Visa fullständig version : Jag jobbar verkligen i "The Videostore from Hell".
Idag var verkligen dagen som fick helvetet att börja brinna ett extra steg.
Jag jobbade heldag (11:30 - 22:15) och första delen av dagen var det riktigt lugnt. Detta hade förmodligen med Helsingborgsfestivalen att göra men jag fixade allt så att jag var redo på att en stor rush kunde komma framåt kvällen. Allt var tipptopp - Glassen var helt påfylld, lösgodis, läsk, chips likaså.
Sen kommer det. Tre barnfamiljer samtidigt. Det är lungt, om man inte matat barnen med speed innan man går och handlar. Detta hade förmodligen dessa tre familjer enats om att göra, för alla ungar, nio i antalet totalt, var som koffeinstirrade ekorrar. De flög runt ÖVERALLT och flög in i ALLTING. Chockladpelare välte, lösgodis hamnade på golvet och en filmhylla rasade. Allt detta innan jag ens hunnit ta ett steg bort från kassan för att säga något. Så fältslaget/butiken ser ut som följande alltså, efter två min med dessa barn i sig:
En fallen chockladfylld pelare
Flera chipspåsar på golvet
Ca 300 gram lösgodis på golvet
En filmhylla fylld med filmer liggande på golvet
När detta är ett faktum säger jag till föräldrarna att de måste ta ansvar och hålla koll på sina barn. Nån familj nickar och säger "Ja" men ber inte om ursäkt. De andra tittar på mig lite argt och säger "Det är ju inte så lätt, de är ju bara barn!".
"Ja, de är bara barn, och det är därför jag säger till ER och inte barnen. Ni ansvarar för dem!" säger jag, och föräldrarna blir skitsura och säger att det verkar som om barn inte är välkomna i butiken, sen fortsätter de kolla på film utan att ens hjälpa mig fixa oredan. Jag får bita ihop för det finns helt enkelt inte tid för den här diskussionen när jag vet att det kommer bildas en lång kö snart.
Hur som, allt fixas och förääldrarna betalar för det de handlar för och går. Jag fortsätter jobba, men snart kommer två barnfamiljer till in. Den första barnfamiljens barn springar raka vägen till godiset, tar en näve chocklad och stoppar in i munnen.
"Neeeej!" utbrister jag och föräldern vänder sig om från filmhyllan och ser vad som har hänt. Med viss behärskad irritation säger jag till henne att hon måste hålla koll på sitt barn när hon är i en godisbutik. Hon nickar, säger "Ja, det ska jag". Ingen ursäkt.
Den andra familjens barn tar det lilla lugna, och välter sedan ut ca 200 gram godis på golvet (Jag vet detta för vi väger det som tappas på golvet så att lagerjusteringarna stämmer). Jag säger även till den här föräldern, som inte är sen på att svara:
"Vadå? Hon är ju bara ett litet barn, det gör väl ingenting!"
"Jo, hon är ju bara ett litet barn, och därför är det nog bäst att du har ögonen på henne, då hon inte förstår vad som är rätt och fel." säger jag. Då jävlar, då säger den här mamman vad varje butiksbiträde vill höra, samtidigt som hon själv börjar plocka lösgodis.
"Äh, det där är inget att ens bråka om, det kan ni inte förlora något på."
"JA!" tänker jag. Hon gör det! Hon ger mig chansen! Tack Gud, du existerar!
"Va? Nej, du missförstår nog hela konceptet nu." säger jag och ler. "VI kommer inte ens betala för det här. Det gör DU!" säger jag och mammans mun faller vidöppen i förvåning medan jag skrattar till och går tillbaka till kassan för att serva kunder.
Mamman blir tvungen att betala och är skitsur. Riktigt arg snackar vi nu. Kastar pengarna i bröstet på mig istället för att ge dem till mig och stormar ut ur butiken för att hon fick betala denna mängd godis som hon sagt att vi inte ens skulle förlora något på.
Jo, indeed - Videostore from hell. Jag var bara tvungen att skriva av mig, jag hade nästan existentiell ångest ett tag.
augustsson
2008-07-26, 22:08
haha underbart!
Jag är mållös. Att de inte ens ber om ursäkt/skäms/hjälper till/inser att det är deras fel...
Lite nyfiken, vad hade hänt om de bara betalade för sitt godis och gick? Räknas det som stöld?
Alltid lika fängslande Stoltz, kan knappt vänta på att höra vad som kommer hända imorrn.
Hehe, man blir ju fan lite mörkrädd! ...att det finns idioter vet man ju, men att så många idioter besöker en och samma vidoeaffär samma kväll måste ju vara extremt oturligt!
Rolig läsning dock =) :thumbup:
Lite nyfiken, vad hade hänt om de bara betalade för sitt godis och gick? Räknas det som stöld?
Ingen aning faktiskt. Intressant tanke. De kom ju in i butiken, förstörde en vara och betalade inte för den. (Alltså, inte i verkligheten utan i din frågeställning) Så det bör ju luta ditåt.
Alltid lika fängslande Stoltz, kan knappt vänta på att höra vad som kommer hända imorrn.
Ledig imorgon, men blev nyss uppringd av vår andra butik - Tydligen hade något liknande skett där. Den här stan är inte helt frisk.
Beteer sig folk verkligen så white trashigt? *spy*
Hade personerna något gemensamt? 70-talister/socialgrupp 3/överviktiga...
Vill bara få en mer målande bild av det hela! :)
haha.. du har det inte lätt du :D
Så jeffla underbart! Keep 'em comin'! :laugh:
Jag skulle vilja se en tv-serie med dig i huvudrollen. Lite som The Office, fast, ptja, Videobutiken. :)
Jag skulle ha dödat någon om jag hade det sådär. Fyfan alltså.
Deceiver85
2008-07-26, 22:39
Din videobutik borde anställa Kwon för att stå med en skylt "Will deliver roundhouse-kicks to annyoing customers" runt halsen...
Kwon, Zone Capone och Ragnar borde ni ha som vakter där.
Kwon, Zone Capone och Ragnar borde ni ha som vakter där.
Vadå. Kwon gör hoppsparkar, Zone tar fram sin soft airgun och Ragnar ser allmänt ball ut bara? :D
Äckliga jävla föräldrar, hade roidat på dom.
Haha fan Stoltz, jag älskar dina härliga berättelser om videobutiken.
Barn borde komma med bruksanvisning och rohypnol
Tricklev
2008-07-26, 23:10
Ge nästa ungjävel en piledriver.
Andy.da.wohoo
2008-07-26, 23:14
Fy fan! Kan du inte rigga upp någon kamera i butiken och spela in dina arbetsdagar och sen varje kväll så går du hem, klipper till filmen så det bästa/värsta kommer med och lägger upp det på kolozzeum?:D
Tycker att socialstyrelsen borde satsa rejält på en uppfostringskampanj av svenska folket. Jag känner mig helt frustrerad av att folk verkligen är som de är.
Tycker att socialstyrelsen borde satsa rejält på en uppfostringskampanj av svenska folket. Jag känner mig helt frustrerad av att folk verkligen är som de är.
Inför barnlicens så att morons inte får skaffa barn
Vilken videobutik är detta?
Jag skulle vilja stå och chilla där med dig i butiken och åskåda spektaklet. :D
hahavaffan
2008-07-26, 23:50
Jag borde fan skriva ihop en samling av mina ecounters på ICA, nu när jag slutat. Jag kan bara säga, jag vet hur det känns!
Jag skulle vilja stå och chilla där med dig i butiken och åskåda spektaklet. :D
+1.
Lelle Pelle
2008-07-27, 00:19
Jag borde fan skriva ihop en samling av mina ecounters på ICA, nu när jag slutat. Jag kan bara säga, jag vet hur det känns!
Ja, jag jobbar i en kunsumbutik. Man borde film och lägga ut på nätet, finns så många underliga människor. Ett exempel bara, en tant handlar varje dag runt 1030 10st Findus/Familjen Dafgård färdiglagade maträtter(de där som man bara trycker in i mikron i 5min), och tar ut maten ur "tallriken" och häller ner allt i en kasse. Men va fan, allt ska ju ändå blandas i magen.
Fyfan Stoltz! Vicken jäkla butik!
Alla ongar där nere i Skåneland verkar tro det e gratis godis?
Tror föräldrarna det med? :D
Guybrush
2008-07-27, 00:21
*high five*
Är det i Lund du jobbar? Får man fråga vilken av de tre butikerna det är? Bankgatan borde dra åt sig flest snorungar?
Fyfan Stoltz! Vicken jäkla butik!
Alla ongar där nere i Skåneland verkar tro det e gratis godis?
Tror föräldrarna det med? :D
Tror det är snarare Helsingborgare ;)
*high five*
Är det i Lund du jobbar? Får man fråga vilken av de tre butikerna det är? Bankgatan borde dra åt sig flest snorungar?
Nope, i HBG just nu :)
Att du står ut UnderTejker!
Kräver allt tålamod me de små liven + föräldrabihang!
Three pigs
2008-07-27, 00:27
Fyfan vad irriterande!
rememberence
2008-07-27, 00:58
Sluta aldrig att jobba i butiken.
Du föder mig med humor på löpande band med dina bra skrivna trådar!
Jag reagerar också på hur bra du faktiskt sköter dig och gör rätt även i hårda situationer :D
Sluta aldrig att jobba i butiken.
Du föder mig med humor på löpande band med dina bra skrivna trådar!
Jag reagerar också på hur bra du faktiskt sköter dig och gör rätt även i hårda situationer :D
Det där är dock ett litet missförstånd, jag gör dumma misstag också, men oftast är de precis som vilka som helst, och blir inte roliga att berätta :D
Ska bli intressant att se skillnaden jämfört med Lund.
Andy.da.wohoo
2008-07-27, 01:06
Det där är dock ett litet missförstånd, jag gör dumma misstag också, men oftast är de precis som vilka som helst, och blir inte roliga att berätta :D
Ditt bästa misstag hittils jag aldrig kommer glömma är "Jag kan ta din oskuld" :laugh: :D
Fatalist
2008-07-27, 01:37
Egenmäktigt förfarande alternativt bedrägligt beteende.
Vilken butik jobbar du i? Jag vill vara med i din nästa tråd.
Eldhroka
2008-07-27, 06:36
Edit: glöm det, jag är trött
"Va? Nej, du missförstår nog hela konceptet nu." säger jag och ler. "VI kommer inte ens betala för det här. Det gör DU!" säger jag och mammans mun faller vidöppen i förvåning medan jag skrattar till och går tillbaka till kassan för att serva kunder.
Hngh! Jag fick en varm tillfredställande känsla av skipad rättvisa. Mycket bra gjort.
Det andra som fyller mig är avsmak för människor. Tyvärr. Jag skulle inte fixa ditt jobb en vecka utan att slå ihjäl någon.
Stoltish
Du såg väl skylten utanför entrén som jag ställde upp?
"Allt godis är gratis!
Bara att plocka, bry er inte om långeman!" :D
Troligtvis inget brott alls men att föräldrarnablir förmodligen skadeståndsskyldiga för barnets handlingar om de brusitit i "övervakningen"...
Skönt att morsan fick betala, fattar inte hur vissa folk tänker
shadowfire
2008-07-27, 09:20
Så jeffla underbart! Keep 'em comin'! :laugh:
Jag skulle vilja se en tv-serie med dig i huvudrollen. Lite som The Office, fast, ptja, Videobutiken. :)
:D +1
verkligen "the office", looool.... en skogstokig expedit och massa kunder (och ord man får lägga censur på) =)
nej det tråkiga med hela historien är ju att det blir en dialog mellan dig som jobbar i butiken och de som ställde till allt det där... de går ju lätt o sprider skitsnack om videobutiken sedan till sina vänner osv. Hade varit nice o adderat lite civilkurage istället ifall någon annan kund hade ingripit i dialogen.
