Visa fullständig version : Nyttig bröd med låg kcal, köpa i butik samt göra själv?
Letar efter något bra/nyttigt bröd med låg kcal som man kan köpa i butik samt något jag kanske skulle kunna göra själv? ;)
Alfred Nobel
2008-08-04, 21:43
Polarkraft Extrem är lågt på kalorier, vet inte om det är speciellt nyttigt, men mörkt och gott
Brooklyn
2008-08-04, 21:51
Polarkraft Extrem är lågt på kalorier, vet inte om det är speciellt nyttigt, men mörkt och gott
170kcal/100g,
riktigt gott bröd. :eating:
Fredrik_S
2008-08-04, 21:54
Om man klarar av ett riktigt surt bröd så finns Shulstads Skovmand
Troligen nyttigare än Polarkrafts Extrem.
Innehållsdeklaration:
Vatten, surdeg av råg, rågkärnor (20%), rågmjöl, siktat rågmjöl, rågflingor, malt av korn, salt, ättika, jäst.
http://www.schulstad.se/prc/prc.nsf/www/08A3607C4E344096C125715E003AEA1C?open&webpage=03D221C5310708C7C12571410036AF70&acronym=schulstadmain&back=1
pumpernickelbröd brukar ha ganska lågt kcal om man jämför
170kcal/100g,
riktigt gott bröd. :eating:
var det inte ngn diskussion uppe här på kolo att näringsvärdet i det brödet inte var korrekt (som det angavs på påsen)
Squirrel
2008-08-05, 20:15
Om man vill baka bröd rikt på protein så kan man baka på sojamjöl/glutenmjöl och mjölk/kvarg. Glutenmjöl är dock äckligt dyrt. Havrebröd går såklart också.
Eddie Vedder
2008-08-05, 20:36
Om man vill baka bröd rikt på protein så kan man baka på sojamjöl/glutenmjöl och mjölk/kvarg. Glutenmjöl är dock äckligt dyrt. Havrebröd går såklart också.
När du säger "glutenmjöl" menar du då glutenfritt mjöl eller ett mjöl särskilt rikt på glutenproteiner? Enbart vete kan ju bilda gluten men samma typer av proteiner finns ju även i korn, råg och havre om än i andra former med högre och lägre toxicitet.
Enbart i vetet kan ju själva glutenkomplexet bildas dock.
Men hursomhelst, syftar du på glutenfritt mjöl så är det ju det minst proteinrika mjölet man kan hitta typ.
creperiet
2008-08-06, 12:42
var det inte ngn diskussion uppe här på kolo att näringsvärdet i det brödet inte var korrekt (som det angavs på påsen)
Den frågan ställde jag till gällande företag. Här är svaret för de som inte har uppmärksammat det:
"Hej!
Vi har alldeles nyligen själva upptäckt att ett misstag skett i näringsvärdesdeklarationen på Extrem. Vi vet ännu inte exakt vad som blivit fel utan vi har precis skickat brödet på en ny näringsvärdesanalys.
Vi gör nämligen inga egna näringsvärdesberäkningar, utan skickar alltid brödet för analys hos ett externt laboratorium.
Troligen ligger kalorihalten strax under 200kcal, men det kan även vara så att mätningarna för t.ex fetthalten blivit fel.
Det tar alltid en tid innan denna typ av förändringar slagit igenom på förpackningarna, men vi hoppas kunna åtgärda det så snart som möjligt.
Vi hoppas på din förståelse och ber om ursäkt för det inträffade!
Vänliga hälsningar,
Jenny Franzén
Produktchef Polarbröd AB"
Rågbröd blir inte lika mastigt om man rostar det först.
Squirrel
2008-08-06, 19:56
När du säger "glutenmjöl" menar du då glutenfritt mjöl eller ett mjöl särskilt rikt på glutenproteiner? Enbart vete kan ju bilda gluten men samma typer av proteiner finns ju även i korn, råg och havre om än i andra former med högre och lägre toxicitet.
Enbart i vetet kan ju själva glutenkomplexet bildas dock.
Men hursomhelst, syftar du på glutenfritt mjöl så är det ju det minst proteinrika mjölet man kan hitta typ.
Nope, glutenmjöl. Bara gluten utan resten av mjölet liksom.
http://www.goodstore.se/catalog/product_info.php?cPath=41_50&products_id=1031
Vet inte riktigt vad det innehåller, men man kan ju kanske gissa att det är proteinrikt.
Edit: Angående Extrem så är det ju ändå bra, de flesta bröden brukar ju ligga på runt 250 kcal/100g. Och bäst av allt: Topp 5 vad gäller smak!
3.1415926535
2008-08-06, 21:45
Glutenmjöl är "tvättat" vetemjöl, alltså är glutenet koncentrerat. Jag mailade biofood efter näringsvärde på deras glutenmjöl och fick svar.
Per 100 g:
Energi 360 kcal
Protein 75 g
Kolhydrater 11 g
Varav sockerarter 1 g
Fett 2 g
Varav mättat 0,2 g
Kostfibrer 3 g
Natrium 0 g
Anledningen till att jag ville ha näringsvärdet var att jag ofta gör seitan av glutenmjöl. Seitan är ett bra köttsubstitut, recept kan ni hitta här. (http://oxon.se/seitan)
Oj, det är inte så lågt i energi per 100g. Men per bröd runt 40kcal :)
3.1415926535
2008-08-07, 08:45
Nä, de är ungefär som vanligt mjöl, vilket är självklart då det innehåller 75% protein och 11% kolhydrater istället för runt 70% kolhydrater och 10% protein som mjöl brukar göra.
Workoutboy234
2008-09-05, 20:10
stämmer det inte att polarkraft extrem innehåller 170kcal/100g ? /gråt
Chrillee
2008-09-11, 01:15
Glutenmjöl är "tvättat" vetemjöl, alltså är glutenet koncentrerat. Jag mailade biofood efter näringsvärde på deras glutenmjöl och fick svar.
Per 100 g:
Energi 360 kcal
Protein 75 g
Kolhydrater 11 g
Varav sockerarter 1 g
Fett 2 g
Varav mättat 0,2 g
Kostfibrer 3 g
Natrium 0 g
Anledningen till att jag ville ha näringsvärdet var att jag ofta gör seitan av glutenmjöl. Seitan är ett bra köttsubstitut, recept kan ni hitta här. (http://oxon.se/seitan)
Ska jag köpa omedelbart!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.