handdator

Visa fullständig version : STOR viktminskning- lite viktminskningshjälp? Råd? Åsikter?

Tinnitussan
2008-07-29, 21:17
Hej alla tränings"nissar".

Jag är en tjej på 24 år. Jag är 164 cm lång och väger hela 126.8 kg! Jag är inne på min andra vecka av mitt nya liv.

Jag har på den senaste veckna gått ner prick 2 kg och jag har inte lidit en enda sekund vare sig motionmässigt eller dietmässigt!

Såhär brukar min dag se ut:

- En proteindryck på ca 100 kcal på morgonen innan motion
- Morgon powerwalk (går VÄLDIGT snabbt) ca 2.5 km på 25 minuter.
- En frukost bestående av en shake 100 kcal och en macka, ca 200 kcal
- Lunch på ca 500 kcal med alltid hälften grönt
- Mellis på ca 200 kcal
- Middag på ca 400 kcal
- Kvälls powerwalk (går VÄLDIGT snabbt) ca 2.5 km på 25 minuter.
- (Kvällsmål i form av en shake 100 kcal.) Ibland

Totalt kcal intag 1600 kcal

Mitt mål är att komma ner till minst 80 kg ( minus ca 50 kg alltså)till maj nästa år (ska gifta mig i oktober nästa år) och känner att denna gång klarar jag av att ändra min livsstil. Nu vill jag ha råd och tips. Om jag ska hinna måste jag gå ner ca 1,25 kg i veckan (ca 40 veckor till målet)och detta är totalt möjligt- det vet jag, och jag vill det. Jag är student så jag har inte råd med gymkort så motionspåret är det som gäller.

Jag skulle vilja minska kalorierna ännu mer för att kunna gå ner i vikt i fortsättningen(visst nu kommer alla säga att jag redan äter för lite) men jag vill verkligen nå mitt mål.

Pleeez ge råd osv. för jag är verkligen motiverad!!!

King Grub
2008-07-29, 21:28
Hej!

Du har en så stor övervikt, att du mycket väl kan strypa energiintaget ännu mer, om du så önskar, för en snabbare viktnedång.

Styrketräning motverkar effektivt förlusten av muskelmassa och sänkning av ämnesomsättningen.

I nedanstående studie fick överviktiga kvinnor äta 800 kcal per dag och antingen träna konditionsträning eller styrketräning. Konditionsgruppen förlorade massor av fettfri massa och sänkte sin ämnesomsättning. Styrketräningsgruppen förlorade ingen fettfri massa alls och behöll eller förbättrade sin ämnesomsättning:

http://www.jacn.org/cgi/content/full/18/2/115

Går du ner så lågt i energiintag bör du inte ägna dig åt betydande mängder konditionsträning alls, utan hålla dig till styrketräning utöver ditt vanliga liv.

Dessutom bör en sådan diet vara pulverbaserad, ett pulver som ger alla näringsämnen du behöver. Det är svårt att få en näringsmässigt korrekt sammansatt kost, som täcker alla behov, om kalorimängden man har att röra sig med är så liten.

goggen
2008-07-30, 00:25
Hej alla tränings"nissar".

Jag är en tjej på 24 år. Jag är 164 cm lång och väger hela 126.8 kg! Jag är inne på min andra vecka av mitt nya liv.

Jag har på den senaste veckna gått ner prick 2 kg och jag har inte lidit en enda sekund vare sig motionmässigt eller dietmässigt!

Såhär brukar min dag se ut:

- En proteindryck på ca 100 kcal på morgonen innan motion
- Morgon powerwalk (går VÄLDIGT snabbt) ca 2.5 km på 25 minuter.
- En frukost bestående av en shake 100 kcal och en macka, ca 200 kcal
- Lunch på ca 500 kcal med alltid hälften grönt
- Mellis på ca 200 kcal
- Middag på ca 400 kcal
- Kvälls powerwalk (går VÄLDIGT snabbt) ca 2.5 km på 25 minuter.
- (Kvällsmål i form av en shake 100 kcal.) Ibland

Totalt kcal intag 1600 kcal

Mitt mål är att komma ner till minst 80 kg ( minus ca 50 kg alltså)till maj nästa år (ska gifta mig i oktober nästa år) och känner att denna gång klarar jag av att ändra min livsstil. Nu vill jag ha råd och tips. Om jag ska hinna måste jag gå ner ca 1,25 kg i veckan (ca 40 veckor till målet)och detta är totalt möjligt- det vet jag, och jag vill det. Jag är student så jag har inte råd med gymkort så motionspåret är det som gäller.

