Visa fullständig version : Billjud :)
Granstr0m
2008-07-28, 14:17
Alla som har erfarenhet och är kunniga på billjud skulle jag vilja ha lite support av :D
har lagt upp en order nu, men den kommer inte skickas föränn om nåra veckor Pga semester lr nåt sånt.
här är de:
Digital designs
2x10" Digital Designs 510 3000:-
1xM1 slutsteg monoblock 5500:-
DDC 6x9 högtalarpaket 2000:-
Cirka 11 papp me frakt och allt.
har kollat runt lite på sidan och sett att 12"or kostar ungefär 150 spänn extra bara, och en 15" för 3tusen (lika mkt som 2 10or)
Men jag är nybörjare på de här så ja vänder mig till er som kan *popcorn*
De ja har i nu är 2 Gas 12"or gas 4kanals och 2 6x9or. Inte mkt kräm i de där ska ja säga :P. Och så har ja inte en aning om hur dom där 10orna låter, de kanske är skitbra grejjer, lr så är de lika som 12orna ja har nu, Noll koll :)
Jag ska inte tävla i Db drag, men ganska höga krav har jag =) så va tror ni, duger de där?
Satsa på ett bra framsystem och en kvalitativ baslåda är mitt tips. Baslåda och 6x9" högtalare i hatthyllan (där jag antar att du ska ha dem..?) är ingen vidare kombination eftersom högtalarna i hatthyllan kommer att svänga med när baslådan flyttar luft. Dessutom är det nog viktigare att man har en välbyggd baslåda anpassad till din bil, med bra element, än att man har stora element och mycket kräm.
Granstr0m
2008-07-28, 20:01
jo men har a traktor, merc med förlängd hattylla så ja har 6x9orna i en liten låda som ligger på hatthyllan, så de är inga problem med de :), välbyggd baslåda ska jag ha, de är natt o dag me dålig låda och bra låda ;)
Kul att du satsar på ljud, själv lyssnar jag just nu endast till en 3,5 liters rak bmw sexa. :D
Du kommer nog bli nöjd med 10", känner inte igen slutsteget men lär ju ha en del effekt med tanke på priset så jag hoppas dina basar kommer spela rappt och fint. :)
Jag antar att du byggt ljud förut? Säkring max 20cm ifrån batteriet etc. Ljudsignal dras på ena sidan av bilen och ström i den andra. Bra jord. Hoppas du blir nöjd med resultatet!
Vad för dimensioner är det på kablarna?
Mvh
Johan
maaherra
2008-07-28, 20:26
Jag förespråkar slutna baslådor i bilar. Har du portade lådor så ja.. blir det mest raggardunk. Dessutom tycker jag de låter betydligt bättre.
Då behöver du inte heller oroa dig för att 6,9orna i hatthyllan ska svänga desto mer eftersom luften dämpas inne i lådan. Se bara till att anpassa lådan rätt.
maaherra
2008-07-28, 20:37
Sen får du helt enkelt välja bas utifrån dina egna önskemål.
12" och uppåt har oftast lite djupare ljud gentemot mindre basar som har rappare och mer piskande ljud.
Jag förespråkar slutna baslådor i bilar. Har du portade lådor så ja.. blir det mest raggardunk. Dessutom tycker jag de låter betydligt bättre.
Då behöver du inte heller oroa dig för att 6,9orna i hatthyllan ska svänga desto mer eftersom luften dämpas inne i lådan. Se bara till att anpassa lådan rätt.
Hur tänker du här? Även om du kör en sluten låda så kommer ju baslådans konutslag påverka det som sitter monteri hatthyllan om du inte bygger separata lådor runt dem.
Jag håller med om att slutet kan vara att föredra men det är för snabbheten samt att avrullningen nedåt hamnar på 6dB/oktav istället för 12dB/oktav som fallet är med basreflex, dessutom blir ofta basreflexröret väldigt långt om lådan är lite mindre, det är här de flesta kompromissar och kör ett kortare rör vilket ger en puckel i frekvensgången och då ger ett raggardunk-ljud.
För att får bra ljud så satsa mest pengar på ett bra framsystem i bilen och ett slutsteg som levererar väljljud framför kraft. Att bara köpa ett slutsteg som lämnar 2000W Max PMP i en kanal i 1 ohm säger väldigt lite hur det kommer låta i ett verkligt system. Kör sedan på en baslåda som avlastar framsystemet på de låga frekvenserna. När det gäller baslådan skulle jag nog satsa på 2 10or hellre än en 15-tummare då det brukar ge en lite snabbare bas (om det är samma modell av högtalare).
Är du däremot ute efter mest ös för pengarna så satsa på dubbla 15" och 6x9 i din egenbyggda hatthylla. Du kommer kunna spela högt men hur kul är det att allt ljud kommer bakifrån? Vem är det du spelar för, grannarna eller dig själv?
Kolla in DD:S låduträknare om du har plats med deras rekommenderade lådstorlekar, dom har en lite egen filosofi.
Vad har du framsystem ? jag hade skippat DD6x9:orna och köpt ett bättre framsystem för dom pengarna och drivit det med ett slutsteg.
Granstr0m
2008-07-29, 11:46
Kul att du satsar på ljud, själv lyssnar jag just nu endast till en 3,5 liters rak bmw sexa. :D
Du kommer nog bli nöjd med 10", känner inte igen slutsteget men lär ju ha en del effekt med tanke på priset så jag hoppas dina basar kommer spela rappt och fint.
Jag antar att du byggt ljud förut? Säkring max 20cm ifrån batteriet etc. Ljudsignal dras på ena sidan av bilen och ström i den andra. Bra jord. Hoppas du blir nöjd med resultatet!
