handdator

Visa fullständig version : 100% Nutrillet viktminskning + träning

forandramittliv
2008-08-04, 02:05
En lång post, hoppas ni orkar läsa. Uppskattar all hjälp!
Jag har tittat igenom deff-guiden och tränings-guiden på kolozzeum men det passar inte riktigt in på min 100% pulverdiet.
----

Hur ska jag göra det?
Jag har prövat flera olika bantningsmetoder, äta mindre, kålsoppa metoden, atkinsmetoden och äta-nyttigt-metoden. Ingen av dom har tydligen fungerat långsiktigt. För det mesta för att jag inte kunnat hålla dom. Nu har jag efter att läst på en lite bestämt mig för att pröva på en VLCD (Very Low Calorie Diets) metod.

Det jag kommer göra är att börja med Nutrilett Intensive pulver-diet. En strikt diet där jag ett antal veckor kommer enbart äta det och dricka vatten (och kanske vissa grönsaker som är godkända enligt Nutrilett). Varför ska då detta fungera bättre än andra dieter? En nackdel med de andra dieterna är det är lätt att ta lite extra av maten eller små äta då och då.

Med denna diet så vet jag att det enda jag kan äta är Nutrilett, jag får alltså inte röra något annat. Nolltollerans helt enkelt.

Säkert?
Innan jag satte igång läste jag en del kring hur man kan gå ner i vikt på olika forum och webbsidor. En av mina första källor var en tråd på ett forum om en kille som gick ner 61 kg (https://www.flashback.info/showthread.php?t=315485). Där började jag läsa om VLCD, jag hade sedan tidigare prövat Atkins-metoden och denna skiljer sig en del och är enligt vissa källor även skadlig (det diskuteras fram och tillbaka om Atkins). Men för att kolla upp VLCD lite mer sökte jag på nätet och visa seriösa källor verkar tycka att den är användbar, t.ex Göteborgs universitet.
(http://www.obesitas.med.gu.se/verksam/vlcd.asp)
Sen hitta jag en sida på passagen där en kille berättade om sin nergång, från 100kg till 70 kg på 16 veckor. (http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000043&conference=10500000000000567&posting=19500000003236477) Det var den tråden på passagen som fick mig att bestämma mig för Nutrilett kuren. Hur lång tid det kommer ta för mig vet jag inte, beror ju på hur mycket min kropp går ner. Men jag tror inte jag kommer hålla igång i 16 veckor.

Hur mycket vill jag gå ner?
Då jag alltid kommer ihåg mig själv som mullig och tjock vet jag inte vad min målvikt ska vara på. Om jag ska uppskatta grovt skulle jag säga strax över 60 kg. Jag har vägt strax under 70 och då haft synligt häng runt magen. Mäter jag med BMI så är 60 kg för min längd en rimlig vikt, det klassas som normalvikt. Men det viktigaste för mig är inte vad vågen visar, utan hur jag ser på mig själv när jag står framför spegeln. Den dagen jag är nöjd kommer jag kunna bära dom kläderna som jag alltid tidigare tyckt inte passar min kropp. Mitt mål är att vara nöjd med min kropp.

Träning?
Det är här jag gärna tar hjälp av er!
På grund av en skada i foten (smärtor i fotvalvet när jag springer/joggar/går länge) kan jag inte riktigt sporta som alla andra. Springer jag lite så får jag problem med foten och de alternativ jag har då är att cykla, promenera och simma. Det sistanämda är riktigt tråkigt men cykla och promenera gör jag relativt ofta idag.

Skadan jag har kanske till och med kan bero på min vikt, jag måste till läkare snart igen för att kolla upp det.

---------

Så.. nu till det viktiga. Hur kan jag öka min fettförbränning ännu mer samtidigt som jag börjar lägga upp grunden för min nya kropp?

Idag får jag i mig 668 kalorier per dag. Det är inte särskilt mycket alls och därför får jag inte ta i alltför mycket när det gäller träningen, så som jag har förstått det börjar jag ta på mina muskler istället för fettet då.

Jag har lyckats hålla den här dieten nu i 5 dagar. 5 dagar enbart med vatten och pulver alltså. (tro mig det är svårt med alla frestelser).

