Visa fullständig version : Två små frågor
Goddagens. Här kommer två små nybörjar frågor (kan man väl kalla det).
Here we go: Jag är lite nyfiken på gällande att äta var tredje timme.
Jo jag tänkte så här, ska man vänta tre timmar från sista matbiten eller fr.o.m. när man börjar måltiden?
etc: man börjar frukosten vid 10:00 och avslutar den 10:30, skall man då vänta till 13:00 eller 13:30?
Den andra frågan lyder: När man tränat klart och man t.ex intar en banan och en whey-80 protein-drink, hur lång tid skall man vänta innan middagen då så att säga? räknas protein-drinken och bananen som en måltid (alltså med ett tre timmars mellanrum) eller ska man helst få i sig middagen x timmar efter träningen? i sådana fall, hur många timmar?
Tacksam för svar :)
Du behöver inte haka upp dig på var tredje timme. Jag äter när jag känner för det istället för att tvinga i mig något bara för att det just gått 3 timmar. Vad gäller efter träning så skulle jag rekommendera att äta en näringsrik middag efter träningen direkt istället för en banan och whey80.
Hur ofta man äter är av mindre betydelse. Du behöver inte äta var 3e timme för att få "bästa resultat" du kan äta var 4e och det behöver inte vara lika lång tid mellan målen heller.
Det skulle vara bra att veta syftet med frågan, alltså vad du vill uppnå?
Vill du få muskler och bli starkare? Då är det viktigaste hur mycket kalorier man äter, inte att man äter med jämna mellanrum, även om det inte är något fel i sig att göra så. Trivs du med att äta var 3e timme så gör det. Av den anledningen spelar det ingen roll om du väntar 3 timmar efter avslutat mål eller 3 timmar efter påbörjat mål.
Det som man kan tänka på om man vill få muskler och bli starkare när det gälelr mat är hur mycket protein, fett och kolhydrater man får i sig, och när man får i sig det. Det enklaste och som spelar störst roll är att man äter ordentligt efter träningen.
Om jag skulle göra en lista på vad som är viktigast när det gäller mat och muskelbygge (jag antar att det är detta du vill, får hoppas att jag inte har fel) skulle jag vilja säga att det är i den här ordningen:
1. Ät tillräckligt med kalorier varje dag så att man har energi för att träna och växa.
2. Ät ordentligt med mat efter träningen, och vänta inte för länge med detta (gärna inom 5-60 minuter).
3. Ät ordentligt med protein, 1.5-2.0g/kg kroppsvikt för bästa effekt.
4. Ät fettsnålt i första målet efter träning, fast nu börjar det bli överkurs och inte lika viktiga saker att tänka på så jag räknar bara upp 4 saker.
Och ja, banan + proteindrink kan räknas som ett mål.
Edit: såg nu att tråden låg under deff-forumet, antar att jag hade skrivit lite annnorlunda då :-p
Vare sig jag tar en banan + whey-80 så ska jag helst få i mig middagen max 60min efter träning för att få bäst resultat? :P
Vad är det för skillnad på kcal och kj? etc på ravioli burken står det
400kj/100g
95kcal/100g
vad är kj (energi?) är det något man måste förbränna också? och hur räknar man det isf?
Whistler
2008-07-31, 17:56
Det är två mått för samma enhet, dvs energi. De flesta räknar i kalorier.
Resten du vill veta står här: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Eddie Vedder
2008-07-31, 17:57
Vad är det för skillnad på kcal och kj?
Olika mått på energi. 1kcal = ca 4.18 kJoule. Båda är mått på energi som sagt.
Jaha, men varför visar de två olika mått? räknar folk olika?
Eddie Vedder
2008-07-31, 18:14
räknar folk olika?
Ja precis som vissa har kilogram och vissa har pounds, vissa har meter och vissa har feet etc.
Jaja okej. Men hur lång tid efter träning lär man få i sig ett riktigt mål nu då? om man bara tar banan + whey-80 efter
Jaja okej. Men hur lång tid efter träning lär man få i sig ett riktigt mål nu då? om man bara tar banan + whey-80 efter
Tar du en banan och en whey-80 efter så behöver du ju inte jäkta med maten för då har du ju fått i dig energi (kcal/kJoule) fast beroende på om du vill hamna på energi+ eller enegi - under dagen/veckan så blir det beroende på vad du vill med din kropp.
Lycka till!
Eddie Vedder
2008-08-01, 05:52
Jaja okej. Men hur lång tid efter träning lär man få i sig ett riktigt mål nu då?
Så snart som möjligt. Ta din drink och din banan direkt efter passet. Därefter tar du dig hem direkt och äter helt enkelt.
Jag brukar alltid äta ca 1-1½h efter träning, inte kan det vara "skadligt" eller "dåligt" på något sett. eller?
King Grub
2008-08-01, 09:37
Du "förlorar" mer än en timme av dygnet, men skadligt är det inte.
Det där med att man ska få i sig snabba proteiner + kolhydrat eller hur det var (som whey-80 + banan) efter träning, gäller det även motionsträning?
King Grub
2008-08-03, 14:50
Att äta inom rimlig tid är en fördel. Kolhydrattillförsel efter intensiv och/eller långvarig konditionsträning är viktigare än efter styrketräning, om man skall anstränga sig igen inom loppet av några dagar. Inget säger att det måste vara flytande näringslösning, även om det har fördelar om återhämtningen snabbhet är av kritisk betydelse.
Har man bara varit ute och joggat några kilometer behöver man knappast oroa sig.
Vi säger om man kör en intervall träning. springa allt du orkar 1 min sedan jogga intensivt 2 min och upprepa 3 gånger på rad
Eddie Vedder
2008-08-03, 17:29
Vi säger om man kör en intervall träning. springa allt du orkar 1 min sedan jogga intensivt 2 min och upprepa 3 gånger på rad
Det lär inte ställa särskilt stora krav på återhämtningen med ett så litet pass. Och hur joggar man intensivt?
oj skrev väl fel :P men iaf dra max 9-10 1min för att sedan gå över till 6-7 2min av en skala 1-10. upprepa det 3 gånger = 19min.
om man skulle ta till en whey-80 + banan skulle det väl ändå inte vara negativt vid deff eller, samt någon nytta lär det väl göra? :P
Eddie Vedder
2008-08-04, 03:58
om man skulle ta till en whey-80 + banan skulle det väl ändå inte vara negativt vid deff eller, samt någon nytta lär det väl göra? :P
Javisst skulle det göra det. En banan och en proteindrink gör alltid "nytta". Oavsett om du tränat eller ej. Det är ju näring och energi som kroppen tar till sig helt enkelt.
Så givetvis gör det nytta. Om det sedan är särskilt nödvändigt med särskilda återhämtningsmål efter ett sånt pass är ju en annan sak. Jag skulle bara äta vanlig mat. Men visst är det helt okej med banan och proetindrink.:)
Jag funderar lite över det där när det står kcal/100g etc:
Kokt ägg/100g
141 kcal
12,6g protein
0,0g kolhydrat
10,1g fett
Det jag nu funderar över är då, är prot/kolh/fett inräknat i kcal? Det står ju att det är 141kcal har de då räknat med allt så att säga? eller måste man ta 141kcal sedan sitta och räkna fett x9, prot/kolh x4? Eller är allt redan färdigräknat så att säga.
King Grub
2008-08-19, 16:02
Kcal-angivelsen är summan av makronutrienternas energi.
makronutrienternas energi < menas att allt är inräknat? eller lär man sitta där med miniräknaren å pilla :) när jag räknat ihop prot/kolh/fett blir det ju samma summa som kcal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.