handdator

Visa fullständig version : Lite tips om viktminskning+styrketräning

Tinnitussan
2008-07-31, 20:46
Jag är 24 år, just nu 150 kg tung och 164 cm kort*rolleyes* .

Nu har jag gått ner från 128,6 kg till 125,0 kg- och detta på 11 dagar. Klart det är jättebra *klapp klapp på axeln* men fasiken, jag har lite svårt med en sak.

De som läst min tidigare tråd (tack för alla tips) berättar om styrketräning och att dra ner ytterligare på kosten. Jag är ju som sagt uppe i ca 1500-1600kcal per dag, men jag skulle vilja hamna på ca 1000 kcal för att verkligen känna att kilona rasar av mig nu när jag e så stor. Det kommer ju som sagt avta ju mer man tappar i vikt eftersom det finns mindre att ta på. (Mitt mål är att tappa till ca 75 kg till maj månad nästa år, hellre ännu mer tills mitt bröllop på hösten alltså en viktminskning på ca 50 kg på 10 månader.)

Så jag har lagt min kost såhär det senaste dygnet för att strypa kalorierna lite till:

Frukost - Nutrilett shake på 110 kcal
Lunch på ca - 300 kcal (svårt att räkna exakt, men portionen är minimal med tyngden på proteinet och grönsakerna än ris/pasta/potatis)
Mellis - shake på 50 kcal igen
Middag - ca 300 kcal (samma sak här med fokuset med proteinet m.m)
Kvällsmål - halv nutrilett 50 kcal
TOTALT: 810 kcal.
Äter även nån frukt (Äpple/apelsin, ca 1-2 per dag) om hungern slår till. (det är väl ok?):D

Motionen är ca 4 km powerwalking på morgonen innan frukost.
(Men eftersom jag känner ett sånt positivt rus i kroppen eftersom jag älskar motionen undrar jag om jag ska öka och börja gå 5 km istället)

Så vilka övningar tycker ni är bäst för en nybörjare när det kommer till fettförbrännande styrketräning?:confused:
Tungt och få rep? eller lätta och många rep? Jag tränar gärna varje dag i samband med morgonpromenixen!

Blir tacksam för tips!

LadyInsane
2008-08-01, 19:52
50kg på 10 månader?? Är du inte orolig att huden inte ska hinna med?

Bra start iaf, och hoppas det går bra. :)

zeroqp
2008-08-01, 20:22
Nu är jag inte precis proffs, men jag tycker att du inte ska haka upp dig så mycket på kilokalorier... ät tills du inte är hungrig, men innan du är mätt. Innan och efter träning, helst. Nutrilett hit och dit, visst funkar det, men om du ska träna behöver du mer. Pressa dig inte allt för mycket. Om du inte ger kroppen näringen den behöver kommer såväl fett som muskler brytas ner. Sen tycker jag också att du inte ska ta in allt för mycket proteiner heller. Grönsaker är No. 1 och sen ska du ha mer basmat än proteiner (såvida du inte är proffs).

För att gå ner i vikt behöver man förbränna fler kilokalorier än man tar in, men det betyder inte att man ska svälta sig och gå och promenera. Träna en massa saker, lyft skrot och ät friskt (men rätt) och du ska se att du mår bra samtidigt som kilona rasar. Min kompis som hade nageltrång och vägde mer än 120kg väger nu mindre än mig. Han ligger på 76kg nu, efter att ha använt Nutrilett och spelat innebandy en gång i veckan, simmat och löpt ofta och lyfta skrot hemma en del. Men han åt mer än Nutrilett, självklart. Det måste man när man tränar. Nutrilett är väl tänkt för folk som har stillasittande jobb och inte träna särskilt mycket?

Ta det här med en nypa salt, och rätta mig GÄRNA, så jag också lär mig mer. Jag är ganska ny själv, ser ni... :)

Elfsberg
2008-08-02, 13:23
Nu är jag inte precis proffs, men jag tycker att du inte ska haka upp dig så mycket på kilokalorier... ät tills du inte är hungrig, men innan du är mätt. Innan och efter träning, helst. Nutrilett hit och dit, visst funkar det, men om du ska träna behöver du mer. Pressa dig inte allt för mycket. Om du inte ger kroppen näringen den behöver kommer såväl fett som muskler brytas ner. Sen tycker jag också att du inte ska ta in allt för mycket proteiner heller. Grönsaker är No. 1 och sen ska du ha mer basmat än proteiner (såvida du inte är proffs).

För det första så vill jag påstå att äta tills man inte är hungrig och innan man är mätt ofta är problemet för överviktiga eller vem som helst med dåliga vanor.

Frågar du mig borde trådskaparen äta enligt matteboken och lär sig hur en normal portion ser ut.