Jag går längre sträckor i rask takt, minst 2 timmar vid varje tillfälle, sen tar jag även cykeln när jag ska transportera mig längre bort.

Gymkort har jag inte råd med, Sen vet jag inte om det är det smartaste då jag ändå inte får träna för mycket, jag måste ju hålla mig till dieten och inte förbränna för mycket.

Det jag funderar då på är kroppsvikt övningar och annat man kan göra själv.. men vad passar en 100% pulverdiet kur?

Vad ska jag göra?

Tolkia
2008-08-04, 07:09
Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3117886&postcount=9) finns tips om övningar att göra hemma. SÖk även i träningsforumet; det finns ett par trådar om det sedan tidigare. Jag skulle rekommendera dig att kolla upp din fotskada; eventuellt kan du bli hjälpt av att ha formgjutna inlägg/hålfotsinlägg/pelott etc. Din övervikt gör givetvis inte foten bättre, särskilt inte om du ägnar dig åt aktiviteter med mycket stötbelastnin (löpning, hopp etc.), men övervikten är inte så stor att man kan/bör slå sig till ro med att den är orsaken.

Min åsikt om pulverdieter är att de kan vara bra som en första "kickstart", eftersom man får en märkbar minskning relativt snabbt, men att de inte är någon lösning på sikt. Jag tycker att 16 veckor (4 mån.) är väl länge att hålla på om man inte har någon form av kompetent stöd vid sidan om. Dessutom kan du inte leva på Nutrilett resten av livet - om du inte skall halka tillbaka dit där du är nu, behöver du göra något åt de faktorer som bidragit till att du hamnade där. Lära dig nya vanor, helt enkelt. Att kontakta en dietist (t.ex. på närliggande vårdcentral) kan t.ex. vara en god idé.

S aint
2008-08-04, 08:25
Min åsikt om pulverdieter är att de kan vara bra som en första "kickstart", eftersom man får en märkbar minskning relativt snabbt, men att de inte är någon lösning på sikt.

Håller med Tolkia. Visst kan en VLC diet ge snabba resultat till en början men för att långsiktigt behålla en vikt som du trivs med så krävs lite mer. Går man tillbaka till gamla vanor så dröjer det inte länge förrän vågen pekar upp igen.

Var ärlig mot dig själv, varför har du hamnat på denna vikt som du inte trivs med? För stort energi-intag eller brist på motion?
För att kunna gå ner till den vikt du anger och verkligen behålla den vikten krävs en ändring av din livsstil. Börja lägga upp nyttiga matschema och experimentera med maten tills du hittar en nivå där du fortfarande går ner i vikt. Förr eller senare måste du ju återgå till en "vanlig" kost.

Hur har det gått för dig under dessa 5 dagar på VLC diet?

Kischen
2008-08-04, 08:33
[SIZE="5"][B]

Idag får jag i mig 668 kalorier per dag. Det är inte särskilt mycket alls och därför får jag inte ta i alltför mycket när det gäller träningen, så som jag har förstått det börjar jag ta på mina muskler istället

Tvärtom så tvingar du din kropp att bevara så mycket muskelmassa som möjligt om du styrketränar samtidigt. På den mängden energi är det inte lätt men bättre än inget.

forandramittliv
2008-08-04, 13:18
Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3117886&postcount=9) finns tips om övningar att göra hemma. SÖk även i träningsforumet; det finns ett par trådar om det sedan tidigare. Jag skulle rekommendera dig att kolla upp din fotskada; eventuellt kan du bli hjälpt av att ha formgjutna inlägg/hålfotsinlägg/pelott etc. Din övervikt gör givetvis inte foten bättre, särskilt inte om du ägnar dig åt aktiviteter med mycket stötbelastnin (löpning, hopp etc.), men övervikten är inte så stor att man kan/bör slå sig till ro med att den är orsaken.

