handdator

Visa fullständig version : Äta mycket utan att gå upp i vikt

Shavin
2008-08-04, 01:28
Tänkte samla ihop lite grejer som går att käka mycket utav utan att behöva oroa sig nånting av att hamna på ett kaloriöverskott (ät hur mycket du vill och gå ner i vikt), är det sant att man kan äta hur mycket som hällst utav dessa grejer utan att gå upp ett ända kg i vikt, väkar lite konstigt? Kom gärna med förslag och komentarer:

Minimajs i burk?
broccoli?
morötter?
tomater?
cola light?
pepsi max?
vattenmelon?
honungsmelon?

Cohen
2008-08-04, 01:38
Tänkte samla ihop lite grejer som går att käka mycket utav utan att behöva oroa sig nånting av att hamna på ett kaloriöverskott (ät hur mycket du vill och gå ner i vikt), är det sant att man kan äta hur mycket som hällst utav dessa grejer utan att gå upp ett ända kg i vikt, väkar lite konstigt? Kom gärna med förslag och komentarer:

Minimajs i burk?
broccoli?
morötter?
tomater?
cola light?
pepsi max?
vattenmelon?
honungsmelon?

Dessa kan du dricka hur mycket av som du vill utan att gå upp i vikt. Övriga innehåller energi och kan såldedes leda till viktökning vid tillräckligt stort intag.

Här har du en länk till Livsmedelsverkets databas över näringsinnehåll i livsmedel:

http://192.121.81.11/livsmedelsok/

shut teh face
2008-08-04, 10:10
Det finns ju grönsaker med negativa kalorier, sparris va? :D

Men det ska krävas rätt mycket om man ska äta sig till överskott på broccoli, morötter etc. Fast om man ligger på balansnivå och äter 200-300g morötter, ja då har man ju ett överskott där...

Kischen
2008-08-04, 10:33

Selleri har jag för mig.

Three pigs
2008-08-04, 11:48
Selleri har jag för mig.

jep, selleri.

Men du kan ju i stort sett äta nästan hur mycket som helst utan att gå upp i vikt av det där.

Icefire
2008-08-04, 18:24

Minimajs i burk?
broccoli?
morötter?
tomater?
cola light?
pepsi max?
vattenmelon?
honungsmelon?

Tror säkert du skulle gå ner mycket om du bara äter minimajs några veckor. Frågan är bara varför det skulle vara roligare att äta 3 kg minimajs till både frukost, lunch och middag än typ en portion gröt på morron, lasagne till lunch och fisk med potatis till kvällsmat. Tugga tuggummi om du måste stoppa nåt i munnen för jämnan.

planit
2008-08-04, 21:22
Tror säkert du skulle gå ner mycket om du bara äter minimajs några veckor. Frågan är bara varför det skulle vara roligare att äta 3 kg minimajs till både frukost, lunch och middag än typ en portion gröt på morron, lasagne till lunch och fisk med potatis till kvällsmat. Tugga tuggummi om du måste stoppa nåt i munnen för jämnan.

Skulle aldrig äta samma mat hela tiden.. Ville bara veta olika grejer man inte blir fet av som man kan käka mängder av lite då och då när man känner sig riktigt sugen på nåt och redan förbrukat frukost/lunch/middag/mellanmålen

Cohen
2008-08-05, 01:44

Majs i allmänhet måste väl räknas till de mer energitäta grönsakerna i TS lista. Att hamna på energiöverskott med en strikt majsdiet borde alltså vara enklare än på låt oss säga en morotsdiet. Men men, teoretiska diskussioner. Ensidighet är och förblir nästan alltid sämre än mångsidighet.

King Grub
2008-08-05, 04:20
Majs i allmänhet måste väl räknas till de mer energitäta grönsakerna i TS lista.

Inte minimajs. :)

The Draf
2008-08-05, 08:00

Men det ska krävas rätt mycket om man ska äta sig till överskott på broccoli, morötter etc. Fast om man ligger på balansnivå och äter 200-300g morötter, ja då har man ju ett överskott där...

