handdator

Visa fullständig version : Starten på mina ny vanor

Motoranimal
2008-08-01, 22:33
Hej! Jag har precis börjat med min deff som jag vill ska leda till en viktnedgång på 25 kilo fett. Jag väger just nu 125 kilo och är 194 lång, och detta är något som jag har hållt i ett år nu.

Tidigare tränade jag på gym lite sporadiskt men jag har i hela mitt liv varit väldigt aktiv och har även slängt in lite joggingpass då och då. Men nu för någon dag sen fick jag plötsligt en tändning och har blivit hur motiverad som helst till att tappa min övervikt!

Jag läste lite på forumet och bestämde mig för att köpa ett proteinpulver(whey 80) ,som jag skulle använda som en måltidsersättare, och fick av min bror en påse kreatin.

Nu har jag i tre dagars tid hållt nere på kalorierna vilket betyder 2000 kalorier om dagen (jämfört med 4000 förr i tiden) och under den tiden ersatt några mål med proteinshakes. Två av dessa dagar har jag varit på gymmet och crosstränat(?) i 20min samt gymmat i 30min. Under dessa pass blev jag trött och lite yr, men försökte köra på ändå. I övrigt har jag mått kalas och faktiskt knappt känt av min nya diet.

En av dessa dagar såg ut på fölande sätt:

Frukost: 1 shake med 1dl protein, 2dl lättmjölk
Mellanmål: 1 Nektarin
Lunch: 125g fullkornspasta med fettsnål tomatsås
Mellanmål: 250g Keso +10 oliver
Middag: 250 gram kycklingfilé +2 kiwi
Kvällsmat: 1 likadan shake som den till frukost

Tror ni att jag kan dra ner mer på mitt kaloriintag?

Jag blir jätteglad av respons och kommentarer!

3.1415926535
2008-08-01, 23:10
Tänk på att äta mycket frukt och grönsaker, då de mättar bra och du går du förhoppningsvis inte miste om några näringsämnen som annars kan vara lätt att göra om man har kalorirestriktioner. Om du äter exakt som du har skrivit, dvs 1 nektarin, 2 kiwifrukter och lite oliver så är det lite lite grönsaker. Livsmedelsverket rekomenderar ca 500 gram frukt och grönt per dag, något som är bra att följa, så ca 4-5 grönsaker eller frukter per dag, minst.

Jag tycker inte att du ska dra ner på ditt kaloriintag. För snabb viktnergång kan göra att huden inte hinner med.

Cohen
2008-08-03, 00:37
Om jag var du skulle jag satsa på mer riktig mat och mindre tillskott. Näringsämnen från kosttilskott är inte bättre eller mer fördelaktiga än motsvarande ämnen från annat håll. Med ett kaloriintag på 2000 kcal per dag kan du gott och väl täcka dina behov med vanlig kost.

Visst är det inget fel med ditt nuvanarde upplägg, men åtminstone jag föredrar alltid mat framför proteinpulver och dylikt. Om inte annat är det trevligare att äta ett mål mat eller en smörgås än att surpla i sig en proteindrink.

Scratch89
2008-08-03, 07:57
Kosten ser helt ok ut. Byt ut någon köttkälla mot fet fisk ett par gånger i veckan bara, för att tillgodose behovet av essentiella fettsyror. Lycka till!