Jag har kollat upp den en gång, både hos vanlig läkare och sjukgymnast... Dom vanliga läkarna såg inget fel på den, sjukgymnasten såg inte heller något fel och sa att det antagligen var någon belastningsskada och att det "går över". Men det var nog 3 år sen, och det har fortfarande inte gått över. Så en skada vet jag att jag har men ingen aning om det beror på min vikt, nån av läkarna sa det lite slarvigt "kan bero på". Men det kan ju varit en hint bara för att jag behöver gå ner..

Min åsikt om pulverdieter är att de kan vara bra som en första "kickstart", eftersom man får en märkbar minskning relativt snabbt, men att de inte är någon lösning på sikt. Jag tycker att 16 veckor (4 mån.) är väl länge att hålla på om man inte har någon form av kompetent stöd vid sidan om. Dessutom kan du inte leva på Nutrilett resten av livet - om du inte skall halka tillbaka dit där du är nu, behöver du göra något åt de faktorer som bidragit till att du hamnade där. Lära dig nya vanor, helt enkelt. Att kontakta en dietist (t.ex. på närliggande vårdcentral) kan t.ex. vara en god idé.

Kickstart är det som jag har tänkt också, jag har prövat flera andra dieter och metoder. Jag har varit hos dietist och det största problemet jag har är att jag inte kan hålla det, jag faller lätt tillbaka.

Då fundera jag över hur jag ska "hejda" mig själv från att falla tillbaka, och då känns en nolltolerans diet mycket lättare och om jag dessutom får resultat snabbare så kan det öka motivationen senare för att hålla nere vikten.

16 veckor passar nog inte mig då jag inte har en startvikt på 100kg och inte behöver gå ner lika mycket (och kroppen kommer nog inte gå ner i samma takt) (någon som kan rätta mig här? har jag fel?).

Men däremot hade jag tänkt hålla igång till omkring 24-27 aug.. då ska jag på en längre resa till Asien (hoppas det inte påverkar vikten :confused: ). Det är ungefär 4 veckor, så en månad. Får kolla mina värden under den här perioden också..

Efter dieten hade jag tänkt antingen kombinera pulvret med vanliga måltider eller köra på lillatallrik modell alt. barnmåltider.. Men frågan är hur länge man kan göra det. Har jag kommit ner till en acceptabel nivå så kanske jag kan börja äta relativt vanligt.. (ej gamla mönster).

forandramittliv
2008-08-04, 13:26
Håller med Tolkia. Visst kan en VLC diet ge snabba resultat till en början men för att långsiktigt behålla en vikt som du trivs med så krävs lite mer. Går man tillbaka till gamla vanor så dröjer det inte länge förrän vågen pekar upp igen.

Var ärlig mot dig själv, varför har du hamnat på denna vikt som du inte trivs med? För stort energi-intag eller brist på motion?
För att kunna gå ner till den vikt du anger och verkligen behålla den vikten krävs en ändring av din livsstil. Börja lägga upp nyttiga matschema och experimentera med maten tills du hittar en nivå där du fortfarande går ner i vikt. Förr eller senare måste du ju återgå till en "vanlig" kost.

Hur har det gått för dig under dessa 5 dagar på VLC diet?

Det har gått bra att med att inte äta annat, bara pulver och vatten. Men däremot har sista måltiden på dagen ibland blivit senare än jag tänkt fast aldrig så sent så att jag lägger mig direkt efteråt (frågan är om det gör någon skillnad när det är så lite näring).

Jag bor i Stockholm och det har blivit en långvandringar in till stan och att gå igenom gamla stans resturangtätste gata var inte enkelt ska jag säga er.. *gah!*

Viktmässigt har jag gått ner 1.6 kg enligt vågen (mät direkt efter att jag vaknat varje dag). 30 kg killen gick inte heller mer än jag första veckan..

Ibland känner man sig hungrig, då kan man dricka vatten för att hejda hungerkänslorna lite, men att jag går omkring och känner mig hungrig är ok. Det förväntar jag mig med tanke på hur mycket jag tryckte i mig förut.

Energin har gått ner också (inte så konstigt) så jag blir trött tidigare på kvällarna har jag märkt.

forandramittliv
2008-08-04, 13:29
Tvärtom så tvingar du din kropp att bevara så mycket muskelmassa som möjligt om du styrketränar samtidigt. På den mängden energi är det inte lätt men bättre än inget.