Missade jag ironin? Trodde negativa kalorier var en myt?

King Grub
2008-08-05, 08:04
Kalorierna som livsmedlet ger är inte "negativa" i sig, men det kostar mer energi att metabolisera, säg, 100 gram selleri än vad den mängden selleri ger i form av energi, så resultatet blir en negativ påverkan på energibalansen. Nu är det så små siffror att det inte kommer att ha någon betydelse för ev viktnedgång, men i alla fall. Och mättande kan det ju vara.

Icefire
2008-08-05, 09:31
Skulle aldrig äta samma mat hela tiden.. Ville bara veta olika grejer man inte blir fet av som man kan käka mängder av lite då och då när man känner sig riktigt sugen på nåt och redan förbrukat frukost/lunch/middag/mellanmålen

Sugen som i bara sugen så kan du ju knapra på en gurka eller nåt du nämnde i din lista. Om du är hungrig, ta en frukt och/eller någon grov brödbit med kyckling/skinka/keso tex.
Men om du redan har fyllt din dagskvot av kalorier finns det egentligen inget du kan äta utan att hamna på plus.

Cohen
2008-08-07, 02:01
Inte minimajs. :)

Jaså? Hur då? :)

Antog rakt av att minimajs hade liknande innehåll som vanlig majs. Same same but smaller, så att säga.

Letade hos SLV och Fineli efter information om näring i minimajs men hittade inget. Frågar därför här hur innehållet i minimajs skiljer sig från innehållet i vanlig majs.

Inte för att jag ska börja knapra i mig mängder av minimajs, men kunde vara kul att veta.

The Draf
2008-08-07, 07:30
Kalorierna som livsmedlet ger är inte "negativa" i sig, men det kostar mer energi att metabolisera, säg, 100 gram selleri än vad den mängden selleri ger i form av energi, så resultatet blir en negativ påverkan på energibalansen. Nu är det så små siffror att det inte kommer att ha någon betydelse för ev viktnedgång, men i alla fall. Och mättande kan det ju vara.

Flummigt, är detta inräknat i slv´s tabell? Vilka livsmedel ger negativa kaliorier, förutom selleri?

Icefire
2008-08-07, 09:51

Antog rakt av att minimajs hade liknande innehåll som vanlig majs. Same same but smaller, så att säga.

Letade hos SLV och Fineli efter information om näring i minimajs men hittade inget. Frågar därför här hur innehållet i minimajs skiljer sig från innehållet i vanlig majs.

Inte för att jag ska börja knapra i mig mängder av minimajs, men kunde vara kul att veta.

Det var längesen jag hade minimajs hemma, men jag minns att jag blev överraskad att det skiljde så mycket. Man känner ju iofs på smaken att minimajsen inte är lika rik på sockerarter, men jag har för mig det var så lågt som 16eller liknande. Ta en sväng förbi grönsakskonserverna nästa gång du handlar :) Eller sök på google!

King Grub
2008-08-07, 10:44

10-20 kcal per 100 gram.

vanlig
2008-08-07, 11:06
Tabeller över näringsvärden, tar dom hänsyn till hur man normalt konsumerar en vara? Är det värdet för Kall Öl dom tar upp eller nån slags normaltemperatur? Det går ju en del energi att värma upp mat minst sagt. Vill minnas att dom tog upp det i lumpen t ex, att det var klart dumt att äta maten kall istälet för uppvärmd iom att det gick åt så grymt mycket energi för att värma upp den.

Vad sägs om att dricka isvatten till maten för att ta udden av energin? ;)

Eddie Vedder
2008-08-07, 17:03
Det går ju en del energi att värma upp mat minst sagt. Vill minnas att dom tog upp det i lumpen t ex, att det var klart dumt att äta maten kall istälet för uppvärmd iom att det gick åt så grymt mycket energi för att värma upp den.