Tränar gör man i detta fall för att förbruka energi och för att kunna tappa mer vikt. När självklart hunger är ett problem vill man ju kunna äta mer.

Muskelkatabolism är i stort sett ofrånkomligt när man dietar enligt ett typiskt linjärt viktminskningsupplägg med underskott varje dag. Ett mycket högt proteinintag kan förhindra detta något sånär. Är man dock extremt överviktig har kroppen lättare att tappa fett och samtidigt förhindra större muskelförluster, och vice versa blir det svårare desto tightare man blir.

Jag vet inte riktigt vad du menar med mer basmat än proteiner - protein måste inte vara ett tillskott. Protein bör man huvudsakligen få från just basråvaror som kött/fisk/fågel då dessa oftast mättar bättre än tillskott i pulverform.

Hunger brukar dock inte vara ett alltför stort problem bland de väldigt överviktiga så länge energiintaget inte är alltför litet(inte jämförelsevis med det totala underskottet).

Efter att ha läst runt lite i olika journaler och tagit del av andra människors dietande i allmänhet tycker jag det verkar som att de individer som lyckas hålla en kraftig viktnedgång inte har några större problem med att hålla ett jämt underskott då framgång i dieten verkar yttra sig i någon slags eufori och allmänt välmående. Men så känner även jag när jag ser förbättringar i spegeln, även om det bara är några enstaka kilon som försvinner sakta men säkert.

themanwhosoldtheworl
2008-08-02, 19:05
Jag är 24 år, just nu 150 kg tung och 164 cm kort*rolleyes* .

Nu har jag gått ner från 128,6 kg till 125,0 kg- och detta på 11 dagar. Klart det är jättebra *klapp klapp på axeln* men fasiken, jag har lite svårt med en sak.

De som läst min tidigare tråd (tack för alla tips) berättar om styrketräning och att dra ner ytterligare på kosten. Jag är ju som sagt uppe i ca 1500-1600kcal per dag, men jag skulle vilja hamna på ca 1000 kcal för att verkligen känna att kilona rasar av mig nu när jag e så stor. Det kommer ju som sagt avta ju mer man tappar i vikt eftersom det finns mindre att ta på. (Mitt mål är att tappa till ca 75 kg till maj månad nästa år, hellre ännu mer tills mitt bröllop på hösten alltså en viktminskning på ca 50 kg på 10 månader.)

Så jag har lagt min kost såhär det senaste dygnet för att strypa kalorierna lite till:

Frukost - Nutrilett shake på 110 kcal
Lunch på ca - 300 kcal (svårt att räkna exakt, men portionen är minimal med tyngden på proteinet och grönsakerna än ris/pasta/potatis)
Mellis - shake på 50 kcal igen
Middag - ca 300 kcal (samma sak här med fokuset med proteinet m.m)
Kvällsmål - halv nutrilett 50 kcal
TOTALT: 810 kcal.
Äter även nån frukt (Äpple/apelsin, ca 1-2 per dag) om hungern slår till. (det är väl ok?):D

Motionen är ca 4 km powerwalking på morgonen innan frukost.
(Men eftersom jag känner ett sånt positivt rus i kroppen eftersom jag älskar motionen undrar jag om jag ska öka och börja gå 5 km istället)

Så vilka övningar tycker ni är bäst för en nybörjare när det kommer till fettförbrännande styrketräning?:confused:
Tungt och få rep? eller lätta och många rep? Jag tränar gärna varje dag i samband med morgonpromenixen!

Blir tacksam för tips!

Är nyttigt tills du nästan är mätt(äter du förmycket sött börja med lågkolhydrat typ atkins). Sen är det bara gå gå gå gå då gör du av med massa kalorier eftersom du väger så mycket. När du kan gå 2 timmar utan prolem börja jogga. Styrketräna med basövningar eller gå på grupptränning som pump eller något. Som sagt rör på dig hela tiden. All sorts styrketräning är bra.
Lycka till!!!!
Krångla inte till det.
Det kan du göra när du är nere vid 80 :)

Trance
2008-08-02, 19:52
Styrketräning bränner inte så mycket kalorier direkt men har självklart andra fördelar.

Heniin
2008-08-02, 20:10
810 kalorier på 125kg är alldeless för lite för din del. Det är bättre du går ner stadigt i vikt istället för att enbart stirra på vågen, följ spegeln och ta babysteg istället för att ta några elefant steg. Som vissa personer som skrivit ovan så kommer din hud nog inte klara av den omvandlingen som du har tänkt dig på såpass kort tid. Sätt en realistisk tid på 2 år istället.

Större chans att din hud inte bli lika slapp och hängande om du gör det på långsikt istället.

Elfsberg
2008-08-03, 18:10
Sen är det bara gå gå gå gå då gör du av med massa kalorier eftersom du väger så mycket. När du kan gå 2 timmar utan prolem börja jogga.

