handdator

Visa fullständig version : Vill gå ner i vikt.

martino
2008-07-28, 15:16
Efter många medelmåttiga försök att gå ner i vikt har jag nu bestämt mig för att få en fin kropp som garanterat kommer öka mitt självförtroende.

Idag är jag 187cm lång och väger ungefär 88kg.

Då jag inte har mycket till muskler kvar ser jag tjock ut, detta sätter sina spår på mitt sociala liv i form av att jag absolut inte vill sola och dylikt. Går nästan aldrig i endast t-shirt, även fast det är 30grader varmt.

Mitt psyke är alltså inte av den bästa sorten.

Jag har inskaffat mig ett gymkort och har käkat nutrilett i en dag. Har dock bara 10 påsar kvar som kommer täcka kosten de kommande två dagarna.

Vad jag skulle uppskatta otroligt mycket är om någon här snabbt skulle kunna skriva vad jag bör träna, hur ofta samt hur länge, när jag är på gymmet för att få en slankare mage etc.

Även vad jag bör äta varje dag och när.
Ni måste dock observera att jag inte är en person som kommer laga kycklingfilér varje dag. Jag är ingen sådan person, ovärt att ifrågasätta detta. Så jag hoppas ni har överseende med det!

Detta kommer bli en stor omställning i mitt liv och jag har beslutat mig för att fullfölja detta till varje pris. Om ni är vänliga och hjälper till kommer jag vara er evigt tacksamma :)

Tack!

Gnusram
2008-07-28, 15:35
Om du vill göra det till varje pris så orkar du säkert läsa igenom de här trådarna.

Träning (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)
Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Börja där. Lycka till!

martino
2008-07-29, 11:50
Ok tack, ska kika på dem.

Skulle dock ändå vilja veta vad jag bör äta för mat och dylikt, samt när :>

Xamarato
2008-07-29, 12:01
Känner att vi sitter i samma situation!

Jag har en tråd här med om ungefär samma sak. Fått höra att:
frukost 7:15:
X ägg, grov bröd med ost, salami och paprika/gurka/isbergssallad
X Gröt
X yoghurt med fiber flingor i

lunch 11:30:
Vad skolan har att erbjuda (brukar va mycket grönsaker och nyttigt) ska börja ta rimliga portioner bara..

mellanmål 13:30:
X frukt: banan/äpple etc. etc.
X risifrutti

måltid 16:00:
X Pasta/ris/potatis med kyckling/fisk med grönsaker (tallriksmodellen helt enkelt med en rimlig portion)
X findus djupfrysta mat (ska väll va rätt bra? innehåller mellan 400-600kcal beroende på vilken sort)

kvällsmat 19:30:
samma som måltiden innan

ser rätt bra ut..

minska bara på portionerna än vad du hade innan.

(välkommnar kritik då jag inte är helt 100% säker på något jag säger (än så länge))

Lycka till!

nu ska jag till gymmet! =)

Xamarato
2008-07-29, 12:02
Glömde nämna.. när de står t.ex.
mellanmål 13:30:
X risifrutti

så tar jag:
ELLER
X risifrutti

inte båda!

lycka till igen!

mvh

Kaan

pott
2008-07-29, 12:03
Ok tack, ska kika på dem.

Skulle dock ändå vilja veta vad jag bör äta för mat och dylikt, samt när :>

Vad ska man säga? Näringsrik mat i mindre mängder. Det här med mat får du nästan lista ut själv och när du skall äta den. De mesta hittar du i deffguiden.

Känns som att du måste hitta något som fungerar för dig själv, bättre att lägga upp ett förslag på ett kostschema du tycker verkar okej så att andra kan bedömma det.

lectris
2008-07-29, 12:55
Ni måste dock observera att jag inte är en person som kommer laga kycklingfilér varje dag. Jag är ingen sådan person, ovärt att ifrågasätta detta. Så jag hoppas ni har överseende med det!

och jag har beslutat mig för att fullfölja detta till varje pris.

Så om priset är att laga kycklingfilé varje dag, vad gör du då?

Nej men skämt och sido, du har fått två ypperliga länkar med all information du kan tänkas behöva, plus lite till, det är bara att sätta sig och läsa den information som bjuds. Vad och när du äter spelar egentligen ingen roll sålänge du ligger på kaloriunderskott, men exempel på bra mat finns i tex deffguiden.

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Läs alla hundratals trådar som behandlar precis detta ämne och sök!

martino
2008-07-31, 13:01
Ok, tack för alla svar. Håller på för fullt nu :)

Så om priset är att laga kycklingfilé varje dag, vad gör du då?

Hehe, jag är 19år och studerar. Har nog råd med kycklingfilé och dylikt, men jag är för lat för att göra det varje dag :o

Det kanske kommer med åldern, vi får se.

Trassel
2008-07-31, 13:23
Ok, tack för alla svar. Håller på för fullt nu :)

Hehe, jag är 19år och studerar. Har nog råd med kycklingfilé och dylikt, men jag är för lat för att göra det varje dag :o

Det kanske kommer med åldern, vi får se.

Ett förslag är ju alltid att ta en dag och laga till lite större mängder om man tycker att det är jobbigt att göra varje dag.

Mogff3
2008-07-31, 15:36
http://www.iwantsixpackabs.com/abs.html

lectris
2008-08-01, 07:54

Your point being?

Det handlar om prioriteringar! Jag är 20 och jobbar heltid + tränar efter jobbet. Kommer ofta hem 21-22 men ställer mig ändå och lagar mat + matlåda varenda eviga dag. Ingenting kommer gratis och ibland får man göra saker som inte är så jäkla roligt :) Bara att göra det, är inte så mycket mer än så.

LadyG
2008-08-01, 08:01
Your point being?

Det handlar om prioriteringar! Jag är 20 och jobbar heltid + tränar efter jobbet. Kommer ofta hem 21-22 men ställer mig ändå och lagar mat + matlåda varenda eviga dag. Ingenting kommer gratis och ibland får man göra saker som inte är så jäkla roligt :) Bara att göra det, är inte så mycket mer än så.

+1

Livet är fullt av saker som inte är så jäkla roliga men som man måste göra ändå om man vill komma nånvart.

Nelli
2008-08-01, 08:16
Jag haller med - stall dig vid spisen! vill man bli fin far man lida pin haha

Jag lagar all min kyckling pa helgen (for en vecka) och fryser sedan in den protions vis och defrostar varje dag. sparar tid!