Klä ut kwon till en infiltratör och låt han bara smyga runt i butiken och på ett mycket pinsamt sätt pika alla som snattar godis högt o tydligt, använd gärna ord som snatteri o stöld.. :D
Varför denna besatthet vid att folk ska be om ursäkt? Jag har aldrig förstått mig på det. Man märker ofta när man stöter på folk i olika serviceyrken att de förväntar sig att man ska säga "förlåt" när man på något sätt har gjort deras jobb svårare. Det gör jag aldrig, jag gör precis som föräldrarna i historien, jag konstaterar att yrkesmannen har rätt, och sen går jag vidare med den kunskapen.
Sen vet jag hur jobbigt det är att ha en massa barn och stöta på folk som inte har barn. De kan helt enkelt inte greppa hur det är. Visst, barnen kommer in i din affär och skapar oreda, det tycker du är jobbigt. Men för föräldrarna händer det hela tiden, barn skapar oreda, så är det bara. Grejen är förmodligen att de härdade föräldrarna tyckte det var helt bagatellartat, medans du tyckte det var värsta mardrömmen att filmerna låg på golvet.
Eldhroka
2008-07-27, 09:30
http://www.argalappen.se/imgs/lappar/0805/unattended_children.jpg
Varför denna besatthet vid att folk ska be om ursäkt? Jag har aldrig förstått mig på det. Man märker ofta när man stöter på folk i olika serviceyrken att de förväntar sig att man ska säga "förlåt" när man på något sätt har gjort deras jobb svårare. Det gör jag aldrig, jag gör precis som föräldrarna i historien, jag konstaterar att yrkesmannen har rätt, och sen går jag vidare med den kunskapen.
Sen vet jag hur jobbigt det är att ha en massa barn och stöta på folk som inte har barn. De kan helt enkelt inte greppa hur det är. Visst, barnen kommer in i din affär och skapar oreda, det tycker du är jobbigt. Men för föräldrarna händer det hela tiden, barn skapar oreda, så är det bara. Grejen är förmodligen att de härdade föräldrarna tyckte det var helt bagatellartat, medans du tyckte det var värsta mardrömmen att filmerna låg på golvet.
1. Nej, så är det inte alls. Slynglar skapar oreda, och slynglar är ett resultat av sina föräldrars dåliga fostran.
2. Serviceyrke innebär inte att man ska hjälpa folk, inte ta skit från folk.
Alla som jobbar i ett serviceyrke känner igen sig i Stoltz historier. Människor anser tydligen att man ska ta vad som helst för att man jobbar med det man gör, men det finns gränser. Även kunder ska bete sig som folk.
HAha fyfan vad skön läsning och fyfan vilka barnfamiljer, man lära väl hålla i barnet eller liknande, har aldrig hört något liknande.
Alla som jobbar i ett serviceyrke känner igen sig i Stoltz historier. Människor anser tydligen att man ska ta vad som helst för att man jobbar med det man gör, men det finns gränser. Även kunder ska bete sig som folk.
Fast med tanke på hur folk beter sig så är det ingen bra rekommendation...
Trumvirvel.
Nej, jag erkänner att mina erfarenheter är att folk är trevliga. Speciellt Stockholmare när det kommer till att bara utbyta några ord eller skämt. Skelleftebor kan vara trevliga de också men börjar inte nasala (verb) fram ord annat än de är släkt med, eller har något annat gemensamt med personen de talar (eller inte talar) med. Göteborgare står bara som fågelholkar som svar till allt annat än ord som handlar om In Flames, sill (nej, inte sill, men det måste med i en svepande fördomsorgie (eller efterdom i detta fall)) eller dåliga skämt.
Jag lider med dig Stoltz, det är väl 80 talisterna som ny böjat yngla av sig, 70 talisterna var väl sista generationen som överhuvudtaget fick en okej uppfostran.
Ja fy fan för småbarnsföräldrar, inte alla men de finns många som tar sig jävla friheter och och företräden bara för de har små.
Ja fy fan för småbarnsföräldrar, inte alla men de finns många som tar sig jävla friheter och och företräden bara för de har små.
Barnvagnsmammor *cry*
Vilken butik jobbar du i? Jag vill vara med i din nästa tråd.
Hemmakväll i HBG ;)
Förstör man något, som de gjorde i butiken, är en ursäkt det minsta man kan be om. Att filmerna hamnade på golvet - Hade det endast varit det så hade jag bara suckat och fixat det, men när godis och choklad förstörs av att ligga på golvet, då ska jag bara stå där och säga "Ja, det är en bagatell, hehe"? Kom igen, hade det fungerat så i någon butik så hade butiken eventuellt gått minus. Våra varor ska säljas, inte förstöras.
Ja, jag misstänker det också. Alla serviceyrken kräver en del tålamod, och så länge det faller inom någerlunda ramar så är det okej, sen finns gränserna som sagt. Det tradiga är att jag börjar få känslan av att majoriteten av folket i den här stan kan inte bete sig som folk, då det verkligen är så mycket värre än vad jag har erfarit i andra städer.
Kanske bara otur :)
Lösviktsgodis är väl just sådant att det ofta trillar ner eftersom det
1. riktar sig till barn
2. folk ska plocka själva
I övrigt låter det som du har rejält mycket otur i många sammanhang enl dina historier, hade varit kul att få veta motparternas uppfattning om just denna kvällen.
grisbil3n
2008-07-27, 11:37
Känner igen mig som fan, inte lika mycket i det här destruktiva iom att jag inte jobbat ensam i en mindre butik, sällan man har tagit kunderna på bar gärning. Men man har ju dock varit med om helt otroliga grejer och en stark jävla misstro och rentav ett hat för vissa människor har utvecklats.
shadowfire
2008-07-27, 11:39
1. riktar sig till barn
I övrigt låter det som du har rejält mycket otur i många sammanhang enl dina historier, hade varit kul att få veta motparternas uppfattning om just denna kvällen.
Att det trillar ner är en sak, men vad rättfärdigar att man tar en näve godis själv och tänker skita i att betala? Eller inte står för att ens barn har varit i grävt i godislådan? Inte sjutton går man som vuxen in på en restaurang med buffé, slänger upp en snabb råbiff på en tallrik o hivar i sig den, sen knallar vidare och förväntar sig att företaget ska stå för det.
Hade jag som barn stoppat handen i en godislåda så hade jag åkt på en sån gröndjävulsk utskällning och frågan är om jag inte åkt på en örfil också. Med den vetskapen i bakhuvudet så bette man sig självklart och lät bli godiset tills att man blev tillfrågad om man ville ha.
Neh, förstör barnen något i en butik så ska föräldrarna ersätta för det, utan tvekan. River de ner något så är det en förälders plikt att antingen 1) sätta tillbaka allt, 2) be om ursäkt och be expediterna att vänligt ta hand om oredan 3) ersätta kontant om något har gått sönder.
Vanligt folkvett ffs.
1. riktar sig till barn
Bubbe, du anses som jävig i frågan dvs har ingen rösträtt. :D
Babycage FTW.
Hade jag som barn stoppat handen i en godislåda så hade jag åkt på en sån gröndjävulsk utskällning och frågan är om jag inte åkt på en örfil också.
Ja, det är ju en mycket sund reaktion. Hade jag som anställd sett mina kunder misshandla sitt barn för att det gjorde ett misstag hade det blivit liv i luckan. Proportioner ffs!
Bubbe, du anses som jävig i frågan dvs har ingen rösträtt. :D
Babycage FTW.
Så vad hade du tänkt göra, banna mig från tråden :banned :naughty:
Att det trillar ner är en sak, men vad rättfärdigar att man tar en näve godis själv och tänker skita i att betala? Eller inte står för att ens barn har varit i grävt i godislådan? Inte sjutton går man som vuxen in på en restaurang med buffé, slänger upp en snabb råbiff på en tallrik o hivar i sig den, sen knallar vidare och förväntar sig att företaget ska stå för det.
Hade jag som barn stoppat handen i en godislåda så hade jag åkt på en sån gröndjävulsk utskällning och frågan är om jag inte åkt på en örfil också. Med den vetskapen i bakhuvudet så bette man sig självklart och lät bli godiset tills att man blev tillfrågad om man ville ha.
Neh, förstör barnen något i en butik så ska föräldrarna ersätta för det, utan tvekan. River de ner något så är det en förälders plikt att antingen 1) sätta tillbaka allt, 2) be om ursäkt och be expediterna att vänligt ta hand om oredan 3) ersätta kontant om något har gått sönder.
Vanligt folkvett ffs.
Eftersom jag är jävig, kan jag även se det från den sidan där butikerna maximalt utnyttjar föräldrars uppfostran genom att placera skitleksaker och godis på de ställen som barnen står som längst med föräldrarna så kan man ibland tycka det är rätt åt butikskedjorna. Men visst har du rätt i det du skriver, som förälder ska man uppfostra sina barn att inte få utlopp för sina instinkter när man inte är betalningsvillig.
rememberence
2008-07-27, 12:04
Ja, det är ju en mycket sund reaktion. Hade jag som anställd sett mina kunder misshandla sitt barn för att det gjorde ett misstag hade det blivit liv i luckan. Proportioner ffs!
Blir det inga konsekvenser lär sig barnen aldrig.
Så vad hade du tänkt göra, banna mig från tråden :banned :naughty:
Eftersom jag är jävig, kan jag även se det från den sidan där butikerna maximalt utnyttjar föräldrars uppfostran genom att placera skitleksaker och godis på de ställen som barnen står som längst med föräldrarna så kan man ibland tycka det är rätt åt butikskedjorna. Men visst har du rätt i det du skriver, som förälder ska man uppfostra sina barn att inte få utlopp för sina instinkter när man inte är betalningsvillig.
Nä jag sprikar fast en julgran i skrovet på din segelbåt :D
Riktigt trevlig läsning så här på jobbet :D Själv råkar jag ha problem med ungar som ständigt busringer på hemglass som jag svarar för. Finns dock en inspelningsknapp som gör att jag kan se nummret dom ringer ifrån. Har blivit en del grin när jag har ringt upp och skrockat: "Hemglass har ditt nummer HÖHÖ".
Riktigt trevlig läsning så här på jobbet :D Själv råkar jag ha problem med ungar som ständigt busringer på hemglass som jag svarar för. Finns dock en inspelningsknapp som gör att jag kan se nummret dom ringer ifrån. Har blivit en del grin när jag har ringt upp och skrockat: "Hemglass har ditt nummer HÖHÖ".
Kan vi få några smakprov ? (på busringningarna)
CrazyJoeDavola
2008-07-27, 12:25
Även idioter kan föröka sig. Synd bara att folk inte fattar bättre och kan föra vidare en bra uppfostran genom generationer.
Lite OT men se på föräldrarna som lämnar sina barn i bilar när solen står som högst och det är 31grader ute. Vafan?!
HAHAHAHHAHAH sorry men
Mamman blir tvungen att betala och är skitsur. Riktigt arg snackar vi nu. Kastar pengarna i bröstet på mig istället för att ge dem till mig och stormar ut ur butiken för att hon fick betala denna mängd godis som hon sagt att vi inte ens skulle förlora något på.
Om du skrattade när du sa det är du min nya hjälte!!!
edit: ah HBG
Kan vi få några smakprov ? (på busringningarna)
Tyvärr så kommer jag inte åt filerna på hårddisken, som är låst med administratörslösenord :/
Tror det var förra veckan som några ungar i 10-årsåldern ringde upprepade gånger och skrek svärord i öronen på mig. Tillslut blev jag så less så jag ringde upp och berättade att jag minsann visste vilka det var, och att polisen skulle få vetskap om detta.
10 min senare ringer samtliga upp och grinar, ber om förlåtelse för att dom ringde. Ibland är hämden bara så ljuuuv!
bulldozer
2008-07-27, 12:45
Jag blir seriöst irriterad av folks hyfs eller brist på hyfs!
Följande utspelade sig när jag vandrade på ICA häromdagen.
Barn ca 1.5 år står och gräver för fullt och smaskar i godishyllan, tycker det är
liiite ohygeniskt men det ju bara ett barn. Ser mig omkring efter föräldrarna, ser
förälder 1 nån meter brevid, vad gör hon???
