Visa fullständig version : tänkte börja träna innan jobbet.. (EAA/kost)
Hej! Jag har tänkt börja träna på morgonen, innan jobbet, och det jag främst undrar över, eller snarare vill ha synpunkter på är hur jag ska lägga upp min kost. Främst gällande EAA intaget på morgonen. Jag har läst så gott jag kan i trådarna som redan finns, men efter 200 sidor och 300 åsikter blir det en salig röra i huvudet.
Mina arbetstider på vardagar är från 11:00 till 19:00. jag har 5-10min till gymmet och där ifrån 5-10min till jobbet. Det jag hade tänkt mig är följande:
8:15: vaknar
8:45: sveper 6g esapro och tar bussen till gymmet
9:00: börja träna. ytterligare EAA här? sippra x gram kolhydrater under passet?
10:00: färdig, duscha osv, drar i mig 6g esapro. kolh här??
10:30-11:00: kommer till jobbet, käkar frukost i personalrummet
13:00: lunch
16:00: mellanmål
19:00: slutar jobba
19:30: middag
22:00 kvällsmål?/gainer?/protein?/multivit&omega3
Ser det galet ut eller verkar det vettigt?
Kan jag blanda min första esapro innan gymmet med t ex noxplode?
Mitt mål just nu är att gå upp i vikt, alltså + på kaloriintaget. Arbetstiderna kan jag ju inte ändra på, men skulle gärna vilja tima allt bäst jag kan.
Tack på förhand.
Scratch89
2008-08-02, 23:58
Skippa EsaPro kvarten innan träningen och ta det direkt före (eller ja, under uppvärmningen, typ). Annars ser det väl ok ut, fast du förstår väl att det är helt omöjligt för oss att veta vad middag eller kvällsmat är för dig?
Skippa EsaPro kvarten innan träningen och ta det direkt före (eller ja, under uppvärmningen, typ). Annars ser det väl ok ut, fast du förstår väl att det är helt omöjligt för oss att veta vad middag eller kvällsmat är för dig?
Husmanskost. ris, potatis, pasta, kyckling, fisk, fläskfile, grönsaker, ägg, gröt osv :) så esapro direkt före och direkt efter? kan jag slänga in kolhydrater någon stans där på morgonen?
Kör på snabba kolhydrater (t ex maltodextrin) tillsammans med EsaPron direkt innan passet.
Efter passet kan du ta EsaPro och snabba kolhydrater också. Du kan även ta med en banan och käka den direkt efter passet så länge det inte blir för lång väntan till frukosten (30 min bör inte vara några problem).
Scratch89
2008-08-03, 18:27
Jag ser ingen anledning att slänga in massa flytande kolhydrater i kroppen om du inte känner något behov av det. Jag har aldrig märkt någon uppiggande effekt av det, utan det är snarare av koffein jag får en rejäl kick.
Jag ser ingen anledning att slänga in massa flytande kolhydrater i kroppen om du inte känner något behov av det. Jag har aldrig märkt någon uppiggande effekt av det, utan det är snarare av koffein jag får en rejäl kick.
Vet inte om jag är ute och cyklar men ska man träna på morgonen är väl snabba kolisar i Esapro-drinken en fördel?
Övriga intag är det väl kanske inte lika nödvändigt om ens nödvändigt.
Inte frågan om uppiggande, frågan om att EAA tillsammans med kolhydrater har bättre effekt än om de intas separat.
These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg.
These data demonstrate that not only does CHO and EAA ingestion during the exercise bout suppress exercise-induced cortisol release; the stimulatory effect of resistance exercise on myofibrillar protein degradation can be attenuated, most dramatically when the treatments are combined (CHO+EAA). Through an "anticatabolic effect," this altered balance may better favor the conservation of myofibrillar protein.
These data indicate that CHO + EAA ingestion enhances muscle anabolism following resistance training to a greater extent than either CHO or EAA consumed independently. The synergistic effect of CHO + EAA ingestion maximises the anabolic response presumably by attenuating the post-exercise rise in protein degradation.
Källor finns.