Det där var minst sagt en grov överskattning.;) Visst går lite energi åt men ordet "lite" är definitivt nyckelordet här. Det är ytterst små energimängder som går åt, visst kostar det energi men inte mycket som sagt.

jenni
2008-08-07, 17:22
shirataki nudlar :)

vanlig
2008-08-07, 19:02
Det där var minst sagt en grov överskattning.;) Visst går lite energi åt men ordet "lite" är definitivt nyckelordet här. Det är ytterst små energimängder som går åt, visst kostar det energi men inte mycket som sagt.

Jaja, missförstå mig rätt då, jag menade inte att man kunde dricka kall öl utan att få i sig energi jag bara undrade om det togs hänsyn till det i tabellerna?

Fredrik_S
2008-08-07, 19:13
Jaja, missförstå mig rätt då, jag menade inte att man kunde dricka kall öl utan att få i sig energi jag bara undrade om det togs hänsyn till det i tabellerna?

De gör de nog inte pga att det antagligen är helt försumbart...
Och ledarna i lumpen hade nog blitt felinformerade över att det skulle spela någon roll.

Eddie Vedder
2008-08-07, 19:15

Nej det gör det inte. Det finns ingen som helst anledning att ta hänsyn till något sånt.

Dock finns redan ett visst uppskattat svinn från alla makronutrienter med i energiangivelser för protein, kolhydrater och fett enligt Atwaters omräkningar. Men som sagt, det är redan medräknat och det är därifrån som 1g kolhydrater = 4kcal, 1g protein = 4kcal och 1g fett = 9kcal härstammar även om dessa siffror inte stämmer till 100%.

Men det är en uppskattning på slutgiltigt metaboliserbar energi. Sedan är det ännu mer invecklat i själva verket när man börjar prata om olika livsmedel, olika fiberintag etc. etc. men det orkar jag inte gå in på.:D

vanlig
2008-08-08, 00:39
Ok? Så en pint innehåller typ 250Kcal och det går åt 15Kcal att värma den från 8 till 37 grader. Det är ju ~15%, knappast försumbart.

Nuevo
2008-08-08, 01:14
Ok? Så en pint innehåller typ 250Kcal och det går åt 15Kcal att värma den från 8 till 37 grader. Det är ju ~15%, knappast försumbart.

15/250 = 0.06 - 6%

Eddie Vedder
2008-08-08, 04:09

Jag skulle definitivt kalla det försumbart, en TEF på 90kcal skulle alltså inebära 660kcal (d.v.s 250 x 3 = 750 och 750 - 90 = 660) från öl. Dessutom tror jag siffran 15 är i överkant.

Fredrik_S
2008-08-09, 01:13
Jag skulle definitivt kalla det försumbart, en TEF på 90kcal skulle alltså inebära 660kcal (d.v.s 250 x 3 = 750 och 750 - 90 = 660) från öl. Dessutom tror jag siffran 15 är i överkant.

Hur räknar du?

För en termisk effekt på 90kcal från 8 gradig öl behöver vi ju dricka 1500 kcal från öl...
1500*0,06=90

Eddie Vedder
2008-08-09, 04:15
Hur räknar du?

För en termisk effekt på 90kcal från 8 gradig öl behöver vi ju dricka 1500 kcal från öl...
1500*0,06=90

Oj jag räknade på 30 och inte 15 haha.:em:

Då var det som sagt i överkant som jag trodde även om jag själv stod för misstaget. Får sluta att posta såhär klockan 4-5 på morgon varje dag. Det blir alltid nyvakna misstag.:D

Morty
2008-09-04, 21:10
Flummigt, är detta inräknat i slv´s tabell? Vilka livsmedel ger negativa kaliorier, förutom selleri?

Bambuskott

zowie
2008-09-05, 09:10
sötsugen?

