Logga in

Visa fullständig version : Fett %

Workoutboy234
2008-08-02, 18:05
Det sägs ju att en kvinna ska ha minst typ 20%body fat och en man typ 12%... Betyder det att en man som har 12% ser likadan ut som en kvinna med 20% för att kvinnan döljer fettet på nått sett eller ser en kvinna med 20%bf likadan ut som en man med 20%bf ?

Eddie Vedder
2008-08-02, 18:14
Det handlar om vad som är bra ur hälsosynpunkt. Nu kan en kvinna defintivt ligga lägre innan det blir hälsovådligt och en man kan ha hutlöst låg bf% innan det blir farligt, nedåt 4% tror jag är en gräns där man kan börja diskutera negativa hälsokonsekvenser hos en man men inte före det.

Dock har kvinnan rent biologiskt mer fett på sin kropp och är i behov av mer fett. Vid för lågt bf fäljer konsekvenser såsom utebliven menstruation. 10-12% brukar anses som en kritisk gräns för en kvinna.

MrCrowley
2008-08-03, 18:28
tjejer har ett annat sorts fett förutom det vanliga som jag har för mig kallas brunt fett (björnar har det oxå) och det sitter på ryggen och e diskret så en tjej med 25% fett ser typ ut som en kille med 15 har jag för mig att jag hört nånstans.dom måste ha detta fettet för o klara av en graviditet samt amning.

Eddie Vedder
2008-08-03, 18:34
tjejer har ett annat sorts fett förutom det vanliga som jag har för mig kallas brunt fett (björnar har det oxå) och det sitter på ryggen och e diskret så en tjej med 25% fett ser typ ut som en kille med 15 har jag för mig att jag hört nånstans.dom måste ha detta fettet för o klara av en graviditet samt amning.

Det är inte bara kvinnor som har BAT, d.v.s. Brown adipose tissue. Det har män också och den fettansamlingen är ytterst varierande mellan individer och är en faktor som diskuteras när man ser till individuella förutsättningar för att hålla vikten lättare/svårare.

Tolkia
2008-08-03, 18:49
Det sägs ju att en kvinna ska ha minst typ 20%body fat och en man typ 12%... Betyder det att en man som har 12% ser likadan ut som en kvinna med 20% för att kvinnan döljer fettet på nått sett eller ser en kvinna med 20%bf likadan ut som en man med 20%bf ?
Döljer och döljer vet jag inte: Framtill, på bröstkorgen sitter två tämligen synliga depåer. Baktill, nedanför midjan sitter en annan. ;)