Inte för att vara otrevlig, men har du någon källa på det? :) Eller finns det flera här som kan bekräfta det här? För jag skulle gärna träna lite hårdare om jag kunde under den här perioden.

Då kan jag ju simma och sätta upp ett litet träningsschema för varje dag.

Jag har varit orolig för att jag kanske bränner mina muskler om jag tränar mer lite armhävningar och situps med tanke på hur lite kalorier jag får i mig.

Kischen
2008-08-04, 13:41
Inte för att vara otrevlig, men har du någon källa på det? :) Eller finns det flera här som kan bekräfta det här? För jag skulle gärna träna lite hårdare om jag kunde under den här perioden.

Då kan jag ju simma och sätta upp ett litet träningsschema för varje dag.

Jag har varit orolig för att jag kanske bränner mina muskler om jag tränar mer lite armhävningar och situps med tanke på hur lite kalorier jag får i mig.

Lungt, jag gillar människor som ifrågasätter information och inte bara nickar :thumbup:

Här har du lite kuriosa, din fråga nämns där bland annan bra info.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

forandramittliv
2008-08-04, 15:25
Lungt, jag gillar människor som ifrågasätter information och inte bara nickar :thumbup:

Här har du lite kuriosa, din fråga nämns där bland annan bra info.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Då min kost är lite speciell jämfört med den där deff-guiden så fungerar nog det inte likadant för mig. Jag får t.ex. i mig enbart 60 gram kolhydrater per dag.

Med tanke på att jag får i mig så lite kolhydrater per dag så försvinner ganska snabbt glukosdepåerna i musklerna och därefter börjar levern skapa och förbruka förbränna ketoner.

Jag hittade inget om det du nämnde i deff-guiden men däremot så hitta jag ett inlägg av King Grub (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3116976&postcount=2) som hade en god källa.

Läste en snabbis genom forsknings artikeln och den säger, precis som King Grub skrev, att jag inte bör träna kondition utan satsa på att styrketräning.

Nu tror jag inte att konditionsträning är så dålig i mitt fall då all energibehov kommer vara bra för min del, men samtidigt finns det nackdelar. Om det blir för mycket konditionsträning kommer min muskelmassa bli mindre, om min muskelmassa blir mindre så kommer även jag förbruka mindre energi när jag tränar. Så att försöka få muskelmassa att öka eller hålla samma mängd kommer gynna mig mest i längden.

Om det är något jag skriver som inte stämmer får ni gärna säga till, jag har inte läst på på mer än några dagar.. dock så läser jag på rejält när jag gör.

Kischen
2008-08-04, 15:35
Då min kost är lite speciell jämfört med den där deff-guiden så fungerar nog det inte likadant för mig. Jag får t.ex. i mig enbart 60 gram kolhydrater per dag.

Med tanke på att jag får i mig så lite kolhydrater per dag så försvinner ganska snabbt glukosdepåerna i musklerna och därefter börjar levern skapa och förbruka förbränna ketoner.

Jag hittade inget om det du nämnde i deff-guiden men däremot så hitta jag ett inlägg av King Grub (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3116976&postcount=2) som hade en god källa.

Läste en snabbis genom forsknings artikeln och den säger, precis som King Grub skrev, att jag inte bör träna kondition utan satsa på att styrketräning.

Nu tror jag inte att konditionsträning är så dålig i mitt fall då all energibehov kommer vara bra för min del, men samtidigt finns det nackdelar. Om det blir för mycket konditionsträning kommer min muskelmassa bli mindre, om min muskelmassa blir mindre så kommer även jag förbruka mindre energi när jag tränar. Så att försöka få muskelmassa att öka eller hålla samma mängd kommer gynna mig mest i längden.

Om det är något jag skriver som inte stämmer får ni gärna säga till, jag har inte läst på på mer än några dagar.. dock så läser jag på rejält när jag gör.

Klipp och klistra från deffguiden:

"Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa."

Kischen
2008-08-04, 15:42
Skulle jag vara du skulle jag skippa konditionsträning och inrikta mig på styrketräning och att gå ut och gå. På den lilla m'ängden du äter behöver du knappast cardioträning.

forandramittliv
2008-08-04, 15:47

"Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa."