Jag skulle vilja minska kalorierna ännu mer för att kunna gå ner i vikt i fortsättningen(visst nu kommer alla säga att jag redan äter för lite) men jag vill verkligen nå mitt mål.

Pleeez ge råd osv. för jag är verkligen motiverad!!!
har selv slitt med fetma og vet hvordan det er. jeg gikk ned 35 kilo for 12 år siden på vanlig mat. lykke til:)

Elfsberg
2008-07-30, 01:17
Ser bara bra ut.

Väg dig inte så ofta och haka inte upp dig på stora och tillsynes plötsliga viktuppgångar. Siffran som vågen visar är en total kroppsvikt och kan variera stort från dag till dag beroende på flera faktorer, t.ex. akut vätskebalans och hur mycket mat du har i mage och tarmar samt hur mycket muskelglykogen(kolhydrat som är lagrad i musklerna som energi kallas för detta) du håller lagrad. Tänk "ökning av kroppsvikt" och inte "ökning av fettmassa" när du vet att du skött dig bra.

Ha tålamod så kommer det gå hur bra som helst. Jag gillar starkt att du skrev "alltid hälften grönt", det är guld för kroppen.

Lite lätt styrketräning kan utföras genom knäböj utan vikt samt armhävningar på knän, men var försiktig i början, ta det varsamt och helst i samband med annan motion så du är lite varm i muskler och leder. Går det dåligt så kan du ju alltid öva, right?

Edit:

En bra metod om du vill väga dig ofta: max sju gånger per vecka, max en gång per dygn, och alltid under samma förutsättningar(direkt på morgonen utan några som vatten eller vätskeintag och direkt efter eventuella toabesök) och beräkna ett genomsnitt per vecka.

sweetkarolina
2008-07-30, 01:31
Hej. Vill också flika in att styrketräning är grymt bra och behöver kanske inte kosta så mycket som du tror. Vart bor du?
På mina gym kostar ett årskort 900:- i Eskilstuna (studentpris) och 1200:- i Borlänge. Även om det kostar mer än gratis så tror jag du skulle få tillbaka väldigt mycket av det! De flesta idrottsföreningar har billigare priser än kommersiella gym.

Lycka till!

toder
2008-07-30, 09:22
Det kommer att gå mycket bra med din viktnedgång! och när du ser och känner resultat så kommer det att bli sjukt kul. Men du bör ta det lungt i början och känna efter ordentligt, så att du inte går in i väggen.
sätt små målsättningar och försök att nå dom på ett behagligt sätt.
Jag vet precis vad du talar om för jag själv går igenom det du gör just nu.

Som personer tidigare skriver, skall du passa dig för vågen. För den kan spela dig ett spratt då och då, försök väga dig på morgonen efter toa besök då får du dom bästa viktvärdena.

det kommer att gå snabbt i början sen mattas det va, pga att du tappar mycket vätska.

Jag själv ligger på 164.6 kg nu när jag startade för 10 veckor sedan låg jag på 174.8 kg så det är absolut inte omöjligt att gå ner i vikt!!!! trots att det kan kännas hopplöst.

Försök att aktivera dig med typ Simmning, cross-fit maskiner, styrketräning eller något annat av intresse, det kommer att påskynda din viktnedgång samt kanske göra resan roligare

Hoppas att det går bra för dig nu!! och har du några frågor så är det bara att fråga så mycket du vill

Kolla gärna in min journal så kan du se hur det går för mig också
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116681

//Toder

Tinnitussan
2008-07-30, 09:45
Tack för alla tips och snälla ord! Ni motiverar mig ännu mer! Och Toder- jag håller ett öga på dej nu :D så kämpa på, du är inte ensam som sagt. funderar påatt börja "blogga" som du gör så andra kanske blir motiverade/inspirerade.

så tack än en gång alla goa gubbar o gummor på forumet! We´ll keep in touch. Nu en liten bit lax med ärtor och annat gott och nyttigt. LUNCH!