Undvik jogging för guds skull. Du är väldigt tung och det kommer OUNDVIKLIGEN slita på dina knän.

810 kalorier på 125kg är alldeless för lite för din del.

Större chans att din hud inte bli lika slapp och hängande om du gör det på långsikt istället.

Hudens elasticitet är bara att glömma, 150 kg mage kommer aldrig se ut som 60 kg även om vikten nås. Men det är ett senare problem.

Jag skulle säga att en VLCD-kur eller ett liknande energiintag är absolut befogat för denna grad av övervikt.. ju förr desto bättre, de metabola syndromen knackar på dörren vilken dag som helst just nu.

Anders The Peak
2008-08-03, 18:16
Jag är 24 år, just nu 150 kg tung och 164 cm kort .
Tror ni verkligen på den historien?

Jag tycker mig känna igen hur vissa saker skrivs....

Heggi
2008-08-03, 18:58
Tjena

Jag är åxå 24 år och gifter mig i Juni nästa år.
Jag var 98kg för en månad sen och nu är jag 93.

Jag cyklar,simmar och springer lite (innan knäna blev sjuka för 2 veckor sen) jag tränar karate 2 gånger i veckan och jag kom just hem från en 6km runda med rollerbladesen.

All motion är positivt. Att åka rullskridskor tog fler kalorier än jag trodde. Och simning är inte dumt heller.

Ska du bara gå ner i vikt så gör på dig mycket. Styrketräning är för den som vill bygga muskler.

Jag tycker inte om att lyfta skrot. jag tröttnar ganska fort men att slå folk är roligt så därför har jag tränat karate i över 10 år :p
Men att träna 2-3 ggr karate i veckan hjälper inte mot fettet om man annars sitter i still eller äter godis.
Förra veckan skaffade vi en apparat som mäter vikten i attackerna så kanske jag går mot lite styrketräning och ser om det hjälper med lite mera muskler. Jag slår mer än min egen vikt och sparkar mer än 2 gånger min vikt men jag vill ju bli bättre.

på fritiden så kan det någon gång bli lite korgboll eller volleyboll.

Som du ser så håller jag på med ganska varierande aktiviteter. All fysik aktivitet är bra. Gör så mycket du orkar. Har du tid att se på tv eller annat slappt så kanske du kunde sätta den tiden på något nyttigare?

Testa allt möjligt så kanske du fastnar för något är mitt tips!
Lycka till!

Eddie Vedder
2008-08-03, 19:00
Ska du bara gå ner i vikt så gör på dig mycket. Styrketräning är för den som vill bygga muskler.

Samt för alla människor som vill ha en frisk och funktionell kropp som orkar med vardagen och förebygger förslitningar m.m.

Heggi
2008-08-03, 19:04
Ska du bara gå ner i vikt så gör på dig mycket.
ÄH skräp jag kan inte göra edit.

Jag menade ju såklart RÖR på dig inte att du skall skita i byxorna....

jag antar att man inte kan skita sig smal men kanske ingen har testat?

Tinnitussan
2008-08-04, 08:24
haha ja jag såg att jag skrivit fel siffor!! haha inte väger jag 150 kg nej nej. från början var det 128.6 och i dagens läge (dag 15) är jag nere på 124,3 kg. Mkt nöjd.

S aint
2008-08-04, 08:48
Så vilka övningar tycker ni är bäst för en nybörjare när det kommer till fettförbrännande styrketräning?

Då du har en del kvar att gå ner tills du når ditt mål så är, som tidigare nämnts i tråden, all motion nyttig. Gör det du tycker är roligt och motiverande!
Om det är just fettförbränning som du är ute efter, så är styrketräning inte bättre än andra aktiviteter. Styrketräning är dock bra för mycket mer som Eddie skriver.

Om du är helt novis när det gäller styrketräning så skulle iaf jag rekomendera att ta kontakt med en PT eller få en ordentlig genomgång på gymmet av instruktör. Ev. börja träna med någon vän så att man kan pusha varandra!

När det gäller olika övningar så finns där en samlad övningsbank under Vikter & Kondition delen som är kanonbra.

Bra jobbat med viktminskningen änsålänge, kämpa på!

tjobonka
2008-08-04, 21:32
Jag gick ner från 126 - 80 i år på lite under 4 månader. Körde stenhårt på promenader(1.5 tim morgon/kväll) i början och stenkoll på kalorierna.

Det gick skapligt men kan säga att vissa perioder var riktigt tunga både för psyke och kropp.

Jag åt vanlig mat och inga speciella pulverdieter eller annat liknande. Även pizza och en och annan chipspåse slank i med lite ångestkänslor efteråt *screwy*