Jo, det stämmer. Men det jag var osäker på var hur det ligger till när man går på en VLC diet som jag gör. Och då funkade den länken som jag postade tidigare och då stämmer ju det som står på deffguiden för mig med :)

:)

Nu har jag även letat fram ett par hantlar jag fick i present för massa år sen. För över träningssnacket till Journaldelen istället.

Kischen
2008-08-04, 15:55
Kör hårt och lycka till! :)

Mark_Lyft
2008-08-04, 15:56
Jag åt nutrilett på "halvfart" i vintras och gick ner 11 kg på 11 veckor. Jag styrketränade (tungt) 3 pass i veckan.

Enda nackdelen för mig var att jag blev svag på kuppen (samt ständigt molande hungerkänslor).

Lycka till!

forandramittliv
2008-08-04, 15:57
TACK!:thumbup: till er båda :)

Fralleee
2008-08-06, 08:21

Då gäller det att man får i sig tillräckligt med protein, vilket han inte får genom en "100% vlcd".

Kischen
2008-08-06, 08:26
Då gäller det att man får i sig tillräckligt med protein, vilket han inte får genom en "100% vlcd".

Styrketräningen kommer att bevara mer fettfri massa.

Kischen
2008-08-06, 08:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114346

themanwhosoldtheworl
2008-08-06, 19:22
Inte för att vara otrevlig och så men har du problem så kanske ska du söka psykolog för du mår ju inte bättre av gå på VlCD. Försök få lite nya rutiner i dit liv och ta cykeln och kör ett par mil till någon närliggande stad osv(helst varjedag). Att hålla på svälta sig känns lite onödigt. Ska du till asien kan du försöka hålla dieten även när du är bortrest i asien. Lättare att bryta gamla rutiner om man får nya.
Rör på dig rör på dig rör på dig, de flesta krånglar till tycker jag när det gäller viktminskning.

Har inte några studier som stöder mig men när jag gick i gymnasiet vägde jag 107. En dag bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Åt mindre och promenerade 4 timmar om dagen tror det eller ej. På sommarlovet så tappade jag 30 kg (inte bara fett såklart men ändå).
Lycka till !!!!!!!

themanwhosoldtheworl
2008-08-06, 19:24
Ps armhävningar, knäböj, chins, och utfall är helt gratis och besparar muskler.
lycka till

forandramittliv
2008-08-07, 14:44
Inte för att vara otrevlig och så men har du problem så kanske ska du söka psykolog för du mår ju inte bättre av gå på VlCD. Försök få lite nya rutiner i dit liv och ta cykeln och kör ett par mil till någon närliggande stad osv(helst varjedag). Att hålla på svälta sig känns lite onödigt. Ska du till asien kan du försöka hålla dieten även när du är bortrest i asien. Lättare att bryta gamla rutiner om man får nya.
Rör på dig rör på dig rör på dig, de flesta krånglar till tycker jag när det gäller viktminskning.

Har inte några studier som stöder mig men när jag gick i gymnasiet vägde jag 107. En dag bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Åt mindre och promenerade 4 timmar om dagen tror det eller ej. På sommarlovet så tappade jag 30 kg (inte bara fett såklart men ändå).
Lycka till !!!!!!!

No offence taken. Jag, som många andra, vill vara nöjd med mig själv som person. En del av det är att vara nöjd med sitt utseende, det i sig boostar ens självförtroende och självkänsla. Finns inget farligt eller dåligt med det.

Tack för omtanken :)

forandramittliv
2008-08-12, 12:25
Igår var jag på promenad.

Från Solna via karlbergstrand till stadshuset och därefter till kungsträdgården vidare till djurgåden där jag vände och gick till odenplan.

Enligt Google Maps är det 10.8 km

Mina ben tog stryk av det, tror det var lite för mycket för min del nu när jag går på dieten, har träningsverk som fan i benen, både i leder (tror det är det) och musklerna. Kan det vara så att kroppen började använda mina muskler som energi?