Lefnart
2008-07-30, 11:08
En annan grej, se till att dokumentera din viktnedgång noggrant! Jag har själv gått ner från 132kg till 84-85 i dagsläget, och jag ångrar oerhört att jag inte gjorde det ända från början. Nu har jag bara kassa bilder från ca 110kg och framåt.

Det är extremt motivationshöjande att kunna gå in och jämföra bilderna efter t ex. var vecka som går, och se vilket sjujäkla jobb man gjort, och verkligen se att det bara kommer bli bättre och bättre om man håller sig till planen. Bokför man dessutom vad man väger varje dag, så lär man sig snabbt att man går upp och ned i vikt från dag till dag så man slipper bli förkrossad när en sådan viktuppgångsdag sker på vägningsdagen(om man nu väger sig en gång i veckan), och tror att man inte gått ned nåt fast man jobbat som en tok hela veckan.

Och ett litet citat som passar bra in :] Du har ju gjort den svåra biten nu när du bestämt dig!

"The miracle is not that I had the courage to finish, but that I had the courage to start." - John Bingham

Lycka till och ge aldrig upp!

Lelle

Guddi
2008-07-30, 12:28
Om du inte har råd med gymkort så kan du köra styrketräning hemma eller under dina promenader. Då du väger en hel del och jag antar att du inte har tränat så mycket innan så kommer kroppsvikten med alla sannolikhet att räcka till mer än väl för dig i flera månader framöver.

Tips på övningar kan vara utfall steg, armhävningar mot vägg, crunches alt situps, ryckböj med kvast, bäckenlyft, omvända armhävningar http://www.fitnessgenerator.com/images/exercises/inverted_row.gif
Hitlers hund, plankan, sidorplanka mm
Du hittar fler övningar som går bra med kroppsvikt om du söker här på forumet.

Lycka till!

edit: Vill bara understrycka det Gruben skrev. Lägg dig på ett större underskott nu när du kan göra det. Ju mindre du väger desto svårare är det att tappa ett kilo.

Anders The Peak
2008-07-30, 12:57
Tinnitussan jättekul att du har kommit igång. Jag tror att det kan vara bra att skapa en träningsjournal här på kolozzeum. I journalen skriver du in vad du gör och hur du äter så kan fler sporras av dina framsteg och hur du hanterar eventuella motgångar. :thumbup:

Tinnitussan
2008-07-30, 13:27
Träningsjournal säger du.. jaaa ska försöka förstå mig på hur sidan funkar. Har itne hittat vart det går att göra en sån:). Vore ju najz att sätta upp nånting så folk kan gå in och tipsa och coacha och utmana/inspirera. Jag är en jäkla tävlingsmänniska så sånt är bara roligt!

ravendb
2008-07-31, 09:21
Grattis till en bra start, och fortsatt lycka. :) Lyssna på King Grub med flera kunniga så kommer det gå ännu bättre skall du se. ;)

Cilia
2008-07-31, 21:54
Hej!

Du har en så stor övervikt, att du mycket väl kan strypa energiintaget ännu mer, om du så önskar, för en snabbare viktnedång.

Styrketräning motverkar effektivt förlusten av muskelmassa och sänkning av ämnesomsättningen.

I nedanstående studie fick överviktiga kvinnor äta 800 kcal per dag och antingen träna konditionsträning eller styrketräning. Konditionsgruppen förlorade massor av fettfri massa och sänkte sin ämnesomsättning. Styrketräningsgruppen förlorade ingen fettfri massa alls och behöll eller förbättrade sin ämnesomsättning:

http://www.jacn.org/cgi/content/full/18/2/115

Går du ner så lågt i energiintag bör du inte ägna dig åt betydande mängder konditionsträning alls, utan hålla dig till styrketräning utöver ditt vanliga liv.

