Visa fullständig version : Varför blöder jag näsblod?
Fredspipan
2008-07-28, 17:37
Vaknade upp i morse och helt plötsligt började näsan rinna. Nu skall jag ut och motionera i en timme men börja helt plötsligt blöda igen.
Att jag bara börjar blöda helt plötsligt är inte sällsynt för mig, det händer lite då och då och ibland oftare. Vad beror det på egentligen? Det kan väl inte vara normalt.
Carolinew
2008-07-28, 17:40
Vaknade upp i morse och helt plötsligt började näsan rinna. Nu skall jag ut och motionera i en timme men börja helt plötsligt blöda igen.
Att jag bara börjar blöda helt plötsligt är inte sällsynt för mig, det händer lite då och då och ibland oftare. Vad beror det på egentligen? Det kan väl inte vara normalt.
Det kan bero på att du har tunna och sköra blodkärl, inte allför ovanligt. Bara att gå och bränna dem hos doktorn, det är inte så farligt som det låter :)
du kanske helt enkelt har ett svagt kärl i näsan, annars kan låg luftfuktighet göra att man blöder näsblod lättare då slemhinnorna torkar ut, jag blöder också näsblod relativt ofta.
kolla upp ditt blodtryck, tar du några kosttillskott som kan tänkas höja blodtrycket?
Sedan jag slutat med att missbruka nässpray, har jag inte haft näsblod en enda gång. Innan räckte det med att fnätta mig på näsan, för att det skulle vara i gång. Som en sönderkoksad näsa, fast utan roliga effekter.
På sommaren har jag ett allergispray, men det verkar vara mycket mer skonsamt för näsan än det vanliga. Jag har inte märkt någonting negativt.
änglahåret
2008-07-28, 18:25
har samma problem här, men tydligen hade jag riktigt bra blodvärden på min senaste hälsoundersökning. Antar att sköterksan skulle sagt till om det varit järnbrist.
kan ju nästan vara någon typ av symtom av pollenallergi
Fredspipan
2008-07-28, 18:27
Järnbristhahahahaha. :laugh:
Får i mig 30mg järn på en vanlig dag. Det är RDI x 3. *popcorn*
Du vet väl att de kan vara möjligt?
Fredspipan
2008-07-28, 19:01
Du vet väl att de kan vara möjligt?När man får i sig mer än 3ggr så mycket som den dagliga rekommendationen? :(
Du dricker väl rätt så mycket linfröolja.. Fleromättat fett gör så att blodet får svårare för att koagulera.
Fredspipan
2008-07-28, 19:09
Du dricker väl rätt så mycket linfröolja.. Fleromättat fett gör så att blodet får svårare för att koagulera.Har maxat på 30g på en dag. Inte druckit på ett par dagar nu och blödde även innan jag började dricka linfröolja. Bra tips dock. :)
Granstr0m
2008-07-28, 19:14
så har jag oxå :P, och de är inget som går över på 1 minut precis, för ett tag sen så skulle ja å en polare på bio, och vi stod i kö utanför och de bara spruta näsblod. när ja väl kom in på toa så tog ja hela rullen å sätte mig i biografen, de blödde typ 30minuter lr nåt. väldigt störsamt :P
shadowfire
2008-07-28, 20:32
Jag får det i perioder av flera olika anledningar:
1) alkohol, dagen efter en fest är det inte alls otippat att jag kan blöda i båda näsborrarna
2) stress, i längre perioder av stress är det också inte alls ovanligt
3) sömnbrist, lite uppesittarnätter på fisketurer o annat kan definitivt ge mig näsmens.
4) peta i näsan brukar innebära att man river upp de tunna näsväggarna och spräcker ett blodkärl eller två
Har en liten pipett med vaselin som jag fått på recept en gång i tiden. Den är kungers, men jag älskar iofs vaselin i alla dess former.
Har en liten pipett med vaselin som jag fått på recept en gång i tiden. Den är kungers, men jag älskar iofs vaselin i alla dess former.
:naughty: ..................:laugh:
Ja, men varför berättar du det när jag redan förklarat att det inte är en möjlighet i mitt fall?
Nu håller jag väl inte med Dam00r då jag känner att järnbrist skulle du märka rätt lätt på andra håll som blekhet, trötthet etc. Har knappt ens hört talas som att järnbrist brukar ge näsblod.
Hur som helst så är inte ett högt intag en garanti för att du inte har brist. När man får brist (hos män) så brukar det vad jag vet ligga någon sjukdom eller blödning bakom (eller båda, typ Crohns).
Fredspipan
2008-07-29, 00:27
Nu håller jag väl inte med Dam00r då jag känner att järnbrist skulle du märka rätt lätt på andra håll som blekhet, trötthet etc. Har knappt ens hört talas som att järnbrist brukar ge näsblod.
Hur som helst så är inte ett högt intag en garanti för att du inte har brist. När man får brist (hos män) så brukar det vad jag vet ligga någon sjukdom eller blödning bakom (eller båda, typ Crohns).Låter vettigt. Det var dock inte detta Dam00r åsyfta för då hade han förklarat det för länge sen. ;)
Dricker du mycket (alkohol)? Det skulle kunna vara en orsak, jag har en polare som lider av det efter manga dagars hart festande.
Har du märkt något samband mellan hur du sover och näsblodsbenägenheten? För mig är det en viktig faktiskt precis som förkylning som kan torka ut slemhinnorna.
Och, Fredspipan, ett par trådar till med den attityden och folk kommer helt sluta försöka hjälpa dig. Tagga ner.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.