Jo tjejen plockar upp näve efter näve godis och låter det rinna ner i låden igen
genom fingrarna!!
Förälder nummer 2 står även han och plockar godis med händerna dock så lägger
han sitt godis i en påse efter omsorgsfullt grävande.
Jag stegar fram till föräldrarna och ger dem varsin spade och förklarar strängt att
man använder dessa när man ska plocka godis. Stegar sen iväg och konstaterar
att jag ALDRIG någonsin mer kommer köpa lösgodis!
Yes, it's a true story.. Skulle inte trott på den om det inte hänt mig själv :n00b
Måste fråga trådskaparen om du någonsin stött på välartade barn?
Eller normala människor överhuvudtaget?
Känns som om det råder brist på sådana..
Three pigs
2008-07-27, 13:04
Tyvärr så kommer jag inte åt filerna på hårddisken, som är låst med administratörslösenord :/
Tror det var förra veckan som några ungar i 10-årsåldern ringde upprepade gånger och skrek svärord i öronen på mig. Tillslut blev jag så less så jag ringde upp och berättade att jag minsann visste vilka det var, och att polisen skulle få vetskap om detta.
10 min senare ringer samtliga upp och grinar, ber om förlåtelse för att dom ringde. Ibland är hämden bara så ljuuuv!
Bra jobbat. Dom lärde sig nog en läxa.
Det här avgör saken. Jag köper aldrig mer lösviktsgodis. Att jag inte tidigare insett hur äckligt det är gör mig lite förvånad faktiskt.
hangatyr
2008-07-27, 13:06
Blir det inga konsekvenser lär sig barnen aldrig.
menar du att liten unge som snor lite godis förtjänar en örfil!?
rememberence
2008-07-27, 13:10
menar du att liten unge som snor lite godis förtjänar en örfil!?
Nej. tänkte på utskällning.
machine gun
2008-07-27, 13:15
Det här avgör saken. Jag köper aldrig mer lösviktsgodis. Att jag inte tidigare insett hur äckligt det är gör mig lite förvånad faktiskt.
Efter att ha jobbat som väktare i 3 år gör inte jag heller det... Men OM jag ändå skulle få för mig att köpa lösgodis, så skulle jag gräva ut det från behållaren ovanför själva lådan (med spaden givetvis).
Det här avgör saken. Jag köper aldrig mer lösviktsgodis. Att jag inte tidigare insett hur äckligt det är gör mig lite förvånad faktiskt.Se det som en vaccination.... eller nåt :D
Se det som en vaccination.... eller nåt :D
Jag har hört att somliga lägger sig naken på en myr på våren för att på så sätt göra sig immuna mot myggbett genom att ge kroppen en ordentlig dos vid ett och samma tillfälle.
Och det kanske funkar, men jag tänker inte göra det ändå.
Måste fråga trådskaparen om du någonsin stött på välartade barn?
Eller normala människor överhuvudtaget?
Känns som om det råder brist på sådana..
Åh fy fan *spy* Den har jag bevittnat rätt ofta också, det är ganska vidrigt.
Jodå, jag har träffat på duktiga och välartade barn också, de är bara färre än vad det var för 3-4 år sedan.
Ja det har jag redan slutat med. Jag har tagit lösgodis en gång under min jobbtid, och det var allt ifrån vårt eget lager. När nykomlingar har frågat "Är det inte lite svårt att inte småplocka godis?" så bara skrattar man och efter någon månad så inser de också.
Dock rensar vi och kollar godiset väldigt ofta, märker vi att äcklighetsgraden har ökat så fixar vi det. Vi vill verkligen inte att våra kunder ska få i sig äckligt godis, det förtar ju hela upplevelsen.
Eldhroka
2008-07-27, 13:59
Jag brukar fundera på hur ofta spadarna till smågodiset diskas egentligen....
när jag var 5 tog jag ett litet tuggummi utan lov och fick fet utskällning av mammsen + fick säga flåt till hon i kassan :(
Jag brukar fundera på hur ofta spadarna till smågodiset diskas egentligen....
1-2 gånger per dag hos oss. Självklart mer ifall vi ser någon tappa en, etc.
Är en utskällning och en örfil misshandel? Klart om lilla mamma drar på en rundpall så att ungen får en whiplashskada, men att få en liten klapp på kinden när man gjort något riktigt fel?
Jag hade i alla fall inte ringt polisen om jag sett någon göra det.
bulldozer
2008-07-27, 14:32
Är en utskällning och en örfil misshandel? Klart om lilla mamma drar på en rundpall så att ungen får en whiplashskada, men att få en liten klapp på kinden när man gjort något riktigt fel?
Jag hade i alla fall inte ringt polisen om jag sett någon göra det.
Beror på situationen, men att slå sitt barn (vilket faktiskt inträffat mig) även om
det är en nog så liten dask är egentligen att tappa kontrollen som förälder.
Det finns mycket bättre sätt att lära sitt barn, att daska till det löser inga problem
mer än för stunden.
Att ta sig tiden att resonera med sitt barn och förklara vad olika handlingar
ger för konskvenser för denne och omgivningen(på rätt nivå beroende på
ålder) är mycket bättre. Tyvärr ser man alltförmånga föräldrar som tappar
tålamodet konstant och skriker och skäller när man skulle kunna lösa det
bättre.
Jag kan säga 100 olika sätt att inte uppfostra ett barn på men inte ett enda
rätt sätt.. För alla är olika och jag får mitt facit först om 10år eller så, man
gör sitt bästa efter sin egen förmåga *rolleyes*
shadowfire
2008-07-27, 14:32
Jag sa aldrig att det var en sund reaktion, men inte helt ovanligt på 70-talet. Lite mer ovanligt nu idag dock. Jag personligen for dock inte illa av det, det finns ju proportioner på örfilar också.
...Eftersom jag är jävig, kan jag även se det från den sidan där butikerna maximalt utnyttjar föräldrars uppfostran genom att placera skitleksaker och godis på de ställen som barnen står som längst med föräldrarna så kan man ibland tycka det är rätt åt butikskedjorna. Men visst har du rätt i det du skriver, som förälder ska man uppfostra sina barn att inte få utlopp för sina instinkter när man inte är betalningsvillig.
Jo, du har så rätt så, visst finns det en taktik. ;)
shadowfire
2008-07-27, 14:40
när jag var 5 tog jag ett litet tuggummi utan lov och fick fet utskällning av mammsen + fick säga flåt till hon i kassan :(
Föredömligt där! Nästan så man tror att du skäms fortfarande :D
"Det är ju bara ett barn" Haha, det funkar inte riktigt i längden...
Tricklev
2008-07-27, 14:47
Du ninjar inget nuförtiden förstår jag, efter en sådan upplevelse?
Jag sa aldrig att det var en sund reaktion, men inte helt ovanligt på 70-talet. Lite mer ovanligt nu idag dock. Jag personligen for dock inte illa av det, det finns ju proportioner på örfilar också.
Inte för att vara sådan, men "jag tog ingen skada av det" får mig att fundera på hur du nu vet det. Du är väl en person som inte gått helt oskadd genom livet? (Precis som typ 100% av oss allihop.)
Och ja, en liten dask på kinden är att ha gått över en linje. Inte pga våldet i sig utan för att det är ett tokigt sätt att hantera situationen. Vad gör man nästa gång barnet går en på nerverna, och nästa gång, och nästa? Och vad lär man barnet om konfliktlösning? Så jo, en dask är alltid fel i mina ögon.
Men det är Off T.
Om man slår sitt barn i dagens sverige även om det "bara är en liten örfil" så är man sjuk. Man förstör så oerhört mycket i relationen till barnet bara för att man inte orkar vara pedagogisk. Inget barn har någonsin mått bra av "lite stryk"
Arf Pingvin
2008-07-27, 15:50
http://www.tjuvlyssnat.se/stockholm/barnuppfostran-20
shadowfire
2008-07-27, 15:57
Inte för att vara sådan, men "jag tog ingen skada av det" får mig att fundera på hur du nu vet det. Du är väl en person som inte gått helt oskadd genom livet? (Precis som typ 100% av oss allihop.)
Och ja, en liten dask på kinden är att ha gått över en linje. Inte pga våldet i sig utan för att det är ett tokigt sätt att hantera situationen. Vad gör man nästa gång barnet går en på nerverna, och nästa gång, och nästa? Och vad lär man barnet om konfliktlösning? Så jo, en dask är alltid fel i mina ögon.
Men det är Off T.
Jo, jag vet vad du menar (och det ante mig att du skulle svara just så). Vad jag menar är det på 50, 60 och 70-talet inte var helt ovanligt vid örfilar osv och mig veteligen finns det inga bevis på att dessa generationer människor per automatik har fått störningar för just detta.
Jag håller dock med om att våld mot barn är fel, samtidigt som jag tycker det är sjukt att en lärare inte ens får greppa ett barn i armen utan att bli anmäld.
För att knyta det till tråden: Hade herr Stoltz gått fram och ryckt bort barnets hand från godislådan så hade Stoltz varit på aftonbladets nyhetstorkade löpsedel idag: videouthyrningsanställd våldförde sig på barn, anmäls för misshandel.
Du ninjar inget nuförtiden förstår jag, efter en sådan upplevelse?
Klart man ninjar, mamma lirar ju inte ;)
Det bästa tror jag i uppfostringssynvinkel är att man får barnet att skämmas (psykisik bestraffning), inte att slå det (fysisk bestraffning.)
Varför råkar du alltid ut för en mängd rötägg? Jag själv har aldrig någonsin varit med om något liknande. Vilka idioter.
Vadå. Kwon gör hoppsparkar, Zone tar fram sin soft airgun och Ragnar ser allmänt ball ut bara? :D
Ragnar är äckligt stark.
Som jag ser det finns det bara en lösning på problemet.
Du måste helt enkelt köra mer marklyft. :D
Daniiiel
2008-07-27, 17:09
Handel är alltid lika underbart..kommer ihåg en gammal gubbe som lacka sönder och börja skrika och vägra lämna butiken för han fick två femtioöringar tillbaka istället för en krona.
Ja, jag misstänker det också. Alla serviceyrken kräver en del tålamod, och så länge det faller inom någerlunda ramar så är det okej, sen finns gränserna som sagt. Det tradiga är att jag börjar få känslan av att majoriteten av folket i den här stan kan inte bete sig som folk, då det verkligen är så mycket värre än vad jag har erfarit i andra städer.
Begriper inte hur du kan lyckas träffa så många patrask. Helsingborgare är över lag jävligt trevliga enligt mig iaf :)
De som är i min ålder, +- några år, är inget vidare på det här med barnuppfostran. Fy fan vilka snorungar till avkommor de får. Jag brukar under dessa varma dagar spendera mina dagar under samma plats under skuggan av ett träd, på badstranden bredvid en husvagnscamping. Där får jag hela dagarna beskåda detta spektaktel. Det händer till och med att jag lägger ner boken, och bara lyssnar, för att få känna de overklighetskänslor som kommer när jag lyssnar på en konversation, två nyblivna 25-åriga mammor emellan.
Ingenting förvånar mig längre. Jag är härdad nu.
När jag var liten så var det inga ord eller visor. Var vi minsta störiga i butik, så traskade en av föräldrarna ut med oss. Först fick man en varning att sköter jag mig inte så går vi ut igen, uppförde jag mig inte efter det, så var de raka vägen ut. Skulle det varit i en filmaffär som denna tråden handlar om, så hade det varken blivit något godis eller film efter dåligt uppförande. Självklart så lärde jag mig snabbt att vara duktig kicka. :D
:D
Begriper inte hur du kan lyckas träffa så många patrask. Helsingborgare är över lag jävligt trevliga enligt mig iaf :)
Det är bara för att du sysslar med rugby. Helsingborgs rugbyspelare är oftast trevliga :D
Usch ja, jag lider med dig. Det finns fullt av ouppfostrade barn och föräldrar runt omkring i Sverige nu för tiden. Dock verkar du ha en tendens att få samhällets avfall att flockas till dig likt flugor kring en bajskorv.