Dessutom bör en sådan diet vara pulverbaserad, ett pulver som ger alla näringsämnen du behöver. Det är svårt att få en näringsmässigt korrekt sammansatt kost, som täcker alla behov, om kalorimängden man har att röra sig med är så liten.
Du har rätt på många plan. Problemet med att gå på en pulverdiet är att man inte lär sig äta rätt. Det är en lång process att lära sig äta rätt och behöver ta tid. Det ska naturligtvis inte ske på bekostnad av näringsbrist.

Nån
2008-07-31, 22:36
Du har rätt på många plan. Problemet med att gå på en pulverdiet är att man inte lär sig äta rätt. Det är en lång process att lära sig äta rätt och behöver ta tid. Det ska naturligtvis inte ske på bekostnad av näringsbrist.

Fast om man nu vill komma in i en snabb viktnedgång (om man har stor övervikt) så är ju pulverbaserade lösningar det snabbaste.
För då kommer man se snabba resultat och bli ännu mer sporrad att ge sig den på att gå ner i vikt.
Sen med tanke på att personen befinner sig på ett väldigt bra forum för kost och motion så om personen bara hinner läsa på och ta in informationen så ser jag inga problem?

Inget påhopp hoppas jag, är bara intresserad av en vettig diskussion!

Cilia
2008-08-01, 09:32
Fast om man nu vill komma in i en snabb viktnedgång (om man har stor övervikt) så är ju pulverbaserade lösningar det snabbaste.
För då kommer man se snabba resultat och bli ännu mer sporrad att ge sig den på att gå ner i vikt.
Sen med tanke på att personen befinner sig på ett väldigt bra forum för kost och motion så om personen bara hinner läsa på och ta in informationen så ser jag inga problem?

Inget påhopp hoppas jag, är bara intresserad av en vettig diskussion!
Antagligen kommer personen att gå ner i vikt fortare. Men som Grub sa så orkar man inte hålla en särskilt hög aktiv nivå när man ligger på 800 kcal/dag.

Alternativet kan faktiskt vara att ligga lite högre och motionera lite mer. Man kanske inte går ner exakt lika fort men man får in bra vanor i vardagen och motionen hjälper till att skapa en snyggare kropp särskilt om den innehåller styrketräning.

Sen är det bra att läsa sig till kost och motion etc men det kan aldrig ersätt praktik. Det handlar om att lära om djupt inrotade vanor. Det gör du inte genom att läsa dig till det hela. I teorin är det relativt enkelt i praktiken betydligt svårare.

Anders The Peak
2008-08-01, 17:33
Tinnitussan har startat en annan tråd kanske bäst att ni tar dialogen i den.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3120278&postcount=1

Man kanske ska göra en liten överslagsberäkning när det gäller henne. Innan man går in för seriöst i rådgivningen.

Cilia
2008-08-01, 19:37
Tinnitussan har startat en annan tråd kanske bäst att ni tar dialogen i den.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3120278&postcount=1

Man kanske ska göra en liten överslagsberäkning när det gäller henne. Innan man går in för seriöst i rådgivningen.
Fast vi diskuterar ju det hon frågade om i den här tråden.

Jag tycker snarare att det är lämpligt att flytta över den posten hit istället för ha 2 olika trådar.

Tolkia
2008-08-01, 21:25
Man KAN klara sig länge på väldigt lite kalorier (d.v.s. en påsdiet) om man har stor övervikt. Jag skulle dock inte rekommendera någon att hålla på så länge som i den studie Grub citerar från (12 veckor) på egen hand. Inte för att jag tror att det skulle vara hälsovådligt, men för att jag tror att det är svårt, om man inte har stöd utifrån (vilket ju deltagarna i studien har haft, både av varandra och av personal). Ju svårare det är att få en diet att funka, desto större risk att man gör undantag på undantag som sedan blir regel istället för undantag. Att man klarar sig bättre på lite energi utan hälsomässiga konsekvenser om man har stor övervikt betyder inte nödvändigtvis att det är LÄTT att göra det.

Dessutom har man inte bråttom, man har ju ett helt liv på sig. Det är orealistiskt att förvänta sig/kräva av sig själv att man på två månader skall bli av med en vikt som det kanske tagit två år (eller mer) att samla på sig.