Visa fullständig version : Kycklingfilé
Är det denna kycklingfilé sort som e nyttig eller är det alla? Eller är det inte denna? Tänker äta mycket sådan här kyckling, är det okey?
http://www.freewebs.com/thonysjolund/200705011137.jpg
glöm inte besöka min videoblogg http://thony.blogg.se
Va? Det ser ju ut som helt vanlig kycklingbröstfilé utan skinn (http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=1173&vikt=100). Det är jättebra mat, vad för slags kycklingbröstfilé skulle inte vara nyttig?
Jag har dålig koll. Men det där är alltså 10av10 ? :D
Alfred Nobel
2008-08-04, 09:34
Jag har dålig koll. Men det där är alltså 10av10 ? :D
Utifrån bilden ser det ut som vilken grillad/tillagad kycklingfilé som helst. Som torwald skriver. Och kycklingfilé är rik på protein, inga kolhydrater och minimalt med fett. På så sett är det bra!
frambogir
2008-08-04, 12:22
Men sluta snacka skit om fett! :(
Vem snackar skit om fett? Niklas påpekade bara att det är ett magert kött, och det stämmer ju alldeles utmärkt.
frambogir
2008-08-04, 12:56
Hmm true, jag tolkade det som att det var bra med fettfritt bara. Sorry, jag ber om ursäkt.
piraten99
2008-08-04, 17:31
det är grymt fett mannen!
Kör själv på ICA kycklingfilé, smakar kanoners!
På tal om fett lär den ju vara lagad i just fett. Om den är stekt vill säga. Går ju att "steka" den i ugnen utan att använda fett om man nu är känslig.
Ren kycklingfilé tar inte upp fett från stekpannan. Däremot vinner du en smaklig stekyta när du använder smör eller margarin.
mastermungo
2008-08-05, 10:17
Ren kycklingfilé tar inte upp fett från stekpannan. Däremot vinner du en smaklig stekyta när du använder smör eller margarin.
Detta var nytt för mig. Visst är det kanske logiskt men jag har bara aldrig tänkt på det förut.
ÄR det generellt så att kött inte tar åt sig fett från stekpannan?
Hur är det med andra livsmedel?
Vet "man" varför den inte gör det? Hade jag inte heller hört förr:Virro
mastermungo
2008-08-05, 10:45
Hittade det här i en annan tråd. Jag borde kanske sökt först men nu får fler veta iaf=)
Rent kött suger inte åt sig fett. Tvärt om, fetare kött släpper fett som smälter ut i stekpannan.
Porösa, kolhydratrika livsmedel som t e x potatis eller skorpsmulor till panering ( fiskpinnar, Wienerschnitzel ? ) suger upp stekfett. Då ökar fetthalten.
Stek köttet, lyft upp det ur stekpannan och låt stekfettet rinnan av innan du lägger upp köttet på fatet.
Vet "man" varför den inte gör det? Hade jag inte heller hört förr:Virro
I kött är det proteinet som håller fettet på plats. Vid uppvärmning så denatureras proteinerna. De fettbindande egenskaperna försvinner utan proteinet klumpar istället ihop sig med andra protein.
På samma gång förlorar proteinet också sin vattenbindande förmåga och vatten rinner ut.
Aha! Vad är det som gör att kolhydratrika livsmedel suger åt sig fett och vatten vid tillagning då?
Eddie Vedder
2008-08-06, 03:48
Aha! Vad är det som gör att kolhydratrika livsmedel suger åt sig fett och vatten vid tillagning då?
Vätskan absorberas av stärkelsegranulerna. Den exakta mekanismen bakom fettabsorbtionen vet jag inte men att te.x ströbröd, mjöl, potatis etc. absorberar fett så effektivt beror ju på dess porösa struktur.
Den som vill veta mer om hur mycket fett som tas upp/flyter ut vid stekning av kött rekomenderas en publikation från danska livsmedelsverket. Den tar upp ämnet i detalj på ett ganska bra sätt.
Nu hittar jag tyvärr inte länken, men vet att den nämnts i en tidigare tråd är på Kollo. Någon som vet vart denna rapport går att finna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.