Jag kunde inte heller äta den sista måltiden igår då jag var ute, så det blev bara ca 560 kalorier istället för ca 670

AmericanDragon
2008-08-12, 12:41
Igår var jag på promenad.

Från Solna via karlbergstrand till stadshuset och därefter till kungsträdgården vidare till djurgåden där jag vände och gick till odenplan.

Enligt Google Maps är det 10.8 km

Mina ben tog stryk av det, tror det var lite för mycket för min del nu när jag går på dieten, har träningsverk som fan i benen, både i leder (tror det är det) och musklerna. Kan det vara så att kroppen började använda mina muskler som energi?

Jag kunde inte heller äta den sista måltiden igår då jag var ute, så det blev bara ca 560 kalorier istället för ca 670

Vänta lite, inte åt du väl 560 kalorier på hela dagen?

forandramittliv
2008-08-12, 12:49
Vänta lite, inte åt du väl 560 kalorier på hela dagen?

Jo ungefär det värdet blir det med min VLCD.

Tanman
2008-08-12, 21:44
Du behöver inte motionera alls för att gå ner med så lite kalorier som du får i dig. Satsa på "enkla" hemmaövningar för att behålla lite styrka, armhävningar, situps etc som någon skrev tidigare och kämpa på med pulvret så kommer det snabbt att ge resultat. Lycka till, kör hårt!

forandramittliv
2008-08-12, 22:02
Du behöver inte motionera alls för att gå ner med så lite kalorier som du får i dig. Satsa på "enkla" hemmaövningar för att behålla lite styrka, armhävningar, situps etc som någon skrev tidigare och kämpa på med pulvret så kommer det snabbt att ge resultat. Lycka till, kör hårt!

tack för tipset. jag trodde faktiskt att det inte skulle skada så mycket, men tydligen så börja jag inte belasta kroppen så mycket just nu. tänkte att det "kan väl bara vara bra"..

forandramittliv
2008-08-14, 11:19
Tjohej.

Tog en sväng ner till stan med några vänner, gick ungefär 3 km på hela kvällen kanske.. alltså riktigt lite..

Men ändå känner jag av smärtor på samma ställen som för någon dag sen.. Det gör inte lika ont, men det känns på samma ställen och det känns som träningsverk.

Kan det vara träningsverk som ligger i eller är det här en varning för att en skada är påväg? Dieten kanske äter upp mig :O

Tanden
2008-08-14, 12:06
jag skulle beodra dig att kraftigt minska ner på dina promenader och annan typ av motion nu när du endast ligger på ca. 6-700kcal/dag. Med all din motion borde ditt kcal-intag ligga nere på ca. 300kcal/dag vilket är OERHÖRT lite.

Om du nu vill motionera så får du äta mer helt enkelt.

Mvh

forandramittliv
2008-08-14, 12:13
jag skulle beodra dig att kraftigt minska ner på dina promenader och annan typ av motion nu när du endast ligger på ca. 6-700kcal/dag. Med all din motion borde ditt kcal-intag ligga nere på ca. 300kcal/dag vilket är OERHÖRT lite.

Om du nu vill motionera så får du äta mer helt enkelt.

Mvh

Tja..

Mjo.. men det känns ju lite som en överdrift att inte alls kunna gå någonstans pga av nutrilett kuren, då borde Nutrilett ju ha informerat att man måste vara hemmasittande när man går kuren *rolleyes*

måste jag åka tåg bil buss för att ta mig till ställen pga av dieten?! :confused:

Fralleee
2008-08-14, 13:52
Tja..

Mjo.. men det känns ju lite som en överdrift att inte alls kunna gå någonstans pga av nutrilett kuren, då borde Nutrilett ju ha informerat att man måste vara hemmasittande när man går kuren *rolleyes*

måste jag åka tåg bil buss för att ta mig till ställen pga av dieten?! :confused:

Nutrilett är anpassat för personer med grov övervikt, använder du den utan råd från läkare gör du det på egen risk. Lägg ner med nutriletten eller lägg till lite övrig mat så du kan röra på dig på dagarna. Du behöver inte leva på så lågt energitillskott för att gå ner utan det går utmärkt med 1500-2000kcal