Vad för dimensioner är det på kablarna?
Mvh
Johan
Aah men de ljudet är inte fy skam de heller ;) hehe
Jag har inte byggt ljud förut :P har bara varit med polare som byggt och varit intresserad av de ett tag. De sitter ljud i mercan nu så de är bara å koppla ur å koppla i nytt, allt är redan draget. :)
Sen får du helt enkelt välja bas utifrån dina egna önskemål.
12" och uppåt har oftast lite djupare ljud gentemot mindre basar som har rappare och mer piskande ljud.
Okej, har 2 gas 12"or i för liten låda me 4kanals och de e värdelöst :P, tröttnade på de på en kväll. Hjärtat ska stanna när man vrider upp*flex*
Hur tänker du här? Även om du kör en sluten låda så kommer ju baslådans konutslag påverka det som sitter monteri hatthyllan om du inte bygger separata lådor runt dem.
Jag håller med om att slutet kan vara att föredra men det är för snabbheten samt att avrullningen nedåt hamnar på 6dB/oktav istället för 12dB/oktav som fallet är med basreflex, dessutom blir ofta basreflexröret väldigt långt om lådan är lite mindre, det är här de flesta kompromissar och kör ett kortare rör vilket ger en puckel i frekvensgången och då ger ett raggardunk-ljud.
För att får bra ljud så satsa mest pengar på ett bra framsystem i bilen och ett slutsteg som levererar väljljud framför kraft. Att bara köpa ett slutsteg som lämnar 2000W Max PMP i en kanal i 1 ohm säger väldigt lite hur det kommer låta i ett verkligt system. Kör sedan på en baslåda som avlastar framsystemet på de låga frekvenserna. När det gäller baslådan skulle jag nog satsa på 2 10or hellre än en 15-tummare då det brukar ge en lite snabbare bas (om det är samma modell av högtalare).
Är du däremot ute efter mest ös för pengarna så satsa på dubbla 15" och 6x9 i din egenbyggda hatthylla. Du kommer kunna spela högt men hur kul är det att allt ljud kommer bakifrån? Vem är det du spelar för, grannarna eller dig själv?
Jo men de är inte katastrof att ha 6x9orna vid hatthyllan, dumt att såga sönder dörrarna bara för ska ju sälja den nästa år, och då sätter ja in de ljudet som sitter i nu. för ev. så tar ja DD grejjerna å sätter in i kommande bilen. Baslådan ligger iaf inne i bilen å inte i bakluckan som många har, dom på utsidan får höra dunket men inte dom som sitter i :)
Granstr0m
2008-07-29, 11:50
Kolla in DD:S låduträknare om du har plats med deras rekommenderade lådstorlekar, dom har en lite egen filosofi.
Vad har du framsystem ? jag hade skippat DD6x9:orna och köpt ett bättre framsystem för dom pengarna och drivit det med ett slutsteg.
Jo det har jag :), under den förlängda hatthyllan som går ända fram till framsätena har jag mycket plats för lådan :P Ska köra 6x9 paketet me 4kanals Gas steg. varför ja inte köper framsystem kan du läsa ovan :)
Borde dock vara enklare att sälja om det sitter ett framsystem installerat. Du får göra som du vill men det är inte för att retas med dig som de flesta här förespråkar ett bra framsystem och en baslåda bak istället för 6x9 bakifrån.
Lycka till och det lär nog bli ett lyft hur som helst.
Granstr0m
2008-07-29, 12:33
Borde dock vara enklare att sälja om det sitter ett framsystem installerat. Du får göra som du vill men det är inte för att retas med dig som de flesta här förespråkar ett bra framsystem och en baslåda bak istället för 6x9 bakifrån.
Lycka till och det lär nog bli ett lyft hur som helst.
okej *flex*
Vad ska du ha det i för bil? Är det en gammal så gör som Hades? Föreslog satsa på ett bra framsystem också.
maaherra
2008-07-29, 15:15
Du har säkert rätt, är inte så pass insatt så jag kan säga emot. Vidarebefodrade bara vad en vän en gång sa till mig.
Okej, har 2 gas 12"or i för liten låda me 4kanals och de e värdelöst :P, tröttnade på de på en kväll. Hjärtat ska stanna när man vrider upp*flex*
Om du nu vill att hjärtat ska stanna så bygg en vettig portad låda :)
Granstr0m
2008-07-29, 20:09
Du har säkert rätt, är inte så pass insatt så jag kan säga emot. Vidarebefodrade bara vad en vän en gång sa till mig.
Om du nu vill att hjärtat ska stanna så bygg en vettig portad låda :)
Slotport ska jag ha, har fått ritningar av en på msn som jobbar på DD :)
shadowfire
2008-07-29, 20:52
Har du möjlighet så bygg kickpaneler fram.
Det var i varje fall den bästa erfarenhet jag fick då jag höll på med ljudbygge på 90-talet. Möjligt att det är "ute" nu eller något, men bra frontelement som riktades uppåt/inåt kupén blev kopiöst bra ljud för mig i varje fall. Ingen sågning i dörrar eller något heller.
Som du säger är det "ute" med kickar. men det är klart bättre än att ha allt i hatthyllan. nu är det för det mesta 3-vägs framsystem med diskant och mid onaxis vid a-stolpen och midbas i dörrarna, det är även poppis med frontmonterad sub typ en 10" i handskfacket.
Har du möjlighet så bygg kickpaneler fram.
Det var i varje fall den bästa erfarenhet jag fick då jag höll på med ljudbygge på 90-talet. Möjligt att det är "ute" nu eller något, men bra frontelement som riktades uppåt/inåt kupén blev kopiöst bra ljud för mig i varje fall. Ingen sågning i dörrar eller något heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.