Visa fullständig version : Vilket är det bästa kosttillskottet för leder/brosk? (knäna)
Efter att ha joggat regelbundet i några veckor har jag nu börjat få känningar i knäna.
Vilket kosttillskott kan rekommenderas för brosket och lederna i knäna?
(Andra tips om vad man bör tänka på för att inte förstöra knäna mottages tacksamt.. hade varit tråkigt att få kroniska besvär..)
Något av dessa som ni vet fungerar?
Arosan | Dr Donsbach
Arosan innehåller kondroitin (chondroitin sulphate), MSM (Methyl Sulfonyl Methane), CMO (Cetyl-myristoleate), C-vitamin och Curcuma (gurkmeja). 100 kapslar | 167.00 SEK (199.00 SEK)
--------------------------------------------------------------------------------
Avosol | Maxmedica
Avosol innehåller ASU®, ett naturligt extrakt som baserar sig på avokado och soja i ett inbördes förhållande, som är särskilt utforskat och dokumenterat. 120 tabletter | 325,00 SEK (Rek. 392,00 SEK) 60 tabletter | 182,00 SEK (Rek. 213,00 SEK)
--------------------------------------------------------------------------------
Bio-Silica MSM | Pharma Nord
Bio-Silica MSM® innehåller naturligt kisel och organiskt svavel, MSM, som ofta kallas ‘skönhetsmineralet’. För att stärka hud, hår och naglar och ge lyster åt hyn. 120 tabletter | 137.00 SEK (179.00 SEK)
Cynatine FLX | Sanpharm
Cynatine FLX innehåller keratin som är en naturlig byggsten i ledernas broskvävnad. Cynatine FLX ökar nivån av den kraftfulla antioxidanten glutation, som har betydelse för en god ledhälsa. 60 tabletter | 132.00 SEK (176.00 SEK)
Fortodol | Dr Donsbach
Fortodol innehåller en väl avvägd blandning av gurkmeja och fenylalanin. Gurkmeja är en vida använd krydda, färgämne och medicinalväxt. Fenylalanin är en aminosyra som förhindrar nedbrytningen av kroppens endorfiner. Den hör till en grupp aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv. 100 kapslar | 250,00 SEK (Rek. 319,00 SEK) 40 kapslar | 109,00 SEK (Rek. 139,00 SEK)
Glukosamin | Naturell
Glukosamin bildas normalt i kroppen, men ett tillskott kan vara värdefullt. Ett dagligt tillskott bör kombineras med motion för att näringstransporten skall fungera så bra som möjligt. 150 tabletter | 145.00 SEK (186.00 SEK)
Harpago | Bioforce
Kosttillskott som är bra för smidigheten i kroppen. 270 tabletter | 118.00 SEK (197.00 SEK)
Helaflex | Hela Pharma
Helaflex – ett dokumenterat naturläkemedel traditionellt använt för lindring av smärta och stelhet vid lätt ledförslitning (artros). 50 tabletter | 168.00 SEK (199.00 SEK)
Ingefära | Naturell
Ingefära har länge använts i sydostasien som medel för ökad smidighet och rörlighet, samt mot illamående och matsmältningsproblem. 60 tabletter | 111.00 SEK (160.00 SEK)
INUITT SELOLJE | Provena
INUITT SELOLJE innehåller ren och naturlig sälolja. Oljan har genomgått en grundlig rening och behandling som ger en frisk och neutral olja utan lukt och smak. 120 kapslar | 129.00 SEK (159.00 SEK)
INUITT SELOLJE liquid | Provena
INUITT SELOLJE innehåller ren och naturlig sälolja. Oljan har genomgått en grundlig rening och behandling. Med vitamin A, D, E och smak av citron och apelsin. 250 ml | 134.00 SEK (169.00 SEK)
Jictin | Bioaktiva
Jictin för rörelseglädje! Jictin är ett kosttillskott speciellt framtaget för aktiva män och kvinnor, 50+. Jictin innehåller en noga utvald kombination av naturliga substanser. 100 tabletter | 185.00 SEK (239.00 SEK)
Kondrin | Cederroth
Kondrin innehåller kondroitinsulfat som är en naturlig byggsten i broskvävnad. Kondroitin har i studier visat minskad smärta och förbättrad funktion i leder. 60 tabletter | 203.00 SEK (238.00 SEK)
Led&Muskel | Holistic
Holistics Led&Muskel är framtagen för att stärka och underhålla leder och muskler på ett naturligt sätt. 60 kapslar | 315.00 SEK (315.00 SEK)
Ledactin | Scandinavian Clinical Nutrition
Ledactin är en patenterad, naturligt förbättrad mjölkprodukt. Kliniska studier har visat att ingredienserna i kosttillskottet Ledactin har en positiv påverkan på kroppens smidighet. 90 tabletter | 167.00 SEK (199.00 SEK)
Lignisul MSM | Ion Silver
Kosttillskott som ger kroppen tillskott av organiskt svavel som är en viktig beståndsdel i proteinen kollagen och keratin som bygger upp bla brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, hår och naglar. Lignisul MSM innehåller 100% ren MSM. 200 gram | 139,00 SEK (Rek. 192,00 SEK) 500 gram | 285,00 SEK (Rek. 377,00 SEK)