Som förälder har man ansvar för sitt barn men eftersom jag själv befinner mig i sitsen vet jag att det tyvärr är omöjligt att ha sina änglar under uppsikt 24/7. Jag skriver änglar eftersom alla föräldrar anser att deras barn minsann är det snällaste och finaste som gått på jorden sedan Jesus delade ut skivat bröd till massorna. Dock är man som förälder ansvarig och om ens barn skulle ställa till med illdåd i butiken så får man som förälder se till att fixa till situationen. Skulle de tex välta ut en massa filmer på golvet ser jag det som en självklarhet att man som förälder städar upp efter sig. Om barnet spille ut enskilda godisbitar när de tar lösgodis bör man kanske ha överseende med detta då de i alla fall försöker göra rätt. Däremot om de plockar för hand heller häller ut godis då passar nog en tillsägelse bäst.
Som småbarns-förälder kommer man själv ofta i kontakt med många i samma sits och det finns oerhört många nyblivna föräldrar (speciellt mammor, generaliseringar FTW) som blir väldig upptagna i sig själva och stänger av lite av kommunikationen med omvärlden då fokus ligegr så mycket på deras nya roll som förälder och på barnet. Detta gör att de lätt kan stanna upp mitt i vägen för oss andra med sin barnvagn och inte flytta på sig.
De gör inte detta eller andra störiga moment för att störa resten av civilisationen utan jag tror det mer beror på deras enorma fokus över att vara förälder samt att de ser andra saker som bagateller.
Jag tar inte föräldrarnas sida här utan jag försöker bara å fram olika sidor på myntet. Självklart skall man ta hand om sina barn och ställa till rätt om de misskött sig, även ursäkter skall levereras vid behov när man eller barnen ställt till något. Dock är det inte så enkelt alltid då man som förälder kan bli lite avtrubbad av alla problem. Lite spillt godis är ingenting jämfört med att ungen var nära att bli överkörd eller fastnat med handen i mixern. Det ursäktat dock inte personernas beteende i trådskaparens inlägg. Jag antar att det rörde sig om dryga Skåningar?
Du skrev det jag tänkte! :D
självklart är det lösningen!
Nitrometan
2008-07-28, 09:04
Usch ja, jag lider med dig. Det finns fullt av ouppfostrade barn och föräldrar runt omkring i Sverige nu för tiden. Dock verkar du ha en tendens att få samhällets avfall att flockas till dig likt flugor kring en bajskorv.
Ja? Vad beror det på?
Stoltz? Varför drar du dem till dig?
Är det nån anal magnetism du har?
Jag antar att det rörde sig om dryga Skåningar?
Helsingborgare. Det är väl Norrlänningar?
[QUOTE=Nitrometan;3113874]Ja? Vad beror det på?
'Jag undrar detsamma. I butiken är jag inte ensam om det dock, det händer mina kollegor titt som tät också.
Ja? Vad beror det på?
'Jag undrar detsamma. I butiken är jag inte ensam om det dock, det händer mina kollegor titt som tät också.
Det är ju inte Stoltz per se som drar till sig dom, utan butiken och dess location i området.
Hade man satt Grub bakom disk hade säkerligen lika många nötter dykit upp, däremot hade de blivit upplysta efteråt och gått iväg från butiken med nyfunn kunskap om kost.
Säkerligen hade alla besökande barnfamiljer börjat me deffen efter besöket!
Nitrometan
2008-07-28, 10:02
Det är ju inte Stoltz per se som drar till sig dom, utan butiken och dess location i området.
Aha! Så det är butiken? Det verkar iofs troligt.
Men alla de andra spännande encounters som the big wrassler från södern har haft då?
Tanter på bussen och äventyr med cykel i Lund? Kan det bara vara yttre tillfälligheter?
Aha! Så det är butiken? Det verkar iofs troligt.
Men alla de andra spännande encounters som the big wrassler från södern har haft då?
Tanter på bussen och äventyr med cykel i Lund? Kan det bara vara yttre tillfälligheter?
Ja du, bra fråga... Den bästa teorin runt det so far är att folk, speciellt äldre generationen, ser snett när någon som är två meter och oftast bär svarta kläder och huvtröjor. Teorin handlar om att jag tydligen ser ut som någon som är en bråkstake enligt många i den äldre generationen ;)
Hade man satt Grub bakom disk hade säkerligen lika många nötter dykit upp, däremot hade de blivit upplysta efteråt och gått iväg från butiken med nyfunn kunskap om kost.
Haha, det är faktiskt ett moraliskt dilemma då man känner igen vissa av barnkunderna (Speciellt de runt 9-13) och ser hur sjukligt mycket godis de äter. Man kan inte säga till dem om det, men när föräldrarna faktiskt säger till sina barn "Nej, inget godis idag, kom ihåg att det får ni bara äta på Lördagar"... Då mår man bra :)
:D
Det är bara för att du sysslar med rugby. Helsingborgs rugbyspelare är oftast trevliga :D
Rugby?! :MrT:
Rugby?! :MrT:
Det var inte du som sysslade med det? Ledsen, då är du inte trevlig längre :D
Hade fått för mig att du gjorde det och när jag för några år sedan sprang in i nått rugby-lag på en bar så var alla skitroliga :D
Det var inte du som sysslade med det? Ledsen, då är du inte trevlig längre :D
Hade fått för mig att du gjorde det och när jag för några år sedan sprang in i nått rugby-lag på en bar så var alla skitroliga :D
Nej, amerikansk forboll, står till och med i in signatur ;)
Men vi är trevliga också, rätt vrickade också för det mesta :D
Nitrometan
2008-07-28, 12:42
Här är nån som har hittat lösningen till dig:
http://www.tjuvlyssnat.se/mellersta-sverige/livet-ingen-barnlek
Två tjejer, ~28 och ~23, sitter och fikar med den äldre tjejens son ~3. Sonen kladdar mer än nödvändigt med sin glass.
Tjej 1: Hjärtat, grisa inte så.
Sonen kladdar ännu mer med sin glass.
Tjej 1: Lägg av! Annars vet du vad som händer…
Sonen (skräckslaget): Inte Runar!
Tjej 2: Jo, då kommer Runar och tar dig. Och var hamnar du då?
Sonen (uppgivet): Livets Ord… Det finns inga leksaker där…
Sheogorath
2008-07-28, 12:48
Du hanterar det mycket bra och rättvist! Som en förälder som tillrättavisar sitt barn med käppen. Jag är stoltz över dig.
rememberence
2008-07-28, 13:14
HAHA! :laugh:
Ignatius72
2008-07-28, 14:28
Hyr folk film fortfarande??
On top, ungar kan vara ena snabba djävlar till att sabotera. Men självklart så ber man som förälder om ursäkt om de ställt till det och så försöker man hjälpa till att ordna upp skiten. Allt annat krävfa smisk.
"Va? Nej, du missförstår nog hela konceptet nu." säger jag och ler. "VI kommer inte ens betala för det här. Det gör DU!"
Haha, klockers gubben! klockers...
Tricklev
2008-07-28, 23:47
Jag får agg på den här jävla butiken!
Tjej som tre minuter innan vi stänger kommer fram och ska köpa lösgodis. Trots att vi skyltat med "Vid köp av kort KRÄVS legitimation!" så när jag ber om legitimation till hennes bankkort, har hon ju självklart inget.
"Men, har ni ingen pinkodsterminal?!"
"Nej, tyvärr så saknar vi det för tillfället då den vi planerade använda i vårt system buggade sig för mycket och vi vill inte sätta in en som vi inte har anpassat till systemet"
"Men åååååååh! Nu förstör du ju hela min kväll!"
"Jag beklagar, jag gör inte detta för att vara taskig mot dig, det är bara de regler vi har här, därav skyltningen."
"Men... Om jag använder min kompis leg då?!"
"...Nej, du kan inte identifiera dig själv genom din kompis leg..."
"Men om jag använder hennes kort!?"
"...Nej, du kan inte använda någon annans kort, då kan du ju tyvärr lika gärna ha snott det. Jag säger inte att du har gjort det, men du kan ha gjort det, och bankerna kommer nog inte gilla det..."
"Men, fan vad du är taskig!
"Jag försöker inte vara taskig mot dig, jag bara säger som det är, vårt system kommer inte acceptera det."
Men fan då, jävla skit. Säg inte att ert system inte klarar av det, för det vet jag att det gör!
"Jasså? Hur vet du det?"
"Jag har handlat så här i många andra butiker!"
"...Ok, är du allvarlig nu? Du säger inte så för att skoja med mig eller så?"
"NEJ!"
"Ok... Lyssna nu....Jag säger detta, inte som butiksbiträde, för den här diskussionen har pågått nu långt över min arbetstid, vilket gör mig lite grinig. har du själv någonsin jobbat i butik?"
"Ja, det har jag minsann!"
"Ok, i mer än EN?"
"Nej?"
"Ok, låt mig då berätta, att jag har förmodligen mer butiksvana än du har andningsvana, och alla butiker har sina egna system. Alla kedjor sitter på olika system, vi använder ju inte samma system här som Hemköp använder, och så vidare."
Sen fortsatte det. Fy fan, vad är det folk har så jävla svårt att förstå egentligen!?
Ojojoj, det slutar aldrig heller. *popcorn*
Daniiiel
2008-07-29, 06:55
Det där var lite lamt av dig har handlat i flertal butiker som har ett gammalt system och måste kräva legg. Who would ever know? När jag själv jobbade i butik släppte jag också oftast förbi dem och lät dem köpa.
Lamt? Han gjorde vad han har betalt för att göra. Om det är lamt av någon är det i sådant fall chefen/ägaren.
Nitrometan
2008-07-29, 07:18
Det där var lite lamt av dig har handlat i flertal butiker som har ett gammalt system och måste kräva legg. Who would ever know? När jag själv jobbade i butik släppte jag också oftast förbi dem och lät dem köpa.
Om kortköpet hade strulat - hade du velat ta smällen för det då?
Du skulle ju ha krävt leg men gjorde det inte.
Lamt? Han gjorde vad han har betalt för att göra. Om det är lamt av någon är det i sådant fall chefen/ägaren.
Precis. Möjligen ägaren. Men Stoltz gjorde det han får betalt för och det som ägaren/ledningen har instruerat om.
shadowfire
2008-07-29, 08:27
:D .. tveklöst! .. å hade kwon stått där så hade alla kommit utflygande i martial arts :D
Två tjejer, ~28 och ~23, sitter och fikar med den äldre tjejens son ~3. Sonen kladdar mer än nödvändigt med sin glass.
Tjej 1: Hjärtat, grisa inte så.
Sonen kladdar ännu mer med sin glass.
Tjej 1: Lägg av! Annars vet du vad som händer…
Sonen (skräckslaget): Inte Runar!
Tjej 2: Jo, då kommer Runar och tar dig. Och var hamnar du då?
Sonen (uppgivet): Livets Ord… Det finns inga leksaker där…
:laugh:
Det värsta är att den är säkert sann också.
Hmm, verkar som om stoltz senaste inlägg blev deleteat från tråden?
haha fyfan! vilken tråd, fattar fan inte att föräldrarna inte har vett att ens be om ursäkt, men det finns ju tom endel i tråden som försvarar nötterna, har själv barn men han härjar inte när man är i affären, hade han gjort nåt dumt så hade jag defenitivt bett om ursäkt i affären, man har ju lite hyffs iaf..och har man flera ungar och vet med sig att dom lever fan inne i en affär så är det bara att knalla ut med dom och inte köpa nåt åt dom, då lär dom sig..
Tricklev
2008-07-29, 12:25
:D .. tveklöst! .. å hade kwon stått där så hade alla kommit utflygande i martial arts :D
:laugh:
Det värsta är att den är säkert sann också.
Hmm, verkar som om stoltz senaste inlägg blev deleteat från tråden?
Det är citerat ifrån babbla tråden, där han ursprungligen skrev det.
Daniiiel
2008-07-29, 12:34
Japp det hade jag velat.