Werthers Echte karameller sugarfree är goda. man kan suga på de länge och de har bara ca. 2-4 kcal på styck.

e_w
2008-09-06, 10:24
Om jag inte missminner mig alldeles så innehåller vitkål ca 30 kcal / hundra gram, så det är också lugnt att äta mycket av :)

Cilia
2008-09-06, 11:25
Om jag inte missminner mig alldeles så innehåller vitkål ca 30 kcal / hundra gram, så det är också lugnt att äta mycket av :)
Japp, 26 kcal enligt SLK. Ska man ändå jaga dom där kalorierna gäller det att vara exakt *s*. Blandas gärna med morötter men då drog vi iväg gigantiskt i kalorimängden och landade på 45 kcal/100 gram *visslar*

z_bumbi
2008-09-06, 11:32
Japp, 26 kcal enligt SLK. Ska man ändå jaga dom där kalorierna gäller det att vara exakt *s*. Blandas gärna med morötter men då drog vi iväg gigantiskt i kalorimängden och landade på 45 kcal/100 gram *visslar*

Eftersom lök bara har 32 kcal/100 g så kompenserar man morötterna genom att ha några sådana. Vitlök har så mycket kalorier att det undviker man självklart (även om en klyfta eller två gör vitkålsalladen mycket godare).

Cilia
2008-09-06, 11:40
Eftersom lök bara har 32 kcal/100 g så kompenserar man morötterna genom att ha några sådana. Vitlök har så mycket kalorier att det undviker man självklart (även om en klyfta eller två gör vitkålsalladen mycket godare).
Bra där, rätt tänkt. Nu börjar vi närma oss. Fast eg borde vi då nog bara äta lök *rap*

Cloud
2008-09-11, 18:19

Goddagens! Selleri innehåller ju cirkus 11 kcal per 100 gram. Vad är det för processer som kräver 11 kcal för att spjälka sellerin? det innehåller ju knappt några näringsämnen som behöver spjälkas! jag förstår inte...

någon som kan sprida ljus på ämnet åt mig? :)

//Gustav

Eddie Vedder
2008-09-11, 18:32
Goddagens! Selleri innehåller ju cirkus 11 kcal per 100 gram. Vad är det för processer som kräver 11 kcal för att spjälka sellerin? det innehåller ju knappt några näringsämnen som behöver spjälkas! jag förstår inte...

någon som kan sprida ljus på ämnet åt mig? :)

//Gustav

Magen skall bryta ner själva sellerin, den skall tuggas, bearbetas av tarmarna , den lilla mängden näring som trots allt finns måste spjälkas, senare transporteras över tarmmembranet, syntetiseras som glykogen och protein etc.

Alla processer kostar små mängder energi, vissa livsmedel är så extremt kalorifattiga att det alltså kan kosta mer än man får i sig.

Andra exempel är ju t.ex. kalorimängden i kaffe, té och säkert även lightcola där den minimala energimängden sannolikt överstigs av vad koffein och andra termogena ämnen bidrar med. Iskall cola light innehåller ju t.ex. lite koffein och dessutom kostar uppvärmningen lite energi. Samtidigt är intaget av kcal jättelågt.

Cloud
2008-09-11, 19:12
Magen skall bryta ner själva sellerin, den skall tuggas, bearbetas av tarmarna , den lilla mängden näring som trots allt finns måste spjälkas, senare transporteras över tarmmembranet, syntetiseras som glykogen och protein etc.

Alla processer kostar små mängder energi, vissa livsmedel är så extremt kalorifattiga att det alltså kan kosta mer än man får i sig.

Andra exempel är ju t.ex. kalorimängden i kaffe, té och säkert även lightcola där den minimala energimängden sannolikt överstigs av vad koffein och andra termogena ämnen bidrar med. Iskall cola light innehåller ju t.ex. lite koffein och dessutom kostar uppvärmningen lite energi. Samtidigt är intaget av kcal jättelågt.

Det där med lightdrycker kan jag förstå, de innehåller ju mindre än 1 kcal ofta. att processerna kostar mer än 1 kcal kan jag köpa! har för mig att det kostar 1 kcal att höja en liter 15 gradigt vatten med en grad.

selleri innehåller ju mycket vatten. om man tar exempelvis 100 gram fullkornspasta så känns det, personligen, som att det är mycket jobbigare för kroppen att bryta ned detta. så om det krävs mer än 11 kcal för 100 gram selleri... krävs det då.. 50 kcal för 100 gram fullkornspasta? :P

alltså jag är tvivlar inte på att det är sant att selleri är kalorinegativt. jag tycker bara det verkar lite underligt att man inte hört talas om att det går åt extrema mängder av kalorierna för att spjälka maten man äter?

