör av med på träning beror ju också på hur mycket du tar i, hur van du är vid att träna och hur van du är vid övningarna bland annat. Dvs sånt som webbplatsen inte kan räkna med utan som du får lära dig och anpassa dig efter på egen hand. Självkännedom, helt enkelt. Bra att du reagerar på klockans siffror dock, de maskiner jag testat (de som har haft Polarmätare) har haft glädjemätare (antagligen för att uppmuntra folk att motionera mera).

Lockzi
2008-08-05, 20:08
Caloriesperhour.com är tämligen exakta, men man måste ju tänka lite själv också och lära känna sin egen kropp. Om du består av 102kg rena muskler gör du ju av med mer energi bara genom att finnas än om du består av 102kg rent fett. Hur mycket du gör av med på träning beror ju också på hur mycket du tar i, hur van du är vid att träna och hur van du är vid övningarna bland annat. Dvs sånt som webbplatsen inte kan räkna med utan som du får lära dig och anpassa dig efter på egen hand. Självkännedom, helt enkelt. Bra att du reagerar på klockans siffror dock, de maskiner jag testat (de som har haft Polarmätare) har haft glädjemätare (antagligen för att uppmuntra folk att motionera mera).

Attans glädjedödare!

Nåväl, tackar så mycket för att du har lett mig ut ur denna sifferdjungel! :D
Tror att det säkert finns fler som undrat över detta.

William
2008-08-05, 23:04
När du styrketränar ökar din puls väldigt mkt men inte av samma anledningar som när du tränar konditionsträning. Energiförbrukningen som pulsklockan beräknar utifrån din puls stämmer därför inte när det gäller styrketräning.