Haha, du borde fan skriva en bok om alla idioter du träffar :laugh:
Nitrometan
2008-07-29, 12:41
Japp det hade jag velat.
OK.
Ignatius72
2008-07-29, 13:23
Precis. Möjligen ägaren. Men Stoltz gjorde det han får betalt för och det som ägaren/ledningen har instruerat om.
Jag hade uppskattat om man kollade lite genom fingrarna när det gäller småsummor. Orka vara Gestapo för 50 kr.
Jag har då aldrig varit med om att jag itne fått igenom ett småköp även utan leg. Men det kanske beror på att jag ser osedvanligt anständig ut.
Nitrometan
2008-07-29, 13:35
Jag hade uppskattat om man kollade lite genom fingrarna när det gäller småsummor. Orka vara Gestapo för 50 kr.
Jag har då aldrig varit med om att jag itne fått igenom ett småköp även utan leg. Men det kanske beror på att jag ser osedvanligt anständig ut.
Men om ägaren av Stoltz videoaffär vill att han ska vara 2m Gestapo så tycker jag att han ska vara det.
De kanske vet att du är du?
Ignatius72
2008-07-29, 14:08
Men om ägaren av Stoltz videoaffär vill att han ska vara 2m Gestapo så tycker jag att han ska vara det.
De kanske vet att du är du?
OM, är nyckelordet. Det är dåligt för affärerna att inte vara smidig. Den förlorade 50-lappen kan bli stora pengar när den familjen inte återvänder fler gånger utan går till en annan butik.
jag önskar jag vore så känd. Men tyvärr, jag har nog bara råkat på folk som är serviceminded och trott på mig när jag inte tänkt göra kontokortsbedrägerier för småslantar.
Nitrometan
2008-07-29, 14:14
OM, är nyckelordet. Det är dåligt för affärerna att inte vara smidig. Den förlorade 50-lappen kan bli stora pengar när den familjen inte återvänder fler gånger utan går till en annan butik.
Givetvis är det så. Men av det jag har hört om Stoltz arbetsplats verkar det inte vara riktigt så det funkar där.
Dessutom brukar inte kortbolagen bråka särskilt ofta. De gör stora vinster och täcker upp de flesta bedrägeriförluster.
jag önskar jag vore så känd. Men tyvärr, jag har nog bara råkat på folk som är serviceminded och trott på mig när jag inte tänkt göra kontokortsbedrägerier för småslantar.
Rätta mig om jag har fel men butikbiträdet måste väl se att rätt person använder rätt kort, det är väl en del i avtalen man skriver med visa/mastercard etc.
Ett avtalsbrått om man inte gör det, dessutom kan de bli av med rättigheterna om de slarvar med sånt, där är knappast någon nyhet att kortförfalskningar förekommer.
Personen som använder kortet vet man skall legitimera sig med pinkod eller ID att ställa sig å tjaffsa om det är en idiot. En sån kund kan man lätt klara sig utan.
Vilken underbar tråd. Själv jobbar jag i en leksaksbutik och man blir konstant förvånad över hur lite föräldrar verkar bry sig om vad barnen håller på med,ovanlighet är inte att de lämnar barnen och går på staden. Skulle du lämna in 5-6 åring ensam i 1 timme i en butik?
Vi som jobbar har graderat barn i olika klasser, den som välter/river och har föräldrar om anser personalen i en butik ska agera dagisfröken kallas "Hellraiser".
Ignatius72
2008-07-29, 15:17
Rätta mig om jag har fel men butikbiträdet måste väl se att rätt person använder rätt kort, det är väl en del i avtalen man skriver med visa/mastercard etc.
Ett avtalsbrått om man inte gör det, dessutom kan de bli av med rättigheterna om de slarvar med sånt, där är knappast någon nyhet att kortförfalskningar förekommer.
Personen som använder kortet vet man skall legitimera sig med pinkod eller ID att ställa sig å tjaffsa om det är en idiot. En sån kund kan man lätt klara sig utan.
Vad vet jag?. Men 50% av ställena jag handlar på har PIN-kod, 24% ber mig skriva in mitt personnr själv och 24% ber mig bara skriva under och 2% vill se leg.
I US så är det som regel bara att lämna fram kortet utan vare sig det ena eller andra bekymret.
Jag tror inte man blir hängd om man skulle bli blåst på 50kr. Det snattas för mer per kvart på de flesta ställen.
shadowfire
2008-07-29, 16:18
Hur svårt kan det vara att ha med sig leg om man handlar med kort? Jag tror aldrig att jag besökt en enda affär sedan jag fyllde 18 utan att ha haft körkortet med. Legitimation bör finnas i var mans plånbok, om inte annat för att identifiera offer i olyckor + att undslippa Stoltz vrede.
och ja, Piranha, du har nästan helt rätt vad gäller legkoll och bedrägerisyften.
vad spelar det för roll vad för regler som gäller i USA?
Ignatius72
2008-07-29, 18:51
vad spelar det för roll vad för regler som gäller i USA?
Då det antyddes att företagen kunde bli av med sina tillstånd ifall man blev lurad på 50 spänn så var det på sin plats att ge exempel på hur det går till i andra delar av världen med samma typ av kreditkort. Sist jag kollade var tex Visa eller Mastercard inte svenska företag.
shadowfire
2008-07-29, 19:11
Då det antyddes att företagen kunde bli av med sina tillstånd ifall man blev lurad på 50 spänn så var det på sin plats att ge exempel på hur det går till i andra delar av världen med samma typ av kreditkort. Sist jag kollade var tex Visa eller Mastercard inte svenska företag.
Man är ansluten via ett debiteringsföretag, t.ex. BABS eller CEKAB och har avtal med inlösande bank, typ Nordea, SEB, Swedbank osv.
Ignatius72
2008-07-29, 19:26
Man är ansluten via ett debiteringsföretag, t.ex. BABS eller CEKAB och har avtal med inlösande bank, typ Nordea, SEB, Swedbank osv.
Då får man alltså smäll på fingrarna därifrån och inte från US? jag ska inte böla mer, jag är nöjd med att jag fått bra service trots att jag ibland bara har kortet med mig.
Japp det hade jag velat.
Vi hade ett fall där 700 kronor försvann till en person som hade stulit ett kort och vi tog inte leg utan personen själv fick skriva under. Vad hände? Jo, personen som stod där fick ur egen ficka/lön betala dessa pengar i och emd att han inte hade följt de anvisningar han blivit tillsagd att göra. Det var sju timmar som han arbetat för att få ihop dem.
Jag tänker inte riskera min lön som ska gå till min knärehabilitering för att något spån inte har förmågan att ta med sig kort. De kan säga vad de vill, men mina knän är för mig tusen gånger viktigare än deras cigaretter och lösgodis. Sen när det finns skyltar i butiken som klart säger att vi kräver legitimation vid kortköp, och de ändå försöker lirka, det är ingenting annat än idiotiskt, i min egna mening.
Det handlade dock inte om femtio kronor, men även om det gjorde det - Varför skulle jag riskera att behöva betala ut det själv när vi klart och tydligt informerar våra kunder genom skyltarna att vi inte har det på det viset och att vi fortfarande väntar på en PIN-kodterminal som fungerar med vårt system?
Neligt mig är det rätt lätt -
Jag riskerar min lön VS Kunden tar med sig legitimation som de blivit informerade om.
Vilket låter rimligast i ett företag?
Ignatius72
2008-07-29, 21:02
Det handlade dock inte om femtio kronor, men även om det gjorde det - Varför skulle jag riskera att behöva betala ut det själv när vi klart och tydligt informerar våra kunder genom skyltarna att vi inte har det på det viset och att vi fortfarande väntar på en PIN-kodterminal som fungerar med vårt system?
Neligt mig är det rätt lätt -
Jag riskerar min lön VS Kunden tar med sig legitimation som de blivit informerade om.
Vilket låter rimligast i ett företag?
Av den anledningen som jag sa; det är ytterst få som gör bedrägerier för småpengar. Det är mao värt risken att bli blåst på några tjugor än att bli av med en kund. Policyn borde mao vara annorlunda från ledningshåll.
Av den anledningen som jag sa; det är ytterst få som gör bedrägerier för småpengar. Det är mao värt risken att bli blåst på några tjugor än att bli av med en kund. Policyn borde mao vara annorlunda från ledningshåll.
Men please.
En kund kommer in med falskt visa kort, betalar med det 2 filmer och en påse godis.
Personen i kassan kollar EJ leg och debiterar 80 kr på kortet, personen som blivit av med kortet anmäler butiken för stöld eller jidda jada, butiken blir av med 2 filmer en påse godis och rätten att få debitera betalkort.
Daniiiel
2008-07-29, 22:32
Vi hade ett fall där 700 kronor försvann till en person.
Ja nu menar jag verkligen inte mer än max 50 spänn på ett sådant kortköp.
Det är ungefär som med råa ägg. ett rått ägg av jagvetfanintehurstorsifframenjävligtstor besitter salmonella och de andra inte (rättmätiga ägare till kreditkort vs stulna dito). Ser man mellan fingrarna och skiter i att laga äggen (ta betalt utan att kräva ID) så kommer statistiken eller ironin till slut ifatt en och då står man där med skägget i brevlådan.
Inlägg som görs på natten är alltför härliga :D.
Nitrometan
2008-07-30, 08:10
Jag tror inte man blir hängd om man skulle bli blåst på 50kr.
Det är sällan man blir hängd för nåt brott i Sverige.
Det snattas för mer per kvart på de flesta ställen.
För två fel gör ett rätt?
I övrigt tycker jag att både Pirre och Stoltz har förklarat sig bra.
Ignatius72
2008-07-30, 09:28
Det är sällan man blir hängd för nåt brott i Sverige.
För två fel gör ett rätt?
I övrigt tycker jag att både Pirre och Stoltz har förklarat sig bra.
Du vet mycket väl vad jag menar Nitro, man slår inte med storsläggan på petitesser.
Förövrigt så är jag glad för att jag slipper möta vare sig Pirre, Stoltz eller du själv i kassan. Det normala hade i vilket fall som helst varit att rekommendera närmaste uttagsautomat om man är allt för hårt hållen uppifrån vad gäller kortköpen.
Du vet mycket väl vad jag menar Nitro, man slår inte med storsläggan på petitesser.
Förövrigt så är jag glad för att jag slipper möta vare sig Pirre, Stoltz eller du själv i kassan. Det normala hade i vilket fall som helst varit att rekommendera närmaste uttagsautomat om man är allt för hårt hållen uppifrån vad gäller kortköpen.
Cash is king :thumbup:
Nitrometan
2008-07-30, 09:49
Cash is king :thumbup:
Yup.
SmVAWKfJ4Go
Johnny Cash (Hurt)
Inte om närmsta uttagsautomat ligger 30 min därifrån och butiken stänger om 2 min ;)
D Andersson
2008-07-30, 10:19
Vilken underbar tråd. Själv jobbar jag i en leksaksbutik och man blir konstant förvånad över hur lite föräldrar verkar bry sig om vad barnen håller på med,ovanlighet är inte att de lämnar barnen och går på staden. Skulle du lämna in 5-6 åring ensam i 1 timme i en butik?
Vi som jobbar har graderat barn i olika klasser, den som välter/river och har föräldrar om anser personalen i en butik ska agera dagisfröken kallas "Hellraiser".
I förlängningen är handlar allt om just det - allmänt dåligt föräldraskap och föräldrarnas bristande engagemang i sina barn. En video/godis/leksaksaffär är man normalt som förälder i för sina barns skull. Den givna påföljden när barnet inte sköter sig är förstås att man direkt går därifrån och det alltså inte blir någon film/godis/leksak, i det läget är det alltså upp till barnet att sköta sig för att få som det vill. I det mest extrema fallen verkar det som att föräldrarna själva, p.g.a. att de skämt bort sina barn och är allmänt dumma i huvudet, lyckats vända på steken, d.v.s. det är för föräldrarnas skull barnen är i leksaksaffären. Föräldrarna utsmartas av sina 3-4-år gamla barn och hamnar i underläge. Barnen lär sig detta och kan sedan utöva utpressning mot föräldrarna och den negativa spiralen är igång. Det pågår ett krig och man får och ska inte låta glinen vinna.
