Visa fullständig version : Härdat fett i kaffeautomater
Hänvisar till den här länken jag läste på expressen; http://www.expressen.se/halsa/1.1239110/bluffmjolk-i-kaffeautomater
Det är lite synd att man inte vet vad som är i kaffeautomaterna på jobbet, det borde finnas någon sorts innehållsförteckning för de alternativen som finns att välja tycker man.
Jag har i alla fall mailat vår leverantör av kaffe här på jobbet för att se om man kan få en innehållsförteckning över mjölken i kaffet i våra automater...
Vet ni vad som finns i era kaffeautomater? *spy*
Det är lite synd att man inte vet vad som är i kaffeautomaterna på jobbet, det borde finnas någon sorts innehållsförteckning för de alternativen som finns att välja tycker man.
Jag vet inte hur det är hos er, men där jag jobbar får vi påsarna med chokladpulver, kaffe osv. kartongvis, så det är bara att läsa på påsarna om man undrar vad de innehåller. Det kanske inte bara är fråga om att information borde finnas tillgänglig, det kanske också handlar om att man måste kolla upp vilken information som faktiskt finns.
Eddie Vedder
2008-08-04, 16:35
Det stod om samma sak i SvD för ett tag sedan:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1474755.svd
Det handlar inte om att ingrediensförteckningen inte existerar utan att den snarare påstår sig innehålla saker som det är tveksamt om man får kalla det. D.v.s. inehåller det ingen mjölk får det inte stå att det gör det exempelvis.
Vi har Selectas automater på mitt jobb, brukar ta kaffe och choklad varje dag, tror inte det är så överdrivet skit iproppat i det. Tar ingen mjölk till dock.
Jag vet inte hur det är hos er, men där jag jobbar får vi påsarna med chokladpulver, kaffe osv. kartongvis, så det är bara att läsa på påsarna om man undrar vad de innehåller.
Shit! *gah!* Öppnade ett skåp vid kaffemaskinen, och gissa vad jag såg med stora bokstäver: En påse med texten WHITENER. Gud vad besviken jag är nu, hur f_n kan det stå MJÖLK på kaffemaskinen? Jag känner mig lurad. Det känns som att jag har beställt lax med råris och fått en Big Mac med extra ost och large pommes.*popcorn*
Nu blir det till att upplysa kollegor att bojkotta härdat fett med kaffet. Inte undra på att alla på jobbet har bilringar. *mini
brukar också köra på chokladen, antar att den blandas med vatten.. i vilket fall är den beroendeframkallande >_<
Slartibartfast
2008-08-04, 20:05
Vi har Selectas automater på mitt jobb, brukar ta kaffe och choklad varje dag, tror inte det är så överdrivet skit iproppat i det. Tar ingen mjölk till dock.
Vi har också en selectamaskin. Jag dricker två koppar dagligen, med mjölk. Hade gärna vetat vad de olika dryckerna innehåller. Känns inte vettigt att dagligen dricka nåt som man inte sett innehållsförteckningen på. Ska maila imorgon.
Vi har också en selectamaskin. Jag dricker två koppar dagligen, med mjölk. Hade gärna vetat vad de olika dryckerna innehåller. Känns inte vettigt att dagligen dricka nåt som man inte sett innehållsförteckningen på. Ska maila imorgon.
Posta eller PMa gärna ett eventuellt svar. Vore intressant och användbart att veta vad som finns i Selectas kaffe. Blir en hel del sådant som slinker ned om man ser det över tid... :)
Slartibartfast
2008-08-07, 07:39
Kom svar idag (fritt översatt från finska):
"I våra automater används, beroende på vilken automat det handlar om, flytande mjölk, cappuccino topping-skumpulver eller whitener, som är ett vegetabiliskt mjölksurrogat, m.a.o, en växtfettblandning."
Är det växtfettblandningen som är det härdade fettet?
Kom svar idag (fritt översatt från finska):
"I våra automater används, beroende på vilken automat det handlar om, flytande mjölk, cappuccino topping-skumpulver eller whitener, som är ett vegetabiliskt mjölksurrogat, m.a.o, en växtfettblandning."
Är det växtfettblandningen som är det härdade fettet?
Det är gräddersättningsmedlet Whitener som innehåller en sockerlösning med härdat fett och ett antal kemiska tillsatser;
:banned
Jag har redan börjat med äkta mjölk i mitt kaffe. Kör på det istället. Jag kan fortfarande inte förstå hur det kan stå "MJÖLK" på knappen och man får en sockerlösning med transfetter i koppen. :furious:
Har gett upp kaffemaskinen på jobbet. Maler eget kaffe hemma på morgonen och gör en presskanna som jag fyller i en termos. Blir mycket bra.