Lignisul-Ionosil Sprayflaska | Ion Silver
Man kan göra sin egen MSM-spray genom att ta en del MSM-pulver och blanda det med sex delar vatten. Tom plastflaska som rymmer 30ml. 1 st | 12.00 SEK (16.70 SEK)
Litozin | Green Medicine
LitoZin är ett standardiserat nyponpulverpreparat från specialodlade nypon. LitoZin har antiinflammatorisk och smärtstillande effekt , ger ökad rörlighet , minskar cellskador och skyddar cellmembranen. 200 gram | 239.00 SEK (289.00 SEK)
Litozin caps | Green Medicine
LitoZin är ett standardiserat nyponpulverpreparat från specialodlade nypon. LitoZin har antiinflammatorisk och smärtstillande effekt , ger ökad rörlighet , minskar cellskador och skyddar cellmembranen. 200 kapslar | 245.00 SEK (289.00 SEK)
Lyprinol | iQmedical
Lyprinol, den äkta musseloljan. Oljan gör dig smidig och mjuk. 50 kapslar | 199.00 SEK (268.00 SEK)
Nivelamin | Dr Tolonen
Extrakt av grönläppad mussla, broskuppbyggande mot ledbesvär. 180 kapslar | 379,00 SEK (Rek. 505,00 SEK) 60 kapslar | 139,00 SEK (Rek. 184,00 SEK)
Nutrilenk | Mezina
NutriLenk innehåller byggstenar till broskvävnad i form av bl.a. kondroitinsulfat och hydrolyserad kollagen. 210 tabletter | 463,00 SEK (Rek. 629,00 SEK) 90 tabletter | 225,00 SEK (Rek. 315,00 SEK)
Nya Glucofärin | Biokraft Pharma
Nya glucofärin är ett kosttillskott som innehåller grönläppad mussla, kondroitin, ingefära och MSM. 100 kapslar | 211.00 SEK (318.00 SEK)
Omega-3 Sälolja liquid | Elexir Nordiska
Omega-3 Sälolja är mycket rik på omega-3 och består, precis som fiskolja, av fettsyrorna EPA och DHA. Sälolja innehåller även den unika fettsyran DPA. Säloljan har i studier visat sig vara mycket bra vid reumatism, ledbesvär och inflammatoriska tarmsjukdomar (IBS). Med neutral smak. 250 ml | 179.00 SEK (230.00 SEK)
Seal Omega-3 | Elexir Nordiska
Omega-3 Sälolja är mycket rik på omega-3 och består, precis som fiskolja, av fettsyrorna EPA och DHA. Sälolja innehåller även den unika fettsyran DPA. Säloljan har i studier visat sig vara mycket bra vid reumatism, ledbesvär och inflammatoriska tarmsjukdomar (IBS). 100 tabletter | 185.00 SEK (239.00 SEK)
Zinaxin | Ferrosan
Smidighet på naturligt vis. Ingefärabaserat biokomplex. 120 kapslar | 358,00 SEK (Rek. 489,00 SEK) 60 kapslar | 193,00 SEK (Rek. 277,00 SEK)
A.Steinbach
2008-08-04, 18:38
Glucovett
Glucovett
Tror mig ha läst någonstans att glucosamin inte har effekt på knäna. Stämmer det?
Har du själv erfarenhet av preparatet. Vilka besvär hjälpte det mot?
Glukosamin ska vara bra har jag hört.
Ett preparat med Cissus Quadrangularis som tex..
- Quadrol
- Super Cissus RX
- PrimaForce Cissus
- mfl
Kan nog hjälpa
Cissus har hjälpt Hobbes här på forumet med hans leder.
Det finns även en recension skriven av honom på ett annat svenskt träningsforum.. men jag kan inte länka dit pga av de är konkurrenter till kollo.
Jag använder mig av ett tillskott bestående av glukosamin 1,5g, chondriotin 1,2g och MSM 0,5g per dos (tre tabbar)
Sedan använder jag mig av ett tillskott av Cissus, 1 tablett 2 ggr per dag.
Denna kombo funkar otroligt bra för mig, de problem jag haft i armbågar, axlar och knän är som bortblåsta.
Före jag provat Cissus var MSM det som hjälpt mig mest, men denna kombon är otroligt mycket bättre.
Cissus tex Quadrol fungerar jävligt bra för mig när jag har problem med lederna
Damien Thorne
2008-09-02, 10:22
Jag rekommenderar också Cissus.
Jag rekommenderar att kolla över skor, löpteknik, träningsvolym och -intensitet.
Anders The Peak
2008-09-02, 10:58
Jag rekommenderar att kolla över skor, löpteknik, träningsvolym och -intensitet.
Kan bara hålla med föregående talare....
Glukosamin skrivs ut av läkare.
Vad ska man dra för slutsats av det?
King Grub
2008-10-08, 12:24
Glukosamin klassificeras som läkemedel eftersom användningen är medicinsk. Glukosamin är en renframställd kemisk substans och är därmed ett alltför bearbetat innehållsämne för att det ska kunna klassificeras som naturläkemedel.
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NormalPage____5159.aspx
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.