Jag har så jävla svårt för barn. Eller egentligen är det nog föräldrar jag har riktigt riktigt svårt för.
Alltidxx
2008-07-30, 10:37
Egentligen är det helt rätt att be föräldrarna styra upp sina barn precis som du gjorde. Jag vet inte hur små dom var men det har hänt att jag istället valt att styra upp ungar som levt rövare och DÅ jävlar kan jag lova att föräldrarna tar notis! För det är INTE populärt att någon annan styr och ställer med deras unge. Det positiva med detta förfarande är att man får föräldrarnas uppmärksamhet och kan säga till dom att man tvingas uppfostra deras barn då de själva verkar oförmögna. Om dom inte vill riska att det händer igen så håller dom bättre koll på sina barn nästa gång. Annars gör man samma sak en gång till :)
Av vad jag hört och minns var jag aldrig så som barn. Finns tydligen dem som kan vara lugna och uppfostrade också !?!*rolleyes*
Jag var ej heller så som barn, det enda "dumma" jag gjorde som barn var att kasta en sten/batteri i huvudet på en annan unge så deras familj flyttade.
Men utöver det är jag clean! Clean i tell ya!
Av vad jag hört och minns var jag aldrig så som barn. Finns tydligen dem som kan vara lugna och uppfostrade också !?!*rolleyes*
Så du menar att barn är olika? Shit! Källa?
Nitrometan
2008-07-30, 17:15
Så du menar att barn är olika? Shit! Källa?
Se Kwons post ovan. Kwon var ett mönsterbarn. Ordförande Kim hade varit stolt över det föredöme han hade utgjort för de andra barnen om han hade fått chansen.
Tricklev
2008-07-30, 17:50
Jag var ett mönsterbarn.
Mina syskon var monsterbarn.
Utöver batteri-incidenten var jag ett mönsterbarn!
Mer prydlig och snällare unge får man leta efter.
Tog aldrig snask i butik, välte aldrig ner leksaker på stor und liten i gallerian etc.
Bråkade aldrig, var snäll mot alla etc osv
Utöver batteri-incidenten var jag ett mönsterbarn!
Mer prydlig och snällare unge får man leta efter.
Tog aldrig snask i butik, välte aldrig ner leksaker på stor und liten i gallerian etc.
Bråkade aldrig, var snäll mot alla etc osv
Vid vilken ålder blev du skoningslös ninja då?
Mellanstadiet började det nog.
Jag såg filmen "Fist of Fury" med Li XiaoLong och sen var det kört.
För att bryta av mot mönsterbarnshistorierna: Det hör tammefan till god ton att be om ursäkt när någon i ens familj beter sig illa. Är personen ifråga oförmögen att be om ursäkt och ta ansvar för sina handlingar så är det en ännu större motivation till det. Anställda inom serviceyrken är inte de enda drabbade skulle jag tro.
Man ber om ursäkt för det ens avkomma ställer till med så enkelt är det. Att det är en bagatell för föräldern hör inte hit, oavsett om ungen brukar vara ännu djävligare hemma så ursäktar det inte ett dumt beteende i en butik. Jag hade i en sådan situation sagt åt mitt barn att hans beteende var fel samt bett personalen om ursäkt eller helst ställt upp filmerna själv. Anstälda i en videobutik är anställda för att stå i kassan och sälja godis samt hyra ut videofilmer. Att plocka upp efter småungar brukar inte ingå i arbetsuppgifterna.
grisbil3n
2008-07-31, 07:05
Nu tar ju inte ni pinkod men det bästa jag vet är när föräldrarna ska involvera barnen i den process som det innebär att betala med kort, så ska ungjäveln trycka på knapparna o jävlas o så tar det 15 jävla år.
Ganymedes
2008-07-31, 08:37
Du är king som vanligt, Stoltz!
Förr, under mina studier, så jobbade jag extra i div. butiker. Och om det är något jag lärt mig, så är det att åtminstone 11 av 10 kunder är totalt pantade. Men kanske 4-5 av dem klarar att dölja det någorlunda. Således var det faktiskt riktigt kul att jobba i butik, har många roliga minnen därifrån.
Robbar tråden lite med en egen kortis, om det är ok:
Jobbade på Stadium och stod i kassan. En kärring med utgånget bäst före-datum (hon var typ 80-90 år eller så), skulle köpa ett pack sockar för 99 kr.
Konversationen var som följer:
Jag: Då blev det 99 kr, tack.
Kärring: 99 kr... Vad löjligt! Ni kan ju lika gärna säga 100 kr!
Jag: Men då säger vi 100 kr då *tar tillbaka min utsträckta hand med hennes 1 krona*
Kärring: Nääääeeeeehhhhjjj! *sträcker sig med komisk desperation och hastighet efter sin lille peng*
Jag: Men då så... *ger henne sin peng*
Lite skoj var det allt. :)
Anyway. Det där var ju bara lite sött i förhållande till vad Stoltz råkar ut för. Men man kan inte låta sånt där stiga en åt huvudet egentligen. Bra att du har vett och kurrage att säga ifrån! Men ibland måste man kunna släppa saker också - kunder är svin, men de är också trögtänkta, så det är ingen idé att försöka argumentera ut dem.
hangatyr
2008-07-31, 08:46
kunder är svin, men de är också trögtänkta, så det är ingen idé att försöka argumentera ut dem.
Det är även de som gör att ni som jobbar i butik har ett jobb. varför tror folk som jobbar i butik att vi kunder finns till för deras skull? faktum är ju att det är precis tvärt om: att jobba i butik är ett serviceyrke, något som en del verkar glömma.
Nitrometan
2008-07-31, 08:51
att jobba i butik är ett serviceyrke, något som en del verkar glömma.
Hur menar du nu?
Jag trodde kunderna bara var ett irritationsmoment i de butiksanställdas vardag?
Granatgiraffen
2008-07-31, 08:52
Servicen i Sverige är tyvärr totalt genomusel. Det är som hangatyr säger, anställda i butik verkar tro att kunder finns till för deras skull.
Pluttski
2008-07-31, 09:02
Servicen i Sverige är tyvärr totalt genomusel. Det är som hangatyr säger, anställda i butik verkar tro att kunder finns till för deras skull.
Självklart ska kunder ha bra service, men förhoppningsvis tillhandahåller man en service de vill ha? Och vill de ha tjänsten så kan de ta mig f*n uppföra sig under tiden! Finns ingen anledning att vanligt vett och etikett ska sluta gälla för att jag har en skjorta det står COOP på. För övrigt hade mina föräldrar dragit in lördags godis och veckopeng om jag uppförde mig på det viset i en butik, the heavy artillery alltså!
hangatyr
2008-07-31, 09:11
Självklart ska kunder ha bra service, men förhoppningsvis tillhandahåller man en service de vill ha? Och vill de ha tjänsten så kan de ta mig f*n uppföra sig under tiden! Finns ingen anledning att vanligt vett och etikett ska sluta gälla för att jag har en skjorta det står COOP på. För övrigt hade mina föräldrar dragit in lördags godis och veckopeng om jag uppförde mig på det viset i en butik, the heavy artillery alltså!
ja, givetvis ska man som kund bete sig som folk, MEN som personal i ett serviceyrke så förväntas man även ha överseende med griniga kunder. det är en del av jobbet. ajg tycker det är mycket märklgit hur en del som arbetar i av butiker har en tendens att behandla sina kunder som paria. Om jag behandlade mina kunder på samma sätt (jobbar som it-konsult) så hade jag fått sparken från mitt jobb.
Service i Sverige är medelmåttig men inte genomusel. Sen undrar jag också vad folk menar med service. Är det så att butikspersonalen ganska ofta snäser när man frågar dem om hjälp (H&M) så ja, då är det dålig service. Är det å andra sidan så att de sysslar med annat men visar sig vara dugligt hjälpsamma när man frågar så är det helt ok service. Kommer de fram och söker aktivt kontakt med kunder så är det bra service.
Jag har inte varit med om direkt dålig service i Sverige förutom på H&M. Däremot har jag varit vittne till helt ofattbart dålig service utomlands.
Hangatyr: Ja man ska orka tolerera det, men beter sig kunden så illa att den uppvisar socialt oacceptabelt beteende så bör man för fan ha rätt att ställa personen mot väggen och säga att den eller dennes familj beter sig som svin. Givetvis med ett mer diplomatiskt tillvägagångssätt.
Det är även de som gör att ni som jobbar i butik har ett jobb. varför tror folk som jobbar i butik att vi kunder finns till för deras skull? faktum är ju att det är precis tvärt om: att jobba i butik är ett serviceyrke, något som en del verkar glömma.
Förhoppningsvis ska inte just det faktum att personen framför dig jobbar med ett serviceyrke inte på något sätt ta bort den respekt och den vett och reson som man normalt bör ha gentemot sina medmänniskor. Jag gör allt för att ge mina kunder en bra service inom de ramar jag kan, men när kunder kommer in och kräver och hatar på en för att man inte bryter mot de regler som är skyltade i butiken, då har ju allt vett flugit ur deras huvuden. Då handlar det inte längre om att ge dem den service som man ska och vill ge, utan att till minsta lilla pinal ge dem det de vill ha, vilket sällan går.
Sen ska man inte neglera kunderna, vi har många bra kunder också, tyvärr så är alldeles för många rötägg bara, som vägrar respektera den som jobbar i butiken.
Håller inte med, men det är utifrån min erfarenhet både som kund och som butiksbiträde. Vad tänker du på speciellt, kan du ge något mer konkret exempel?
jontahontas
2008-07-31, 09:24
Om det finns dom som anser att 11/10 kunder är idioter gar nog liknande att säga om folk i kassan.
Precis som Stolz skriver sa finns det lika manga kassasystem som det finns butiker. Och i varje butik sa verkar det vara kotym för den arbetande kassören/kassörskan att agera överlägset och lätt irriterat sa fort kunden inte är 100% förstaende för kassasystemet och inte tänker EXAKT likadant som personen i kassan.
Och jess, jag har jobbat i kassa en del och även senaste aren extra i garderob. Det hände ibland att även jag flippade. Sista gangen var en tant, bättre sagt en fin dam i hög alder, som inte ville hänga sin jacka i den nedre delen av garderoben för att den skulle släpa i golvet och bli smutsig. Jackan var en midjejacka och med varat da nya system var det omöjligt att hänga jackor annat än efter varandra. Mitt varat semibrak bad jag henne lugna ner sig. Jävligt korkat, fick rakt motsatt effekt.
Det uppstar alltid irritationer fran kunders sida av olika anledningar, ibland direkt riktat mot en. Men man behöööver inte sätta dit dom eller "vinna" argumentationen. Jag anser att om man överhuvudtaget ens ger sig in i duellen har man redan förlorat. Vill dom braka kan dom göra det med nagon annan.
hangatyr
2008-07-31, 09:24
Stoltz: som jag skriver lite längre upp så ska man givetvis bete sig som folk, ÄVEN när man är kund. men ÄVEN när man är personal ska man göra det, något du uppenbarligen gör. de berättelser du drar här är ju rena extremfall. det jag reagerade mot var att någon skrev att kunder är idioter. Det är en attityd soom är helt oförsvarlig.
det som stör mig mest i egenskap av kund är att man ibland blir idiotförklarad av personalen. hur ska jag veta hur deras system funkar eller vart man hittar majonäsen!?
Granatgiraffen
2008-07-31, 09:26
Håller inte med, men det är utifrån min erfarenhet både som kund och som butiksbiträde. Vad tänker du på speciellt, kan du ge något mer konkret exempel?
Jag jämför bara med t.ex. min tid i USA jämfört med Sverige. Visserligen så ser det ut så generellt sett i samhället och inte bara inom serviceyrken. Vi har mycket att lära.