Scratch89
2008-08-03, 22:07
Jamen dåså! Om du har råd med kalorierna så är det bara att köra på!
hopp. så noxplode (koffein/kreatin) när jag vaknar, esapro+carbs direkt innan och esapro+carbs direkt efter träning.
ska man köra på fast carbs eller slow carbs då?
En annan fråga, de dagar man inte tränar, skippar ni eaa då?
Alfred Nobel
2008-08-04, 09:38
EAA är visat optimalt innan och efter träning, på fastande mage. Annars hamnar vanlig kost överst på listan, som också förser musklerna med proteiner/aminosyror.
Därför är EAA på träningsfria dagar ganska meningslöst och oekonomiskt i min mening.
King Grub
2008-08-04, 09:44
Upp till dig. EAA stimulerar proteinsyntesen. Vill du det, kan du använda EAA på vilodagar, annars täcker du ditt proteinbehov från mat.
Upp till dig. EAA stimulerar proteinsyntesen. Vill du det, kan du använda EAA på vilodagar, annars täcker du ditt proteinbehov från mat.
Finns det fördelar med att stimulera proteinsyntesen även på dagar man inte tränar? Tänkte att det kanske vore bra under en deff?
Eddie Vedder
2008-08-05, 04:19
Finns det fördelar med att stimulera proteinsyntesen även på dagar man inte tränar?
Ja det känns mycket sannolikt. Det är ju stimulering av proteinsyntes i samband med en i övrigt positiv muskelproteinbalans som bidrar till muskeltillväxt.
Eftersom King Grub flera gånger nämnt att inget i dagsläget tyder på att den akut upprelglerade proteinsyntesen från EAA-intag inte motsvaras av en dereglerad sådan vid ett annat tillfälle så lär du troligtvis inte förlora något på det.:)
Kanske lite dyrt som redan nämnts men är dte inget problem är det sannolikt mer fördel än nackdel i alla fall. Mindre effekt än i samband med träning men mer effekt än inget alls skulle jag gissa. Fria EAA har ju knappast framtagits i syfte att förbättra muskeltillväxten hos tränande heller. Det handlar ju från början om supplementering till människor i extremt katabola tillstånd såsom sängliggande sjuka människor. Och där är effekten rejäl.
kolhydraterna man blandar med eaa, ska det vara malto eller kan man köra typ chokladpulver från coop som har samma antal kcal och kolhydrater per 100g? (jag vet att det är andra sorts kolhydrater)
kolhydraterna man blandar med eaa, ska det vara malto eller kan man köra typ chokladpulver från coop som har samma antal kcal och kolhydrater per 100g? (jag vet att det är andra sorts kolhydrater)
Om det är snabbheten i kolhydraterna som ger den synergistiska effekten tillsammans med EAA så är chokladpulver ett betydligt sämre alternativ. Det står inte något om det i den citerade texten dock, men jag gissar att det inte är helt irrelevant att det är snabba kolhydrater av icke-sackaros typ.
King Grub
2008-08-05, 20:13
I den studie man uppmätt störst stimulans av proteinsyntesen intogs 6 g EAA tillsammans med 35 g strösocker direkt före styrketräning.
I den studie man uppmätt störst stimulans av proteinsyntesen intogs 6 g EAA tillsammans med 35 g strösocker direkt före styrketräning.
Ouch. Då torde chokladpulver vara bättre än exempelvis maltodextrin då. Men jag tänker inte ge upp åsikten att chokladpulver tillsammans med de EAA-pulver jag provat är slöseri med chokladpulver.
Strösocker får det blir då. För trådskaparen alltså. Inte mig. Han.
King Grub
2008-08-05, 20:26
Då torde chokladpulver vara bättre än exempelvis maltodextrin då.
Varför då? :)
Det är snarare antagligen så att kolhydraterna inte behövs alls för att aminosyrorna skall stimulera proteinsyntesen maximalt. Så länge det inte är en massa fibrer och fett som saktar ned magsäckstömningen och upptaget, borde det vara frid och fröjd.
Håller med om slöseriet av chokladpulver. :D
Varför då? :)
För att jag läser som en kratta. Tar tillbaka det ögonaböj.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.