//Gustav

Eddie Vedder
2008-09-11, 19:24
selleri innehåller ju mycket vatten. om man tar exempelvis 100 gram fullkornspasta så känns det, personligen, som att det är mycket jobbigare för kroppen att bryta ned detta. så om det krävs mer än 11 kcal för 100 gram selleri... krävs det då.. 50 kcal för 100 gram fullkornspasta? :P

Hur mycket pastan kostar att bryta ner har jag ingen aning om, 50kcal låter lite mycket kanske. Men i vilket fall så är det långt mycket mindre än vad 100g pasta innehåller.

Cloud
2008-09-11, 19:27
Hur mycket pastan kostar att bryta ner har jag ingen aning om, 50kcal låter lite mycket kanske. Men i vilket fall så är det långt mycket mindre än vad 100g pasta innehåller.

förstår det. tyckte bara att det lät konstigt att något så näringssnålt kunde kosta över 11 kcal att bryta ned. man tycker att negativa kalorier borde vara vanligare eller att man hört talas om att vissa livsmedel kostar så mycket kcal att bryta ner att det inte längre är försumbart, om man exempelvis ska räkna ut sitt kaloriintag kontra utgifter.

//Gustav

Eddie Vedder
2008-09-11, 19:44
man tycker att negativa kalorier borde vara vanligare eller att man hört talas om att vissa livsmedel kostar så mycket kcal att bryta ner att det inte längre är försumbart, om man exempelvis ska räkna ut sitt kaloriintag kontra utgifter.

//Gustav

Det ÄR försumbart i en normal kost, totalt försumbart skulle jag säga. Men att vissa livsmedel bryts ner olika enkelt, att vissa tas upp mer eller mindre fullständigt, att vissa makronutrienter kostar mer och t.o.m. SAMMA makro0nutrienter fast från olika livsmedel bryts ner olika etc. är välkänt.

Det är inget konstigt med det alls, kroppen är ingen maskin. Dessutom har vi magar och kroppar som fungerar olika och en person bryter inte ner all mat lika fullständigt som en annan, en person förlorar mer via avföring och urin, vissa kroppar har större förmåga att "slösa" energi än andra etc. etc.

Allt det här innebär att det är totalt onödigt att ens fundera över om du lägger upp kosten. Förutsatt att du inte vill krångla ihjäl dig till ingen som helst nytta förstås.:)

Cloud
2008-09-11, 21:38
Det ÄR försumbart i en normal kost, totalt försumbart skulle jag säga. Men att vissa livsmedel bryts ner olika enkelt, att vissa tas upp mer eller mindre fullständigt, att vissa makronutrienter kostar mer och t.o.m. SAMMA makro0nutrienter fast från olika livsmedel bryts ner olika etc. är välkänt.

Det är inget konstigt med det alls, kroppen är ingen maskin. Dessutom har vi magar och kroppar som fungerar olika och en person bryter inte ner all mat lika fullständigt som en annan, en person förlorar mer via avföring och urin, vissa kroppar har större förmåga att "slösa" energi än andra etc. etc.

Allt det här innebär att det är totalt onödigt att ens fundera över om du lägger upp kosten. Förutsatt att du inte vill krångla ihjäl dig till ingen som helst nytta förstås.:)

Haha okej. Jag ska sätta punkt här. Men jag skall återkomma!! Som du säger så är det säkerligen många olika processer i spjälkningen av selleri som gör att det blir kalorinegativt. men om det finns något som gör att just selleri, och inte... låt säga minimajs blir kalorinegativt så skall jag hitta det! jag kanske kan gå med på gräsligt mycket cellulosa som då ska fermenteras och strunt i tjocktarmen, som då inte finns med i näringsföreteckningen? :) jag känner mig dock väldigt tjatig :( det är så svårt för mig att acceptera saker jag inte förstår!

//Gustav