Stoltz: som jag skriver lite längre upp så ska man givetvis bete sig som folk, ÄVEN när man är kund. men ÄVEN när man är personal ska man göra det, något du uppenbarligen gör. de berättelser du drar här är ju rena extremfall. det jag reagerade mot var att någon skrev att kunder är idioter. Det är en attityd soom är helt oförsvarlig.
det som stör mig mest i egenskap av kund är att man ibland blir idiotförklarad av personalen. hur ska jag veta hur deras system funkar eller vart man hittar majonäsen!?
Ah, såg den nu - Du skrev nog den medan jag skrev min, därför missade jag den :)
Som sagt, alla våra kunder är inte idioter, men många verkar försöka vilja bevisa för oss att de är. Men det är inte så att vi idiotförklarar dem på förutfattade meningar, det hade gjort jobbet väldigt olidligt ;)
Det jag egentligen skulle vilja hoppas allra mest på, det skulle vara att de kunder som inte gör det, skulle börja lita på butiksbiträdena och acceptera att när de säger t.ex. "Nej tyvärr, det kan vi inte göra" istället för att börja argumentera emot och säga "Det går visst det" och på så sätt mer eller mindre kasta all den tid som butiksbiträdet har lagt ner på att lära sig kassasystemet rakt i ansiktet på biträdet. Det är ju knappast troligt att någon som aldrig jobbat i butiken kan systemet bättre än vad butiksbiträdet själv gör.
Sen ska man ju inte förvänta sig att de förstår detta innan man förklarat det för dem, men när de fortsätter käfta efter det, då är det för mycket.
Jag jämför bara med t.ex. min tid i USA jämfört med Sverige. Visserligen så ser det ut så generellt sett i samhället och inte bara inom serviceyrken. Vi har mycket att lära.
Ja det var konkret.
Jag skulle helst inte vilja dra jämförelser med USA för om tex en kund där halkar på fodralet till en film eller godis så kan de förvänta sig en rättslig process med skadestånd. Jag antar stor del av vara serviceminded där är för att skydda sig emot sådan. Jag hoppas verkligen inte vårt samhälle är på väg åt det hållet.
Att vara serviceminded är en sak, det innebär inte att kunden kan uppföra sig hur fan som helst.
Konkreta exempel är du snäll, så att jag kan relatera till det hela bättre :) Jag märkte att vissa serviceyrkan hade långt högre standard i England när jag var där, men vad gällde just butiker så var det same shit, different names, utifrån vad jag upplevde.
hangatyr
2008-07-31, 09:38
Det jag egentligen skulle vilja hoppas allra mest på, det skulle vara att de kunder som inte gör det, skulle börja lita på butiksbiträdena och acceptera att när de säger t.ex. "Nej tyvärr, det kan vi inte göra" istället för att börja argumentera emot och säga "Det går visst det" och på så sätt mer eller mindre kasta all den tid som butiksbiträdet har lagt ner på att lära sig kassasystemet rakt i ansiktet på biträdet. Det är ju knappast troligt att någon som aldrig jobbat i butiken kan systemet bättre än vad butiksbiträdet själv gör.
t.
ja. en grej jag upplevt är att ju grönare personalen verkar vara, desto mer stelbenta är de. ett exempel: en vän till mig var höggravid för ett tag sedan. Hon kunde inte träna på grund av detta. gymmet hon tränade på hade inskrivet i reglerna att om man är gravid så kan man "frysa" kortet under graviditeten. När hon gick dit för att frysa det (gravid i 8 månaden) så sade personalen där att hon måste ha läkerintyg på att hon var gravid!? det borde ju ha synts på henne, kan man tycka...
annars gick det inte. ingen motivering om varför det inte gick, bara att det var omöjligt. proffsigt jobbat va?
Nitrometan
2008-07-31, 09:39
Ja det var konkret.
Konkreta exempel är du snäll, så att jag kan relatera till det hela bättre.
Snälla, du kan väl konkretisera lite, ett eller ett par exempel på den dåliga servicen i Sverige kontra den fantastiska i resten av världen?
ja. en grej jag upplevt är att ju grönare personalen verkar vara, desto mer stelbenta är de. ett exempel: en vän till mig var höggravid för ett tag sedan. Hon kunde inte träna på grund av detta. gymmet hon tränade på hade inskrivet i reglerna att om man är gravid så kan man "frysa" kortet under graviditeten. När hon gick dit för att frysa det (gravid i 8 månaden) så sade personalen där att hon måste ha läkerintyg på att hon var gravid!? det borde ju ha synts på henne, kan man tycka...
annars gick det inte. ingen motivering om varför det inte gick, bara att det var omöjligt. proffsigt jobbat va?
Haha, ok - Det är lite väl grönt :D
Nitrometan
2008-07-31, 09:40
När hon gick dit för att frysa det (gravid i 8 månaden) så sade personalen där att hon måste ha läkerintyg på att hon var gravid!? det borde ju ha synts på henne, kan man tycka...
Läkarintyg? :laugh:
Ja, tänk om hon bara var tjock och ville frysa sitt kort... *popcorn*
hangatyr
2008-07-31, 09:41
Läkarintyg? :laugh:
Ja, tänk om hon bara var tjock och ville frysa sitt kort... *popcorn*
hehe, ja.
Granatgiraffen
2008-07-31, 09:41
Konkreta exempel är du snäll, så att jag kan relatera till det hela bättre :) Jag märkte att vissa serviceyrkan hade långt högre standard i England när jag var där, men vad gällde just butiker så var det same shit, different names, utifrån vad jag upplevde.
Pja vadå? Inom allt säger jag ju?! Jag gick på bio, bion var 10 min försenad och när vi gick ut från bion så stod det personal och delade ut gratisbiljetter till alla som kompensation.
I samtliga klädbutiker jag har varit inne i så är personalen mycket mer tillmötesgående och frågar och ger råd.
I många mataffärer så packas varorna ner åt mig.
Tilltalas alltid sir och personal hälsar artigt.
Mycket mer uppföljning på restauranger, hur maten smakar om man vill ha dricka osv.
Jag har tyvärr inte varit inne i så många videobutiker om du undrade hur dom sköter sig :) Tivo fungerar dock finfint.
Alltså det är en annan dimension när det gäller service i USA, trodde det var allmänt känt?! Å andra sidan så betalar man också för service i USA på ett annat sätt om man uppskattar den.
Pja vadå? Inom allt säger jag ju?! Jag gick på bio, bion var 10 min försenad och när vi gick ut från bion så stod det personal och delade ut gratisbiljetter till alla som kompensation.
I samtliga klädbutiker jag har varit inne i så är personalen mycket mer tillmötesgående och frågar och ger råd.
Mycket mer uppföljning på restauranger, hur maten smakar om man vill ha dricka osv.
Jag har tyvärr inte varit inne i så många videobutiker om du undrade hur dom sköter sig :) Tivo fungerar dock finfint.
Alltså det är en annan dimension när det gäller service i USA, trodde det var allmänt känt?! Å andra sidan så betalar man också för service i USA på ett annat sätt om man uppskattar den.
"Inom allt" är ju inte särskilt konkret, så gnäll inte om det.
I det övriga låter det bättre på en del punkter, men:
Jag vet inte hur det är i övriga Sverige (Minns inte), men i Skåne är det väldigt mycket råd och hjälp i klädesbutikerna, ibland lite för mycket nästan.
Det gör vi i videobutiken också, dock görs det ju inte på ICA eller liknande. Den servicen skulle nog vissa behöva.
Samma sak där, hälsar artigt gör väl ändå majoriteten av butiksbiträdena i Sverige, eller är Skåningar helt enkelt väldigt bra där med? ;)
Samma sak som ovan.
Så visst är där skillnader, men de punkter jag kommenterade här, förutom matvarubutikspunkten, är ju samma sak som här i Sverige?
Alltidxx
2008-07-31, 09:49
Hur menar du nu?
Jag trodde kunderna bara var ett irritationsmoment i de butiksanställdas vardag?Det är dom också. Att jobba med service handlar om att kunna bita ihop :)
Jag vet inte om den höga servicegrad passar in i Sveriges kultur. När jag själv går i affärer vill jag gärna vara ifred, men personalen få däremot gärna vara lätttillgänglig så att man kan få den hjälp man behöver när man själv vill ha den.
I USA får man ju inte ens använda många parkeringsplatser om man själv vill parkera bilen... Lagom är bäst ;)
Jag vet inte hur det är i övriga Sverige (Minns inte), men i Skåne är det väldigt mycket råd och hjälp i klädesbutikerna, ibland lite för mycket nästan.
Det gör vi i videobutiken också, dock görs det ju inte på ICA eller liknande. Den servicen skulle nog vissa behöva.
Samma sak där, hälsar artigt gör väl ändå majoriteten av butiksbiträdena i Sverige, eller är Skåningar helt enkelt väldigt bra där med? ;)
Samma sak som ovan.
Så visst är där skillnader, men de punkter jag kommenterade här, förutom matvarubutikspunkten, är ju samma sak som här i Sverige?
Jag skulle vilja kalla några av ovanstående kategorier som säljare och inte servicepersonal etc.
Granatgiraffen
2008-07-31, 09:58
Samma sak som ovan.
Nej det är inte samma sak. Kanske behöver man uppleva det för att förstå skillnaden. Det behövs inte mycket för att ett "hej" ska upplevas som mycket mer positivt och inbjudande, eller ifall en fråga om någon behöver hjälp ska uppfattas som mer genuin.
Granatgiraffen
2008-07-31, 09:59
Jag skulle vilja kalla några av ovanstående kategorier som säljare och inte servicepersonal etc.
Nåja. Jag kan tycka det är svårt att dra en gräns, ganska ihopflätade tycker jag.
Nåja. Jag kan tycka det är svårt att dra en gräns, ganska ihopflätade tycker jag.
Japps, själv tycker jag det är rätt skönt att tex handla kläder utan att ha nån som tycker och försöker sälja, jag föredrat att själv plocka ut det jag vill ha,, ifs så ser man ut som en uteliggare därefter.
Ibland vill man bara gå och titta i affärer för att det eventuellt kan vara något man vill köpa. När personalen är för på känner man sig nästan tvingad att köpa något.
Butikspersonal som är påstridiga, överdrivet trevliga, eller fjäskiga, får mig att lämna butiken jävligt snabbt. Jag vill kunna kika i min egen takt, utan ett påklistrat leende flåsandes i min nacke.
Granatgiraffen
2008-07-31, 10:12
Japps, själv tycker jag det är rätt skönt att tex handla kläder utan att ha nån som tycker och försöker sälja, jag föredrat att själv plocka ut det jag vill ha,, ifs så ser man ut som en uteliggare därefter.
Ja men det är inga TREförsäljare jag pratar om. Om du säger att du inte vill ha hjälp så ställer dom sig inte ivägen och fortsätter tjata. Det är ännu ett tecken på dålig service, att inte lämna kunden ifred när kunden inte vill ha hjälp. Sådana försäljare, av typen TREförsäljare, har jag för övrigt inte sett skymten av i USA. Är det ett svenskt fenomen kanske.
edit
Givetvis är det olika på olika platser i USA också, jag kan bara säga mina erfarenheter av där jag har bott.
Ja men det är inga TREförsäljare jag pratar om. Om du säger att du inte vill ha hjälp så ställer dom sig inte ivägen och fortsätter tjata. Det är ännu ett tecken på dålig service, att inte lämna kunden ifred när kunden inte vill ha hjälp. Sådana försäljare, av typen TREförsäljare, har jag för övrigt inte sett skymten av i USA. Är det ett svenskt fenomen kanske.
Ehhh pröva en gatumarknad i turkiet.. det är nog snarare därifrån det kommer.
Nitrometan
2008-07-31, 10:20
Sådana försäljare, av typen TREförsäljare, har jag för övrigt inte sett skymten av i USA. Är det ett svenskt fenomen kanske.
Har du pratat med en amerikansk telefonförsäljare?
Jag tror att det är de som har tränat upp 1-2-3-försäljarna.
Granatgiraffen
2008-07-31, 10:22
Har du pratat med en amerikansk telefonförsäljare?
