handdator

Visa fullständig version : förbränning vid konditionsträning..

goldenlonely
2008-08-04, 12:50
På de flesta konditionsmaskiner kan man ställa in faktorer som vikt, längd och ålder för att kunna se hur mycket kalorier man förbränner under träningens gång.
Min fråga är om två jämngamla (och lika långa) personer som väger lika mycket, den enas vikt mer muskler än den andres, verkligen förbränner lika mycket kalorier om de tränar lika länge? Och hur pålitliga är kaloriräknarna egentligen?
Jag antar att personen med mer muskelmassa bränner mer, eftersom det går åt mer energi.. Någon som vet?

sleep is the enemy
2008-08-06, 09:48
Jag skulle tro att det är som du säger, mer muskelmassa = mer energi går åt. Sen vet jag inte om det skiljer så mycket eller hur exakt en sån mätare räknar...

En enkel metod: Sträcka gånger vikt = kalorier brända. Springer du 1 km och väger 50 kilo går det 100 kalorier på 2 km. Om jag har tänkt fel nu får nån rätta mig :)

King Grub
2008-08-06, 09:51
Det kostar mer energi att utföra ett visst arbete med en tyngre kropp, men det är ingen skillnad om tyngden består av X kg muskelmassa, X kg fett eller X kg ryggsäck.

sleep is the enemy
2008-08-06, 09:53
Det kostar mer energi att utföra ett visst arbete med en tyngre kropp, men det är ingen skillnad om tyngden består av X kg muskelmassa, X kg fett eller X kg ryggsäck.

Men blir det inte högre förbränning under tiden, då muskler tar mer energi? En kropp med högre % muskler förbränner mer under dagen mot en med mindre muskler, detta gäller ju även under träning? Fast det blir väl inte så stor skillnad under ett kort pass iofs...

Eddie Vedder
2008-08-06, 17:04
Men blir det inte högre förbränning under tiden, då muskler tar mer energi?

1kg muskler i vila kostar ca 13kcal per dygn och 1kg fett kostar 4.5kcal. Så visst är det skillnad, ungefär tredubbel skillnad. Men i antal kcal är det verkligen inte mycket att prata om.;)

Det är som sagt nästan enbart just vikten som sådan som gör skillnaden.

Kräket
2008-08-06, 17:15
Utvidgar frågeställningen lite. Kör lite kondition på s.k. cross-fit maskiner på mitt gym (Man springer med fötterna i en sorts ställning, och rör armarna genom att hålla i spakar).

Den har en "calorie"-räknare (förresten, är engelskans calorie = svenskans kilokalorie? d.v.s. 1 calorie = 1000 kalorier?). Under ett vanligt pass, c.a. 20 - 30 min beroende på belastning, gör jag av med mellan 600 - 800 calories. Är detta en någorlunda rimlig siffra med en kroppsvikt på 85 kg och på c.a. 2/3 av maxbelastning, d.v.s. motstånd?

Eddie Vedder
2008-08-06, 17:28
Kräket: Jag tycker det låter som en för hög siffra helt klart. Nu vet jag inte din intensitet förstås men uppemot 800kcal på 20-30 minuter känns osannolit på en cross-trainer (cross-fit är något helt annat;)).

Och ja, det som åsyftas med calories är kcal. Av någon anledning väljer amerikanarna att göra det enklare för sig och nöjer sig ibland med enbart calories även om man menar kilokalorier. Vi svenskar säger ju oftast bara kalorier men menar det som i själva verket är kilokalorier.

"Officiellt" skall för övrigt kJoule användas i Sverige. Våra lärare tjatar om det men ingen bryr sig egentligen, inte ens alla lärare.:D

Kräket
2008-08-06, 17:35
Kräket: Jag tycker det låter som en för hög siffra helt klart. Nu vet jag inte din intensitet förstås men uppemot 800kcal på 20-30 minuter känns osannolit på en cross-trainer (cross-fit är något helt annat;)).

Och ja, det som åsyftas med calories är kcal. Av någon anledning väljer amerikanarna att göra det enklare för sig och nöjer sig ibland med enbart calories även om man menar kilokalorier. Vi svenskar säger ju oftast bara kalorier men menar det som i själva verket är kilokalorier.

"Officiellt" skall för övrigt kJoule användas i Sverige. Våra lärare tjatar om det men ingen bryr sig egentligen, inte ens alla lärare.:D

Woops! cross-trainer menar jag givetvis.

Ja, tycker också förbrukningen känns lite i överkant. Som sagt, på mina 20 min pass brukar jag köra intervaller där jag pendlar mellan 12 i belastning och 18 ungefär (20 är max). 30 min passen kör jag på 13 i belastning.

Kanske är förbrukningen lite väl optimistiskt uträknad så att folk fortsätter ställa sig på dem? :D

martikainen
2008-08-06, 19:18
när jag kör cross-trainern på gymmet så brukar jag köra på 13 i motstånd och ligga på 135 i puls, bränner då ca 12-13kcal/minuten

Bränner lite mindre vid tex cyckling och rodd, men chansar på att runt 10kcal/minuten är ganska bra minivärde man kan gå på vid 65-70% av maxpuls, eller?
Detta är då mätt med mitt pulsband mot maskinernas kaloriräkning där man får skriva in vikt och ålder. Ska testa se vad pulsklockan säger för kaloriförbrukning nästa gång.
stats: 88kg på 173cm.

goldenlonely
2008-08-07, 07:31

tack, det var svaret på min fråga!