Det handlar inte om att ingrediensförteckningen inte existerar utan att den snarare påstår sig innehålla saker som det är tveksamt om man får kalla det. D.v.s. inehåller det ingen mjölk får det inte stå att det gör det exempelvis.
Vad är det som gäller här? Kan man anmäla företaget då eller hur är lagen skriven egentligen? Borde väl vara samma för produkter som finns i våra livsmedelsaffärer? Skulle ju bli ett j_vla liv om det var Whitener i mellanmjölken på ICA till exempel...?! :confused:
Slartibartfast
2008-08-07, 09:37
Det är gräddersättningsmedlet Whitener som innehåller en sockerlösning med härdat fett och ett antal kemiska tillsatser;
Jag har redan börjat med äkta mjölk i mitt kaffe. Kör på det istället. Jag kan fortfarande inte förstå hur det kan stå "MJÖLK" på knappen och man får en sockerlösning med transfetter i koppen. :furious:
Men va i helvete.
Satan att man ska måste maila folk och fråga vad det är i en vanlig kopp kaffe. Inget mera mjölkkaffe ur den automaten för mig iaf.
Står det att det är kaffe med mjölk är det ju ganska lätt hänt att man tar för givet att det är mjölk i kaffet. *rolleyes*
Ska prata med ansvarig person här på jobbet.
Ska det va såhär!? Är det så!? Är det så!?
Danny Devito
2008-08-07, 09:52
Ska det va såhär!? Är det så!? Är det så!?
Haha, jag visste inte att ni hade programmet Plus i Finland. :D
Vi blev också precis uppmärksammade på vad våra selectaautomater innehåller för "mjölk". Selecta borde åka dit för det där, det står faktiskt mjölk på knapparna, ex. kaffe med mjölk. Trodde naturligtvis det var typ mjölkpulver/torrmjölk. Sjukt!
EDIT:
Vad är det som gäller här? Kan man anmäla företaget då eller hur är lagen skriven egentligen? Borde väl vara samma för produkter som finns i våra livsmedelsaffärer? Skulle ju bli ett j_vla liv om det var Whitener i mellanmjölken på ICA till exempel...?! :confused:
Enligt http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=806943 är selecta redan anmält av Konsumentföreningen Stockholm.
Tur att man nästan aldrig dricker från automat och när man gör det kör man svartsvartsvartsvart..
Slartibartfast
2008-08-07, 14:58
Jag drog på mig att reda ut detta på jobbet och grävde fram namnet på försäljaren. Det visade sig att det mycket riktigt var whitener i kaffet. Detta var hans svar:
"Användningen av ordet "mjölk" är felaktig. Det är iaf det ord som används av alla företag inom branschen i årtionden. Kritiken som riktats mot branschen är berättigad, och vi har redan diskuterat med vad vi kunde ersätta ordet "mjölk" där det är missvisande. En av orsakerna till varför mjölk används är för att det är svårt att få till en vettig översättning av 'whitener'"
Tänkte att man kanske borde lägga upp en liten lapp till allmän kännedom bredvid automaten, men det är sannolikt bara jag som bryr mig ändå :D
Tänkte att man kanske borde lägga upp en liten lapp till allmän kännedom bredvid automaten, men det är sannolikt bara jag som bryr mig ändå :D
Ja, jag har berättat för några kollegor också att det finns transfetter och sockerlösningar i "mjölken", men de flesta vet ju inte vad transfetter eller härdade fetter är, så de bryr sig inte så mycket. Folk är inte nog pålästa tyvärr. Det bästa är nog att anmäla till miljöansvariga på arbetet och ta det den vägen istället så att Whitener kan ersättas mot någonting smartare.
Tjaa...så upprörande var det inte tycker jag. Glukossirap är harmlöst, mjölkpulver är harmlöst, fosfater är acceptabelt så länge man håller sig inom rekomenderat dagligt intag ( ca 1 gram ), mono- och diglycerider är harmlöst, citronsyraestrarna är harmlöst, karotenet är harmlöst ( inom rekomenderat dagligt intag ). Kvarstår det härdade fettet.
Att gräddpulver inte är lämpligt är tydligt eftersom pulvret är känsligt och snabbt klibbar ihop vid värme eller fukt. Kvarstår härdat fett. Gäller alltså för oss konsumenter att kräva ett transfritt fett.
Det upprörande är att kalla det mjölk;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.