Jag tror att det är de som har tränat upp 1-2-3-försäljarna.
Jag pratar försäljare på gatan och du pratar telefonförsäljare. Vi måste prata om samma sak Nitro! Annars kan det det gå åt skogen. Är vi på samma sida?
Ignatius72
2008-07-31, 10:52
Har man varit i USA och stött på deras känsla för service så behöver man inte fråga efter konkreta exempel. Det genomsyrar hela deras affärsidé. Det är helt enkelt på en annan nivå.
Har man varit i USA och stött på deras känsla för service så behöver man inte fråga efter konkreta exempel. Det genomsyrar hela deras affärsidé. Det är helt enkelt på en annan nivå.
Har du kört bil där? Vad tycker du om systemet, att man måste lämna ifrån sig sin bil på många ställen för att få parkera? Man kanske hade vant sig efter en tid, men det känns inte bra... Det kan ju vara vem som helst i kostym som hävdar att han jobbar för stället...
Nitrometan
2008-07-31, 11:05
Jag pratar försäljare på gatan och du pratar telefonförsäljare.
Jag trodde vi pratade butikspersonal. Nu var det tydligen folk på gatan som sålde saker.
Jag hänger inte med. :confused:
Men då kanske telefonförsäljarna var nästa steg?
Fast om England, där (här) försöker personalen eller något slags säljagenter på de stora varuhusen rikta sig till barnen direkt och sätter leksaker och godis i händerna på dem med ett leende och hoppas att föräldarna skall betala. Rivs det ned nallar och godis - antagligen bara bra, för affären säljer ju mer. Servicen är annars ofta bra, visst. "Vill du ha hjälp att packa?" hör man, i stället för läser lappen med "Vänd streckkoden mot dig, bygg inte varuberg".
Fast en videobutik är en videobutik. Även i 'serviceländer' står personen i kassan, ofta en härdad gatusmart typ med stenansikte, med full överblick över hela den välplanerade filmade butiksytan, och har baseballträt aldrig mer än 3 dm från högra näven. Någon direkt vänlighet kan man knappast förvänta sig.
Skyndar mig att tillägga min personliga åsikt att "service" ofta är en tunn yta. Att ha en relation kund-konsument är väl också service. Och där brister det i UK, man får ofta prata med folk som knappt förstår engelska, (kanske just därför) och når aldrig rätt information per telefon när man väl köpt. Att säga upp abonemang exempelvis kan ibland ta flera år av krångel och omöjligheter.
Dessutom är det ingen eller dålig service på de flesta små jourlivs, frisörer, verktygsaffärer osv som inte ligger på de fina ställena.
Min slutsats är att Sverige har, när allt kommer omkring, bättre eller jämförbar service -hur man nu skall definiera den- än England när man varit vardagskonsument några år. Vården skall jag däremot inte ge mig in på men har inget med tråden att göra.
Ganymedes
2008-07-31, 12:10
Granatgiraffen, iom att jag skrev att 11/10 kunder är idioter, borde du kanske misstänka en medveten överdrift?
Anyway, min poäng är: det är INTE dålig service om en kund beter sig som ett svin och inte blir rövkysst av personalen undertiden. Klarar man inte hantera "svåra" kunder så får man öva, eller byta jobb. Absolut. Och kunden är butikens viktiate tillgång. Men det finns en gräns där man inte "ens" som butikspersonal behöver ta skit. Och man kan inte som kund bete sig hur som helst och tro att man kommer undan med det, bara genom att skylla på att man är butikens viktigaste tillgång.
Själv saknar jag tiden i butik ibland, det var skoj med alla människor knäppa som goa.
hangatyr
2008-07-31, 12:42
jag försöker alltid vara trevlig mot personalen i butiker etc, men om de, som John Rambo brukar säga "drew first blood", då blir jag en väldigt jobbig kund.
Ganymedes
2008-07-31, 12:49
jag försöker alltid vara trevlig mot personalen i butiker etc, men om de, som John Rambo brukar säga "drew first blood", då blir jag en väldigt jobbig kund.
Samma här. Tycker både att personal och kund har ett ansvar att bete sig som folk. Men den anställde borde ha lite mer tålamod i vissa fall.
Får jag dålig service på något ställe, är jag jävligt snabb med att gå därifrån och aldrig återvända igen. Har faktiskt inte satt min fot på Stadium på nästan 12 år nu.
Tricklev
2008-07-31, 12:52
Samma här. Tycker både att personal och kund har ett ansvar att bete sig som folk. Men den anställde borde ha lite mer tålamod i vissa fall.
Får jag dålig service på något ställe, är jag jävligt snabb med att gå därifrån och aldrig återvända igen. Har faktiskt inte satt min fot på Stadium på nästan 12 år nu.
Haha ja, den attityden är jag också uppväxt med, om Servicen hade dålig attityd, så hoppade familjen (alla 7) raskt ur affären och återvände aldrig igen, åtminstone inte på flera år.
Ont: Jag var i Hemmakväll nyligen, och frågade en arbetare om hon kunde rekommendera mig någon komedifilm i stil med Monty Python, hon rekommenderade mig senaste American Pie.
Behöver jag säga att jag aldrig ska återvända dit?
Samma här.
Nitrometan
2008-07-31, 13:00
Ont: Jag var i Hemmakväll nyligen, och frågade en arbetare om hon kunde rekommendera mig någon komedifilm i stil med Monty Python, hon rekommenderade mig senaste American Pie.
Behöver jag säga att jag aldrig ska återvända dit?
Sånt är det 5 års karens på. Ble.
Det är lite jobbigt när det händer på ett monopol, apoteket eller systemet, då kan man ju inte välja att inte gå dit.
hangatyr
2008-07-31, 13:07
Sånt är det 5 års karens på. Ble.
Det är lite jobbigt när det händer på ett monopol, apoteket eller systemet, då kan man ju inte välja att inte gå dit.
du vet att det går att få tag på viagra på internet va?
Nitrometan
2008-07-31, 13:46
du vet att det går att få tag på viagra på internet va?
Nej. Jag har aldrig behövt det så jag har inte funderat på var man får tag i det. Det är bara min allergimedicin och hundens anti-fästing-gift jag handlar där.
hangatyr
2008-07-31, 13:55
Nej. Jag har aldrig behövt det så jag har inte funderat på var man får tag i det. Det är bara min allergimedicin och hundens anti-fästing-gift jag handlar där.
touché.
Ignatius72
2008-07-31, 15:58
Exempel på god service fick jag idag (igen).
Har letat mig grön efter en kylbricka (ni vet sån som finns på restaurangers bufféer, håller drickan kall fast den står framme) och hittade till slut en grossist ute på ett industriområde i Malmö.Till att börja med var inte säljaren där utan bara en reparatör men han sa att det fixar sig ändå, och det var dessutom ok att jag köpte en sådan som privatperson. Jag halade glatt upp mitt slitna Mastercard. Oj, säger han, vi tar inte kort. Casch är king, men inte i min plånbok och jag visste att närmaste bankomat var i stan så undrade jag om vi inte kunde lösa det på annat sätt. Vi skickar en faktura säger gubben. Ok, säger jag, men annars kan jag slänga in pengarna på ett postgiro idag så är det klart. Alrajt, säger gubben och fixar fram ett nr. Jag undrar då vad jag ska skriva istället för OCR-nr? -ditt namn blir bra, svarar han. (Han har då inte ens frågat vad jag heter).
Vi bestämmer det och sen undrar jag om 520 är med eller utan moms. "Det är utan" säger han men det blir bra med 520.
Vad kan man säga annat än, tack för kaffet. pengarna är på väg, de har fått en väldigt nöjd kund som kommer att rekommendera alla han känner att välja dem ifall sådan situation uppstår.
Kan vara därför som jag frågade, i och med att jag inte har besökt USA ännu.
Exempel på god service fick jag idag (igen).
Har letat mig grön efter en kylbricka (ni vet sån som finns på restaurangers bufféer, håller drickan kall fast den står framme) och hittade till slut en grossist ute på ett industriområde i Malmö.Till att börja med var inte säljaren där utan bara en reparatör men han sa att det fixar sig ändå, och det var dessutom ok att jag köpte en sådan som privatperson. Jag halade glatt upp mitt slitna Mastercard. Oj, säger han, vi tar inte kort. Casch är king, men inte i min plånbok och jag visste att närmaste bankomat var i stan så undrade jag om vi inte kunde lösa det på annat sätt. Vi skickar en faktura säger gubben. Ok, säger jag, men annars kan jag slänga in pengarna på ett postgiro idag så är det klart. Alrajt, säger gubben och fixar fram ett nr. Jag undrar då vad jag ska skriva istället för OCR-nr? -ditt namn blir bra, svarar han. (Han har då inte ens frågat vad jag heter).
Vi bestämmer det och sen undrar jag om 520 är med eller utan moms. "Det är utan" säger han men det blir bra med 520.
Vad kan man säga annat än, tack för kaffet. pengarna är på väg, de har fått en väldigt nöjd kund som kommer att rekommendera alla han känner att välja dem ifall sådan situation uppstår.
Där handlar det väldigt mycket om att lita på att kunden faktiskt gör det och inte bara skriver ett falskt namn och drar. Visst, har man den tilliten så är det bra så länge det går, men jag undrar hur lång tid det tar innan de blir lurade.
Ignatius72
2008-07-31, 21:14
Där handlar det väldigt mycket om att lita på att kunden faktiskt gör det och inte bara skriver ett falskt namn och drar. Visst, har man den tilliten så är det bra så länge det går, men jag undrar hur lång tid det tar innan de blir lurade.
Det handlar helt enkelt om vilken inställning man har till livet i största allmänhet och folk i synnerhet. Man kan gå runt och misstro allt och alla och inte bli lurad på en enda tia. Och man kan göra som snubben jag träffade idag och lita på folk och kanske bli fintad på nån slant då och då. Frågan är vem som har det roligast under tiden och, ur affärssynpunkt, vem som tjänar på sin attityd i längden.
maaherra
2008-07-31, 22:45
Man kan ju anta att det inte är deras vanliga tillvägagångssätt att göra affärer. De futtiga slantarna grossisten riskerar att förlora vägs många gånger upp av den good will som byggs upp kring företaget.
maaherra
2008-07-31, 22:48
Får väl tillägga att det antagligen inte är applicerbart i en butik.
Precis, det handlar mycket om vilka kunder det handlar om, jag har märkt att specialist-handlarna i mycket större utsträckning har en förmåga att kunna göra undandtag för sina kunder, lägre pris, låna ut saker mm, delvis pga att de lever pga av att de kan hålla en god service och delvis för att de har större marginaler per såld vara.
När jag var yngre handlade jag mer i butiker där jag fick mer bang for the buck men med åren har jag lärt mig att oftast är det bättre att betala någon krona extra och då oftast få en bättre vara men framför allt ett bättre bemötande.
Som redan nämnts, när jag var i USA så blev jag oerhört väl bemött oavsett i vilken butik/restaurang etc jag satte min fot, bra service helt enkelt. I sveriger finns det mängder av butiker/företag som finns på min svarta lista just pga att deras personal inte sköter sitt jobb och är allmänt dryga mot sina kunder. Om någon är intresserad kan jag nämna lite företag som ni bör undvika då de är jävligt besvärliga att ha att göra med som kund.
Kan ju även tillägga att många företag i Sverige sköter sig bra, jag försöker alltid vara snäll, artig och trevlig oavsett vilken shitty dag jag har haft men när man då blir riktigt illa bemött så är det dålig stil. Däremot tycker jag att om kunden är otrevlig så ha personalen rätt att i alla fall inte bara stå och ta emot och vända andra kinden till. Det skall dock inte vara personalen som börjar.
De som har råd att ge rabatter ofta och mycket har för höga priser från början.
Jag tänker .... SJ
För höga och för höga, det handlar ju om segmentering och prisdiskriminering. Ser inget stort problem i det egentligen.
Nitrometan
2008-08-15, 16:12
Berätta mer historier om dina äventyr i butiken nu, Stoltz!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.